Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

1 minute ago, uname -i said:

Rersonnementet er at det som tar 3 minutter på min bil tar tre ladestopp og over en time på din Tesla. 

Men på 3 ladestopp så har jeg tilbakelagt opp mot 200 mil. på Norsk landevei inkludert at jeg startet med fullt batteri.

Sier du at du kan kjøre 200 mil på norsk landevei med under 60 minutt stopp i kjøringen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Men på 3 ladestopp så har jeg tilbakelagt opp mot 200 mil. på Norsk landevei inkludert at jeg startet med fullt batteri.

Sier du at du kan kjøre 200 mil på norsk landevei med under 60 minutt stopp i kjøringen?

Klarer du 50 mil mellom hvert ladestopp  15% over fartsgrensen og lade 20-80%? Hvordan var det med den Stockholms-turen igjen, over 50 mil og 15% over fartsgrensen?

Du sitter bare her og juger om omtrent ALT.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Jeg pleier å ligge 10-15% over fartsgrensa når det er forsvarlig. Men er jo ikke sikkert det lønner seg. 

Ja Oslo - Stockholm vi jo kanskje ikke vise noe som helst, siden bilene går hele veien uten å lade.

Ta Kristiansand - Stockholm da

Argumentet var at det var kun Tesla man kan kjøre langt med, og utfordringen var Oslo-Stockholm. Det argumentet var feil, faktisk så feil at Tesla ikke var mest effektiv.

Skal vi flytte målet litt i retning kristiansand for å forsøke å få utsagnet ditt til å stemme?

Da hadde jeg stoppet 1 gang pr tur, dette hadde jeg planlagt på forhånd mest sannsynlig - jeg har få 80 mils turer som er spontane. På det ladestoppet hadde jeg ladet flere km i minuttet enn Norges mest solgte bil, på veien har jeg mindre forbruk. Jeg ser fortsatt ikke hvor dette er et problem? Er det vanskelig å finne lader på denne ruten, det ser jo absolutt ikke slik ut for meg.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Argumentet var at det var kun Tesla man kan kjøre langt med, og utfordringen var Oslo-Stockholm. Det argumentet var feil, faktisk så feil at Tesla ikke var mest effektiv.

Skal vi flytte målet litt i retning kristiansand for å forsøke å få utsagnet ditt til å stemme?

Da hadde jeg stoppet 1 gang pr tur, dette hadde jeg planlagt på forhånd mest sannsynlig - jeg har få 80 mils turer som er spontane. På det ladestoppet hadde jeg ladet flere km i minuttet enn Norges mest solgte bil, på veien har jeg mindre forbruk. Jeg ser fortsatt ikke hvor dette er et problem? Er det vanskelig å finne lader på denne ruten, det ser jo absolutt ikke slik ut for meg.

Jeg sto akkurat i ladekø i 60 minutter i Sverige i helgen. Så utsagnet mitt er nok litt farget av det. Så en tur uten lading vil ikke få frem svakhetene med å kjøre en bil som ikke er Tesla.

En tur på et par ladestopp derimot kan det. Jeg har ikke kjørt så mange langturer i andre biler enn Tesla, men de få jeg har gjort, så har det vært kukete. Nok til at jeg aldri vil kjøpe et annet merke før det er plug&charge i hele europa

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Nei må lade i 10 minutter ser jeg.

Jeg klarer heller ikke kjøre Oslo - Stockholm i en bensinbil uten stopp, med mindre jeg virkelig må

Du skriver at du klarer 50 mils etapper 15% over fartsgrensen med kun 20 minutter ladestopp. Står du på det? Eller er det nok en bløff?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Jeg sto akkurat i ladekø i 60 minutter i Sverige i helgen. Så utsagnet mitt er nok litt farget av det. Så en tur uten lading vil ikke få frem svakhetene med å kjøre en bil som ikke er Tesla.

