Gå til innhold

Prisguiden er død, Klarna drepte den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xarr skrev (1 time siden):

Det er en ting med den nye siden jeg ikke skjønner. Hva er poenget med innloggingen? Du blir sendt til en egen konto-side men hvis du går tilbake til hovedsiden så er du ikke innlogget?

Innloggingen er innsamling av data. Lettere å se dine mønster på jakt etter varen og handel via Klarna. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 timer siden):

Jeg prøvde prisguiden.no (web på PC) nå og la ikke merke til noe spesielt i forhold til tidligere. En kan søke på produkter og finne prishistorikk på hvert produkt. Den samme funksjonaliteten som prisjakt.no også har. Testet på joggesko menn og pc-skjermer.

En forskjell er jo f.eks. at det heter Klarna nå, og ikke prisguiden ;) 

Men hvis du ikke merker forskjell så var du neppe en aktiv bruker tidligere, og brukte den kanskje ikke for å finne tilbud på ting man ikke nødvendigvis var på leting etter. Å søke opp enkeltprodukter for å finne beste pris gjør man sikkert like greit fortsatt, og på prisjakt. Det som er irriterende med prisjakt er at når man bruker "beste tilbud" så får man bare kortsiktig rabatt uten hensyn på historisk pris. Så på toppen kan det være noe som er satt ned 80% og koster 2000kr, så klikker man seg inn og ser at det nå bare er EN butikk som har varen og de satte den opp til 10.000 for en uke siden, for så å sette den ned til 2000 i dag, mens for to uker siden, når 3-4 butikker hadde den samme varen så kostet den 500kr, uten å være på tilbud. Hvert år er det store oppslag om at mange av Black Friday tilbudene ofte egentlig er ræva, fordi butikkene setter opp prisene i forkant så de kan skryte av store rabatter. Den fella gikk man helt klar av hvis man brukte Prisguiden riktig. Ja, man kan sjekke historikken på prisjakt, og nå Klarna, men det er veldig mange tilbud å sjekke en og en, fremfor å bare bruke rekordbillig funksjonen på Prisguiden og fjerne alle møkkatilbudene hvis man bare ville ha en oversikt over tilbudene som faktisk var bra. Sparte enormt med tid, for meg hvertfall. Det aner meg jo at Klarna ikke er så interessert i den funksjonen, da den sikkert ikke er good for business.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forstå meg rett, jeg klandrer ikke Fjellsport/Hekta på tur for å sette prisen opp og ned. De er såklart interessert i å tjene mest mulig og selge til høyest mulig pris. Helt fair. Jeg er forbanna på Klarna, som kjøpte en tjeneste jeg brukte mye og syntes fungerte godt, og ødela det jeg likte med den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Weelie skrev (Akkurat nå):

Forstå meg rett, jeg klandrer ikke Fjellsport/Hekta på tur for å sette prisen opp og ned. De er såklart interessert i å tjene mest mulig og selge til høyest mulig pris. Helt fair. Jeg er forbanna på Klarna, som kjøpte en tjeneste jeg brukte mye og syntes fungerte godt, og ødela det jeg likte med den.

Som forsåvidt også er fair, men veldig irriterende, for meg ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 26.6.2023 den 15.44):

Jeg kjøper ting når jeg har bruk for de.

Jeg kjøper ikke noe bare fordi det er billig. 

Jeg får reklame på e-post fra de største kjedene, i egen "reklame-folder" så jeg kan velge å lese de, så slettes de automatisk etter noen dager.  Så noen "rekordbillig-funksjonen" har jeg ikke behov for. 

Det her er vel egentlig min mening også. Er ikke å leter etter ting som er billige for å kjøpe... Kjøper når jeg trenger noe.

Lenke til kommentar
CidMeyer91 skrev (12 minutter siden):

Kjøper når jeg trenger noe.

Det er vel greit å kjøpe det man trenger til beste pris? Prishistorikk er viktig, da ser man hvordan produktet er priset i dag sammenlignet med tidligere. Hvis man skal kjøpe en TV som koster 20k i dag, kan man kjapt sjekke historikken, og hvis det viser seg at TVen jevnlig er priset til 10k, kan det være greit å vente. For de fleste av oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (10 timer siden):

Det er vel greit å kjøpe det man trenger til beste pris? Prishistorikk er viktig, da ser man hvordan produktet er priset i dag sammenlignet med tidligere. Hvis man skal kjøpe en TV som koster 20k i dag, kan man kjapt sjekke historikken, og hvis det viser seg at TVen jevnlig er priset til 10k, kan det være greit å vente. For de fleste av oss.

Nå er det ofte mye fil i prishistorikk. Ikke stol for mye på den. En card kan stå billig i en periode den ikke kan kjøpes (status utsolgt). Det kan også være at det en kun er et panel, en dyrt avansert veggfeste osv. Ofte er det feil i lenker. Dette slår ut feil på historikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Nå er det ofte mye fil i prishistorikk. Ikke stol for mye på den. En card kan stå billig i en periode den ikke kan kjøpes (status utsolgt). Det kan også være at det en kun er et panel, en dyrt avansert veggfeste osv. Ofte er det feil i lenker. Dette slår ut feil på historikk. 

Prishistorikken er ikke en fasit, men gir en god indikasjon på når det er gunstig å kjøpe et produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Weelie skrev (På 26.6.2023 den 15.38):

Det var en periode jeg bare brukte prisjakt. Det var vel rundt 2010 eller noe at Prisguiden plutselig var helt ubrukelig og alle gikk over til prisjakt. Så brukte jo også tek.no prisjakt til sitt, så prisguiden ble helt obskur.

Tek.no ble kjøpt opp av VG (Schibsted), så det var nok mest politisk styrt at de gikk over fra Prisguiden til Prisjakt (siden de eide - og fortsatt eier - Prisjakt fra før).

Mener å huske at TU-nettverket forøvrig fortsatte med Prisguiden. Men dagens TU er jo noe helt annet enn hva vi den gang hadde, så det spiller vel mindre rolle ... 😢

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...