Gå til innhold

Prisguiden er død, Klarna drepte den


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som savner gamle prisguiden? Jeg begynte nesten å grine den dagen jeg åpna appen og fikk beskjed om at det nå var Klarna jeg måtte bruke. Hvertfall etter at jeg hadde testet Klarna. Det var enkelte problemer med prisguiden, bl.a. at man en sjelden gang fikk opp tilbudspriser som ikke var reelle, eller at prisene var tilegnet feil produkt i guiden, men de problemene er jo ikke blitt borte med Klarna. Det som derimot er borte er hvor enkelt det var å sortere/filtrere alle tilbud, spesielt med "rekordbillig" knappen. Jeg gjorde dette regelmesssig for å finne ting kjempebillig, som jeg kanskje ellers aldri ville kjøpt, og dette går ikke på samme måte med Klarna-appen, som er helt grusom å bruke hvis ikke man vet nøyaktig hva man er ute etter. Tenk at de kjøpte opp Prisguiden, og bare drepte den beste funksjonen!

Og nei, prisjakt er ikke like bra som prisguiden var. Når jeg er periode brukte dem om hverandre så var det masse tilbud i prisguiden som ikke kom med på prisjakt. Vet ikke hvorfor, men sånn er det. De har heller ikke rekordbillig knapp, så man vet ikke om prisen egentlig er bra før man går inn og sjekker prishistorikken.

Flott for Klarna at de sikkert tjener mer penger nå som det er vanskeligere å finne de beste tilbudene, men for alle andre er denne utviklingen et tap. Jeg håper sterkt at noen lager en blåkopi av prisguiden så blir relativt lett å finne gode tilbud igjen.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Prisguiden til å finne alle tilbud siste årene, Klarna bruker jeg bare til å kjøpe ting på kreditt før jeg så betaler det ved neste lønning. Ser ikke problemet. Prisguiden er milevis bedre en Prisjakt synes jeg.

Edit: Gikk opp for meg at Klarna har tatt fullstendig over prisguiden nå

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar

Ikke brukt den noe særlig etter den gikk til Klarna, så får gi endelig dom etterhvert, men selv når det var gamle prisguiden så endte jeg opp med å bruke både den og prisjakt sammen. Selv om jeg stort sett gikk på prisguiden først, så måtte jeg sjekke begge da det er noen ting kun prisjakt gjorde. Regner med status blir det samme framover. Bruke begge to om hverandre.

Om man liker det Klarna gjør eller ei så må man være imponert over hvordan de har gått fra å være noen som bare krever inn inkasso og gir kreditt til å vokse slik de har gjort nå. Mye investering i både teknologi og markedsføring.

Jeg hater faktura og foretrekker å betale med en gang eller via kredittkort som kan betales alt på en overføring så jeg bruker de ikke så ofte, men de har et bra checkout-system.

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (25 minutter siden):

Ser ikke problemet i det heletatt, jeg finner akkurat det jeg skal finne når jeg søker. Klarna popupen kan være litt plagsom, det kan jeg være enig i.

Ja, man finner jo det man leter etter når man søker, ellers hadde det jo vært helt ubrukelig til alt. Men ift. å browse/oppdage tilbud, på ting man ikke nødvendigvis leter etter akkurat nå, men kanskje velger å kjøpe når/fordi det er på tilbud, så kan det ikke sammenlignes. Etter at Prisguiden ble ødelagt så er det noe jeg ikke gjør lenger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Jeg synes Prisjakt er mye bedre enn Prisguiden.
Prisguiden er håpløs. 

Jeg bruker Prisjakt for å finne ut hva varen har kostet, og for å sammenligne varer. 
Prisguiden sin sammenligning er elendig. 

Enig der. Der er nok Prisjakt bedre til å få på plass metadata man kan bruke til å sammenligne. Prishistorikk-messig er de relativt like. Det er nok rekordbillig-funksjonen jeg savner mest nå. Da fikk man raskt oversikt over (omtrent) alt i landet som var så billig som det aldri hadde vært (hvertfall i perioden produktet var tilgjengelig på prisguiden da ;)

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 minutt siden):

Det er mange år siden Prisguiden var noe særlig bra. Må tilbake til Hardware.no-dager.

Det var en periode jeg bare brukte prisjakt. Det var vel rundt 2010 eller noe at Prisguiden plutselig var helt ubrukelig og alle gikk over til prisjakt. Så brukte jo også tek.no prisjakt til sitt, så prisguiden ble helt obskur. Husker ikke hvorfor jeg plustelig testet priguiden igjen for noen år siden, men da var den plutselig (etter min mening) bedre enn prisjakt, av grunnene jeg nå har gangd over flere ganger ;) men testet du prisguiden de siste tre årene da, eller bare holdt deg unna, som jeg gjorde en lang periode?

