Gå til innhold

Kina og India forurenser mest - hvorfor gjøre noe her?


Anbefalte innlegg

Jeg har en kjenning som er veldig opptatt av å påpeke at Kina og India belaster klimaet så uendelig mye mer enn Norge gjør, og at vi derfor bare kan legge ned omtrent alle våre klimatiltak. Jeg skjønner på en måte logikken i tankesettet selv om jeg er 100% uenig. Jeg vil tro dette er en rimelig utbredt tanke blant de som avviser hele klimasaken som hysteri, men jeg vil gjerne høre hvilke etablerte argumenter jeg kan presentere tilbake til ham fra de av dere som er mer debatt-vante :) De av dere som er enige med ham kan vel bare lage deres eget ekkokammer ved siden av her :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi vi har teknologien, pengene og mulighetene til det. Det er de rike landene, som har mulighet til å utvikle miljøvennlig energi og forhåpentligvis bidra til at de landene som ikke bruker det også kan komme seg dit. 

Hvis alle gir faen, og peker på den som er verre så kommer vi ikke særlig langt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er antall mennesker som er det virkelige miljøavtrykket. Det er vi som forbruker mere enn det vi kan produsere bærekraftig. For 150år siden byttet vi ut millioner av hester med traktorer som ikke krevde 30% av avlingene våre. Kina er et godt eksempel på overforbruk av resurser. Det innbefatter alt. De har spist opp alle ville dyr, hugget ned skogen, demmet opp alle elver og brenner nå brunkull for å få nok energi. De  kommer sikkert til å prøve å finne andre områder i verden de kan bruke opp også. Afrika er fullt av kinesere.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (1 time siden):

Jeg har en kjenning som er veldig opptatt av å påpeke at Kina og India belaster klimaet så uendelig mye mer enn Norge gjør, og at vi derfor bare kan legge ned omtrent alle våre klimatiltak. Jeg skjønner på en måte logikken i tankesettet selv om jeg er 100% uenig. Jeg vil tro dette er en rimelig utbredt tanke blant de som avviser hele klimasaken som hysteri, men jeg vil gjerne høre hvilke etablerte argumenter jeg kan presentere tilbake til ham fra de av dere som er mer debatt-vante :) De av dere som er enige med ham kan vel bare lage deres eget ekkokammer ved siden av her :laugh:

Kompisen din har rett.

Trestein skrev (24 minutter siden):

Det er antall mennesker som er det virkelige miljøavtrykket. Det er vi som forbruker mere enn det vi kan produsere bærekraftig. For 150år siden byttet vi ut millioner av hester med traktorer som ikke krevde 30% av avlingene våre. Kina er et godt eksempel på overforbruk av resurser. Det innbefatter alt. De har spist opp alle ville dyr, hugget ned skogen, demmet opp alle elver og brenner nå brunkull for å få nok energi. De  kommer sikkert til å prøve å finne andre områder i verden de kan bruke opp også. Afrika er fullt av kinesere.

Jepp, de kommer til å kolonisere.

Lenke til kommentar

Det jeg er interessert i å vite, er hvorfor noen velger å være så infernalsk besatt av å konstant oppfordre til å ikke gjøre noe som helst med klimaendringer.

Er det fordi man har et yrke som avhenger at klimaendringer ikke gjøres noe med? Isåfall synes jeg det er helt greit å bare være helt åpent om det. Selv om det skulle være så rett på sak om "sorry, men jeg har ikke noe annet valg enn å la jorda brenne og la hele menneskeheten dø. Min bedrift/jobb avhenger helt og holdent av det, desverre".

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (1 time siden):

Jeg har en kjenning som er veldig opptatt av å påpeke at Kina og India belaster klimaet så uendelig mye mer enn Norge gjør, og at vi derfor bare kan legge ned omtrent alle våre klimatiltak. Jeg skjønner på en måte logikken i tankesettet selv om jeg er 100% uenig. Jeg vil tro dette er en rimelig utbredt tanke blant de som avviser hele klimasaken som hysteri, men jeg vil gjerne høre hvilke etablerte argumenter jeg kan presentere tilbake til ham fra de av dere som er mer debatt-vante :) De av dere som er enige med ham kan vel bare lage deres eget ekkokammer ved siden av her :laugh:

Ekkokammer her: Kjenningen din har jo helt rett. Det eneste vi oppnår i Norge ved å gå solo for å markere et moralsk poeng, er i beste fall at man ikke utnytter ressurser til beste for fellesskapet, i verste fall at man blir utkonkurrert til fordel for Saudi-Arabia, Russland, Kina, you name it, litt som å spise opp maten når man egentlig er mett, fordi at barn i Afrika er sultne når de legger seg om kveldene. Apropos Afrika, de skal gjennom den industrielle revolusjon. Vi må gjerne hjelpe dem med det, og de har heller ikke utslipp å kutte. Det som er positivt, er at Norge ikke trenger å gå solo. Hvis man samarbeider med EU, kan man oppnå mer, for eksempel ved at man legger føringer for miljø- og klimarelaterte parametre for alle som skal selge noe i Europa. I tillegg er EU en stor nok aktør til at man kan gå i meningsfylte forhandlinger med Kina og USA.

