Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, uname -i said:

Den viktigste forskjellen er at Apple har et proprietært økosystem med sterke nettverkseffekter. Økt markedsandel gir en lock-in og en positiv tilbakekopling. Den største grunnen til at jeg ikke har iPhone er at jeg tilfeldigvis valgte Android en gang i tiden og ikke orker å bytte.

Disse nettverkseffektene finnes ikke for Tesla. Om de senker prisene og selger biler med tap så vil den økte markedsandelen bare gjelde så lenge de selger biler med tap. Sammenlign med to konkurrerende pølsekiosker. Om du halverer prisen på pølse med lompe så vil salget øke inntil du hever prisen igjen. 

En bedre sammenligning er Blackberry. De var tidlig ute, men ble forbigått av konkurrentene. Det Tesla en gang hadde av teknologisk forsprang er forlengst tatt igjen av konkurrentene som vet å sette sammen en bil. 

Tesla hadde 50% av antall ladestolper(100kW+) i Norge siste jeg sjekket for et år siden.

I resten av verden tipper jeg det ligger på noe av det samme. 

Det er nettverkseffekten. og den er dyr og vanskelig å kopiere

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Tesla hadde 50% av antall ladestolper(100kW+) i Norge siste jeg sjekket for et år siden.

I resten av verden tipper jeg det ligger på noe av det samme. 

Det er nettverkseffekten. og den er dyr og vanskelig å kopiere

Trenger ikke å kopiere noenting nå som Tesla åpner ladenettverket. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Trenger ikke å kopiere noenting nå som Tesla åpner ladenettverket. 

Neste punkt på listen min, når jeg nådde kritisk masse av kunder, ville vært å si at for å fortsett å ha tilgang til nettverket så må dere støtte vår plug & charge protokoll.

Eller vår ladeplugg….. ref Ford i USA.

2BEC541A-E814-4C87-B954-41042820D2F3.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Neste punkt på listen min, når jeg nådde kritisk masse av kunder, ville vært å si at for å fortsett å ha tilgang til nettverket så må dere støtte vår plug & charge protokoll.

"Vår", lol.

EU har bestemt at lading skal kunne skje ved kortbetaling. Noe som er fint for alle som er skeptiske til å gi sine kortopplysninger til Tesla.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

"Vår", lol.

EU har bestemt at lading skal kunne skje ved kortbetaling. Noe som er fint for alle som er skeptiske til å gi sine kortopplysninger til Tesla.

Var lol at jeg omtalte som om jeg jobbet i Tesla og latet som om det var jeg som bestemte det neste som skulle skje, eller at Tesla ikke laget sin egen proprietære ladeprotokoll fra et eller annet pilotprosjekt?

spacer.png

Lenke til kommentar
14 hours ago, qualbeen said:

Måtte dessverre starte med litt lite energi på tanken. På vei østover ladet vi der det passet oss - på litt forskjellige ladere. Mye hassle med apper, innlogging, registrering av visakort, etc., men vi kom nå i mål.

Hvorfor oppretter du avtale med tilbyderne direkte? VW eier Elli som er en tilsvarende tjeneste som DCS som brukes av BMW, Mercedes o.l. Fikk du ikke informasjon om å opprette roamingavtale når du kjøpte bilen?

Jeg kjører BMW der oppretter man avtale med bmw charging som er en rebranding av DCS og bruker den avtalen på å lade nær sagt hvor som helst. Legger jeg inn bergen i navigasjonen så ruter akkurat nå bilen meg til eviny i nesbyen for å lade (siden jeg ligger på 50% akkurat nå). Legger jeg inn Roma får jeg en rute via diverse ionity, e.on, EnBW, Allego, Fastned m.f. Elli har etter hva jeg kan se så og si eksakt samme omfang i sine roamingavtaler, så resultatet for deg blir nok mye det samme.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Var lol at jeg omtalte som om jeg jobbet i Tesla og latet som om det var jeg som bestemte det neste som skulle skje, eller at Tesla ikke laget sin egen proprietære ladeprotokoll fra et eller annet pilotprosjekt?

spacer.png

Tror du Toyota snart har sin egne bensinstasjoner som kun kan fylle bensin på Toyota-biler? Neivel, da ser du hvordan det kommer til å gå med lading også. 

Det virker ikke som om du er så veldig godt orientert om det som skjer utenfor Tesla-ekkokamrene.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, uname -i said:

Tror du Toyota snart har sin egne bensinstasjoner som kun kan fylle bensin på Toyota-biler? Neivel, da ser du hvordan det kommer til å gå med lading også. 

