Gå til innhold

VW stenger ned fabrikk sier det ikke er etterspørsel etter elbiler


bzzlink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, bzzlink said:

Jeg tror du er inne på de to absolutt viktigste blokkerne: Upraktisk og pris.

Så er bare spørsmålet, når prisen går ned, veier det opp, sånn at si 70% kjøper fullelektriske biler innen dette tiåret er omme?

For prisen har jo stupt nå de siste ukene. Bestselgerne av familiebiler er satt ned med mellom 100.000 og 170.000 kr over hele linja. Sleng på litt subsidier, så er vi jo allerede på prisparitet i de store markedene i utviklede (deler av) land

I hvert fall paritet på total eier kost, men kanskje ikke helt på innkjøpspris

Prisen vil sannsynligvis aldri gå ned.  Råvaremangel oppstår hvis "alle" skal ha elektriske kjøretøy. Det tar ti år å etablere ei gruve og det trengs absurd mange.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, BadCat said:

Prisen vil sannsynligvis aldri gå ned.  Råvaremangel oppstår hvis "alle" skal ha elektriske kjøretøy. Det tar ti år å etablere ei gruve og det trengs absurd mange.

Noen kilder på det? Podcaster e.l. Så jeg kam sette meg inn i det?

Her er en som mener at det skal gå an å skalere

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Prisen vil sannsynligvis aldri gå ned.  Råvaremangel oppstår hvis "alle" skal ha elektriske kjøretøy. Det tar ti år å etablere ei gruve og det trengs absurd mange.

Ta det litt med ro. Ikke sikkert at den nærmeste fremtids stasjonære batterier trenger litium, eller de andre 'kritiske' materialene. Holder med sjøvann og kull, forenklet sagt.

Blir i alle fall lettere for de som fortsatt trenger lette li-baserte batterier for mobil bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Det er det samme som skjer i Europa som i Norge, de kutter subsidiene, så folk kjøper diesel og bensin. 

Ganske tydelig at folk kjøpte elbil fordi de fikk tilbake penger. 

Ehm, vi selger jo stadig fler elbiler i Norge og etter hva jeg forstår Europa. Så det stemmer vell ikke helt?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å kjøre El bil i Tyskland må jo være et mareritt uten hjemmelading. Dette har mange erfart. Spesielt om vinteren da bilen gjerne står i 5 minus på parkeringsplassen har 10% igjen på batteriet og man må lade til neste dag. I tyskland kjører man ofte langt og hurtig så pendling på over 100km er ikke uvanlig. Har man en suv eller lignende kommer man opp i 30kwh/100km når hastighet er høy. Da må man lade hver dag. Det blir kjipt. Dessuten betaler tyskerne mye mere for strøm og det er som regel dyrere å kjøre samt å kjøpe. Dessuten kommer ofte strømmen fra kraftverk som går på brunkull. Når subsidiene forsvinner tviler jeg på at pendlerne kommer til å kjøre el. 

Det ser ut som syntetisk fornybar diesel nå er et alternativ. Selv om det koster noen kroner mere for literen. Da tanker man på ett minutt og kan kjøre 1000km enten det er sommer eller vinter

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ehm, vi selger jo stadig fler elbiler i Norge og etter hva jeg forstår Europa. Så det stemmer vell ikke helt?

Det er lønnsome lithiumforekomster nok til å produsere 2,8 milliarder elektriske kjøretøy og så er det slutt på moroa. Det er kjennskap til 4 ganger så store forekomster, men de ikke lønnsomme å ta ut. Litium brukes til andre formål også. I realiteten kan man produsere langt færre kjøretøy og det kreves andre råvarer også som heller ikke er tilgjengelig i ubegrensede mengder. Det er lite trolig at man kan opprettholde produksjonen over tid, i alle fall ikke til lave priser. Dagens elbilkjørere er morgendagens folltgjengere, de fleste av de i alle fall.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Det er det samme som skjer i Europa som i Norge, de kutter subsidiene, så folk kjøper diesel og bensin. 

Ganske tydelig at folk kjøpte elbil fordi de fikk tilbake penger. 

Litt som det at folk har skjønt at sånt som internett og strøm var en hype så nå går folk bort fra det?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det er lønnsome lithiumforekomster nok til å produsere 2,8 milliarder elektriske kjøretøy og så er det slutt på moroa. Det er kjennskap til 4 ganger så store forekomster, men de ikke lønnsomme å ta ut. Litium brukes til andre formål også. I realiteten kan man produsere langt færre kjøretøy og det kreves andre råvarer også som heller ikke er tilgjengelig i ubegrensede mengder. Det er lite trolig at man kan opprettholde produksjonen over tid, i alle fall ikke til lave priser. Dagens elbilkjørere er morgendagens folltgjengere, de fleste av de i alle fall.

Trenger ikke nødvendigvis lithium for å lage batterier. Det finnes mange nyere teknologier, selv om det er det normale i dag så trenger det ikke være det i fremtiden.

Men nå er ikke dette diskusjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 timer siden):

https://www.tv2.no/broom/vw-kutter-utsetter-produksjonen-av-flaggskipet/15870299/

Betyr dette at det er dalende interesse etter elbiler generelt, eller er det bare at folk ikke vil ha Volkswagen?