En tur på et par ladestopp derimot kan det. Jeg har ikke kjørt så mange langturer i andre biler enn Tesla, men de få jeg har gjort, så har det vært kukete. Nok til at jeg aldri vil kjøpe et annet merke før det er plug&charge i hele europa

Jeg skjønner, det blir et litt tynt grunnlag å komme med det utsagnet på, no? Jeg har ikke opplevd ladekø i hverken Tesla eller andre merker. Kan godt bruke Teslas nettverk, så reiser vi med samme vilkår (bare at jeg kjører i4 på motorveien da, som er så sinnsykt mye diggere)

Dette stemte veldig dårlig med opprinnelig innlegg, gjør det ikke?

image.png.4ff8d44439c58b3a438b24fa33ec79a4.png

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Jeg mener at fremtidig vekst og pris er koblet sammen, du får holde på troen at det er null sammenheng  :)

Det er det ingen som har sagt. Som vanlig flytter du meningene dine etterhvert som påstandene blir tilbakevist. Her handler det uansett ikke om personlige meinger, men om fakta som lett kan verifiseres gjennom å se på hvor store volum som handles, og hvor lenge aksjonærene i snitt blir sittende med aksjene. Jeg har aldri hørt en aksjetrader eller økonomisk journalist som mener noe annet enn at Teslas aksjeverdi hovedsaklig er et resultat av kortsiktig spekulasjon, på samme måte som for veldig mange nyere selskaper som hevder å ha en disruptive forretningsplan.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 timer siden):

Jeg forsvarer det selvsagt ikke. Hvis du derimot spør hvorfor den er verdt så mye, så svarer jeg det samme som enhver aksjeanalytiker. Det er en ren spekulasjonsaksje. Ingen handler aksjer i Tesla utfra hva de skal få i utbytte om 7 år, men ut fra hvor mye de kan få for aksjene om noen måneder. Hvordan kan vi ellers forklare hvordan aksjen bare er verdt halvparten av hva den var verdt for 1,5 år siden?

Merk deg ordet ingen. Det er altså null sammenheng mellom fremridig vekst og dagens pris. Som vanlig så nekter du å stå for dine tidligere påstander.

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg sto akkurat i ladekø i 60 minutter i Sverige i helgen. Så utsagnet mitt er nok litt farget av det. Så en tur uten lading vil ikke få frem svakhetene med å kjøre en bil som ikke er Tesla.

En tur på et par ladestopp derimot kan det. Jeg har ikke kjørt så mange langturer i andre biler enn Tesla, men de få jeg har gjort, så har det vært kukete. Nok til at jeg aldri vil kjøpe et annet merke før det er plug&charge i hele europa

Tviler på om mange orker å kjøre så langt i en tesla. Mulig at S modellen har brukbar fjæring og lydnivå.

Kjører regelmessig turer på 800km og vi bare bytter på å kjøre. Så det går fint å kjøre langt uten å stoppe mere enn et par minutter i slengen. Har kjørt direkte nonstop fra ystad til bergen med to barn sovende bak i bilen. Nå tviler jeg på at jeg fyllte på veien (ca 1200km )

Nå kjører jeg el og det er ikke tesla. Opplever det samme som drAlban. Det går helt fint med god bil. Lading er ikke noe problem. Kjørekomfort er viktigere når man bruker en hel arbeidsdag bak rattet

Lenke til kommentar

Var på 2300km-tur fra 18.5. til 22.5. i NO/SE (t/r GB: 2x300 km), DE/Köln-Bonn (1300 km) og DK(400 km) med 2019TM3LR. Nesten bare motorveier som var et helvete i DE, brukbar/bra i NO/SE og en drøm i DK.

For å kjøre autopilot i DK søndag kveld med selvstyring trengte jeg bare høyre tommel til å henge i rattet og en sjelden gang manuell hastighetsjustering og venstre hånd til å betjene venstre blinklyshendel til filskift - helt jevn og rolig kjøring. Har antagelig kjørt 200 km uten å bruke føttene.

😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Har du lite batteri blir det fort dyrere å hurtiglade enn å kjøre diesel. Prøv å kjøre en e-golf fra oslo til bodø. Du vil fort oppdage at det er dyrere enn en golf diesel. 