Det virker ikke som om du er så veldig godt orientert om det som skjer utenfor Tesla-ekkokamrene.

EkKOkAmMer

Man trenger ikke pluggen for å skape lockin. Men det hjelper. Man kan gjøre det med tilgjengelighet, brukeropplevelse og protokoll også

Skjermbilde 2023–06–01 kl. 13.16.19.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, sverreb said:

Hvorfor oppretter du avtale med tilbyderne direkte? VW eier Elli som er en tilsvarende tjeneste som DCS som brukes av BMW, Mercedes o.l. Fikk du ikke informasjon om å opprette roamingavtale når du kjøpte bilen?

Jeg kjører BMW der oppretter man avtale med bmw charging som er en rebranding av DCS og bruker den avtalen på å lade nær sagt hvor som helst. Legger jeg inn bergen i navigasjonen så ruter akkurat nå bilen meg til eviny i nesbyen for å lade (siden jeg ligger på 50% akkurat nå). Legger jeg inn Roma får jeg en rute via diverse ionity, e.on, EnBW, Allego, Fastned m.f. Elli har etter hva jeg kan se så og si eksakt samme omfang i sine roamingavtaler, så resultatet for deg blir nok mye det samme.

Og denne passiaren understreker problemet så til de grader.

Alle som ikke har lyst til å snakke med nedadgående linje i slektstreet for å få drivstoff i bilen sin på en fornuftig måte, velger å kjøpe seg en Tesla. Eller tegne abo på Tesla. Så får vi se hvor lang tid det går før Tesla lanserer "MFI" programmet sitt i Europa....

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Jeg har bare ladet Tesla på Tesla's SuC ladenettverk, men jeg har forstått det sånn at folk med andre bilmerker må betale en abonnementsavgift i tillegg. Det slipper vi som har Tesla.

Det stemmer ikke. Jeg har aldri abonnert på lading. Men dersom jeg opprettet et månedlig abonnement, så ville prisen pr kWh gå ned. (Riktignok ikke nok til at det lønte seg for meg. Hurtiglader alt for sjeldent til å forsvare månedsabb.)

 

sverreb skrev (1 time siden):

Hvorfor oppretter du avtale med tilbyderne direkte? VW eier Elli som er en tilsvarende tjeneste som DCS som brukes av BMW, Mercedes o.l. Fikk du ikke informasjon om å opprette roamingavtale når du kjøpte bilen?

Jeg kjører BMW der oppretter man avtale med bmw charging som er en rebranding av DCS og bruker den avtalen på å lade nær sagt hvor som helst. Legger jeg inn bergen i navigasjonen så ruter akkurat nå bilen meg til eviny i nesbyen for å lade (siden jeg ligger på 50% akkurat nå). Legger jeg inn Roma får jeg en rute via diverse ionity, e.on, EnBW, Allego, Fastned m.f. Elli har etter hva jeg kan se så og si eksakt samme omfang i sine roamingavtaler, så resultatet for deg blir nok mye det samme.

Øhh.. Det var noe greier rundt "We Charge", som også dukker opp inne i appen fra folkevogna (WeConnect ID). Men jeg har ikke aktivert dette, nei. Dersom dette er uten månedspris, så kan jeg jo alltids gjøre det ... 

Trodde egentlig det var Ionity som var greia, men det er kanskje andre merker igjen? Jeg hurtiglader tydeligvis alt for sjeldent til at jeg gidder å bruke nok tid på å sette meg skikkelig inn i dette – og straffes sikkert med for høy kWh-pris med min ad-hoc lading. 😕


Artikkel fra Elbil.no: «Lønner det seg med ladeabonnement?» (datert vår/sommer 2022)
Spoiler: Det lønner seg sjelden
https://elbil.no/lonner-det-seg-med-ladeabonnement/

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, qualbeen said:

Øhh.. Det var noe greier rundt "We Charge", som også dukker opp inne i appen fra folkevogna (WeConnect ID). Men jeg har ikke aktivert dette, nei. Dersom dette er uten månedspris, så kan jeg jo alltids gjøre det ... 

