Gå til innhold

Fredsmarsj deltakere, angrepet av muslimsk ungdomsgjeng. Trodde det var Pride.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skulle tro at de som er 14-16 år, og som har vokst opp sammen med alle andre her, er like godt integrert som enhver nordmann, og i praksis utgjør det ingen forskjell mellom dem og enhver annen nordmann, skulle man ikke? Er jo det vi har blitt fortalt? Eller er det slik at det må en annen form for integrering til? 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Man skulle tro at de som er 14-16 år, og som har vokst opp sammen med alle andre her, er like godt integrert som enhver nordmann, og i praksis utgjør det ingen forskjell mellom dem og enhver annen nordmann, skulle man ikke? Er jo det vi har blitt fortalt? Eller er det slik at det må en annen form for integrering til? 

Jo.. Det er det vi blir fortalt igjen og igjen og igjen.
Det er bare så sprøtt at i realiteten har ikke ETT eneste vestlig land klart å knekke koden.
Se samme klovnene sitter og sier samme som de alltid har sagt: "Bare et par år til og titalls tusen flere innvandrere, så skal jeg love deg at denne gangen lykkes vi"

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trymmmm skrev (30 minutter siden):

Om under 20 år er vi et like splittet samfunn som USA i dag.
Hovedsaklig grunnet innvandring.
Jeg har ingenting imot de som kom på 80-90 tallet eller deres barn; som mer eller mindre ikke hadde annet valg enn å bli del av norsk kultur. De er hovedsakelig (ni av ti) en kjempeålreit gjeng.
 
De som har kommet etter 2000 og deres barn er derimot en helt annen sak. 
Jeg får nok mye hat nå fordi jeg er politisk ukorrekt.

Du har helt rett så vidt jeg kan se 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar

40-50 muslimske ungdommer? Var vel noe opprør der 17 mai og angrep på politi med flasker og brostein 2021 (https://www.nrk.no/osloogviken/politiet-styrker-beredskapen-etter-17.-mai-kaos-1.15500028).

Trist å se at plankebyen jeg synes er en fin by, har hatt denne utviklingen. Har tidligere vurdert å flytte dit etterhvert, men har begynt å bli skeptisk. Noen lokale her som kan kommentere på det?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (11 timer siden):

Man skulle tro at de som er 14-16 år, og som har vokst opp sammen med alle andre her, er like godt integrert som enhver nordmann, og i praksis utgjør det ingen forskjell mellom dem og enhver annen nordmann, skulle man ikke? Er jo det vi har blitt fortalt? Eller er det slik at det må en annen form for integrering til? 

Ja, oppvekst er nøkkelordet her. Når de første innvandrerne kom på 70 tallet og de neste 20 årene, så var det ikke så mange av dem at nesten uansett hvor de bosatte seg så var de omringet av nordmenn.
I skoleklassene så var det også et stor flertall norske barn. Så integreringen skjedde omtrent av seg selv den gangen, de var "nødt" til å tilpasse seg majoritetsbefolkningen og det ble også mye bra kulturutveksling, spesielt i matveien som vi kan være glade for i dag :)
Helt rosenrødt var det dog ikke, det var utvilsomt en del rasisme og slikt og det var nok ikke lett å være den eneste brune eleven i klassen. Men de generasjonene har stort sett klart seg bra til tross for dette.

Problemet vi nå ser er at innvandrerne i stor grad sosialiserer med andre innvandrere, det er det sosioøkonomiske, religiøse og kulturelle årsaker til. Det er naturlig at likesinnede samler seg sammen, men det er et stort problem for integreringen.
De trenger ikke å lære seg godt norsk, alle de omgås med snakker morsmålet deres. De omgås rett og slett ikke med nordmenn på daglig basis, kun når de må. Dette skaper avstand og det som enkelte partier liker å snakke om, utenforskap.
Skolene får problemer med dette igjen, som igjen får flere til å falle av og summa summarum så er det mange som ikke lykkes på grunn av alt dette. Det er ikke evnene det står på men kortene de får utdelt(oppveksten) jobber i mot dem.

Jeg blir stadig overrasket når jeg snakker med personer som er født og oppvokst i Norge som snakker gebrokkent/dårlig norsk, da er noe riktig galt. Hvordan kan de lykkes i samfunnet?

Jeg har ingen gode løsninger på dette, men jeg tror årsaken til disse problemene først og fremst er at vi har tatt inn for mange på for kort tid.
Folk bosetter seg der de ønsker og der de har råd til å bo og omgås med de de ønsker å omgås med, det er ikke noe som nødvendigvis kan løses politisk.
Flyktninger kan vi påvirke til en viss grad når det gjelder bosetting.