Ser salgstallene til andre merker slår alle rekorder, både i Norge, Europa, USA og Kina

Så den der, og tenkte med meg selv at det er kjekt å se at også andre tenker som meg, og IKKE vil ha VW-biler etter diesel-skandalen. I tillegg så er ikke elbilene til VW direkte markedsledende på hverken effektivitet, pris eller funksjonalitet.

Nei takk til VW-elbiler! Jatakk til elbiler og det grønne skiftet innen transportsektoren generelt.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, The Very End said:

Når de fleste andre merker melder om stort salg så er det nærliggende å tro at det handler mer om at folk går til andre merker. VWs elbiler er gode, men er de gode nok i markedet de er en del av?

Jeg tror at VW klarer seg greit. De har fortsatt et bra rykte, i at en tysk bil er jo en bra bil, og prisen er noenlunde grei. Jeg har dog sittet i en basic utgave av en ID 3, og det føltes som jeg satt på planker. De ser ikke særlig pene ut heller etter min mening. Hverken inni eller ute. Viser hvor vanskelig det kan være å bytte bilmerke fra noe man er vant med. Det er mange som er vant med VW, som tidligere fornøyde kunder og det er ikke alle som gir andre biler en sjanse. Vi får nå se med tiden hvordan det utarter seg.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Så den der, og tenkte med meg selv at det er kjekt å se at også andre tenker som meg, og IKKE vil ha VW-biler etter diesel-skandalen. I tillegg så er ikke elbilene til VW direkte markedsledende på hverken effektivitet, pris eller funksjonalitet.

Nei takk til VW-elbiler! Jatakk til elbiler og det grønne skiftet innen transportsektoren generelt.

Nei takk til VAG, nei takk til Toyota, nei takk til Volvo, Polestar og Mercedes, samt alle kinesiske fabrikker. Begynner å minke på muligheter som tilfredstiller ditt høye krav til moral 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Når de fleste andre merker melder om stort salg så er det nærliggende å tro at det handler mer om at folk går til andre merker. VWs elbiler er gode, men er de gode nok i markedet de er en del av?

Salgstallene taler vel for seg. VAG er det konsernet som selger mest av både elbiler og biler totalt i Europa. At de har hatt en litten dipp i et par måneder i forhold til Q1 og månedsvis før det kan vel neppe tolkes som at de går under. VAG er også blandt de merkene som er best giret for de kommende årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Salgstallene taler vel for seg. VAG er det konsernet som selger mest av både elbiler og biler totalt i Europa. At de har hatt en litten dipp i et par måneder i forhold til Q1 og månedsvis før det kan vel neppe tolkes som at de går under. VAG er også blandt de merkene som er best giret for de kommende årene.

Så VW forventet å selge enda mer enn det de gjør. Da er det litt rart at det har vært 20mnd. ventetid på populære modeller (id4 GTX)

Ingen tvil om at VW er greit rustet. Forutsatt at de faktisk har margin på bilene sine da…

Kilde: https://cleantechnica.com/2023/06/07/germany-plugin-evs-take-22-9-share-tesla-leads/

66DE2AFB-5480-48E1-9EC4-29FD0E829363.jpeg

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

 

Ingen tvil om at VW er greit rustet. Forutsatt at de faktisk har margin på bilene sine da…

 

Det har de. Og om de ikke hadde hatt det, så er VAG allerede i gang med helt nye platformer for flere generasjoner fremover. MEB er over og ut allerede i 2026. VAGs enorme utviklingsbudsjett sørger for at de er mer rustet for fremtiden enn de aller fleste.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Med insentiver så er en Model 3 under $30.000 i USA.

 

Hvis de ikke har endret på dette de siste 1-2 årene, så er det ikke lenger insetiver på Teslaer, da de har solgt for mange biler der borte til at det støttes med. Det var føderal støtte på 7500 USD så vidt jeg husker de hadde. Mulig enkelte stater har egen støtte.

 

https://www.quora.com/Why-did-Tesla-cars-lose-their-eligibility-for-federal-alternative-fueled-vehicle-tax-credits

Lenke til kommentar
20 minutes ago, AL123 said:

Det har de. Og om de ikke hadde hatt det, så er VAG allerede i gang med helt nye platformer for flere generasjoner fremover. MEB er over og ut allerede i 2026. VAGs enorme utviklingsbudsjett sørger for at de er mer rustet for fremtiden enn de aller fleste.

De har kapital, men som med alle investeringer kommer man kun så langt med det og attpåtil kan man investere feil. VW og ID3/4 fadesen med lovnader de ikke holdt (hører det fortsatt er mange som enda ikke har fått oppdateringene de er lovet) i kombinasjon med at de er et polariserende merke (enten så misliker man dem ut ifra deres grumsete historikk eller så liker man dem fordi tidligere meritter er det viktigste). Som ny kjøper i dag; hvorfor betale mer for noe som ikke har software som man kan forvente i 2023, samt haptic-drittknapper og piano-sort som gir elendig kvalitetsfølelse og som attpåtil koster mer enn biler i samme segmentet fra andre deler av verden?  

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...