Trodde egentlig det var Ionity som var greia, men det er kanskje andre merker igjen? Jeg hurtiglader tydeligvis alt for sjeldent til at jeg gidder å bruke nok tid på å sette meg skikkelig inn i dette – og straffes sikkert med for høy kWh-pris med min ad-hoc lading. 😕

Ionity er en ladeoperatør. En av mange. Elli og DCS er roamingoperatører. De er ett sted hvor du kan ha avtale som lar deg sette i gang lading på deltagende ladeoperatører (F.eks ionity, men også Mer, Eviny etc...) Hvis VW er som BMW er det en kosnadsfri avtale, så kan man legge på ekstra for å få rabatterte priser enkelte steder. Med BMW har man flex: gratis, du betaler normalt averterte priser for lading. Active 19,- pr. måned: Som gir pr. nå 5.29/kWh i norge bortsett fra mer og ionity, og ionity tilegg på 39,- pr. måned som gir 1.99/kWh på ionity.

Elli er eid av VAG så jeg antar We charge hos deg er en rebranding av Elli, men kanskje med gunstigere vilkår. Elli kan man forøvrig fritt melde seg inn i så langt jeg vet. Elton er tilsvarede fra schibsted i norge.

24 minutes ago, qualbeen said:

Artikkel fra Elbil.no: «Lønner det seg med ladeabonnement?» (datert vår/sommer 2022)
Spoiler: Det lønner seg sjelden
https://elbil.no/lonner-det-seg-med-ladeabonnement/

Artikkelen er litt utdatert. Det er nå fint få operatører som ikke deltar i disse roamingavtalene. Om det lønner seg å betale kan nok variere en del, men alle har det til felles at man ikke trenger å dille med avtaler med hver enkelt operatør, som var det jeg forstod deg til å være det du ergret deg over.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

EkKOkAmMer

Man trenger ikke pluggen for å skape lockin. Men det hjelper.

LOL. Mens resten av verden går videre og det snart er kortbetaling på alle ladere så får du klamre deg til håpet om at Tesla klarer å lage en lock-in på elektroner på Tesla-ladere som stadig utgjør en mindre og mindre andel av lynladeere.😄

Det er det du sitter igjen med i sammenligningen med Apple. 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
34 minutes ago, qualbeen said:

Artikkel fra Elbil.no: «Lønner det seg med ladeabonnement?» (datert vår/sommer 2022)
Spoiler: Det lønner seg sjelden
https://elbil.no/lonner-det-seg-med-ladeabonnement/

Jeg visste det var ille, men dette er jo på grensen til komisk. Tusen takk for at du delte den artikkelen, den var veldig informativ.

Hva når man skal kjøre en tur ned til Polen som jeg gjorde i fjor sommer da? Da må man legge til nettverkene i SE, DK, DE og PL.... det er jo plett umulig å forholde seg til...

Her det bare for alle non-Tesla eiere å signe opp på det dyreste Tesla abonnementet, og krysse fingrene for at Tesla ikke trekker tilbake redningsplanken!

Fra artikkelen:

Quote

"På nettsidene står det ofte «prisene varierer fra operatør – sjekk app for å se priser». I flere av appene får man ikke lov å registrere seg (og dermed se prisene) uten å eie en bil av gitte merke. Øvelsen har derfor bestått i å registrere VIN-nummeret på diverse biler av ansatte i Elbilforeningen for å kunne se prisene, men selv da er det ikke lett å danne seg en oversikt."

"Gratisabonnementene er et unntak. De gir ofte lavere pris hos Recharge, og hos noen, for eksempel BMW Charging, får man noe rimeligere priser hos Mer.


Dette gjelder imidlertid ikke for alle. Lader du hos Eon gjennom Ford-pass, betaler du dobbelt så mye som drop-in hos Eon. Da sier det seg selv at det aldri vil lønne seg."

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Her det bare for alle non-Tesla eiere å signe opp på det dyreste Tesla abonnementet, og krysse fingrene for at Tesla ikke trekker tilbake redningsplanken!

Folk bør notere at denne fyren foreløpig har kommet med følgende påstander i denne tråden

  1. Det er umulig å dra på langtur med noe annet enn Tesla.
  2. Han klarer Oslo-Stockholm 15% over fartsgrensen uten å lade på veien.
  3. Han klarer 500 kilometers etapper i Teslaen sin med kun 20 minutter ladestopp.

I en annen tråd så går det frem at han har vært bruktbilselger og det kommer nok som en stor overraskelse på absolutt ingen.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

LOL. Mens resten av verden går videre og det snart er kortbetaling på alle ladere så får du klamre deg til håpet om at Tesla klarer å lage en lock-in på elektroner på Tesla-ladere som stadig utgjør en mindre og mindre andel av lynladeere.😄

Det er det du sitter igjen med i sammenligningen med Apple. 