Endret av Uderzo
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Så integreringen skjedde omtrent av seg selv den gangen, de var "nødt" til å tilpasse seg majoritetsbefolkningen og det ble også mye bra kulturutveksling, spesielt i matveien som vi kan være glade for i dag :)

Akkurat argumentet med mat er noe som alltid trekkes frem fordi det ikke er så mange andre gode argumenter. Og selv mat-argumentet er for det meste uten substans da de fleste matbodene/mathallene/matsjappene er av generelt elendig kvalitet og utveksling av restauranter av andre kulturer uansett ville skjedd med akselerert effekt ila. 1980-2010. Jeg har sett vietnamesere lage svært god erkenorsk mat og nordmenn lage ypperlig tyrkisk mat, så det henger ikke helt på greip at det må gå hånd i hånd med innvandring heller.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (32 minutter siden):

Akkurat argumentet med mat er noe som alltid trekkes frem fordi det ikke er så mange andre gode argumenter. Og selv mat-argumentet er for det meste uten substans da de fleste matbodene/mathallene/matsjappene er av generelt elendig kvalitet og utveksling av restauranter av andre kulturer uansett ville skjedd med akselerert effekt ila. 1980-2010. Jeg har sett vietnamesere lage svært god erkenorsk mat og nordmenn lage ypperlig tyrkisk mat, så det henger ikke helt på greip at det må gå hånd i hånd med innvandring heller.

Mye av maten som er dagligdags i dag fantes f.eks ikke i Norge på 70-tallet. Norge var ganske gastronomisk isolert for en del tiår tilbake.
Mat er ikke ment å være et "argument", det er bare et fakta at mye av maten som i dag er vanlig for nordmenn å spise, kom med innvandrere.
Kebab, som er favorittmaten til mange nordmenn, spesielt på veien hjem i fra byen, ble introdusert av en innvandret iraker i 1983.
https://www.nrk.no/osloogviken/xl/_-jeg-var-den-forste-som-solgte-kebab-i-norge-1.13734390

Mat er kultur og har mye med innvandring å gjøre. Bare se på matkulturen i USA. Det handler ikke nødvendigvis om hvem som lager maten, men hvem som introduserer den. Vi snakker om kulturutveksling, om ikke mat er kultur så vet ikke jeg.

Uansett, selv om det ikke var ment som et argument for og imot et eller annet, så blir dette en digresjon. Da mat ikke er avgjørende for god integrering. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fredrikstad har fått sine ghetto lignende soner, som i andre større byer på den varmere delen av Norges kartet.

Vi har trolig hatt for lite fokus på forpliktelser og ansvar, med mest fokus på rettigheter, materielt og økonomisk.

SSB og annet viser klart at Oslo og Østfold er steder innvandrere trekkes til. Der er moskeer, Halalmat osv lett tilgjengelig. Pluss varmere klima.

Ny artikkel nå, da det er utfordringer og styrking av politi i området. Begrepet fluepapir om alle som kan flytte fritt etter 5 år. De forlater øvrige Norge. 

Det som er trist, er at folk dom har søkt flukt blir voldelige, grådige og delvis hevngjerrige i Norge. Vår deltakelse i Afghanistan er stygg sak for flere innvandrere. 

Screenshot_20230629_134945.jpg

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Uderzo said:

Mye av maten som er dagligdags i dag fantes f.eks ikke i Norge på 70-tallet. Norge var ganske gastronomisk isolert for en del tiår tilbake.

Det er mye vi ikke hadde på 70-tallet. Blant annet raske meningsutveksling med fremmede, oppskrifter noen tastetrykk unna eller bereiste folk i middelklassen.

Som jeg sa ville det uansett vært en kraftig utveksling av mattyper, med eller uten innvandring. Selv om det selvfølgelig er raskere med.
Jeg var tilfeldigvis i Polen i Bialystok for et par år siden. Ikke akkurat verdens navel. Det var knapt nok ikke en person der som så annet en polsk ut. Likevel hadde de texMex, ramen, italiensk, kebab og gresk/tyrkisk, 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er rett og slett for jævelig. Desverre tror jeg ikke dette vil bedre seg med det første. Hat mot homofile er nok stort i mange muslimske miljøer i Norge. 

Det var også en sak nylig i Drammen at man ikke flagge med pride-flagget i bydelen Fjell for da blir det brent av muslimer. 

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Mr.Duklain said:

Er rett og slett for jævelig. Desverre tror jeg ikke dette vil bedre seg med det første. Hat mot homofile er nok stort i mange muslimske miljøer i Norge. 

Er merkelig at dette ikke er hva de paradene etter hendelsen i fjor har fokusert på. Er det ikke dette det skeive miljøet bør fokusere på..

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...