Har du behov for å kjøre fra Oslo til Bodø så velger man ikke en e-Gølf. Det tror jeg faktisk at de aller fleste forstår. Man kjøper bil etter behov og økonomi.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (52 minutter siden):

Har du behov for å kjøre fra Oslo til Bodø så velger man ikke en e-Gølf. Det tror jeg faktisk at de aller fleste forstår. Man kjøper bil etter behov og økonomi.

Det var ikke slik da bilene ble solgt. Da kunne man lade for 1.5kr kr kwh.

Nå er det som regel billigere å kjøre diesel. Kjører man i samme snittfart som en elbil klarer kommer man godt under en krone pr km. Min bror kjørte til Norkap i en mercedes 220D. Når han kom hjem hadde han brukt 0,38 på mila. Det er vanskelig med elbil i dag om man ikke har superavtale.

Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Klarer du 50 mil mellom hvert ladestopp  15% over fartsgrensen og lade 20-80%? Hvordan var det med den Stockholms-turen igjen, over 50 mil og 15% over fartsgrensen?

Du sitter bare her og juger om omtrent ALT.

Norsk landevei så klarer man stort sett ikke over 65km/t i snitt av det jeg har sett når man kjører over litt avstander.

Model 3 LR klarer ca. 50 mil 80%-5% med den snittfarten.

Du må skille mellom turene da, Norsk landevei har i særklasse lav snittfart, og var nettopp derfor jeg valgte det. Er snittfarten høyere så blir det større forskjell mellom ICE og el. 

Og jeg er den første til å innrømme at elbil er ikke bra nok for 130+ og lange avstander enda. Tesla er minst værst til det. Alle de andre bruker uhorvelig mye drivstoff (e-tron), har begrensninger på hvor mange ganger man kan hurtiglade (i4, Bz4X), eller koster uhorvelig mye (Taycan, EQx)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DrAlban3000 said:

Jeg skjønner, det blir et litt tynt grunnlag å komme med det utsagnet på, no? Jeg har ikke opplevd ladekø i hverken Tesla eller andre merker. Kan godt bruke Teslas nettverk, så reiser vi med samme vilkår (bare at jeg kjører i4 på motorveien da, som er så sinnsykt mye diggere)

Dette stemte veldig dårlig med opprinnelig innlegg, gjør det ikke?

image.png.4ff8d44439c58b3a438b24fa33ec79a4.png

Ja jeg innrømmer at jeg valgte litt feil forutsetninger. Og at jeg har lite referansegrunnlag.

Veldig glad for at Tesla har åpnet sitt ladenettverk og redder de andre produsentene fra å bygge ut og vedlikeholde sine egne. La oss håpe at de fortsetter å være åpne, og vi ikke må kjøre Tesla og Ford alle mann

Så helt objektivt så vil du ikke slite i i4 før du lader mer på 24t enn BMW har lagt opp til. Hva er det de throttler på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (33 minutter siden):

Ja jeg innrømmer at jeg valgte litt feil forutsetninger. Og at jeg har lite referansegrunnlag.

Veldig glad for at Tesla har åpnet sitt ladenettverk og redder de andre produsentene fra å bygge ut og vedlikeholde sine egne. La oss håpe at de fortsetter å være åpne, og vi ikke må kjøre Tesla og Ford alle mann

Så helt objektivt så vil du ikke slite i i4 før du lader mer på 24t enn BMW har lagt opp til. Hva er det de throttler på?

Det var påstanden jeg slet med, med dagens modeller fra de andre produsentene (i4 inkludert) er det like enkelt å dra på til stockholm - fra Oslo eller kr.sand.

En i4 vil være mer effektiv, langt mer komfortabel, lade flere km/min over ladeøkten og ende opp med et lavere forbruk enn alle Teslaer ifølge Teslabjørn i testen av rwd. Derfor synes jeg påstanden var noe overdrevet spesielt når du i tilleg var litt eplekjekk - distansen du nevnte er også mulig med mange modeller idag. 
 

I tilfellet  du nevner sist her(flere dagers reiser) vil en faktisk bli noe begrenset i en  i4. Y’en er en elbil som gjør utrolig mye, spesielt prisen tatt i betraktning - så jeg forstår at folk liker de bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...