En annen ting man kan gjøre, er å rulle ut kjernekraft i stor skala, og da gjerne den teknologien vi har i dag. Når man legger ned kjernekraftverk i Tyskland og i praksis erstatter det med kull, da spiller det egentlig ikke så stor rolle hva vi gjør i Norge. Vindmøller løser ikke noen ting, ikke i Norge og ikke i India. (https://www.nrk.no/urix/klimainvesteringsfondet-satsar-stort-pa-vindkraft-i-india_-_meir-krevjande_-enn-fosen-1.16460765)'

Man må også, på generell basis, jobbe smartere heller enn hardere. Tysklands nedlegging av kjernekraft er absolutt i denne gaten, men er mye annet som er riv ruskende galt. En stor del av el-bilene kjører i praksis på kullkraft, fordi det er energien som er tilgjengelig der de lader. Det gir heller ikke mening å lage hydrogen med kullkraft for å drive produksjon eller kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Kina og spesielt India ligger langt nede på CO2e per capita, så hvorfor skal ikke du som er én stykk nordmann med 439% høyere CO2e-utslipp enn en inder gjøre mer?

Bare for å være djevelens advokat: Skyldes ikke det delvis at mange av dem er så fattige (i hvert fall i India) at de nærmest lever på luft og vann? Blir vel ikke rare CO2-utslippet av det? Og blir det riktig å "misbruke" det høye folketallet deres for å få vårt eget utslipp per person til å fremstå høyt?

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (5 minutter siden):

Bare for å være djevelens advokat: Skyldes ikke det delvis at mange av dem er så fattige (i hvert fall i India) at de nærmest lever på luft og vann? Blir vel ikke rare CO2-utslippet av det? Og blir det riktig å "misbruke" det høye folketallet deres for å få vårt eget utslipp per person til å fremstå høyt?

Hvem er India om det ikke er befolkningen? Jeg er sikker på at vi har mye lettere for å redusere våre utslipp enn det den jevne inderen har. Det er selvsagt individer i India som bør gjøre mer og nordmenn som allerede gjør en god jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

USA er faktisk de aller verste, og folk som ikke forstår at det handler om forbruk pr. individ har ikke forstått så mye 😉

At Kina og India mfl. nå ønsker den samme utviklingen som vi hat hatt i generasjoner er ikke veldig overraskende, og hvordan skal vi forklare dem at de er problemet? :;-)

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (12 timer siden):

Når man legger ned kjernekraftverk i Tyskland og i praksis erstatter det med kull, da spiller det egentlig ikke så stor rolle hva vi gjør i Norge. Vindmøller løser ikke noen ting, ikke i Norge og ikke i India

Tyskland har kuttet NED på både atomkraft og kullkraft. Den lille økningen fra 2020 er hovedsaklig pga bortfall av gass, og økning i strømeksport til Frankrike som har hatt mye problemer med sine atomkraftverk.

Vindturbiner og solceller erstatter kull i både Tyskland, India og Kina.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva som er forureining kjem heilt ann på kva ein legg i definisjonen. 

Å måle CO2 utslepp per land eller per innnyggar er begge delar greie definisjonar, men om ein er villig til å flytte målstengene så kan ein alltid finne nokon som forureinar meir enn seg sjølv. 

Ein kan også manipulere målstengene ved å bruke andre kriterier, som til dømes om vi forutsett at vår levestandard ikkje skal bli redusert til tross for klimatiltak, og særleg om vi samtidig forutsett at levestandarden i utviklingsland ikkje skal auke sidan det har ein negativ klimaeffekt. Det vil være litt hyklerisk av oss i vesten som har fått vår levestandard gjennom svært forureinande industri og no skulle kritisere ande land for å forbetre sin levestandard gjennom å gjere  nesten det same som oss 50 år seinare.

 

Både India og Kina har definerte klimamål og gjer ein innsats for å redusere forureininga, men i motsetning til vesten så har dei litt lengre tidshorisont. India jobbar mot å bli klimanøytrale innan 2070. India har ein del andre utfordringar som dei må løyse fyrst, men dei er på veg. Og kanskje er det også langt meir realistisk at India kan klare å bli klimanøytralt innan 2070 enn at Norge skal klare å bli klimanøytrale innan vårt mål som er 2030. Kina har mål om å bli klimanøytrale innan 2060, og Kina har også våre viktige for det vestlege klimaarbeidet blant ved å produsere solceller som er billege nok til at vi no monterer solceller i stor stil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, PosteMonopolet said:

Det at så få gidder å sykle til jobb i stedet for å bruke bil viser jo hvor lite nordmenn er villige til å gjøre for klima. Og politikerene reiser fortsatt til utlandet bare for møter som kunne ha blitt gjort via Teams for eksempel.

eksos og avgasser er en ting, men hva med all plasten vi mennesker dumper i naturen hver eneste dag? Joda, vi her på berget er sabla flinke på å resirkulere, men ser en på for eksempel elver i utlandet så blir vårt bidrag en mygg.

Tackling Kenya's water pollution crisis - African Development Choices

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, 3l33t3 said:

Er det ikke slik at de kan bare føde 1 barn i kina?

Hvordan kan `befoilkningen øke så massivt da

De gikk bort fra dette i 2016.

2022 var det første året på lenge at kinas befolkning faktisk gikk ned. Per nå regnes det med at den vil synke til under 800 mill. innen 2100. Indias befolkning øker dog fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...