Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er mulig å sette et barn på 3 år gammel (ikke syk) for en ukes omsorgssenter eller noe annen sted for en uke ? Årsak kan være noe for eksempel å forvente andre barn, barns fødsel, eller noen annen grunner for eksempel foreldre er ekstremt busy, renovering av hus, eller kanskje ferie. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 68ae1...bed
peterjohn skrev (11 minutter siden):

...sette et barn på 3 år gammel (ikke syk) for en ukes omsorgssenter...
...grunner for eksempel foreldre er ekstremt busy, renovering av hus, eller kanskje ferie. 

Jeg har ikke noe godt svar til deg dessverre.
Men jeg har popkornet klart, for her får du nok snart svar så hatten passer!🤠

Anonymous poster hash: 68ae1...bed

Lenke til kommentar

Settes på skogen.

Men, nei, du det er ikke en praksis her.

Besteforeldre, venner, nanny(barnepasser) er beste valg.

Jeg forstår situasjonen, men en må bare akseptere at slik er livet med barn. Ser mange foreldre får hjelp av besteforeldre om dagen for sånn er hverdagen nå som alt er likestilt.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Akutte kriser og hendelser som gjør begge foreldre ute av stand til å ivare barnet. Kontakt kommunen.

Ekstrem traumatisk hendelse eller situasjon må være tilstede. Krisesenter er også mulig. Der bor du med barnet og har hjelp rundt dere.

Forøvrig er eksemplene TS nevner ingen grunn til å få akutt hjelp. Det framstår som lite seriøst, derfor andel tullete svar her også.

Lege kan være lurt å prate med, for veien videre, hvis det er elementer av psykisk uhelse. Viktig å få hjelp i tide...

Det er utfordring at noen ikke har noe slekt og familie til støtte. En økt utfordring i samfunnet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

For å svare litt mer skikkelig enn kennelforslaget:

Da jeg var liten var det vrient å skaffe barnehageplass, og jeg hadde dagmamma. Antar det finnes slike fortsatt.

Hvis man har det så tøft at man trenger avlasting for å f.eks. kunne dra på ferie sammen uten å ta med barnet, så ville jeg undersøkt dette med dagmamma dersom man ikke har noen andre (familie, venner) som kan passe barnet imens.

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (9 timer siden):

Fint forsalg, men i dette tilfellet er ikke vilkårene for avlastningstiltak oppfylt.
 

Gaea skrev (3 timer siden):

Her tenker at jeg at barnevernet bør bli koblet inn, for å gi veiledning og oppfølging til TS

TS har ved mer enn et tilfelle startet tråder med spørsmål som tyder på manglende kunnskap om Norske normer. Jeg har ved flere anledninger stusset på hvor kom liksom det spørsmålet fra. Kanskje til og med utenfor Europa?

@peterjohn Du er åpenbart innflytter til Norge. Hvor kommer du fra?
Og så, nei, nei nei. Man skal ikke tenke tanken på å sette en 3-åring på omsorgssenter fordi man som forelder har det travelt (selv om man ønsker det var angrerett på barn).

Lenke til kommentar

Hei igjen, jeg beklager at jeg ikke bruker riktige ord for å beskrive spørsmålet. Vi lærer norsk i disse dager.

Jeg burde legge inn litt mer informasjon i spørsmålet mitt i det første innlegget. Noen innvandrere har ikke nettverk eller de har ikke nære venner. På den annen side er alle opptatt med eget arbeid eller studier, så det er ikke ofte folk har tid til andre.

Jeg beklager at spørsmålet ikke var et ikke-alvorlig, men peker på en spesiell situasjon.

Tenk deg at foreldre ikke er alvorlig syke, men det blir vanskelig å ta vare på barnet og de trenger en pause på noen dager. Jeg beklager at jeg ville fjernet ferie i situasjonene liste. I slike situasjoner, hva innvandrere kan vurdere og hvordan samfunnet kan hjelpe dem til å komme ut av situasjonen. Denne situasjonen kan være foreldre på sykehus eller andre. Takk for forståelsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har valgt å få barn. Barn kan ikke plasseres ut på en slik måte fordi dere trenger en pause, eller har mye å gjøre. Mennesker som deg skulle ikke hatt barn i det hele tatt. 