Det kan jo forklare hvorfor jeg er den eneste i harnisk over klarna-overtakelsen, hvis det omtrent bare var jeg som brukte prisguiden når de tok over, hehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Weelie skrev (1 minutt siden):

Det var en periode jeg bare brukte prisjakt. Det var vel rundt 2010 eller noe at Prisguiden plutselig var helt ubrukelig og alle gikk over til prisjakt. Så brukte jo også tek.no prisjakt til sitt, så prisguiden ble helt obskur. Husker ikke hvorfor jeg plustelig testet priguiden igjen for noen år siden, men da var den plutselig (etter min mening) bedre enn prisjakt, av grunnene jeg nå har gangd over flere ganger ;) men testet du prisguiden de siste tre årene da, eller bare holdt deg unna, som jeg gjorde en lang periode?

Det kan jo forklare hvorfor jeg er den eneste i harnisk over klarna-overtakelsen, hvis det omtrent bare var jeg som brukte prisguiden når de tok over, hehe.

Jeg skal ikke påstå at jeg har brukt den mye. Har klikket innpå via lenker, og ikke funnet meg til helt til rette. 

Lenke til kommentar
Weelie skrev (8 minutter siden):

Det er nok rekordbillig-funksjonen jeg savner mest nå.

Jeg kjøper ting når jeg har bruk for de.

Jeg kjøper ikke noe bare fordi det er billig. 

Jeg får reklame på e-post fra de største kjedene, i egen "reklame-folder" så jeg kan velge å lese de, så slettes de automatisk etter noen dager.  Så noen "rekordbillig-funksjonen" har jeg ikke behov for. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøper ting når jeg har bruk for de.

Jeg kjøper ikke noe bare fordi det er billig. 

Jeg får reklame på e-post fra de største kjedene, i egen "reklame-folder" så jeg kan velge å lese de, så slettes de automatisk etter noen dager.  Så noen "rekordbillig-funksjonen" har jeg ikke behov for. 

Ventet på denne :) Hver sin smak. Det er jo ikke stort man "trenger" når det kommer til stykket. Jeg likte å sjekke tilbud regelmessig for å erstatte ting før behovet var prekært. Hvis man f.eks. har EN allværsjakke, og venter med å kjøpe ny til den gamle har gått sund og man absolutt trenger den, så er det jo fort gjort at man betaler en ganske høy pris på det hvis ikke det sammenfaller med noen gode tilbud på jakker man har lyst på. I motsetning til å komme over en jakke man liker veldig, til 500kr, som vanligvis koster 3.500kr, vurdere at den gamle jakka si kanskje er litt på hell, og få seg ny jakke man liker temmelig rimelig.

Jeg sjekket heller prisguiden i 5 minutter et par ganger i uka for å se om det var noen kupp på noe jeg hadde lyst på, heller enn å tråle reklamebrosjyrer/nyhetsbrev i innboksen min, uten noe umiddelbart sammenligningsgrunnlag. Har stadig blitt sjokkert på prisguiden og prisjakt over hvor dårlige mange av tilbudene til de største kjedene er, når man ser på prishistorikken og sammenligner med andre butikker. Men det er jo bra ikke alle gjorde som meg, for da hadde neppe de store eksistert lenger, og de er veldig greie å ha i bunn :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 minutter siden):

Jeg kjøper ting når jeg har bruk for de.

Jeg kjøper ikke noe bare fordi det er billig. 

Jeg får reklame på e-post fra de største kjedene, i egen "reklame-folder" så jeg kan velge å lese de, så slettes de automatisk etter noen dager.  Så noen "rekordbillig-funksjonen" har jeg ikke behov for. 

Med mindre du har en impuls der du MÅ HA DET NÅ, så er det jo mest sannsynlig at behovet ikke er kritisk og kan vente litt. Da er det greit med prisvarsel, prishistorikk og gjerne rekordbillig-funksjonen.

Jeg kjøper stoort sett ting jeg trenger, men ved å være litt tålmodig så sparer jeg en del penger. Prisjakt og prisguiden har spart meg utallige tusen over alle årene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har brukt både prisjakt og (gamle) prisguiden i mange år, de har på en måte utfylt hverandre. Nå er prisguiden verdiløs hvis man skal sjekke hva noe som ikke lenger er i salg har kostet, hele prishistorikkbasen er borte. Når jeg søker på min TV eller min mobil, finnes de ikke i prisguiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde prisguiden.no (web på PC) nå og la ikke merke til noe spesielt i forhold til tidligere. En kan søke på produkter og finne prishistorikk på hvert produkt. Den samme funksjonaliteten som prisjakt.no også har. Testet på joggesko menn og pc-skjermer.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definitivt ingen forbedring etter at Klarna har overtatt :/

Generelt mer tungvint å bruke (på mobil). samt at jeg tar meg selv i å (ønske å) prøve å zoome ut; mister oversikten og får samme følelsen som personer som bare  helt opp i ansiktet mitt for å prate 😳

Ja, det er mulig å finne ting men… :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...