Siden du er innvandrer, anbefaler jeg deg på det sterkeste å kontakte barneværnet, å fortelle dem at dere ikke er istand til å ta vare på barnet. Og for all del, knip igjen beina, eller bruk i det minste dong, for dere bør heller ikke få flere barn. 

Sorry ass

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (10 timer siden):

Dere har valgt å få barn. Barn kan ikke plasseres ut på en slik måte fordi dere trenger en pause, eller har mye å gjøre. Mennesker som deg skulle ikke hatt barn i det hele tatt. 

Siden du er innvandrer, anbefaler jeg deg på det sterkeste å kontakte barneværnet, å fortelle dem at dere ikke er istand til å ta vare på barnet. Og for all del, knip igjen beina, eller bruk i det minste dong, for dere bør heller ikke få flere barn. 

Sorry ass

Trenger vel ikke være så hard? De fleste norske foreldre setter jo bort barna sine 1/3 av døgnet (barnehage), fordi de må jobbe eller gjøre andre ting. I tillegg har de aller fleste nettverk og muligheter til å "sette bort" sine barn hos besteforeldre eller familie for å dra på ferie, eller pusse opp. Gi meg det foreldreparet som aldri har hatt barnevakt, aktivitetsleir eller lignende for selv å få litt fri / avlastning... 

Hvorvidt TS er uegnet til å ta vare på barn, fordi vedkommende lurer på om dette er noe som er vanlig eller mulig å gjøre, blir litt drøyt. Jeg forstår utfordringen til TS, og det er bra det spørres, og så er svarene som mange andre kommer med helt riktige, det finnes ingen kultur for den slags form for rekreasjonell avlastning her i Norge, det nærmeste vil vel være å ansette en au pair. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, SnusBoks said:

Dere har valgt å få barn. Barn kan ikke plasseres ut på en slik måte fordi dere trenger en pause, eller har mye å gjøre. Mennesker som deg skulle ikke hatt barn i det hele tatt. 

Siden du er innvandrer, anbefaler jeg deg på det sterkeste å kontakte barneværnet, å fortelle dem at dere ikke er istand til å ta vare på barnet. Og for all del, knip igjen beina, eller bruk i det minste dong, for dere bør heller ikke få flere barn. 

Sorry ass

Folk setter unger i barnehage fra ekstremt tidlig, til seint på dag, kjører dem til en eller annen aktivitet flere ganger i uken, og har vel ganske liten kontakt med barna. Fra dem er 8år, har dem i praksis egen hybel dem bor på, i form av et stort eget rom de kan låse igjen. 

En del nordmenn har svært liten kontakt med sine barn. Snart får kvinnfolk barn uten partner, de skal bare få og få over skatteseddelen, og det kommer til å bli flere saker der dem ønsker avlastning utover barnehage, og dette tilbudet kommer nok i form av helgeavlastning og diverse. 

Eg forstår innvandrere som ikke har noe som helst nettverk, samtidig er eg enig at dette burde dem tenkt på før de fikk barn. Hvorfor kan ikke de ta tur, en hjemme, mens den andre reiser og motsatt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, RRhoads said:

Kan ikke sammenlignes med å sette bort unger ei hel uke til folk man ikke kjenner.

Det er ikke privat dagmamma, han nevnte blant annet omsorgssenter, hva er forskjellen? Barnehager har flere random folk inne på grunn av sykdom og diverse ringevakter. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 timer siden):

Barnehager bruker faste vikarer. 

Nuvel ... De foretrekker det, ja. De prøver å ty til faste vikarer, så langt det lar seg gjøre. 

Dersom de faste er opptatt, må de ta til takke med random vikar. Som alle andre.

Her i byen har det vært vikar-krise i over ett år, med påfølgende mange tilfeldige vikarer og barn som ikke har omsorgspersoner de kjenner. 😢

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...