Jeg ønsker ikke lock-in. Men jeg ønsker plug&charge, styring av ladegrense og minuttbot for å stå der når man er ferdigladet.

Kortbetaling ender bare opp med en dullion klønete betalingsløsninger, som krever at man har riktig kredittkort utsteder, og at man får rævva pris om man ikke driver med det opplegget som i artikkelen @qualbeen viste.

Ja du kan betale med AmEx, men ikke gjennom apple pay, du må bruke google pay eller chip. 
Ja vi støtter vipps, men kun bank Axept kort, ikke MasterCard

Nei denne typen tar ikke bank-axept, så derfor må du forhåndsbetale en gitt mengde kWh og stikke inn kortet igjen om du bruker MC -blargh.

Vi tager DanKort! - Information in English will follow.
Det är bara att Swisha - information on English will follow

 

Og skal du til Sverige, så er det bare å melde seg på Senior-surfar skolan i regi av Swish og SVT. Jada dette blir knall!
Kort betaling er fremtiden!

 

Screenshot 2023-06-01 at 14.41.38.png

 

Hadde vært bedre om de standardiserte på Autopass eller homelink eller noe som bilfabrikantene kunne implementert.

Eller hvorfor ikke CCS protokollen...... og kreve roaming med like priser for alle.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Folk bør notere at denne fyren foreløpig har kommet med følgende påstander i denne tråden

  1. Det er umulig å dra på langtur med noe annet enn Tesla.
  2. Han klarer Oslo-Stockholm 15% over fartsgrensen uten å lade på veien.
  3. Han klarer 500 kilometers etapper i Teslaen sin med kun 20 minutter ladestopp.

I en annen tråd så går det frem at han har vært bruktbilselger og det kommer nok som en stor overraskelse på absolutt ingen.

He he he..

Akkurat Oslo-Stockholm er «bare» 522 km, så det er vel ikke helt urealistisk å klare dette uten ladepause (sommerstid)? Tror det skal gå fint, jeg – bare man har en av Teslaene med størst batteri. Det med 15% over fartsgrensen samtidig er jeg usikker på, men Tesla er hvertfall blandt de bedre mtp luftmotstand blant el-bilene. Ikke aner jeg hva fartsgrensen er mellom Oslo og Stockholm heller, men gjetter at det går mye i 100-120 km/t? Legger vi på 15% får vi en range fra 115-137 km/t.

Dersom pkt to stemmer, forstår jeg riktignok ikke hvorfor det trengs et eneste ladestopp for å kjøre 500 km. Nuvel ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Folk bør notere at denne fyren foreløpig har kommet med følgende påstander i denne tråden

  1. Det er umulig å dra på langtur med noe annet enn Tesla.
  2. Han klarer Oslo-Stockholm 15% over fartsgrensen uten å lade på veien.
  3. Han klarer 500 kilometers etapper i Teslaen sin med kun 20 minutter ladestopp.

I en annen tråd så går det frem at han har vært bruktbilselger og det kommer nok som en stor overraskelse på absolutt ingen.

Når man ikke får tak i ballen.....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Kortbetaling ender bare opp med en dullion klønete betalingsløsninger, som krever at man har riktig kredittkort utsteder, og at man får rævva pris om man ikke driver med det opplegget som i artikkelen @qualbeen viste.

Ja du kan betale med AmEx, men ikke gjennom apple pay, du må bruke google pay eller chip. 
Ja vi støtter vipps, men kun bank Axept kort, ikke MasterCard

Nei denne typen tar ikke bank-axept, så derfor må du forhåndsbetale en gitt mengde kWh og stikke inn kortet igjen om du bruker MC -blargh.

Hvorda får du til å kjøpe andre ting enn strøm til bilen? Lever du i en hule og spiser gress og pottiter som du dyrker uti skogen?

Lenke til kommentar
Just now, qualbeen said:

He he he..

Akkurat Oslo-Stockholm er «bare» 522 km, så det er vel ikke helt urealistisk å klare dette uten ladepause (sommerstid)? Tror det skal gå fint, jeg – bare man har en av Teslaene med størst batteri. Det med 15% over fartsgrensen samtidig er jeg usikker på, men Tesla er hvertfall blandt de bedre mtp luftmotstand blant el-bilene. Ikke aner jeg hva fartsgrensen er mellom Oslo og Stockholm heller, men gjetter at det går mye i 100-120 km/t? Legger vi på 15% får vi en range fra 115-137 km/t.

Dersom pkt to stemmer, forstår jeg riktignok ikke hvorfor det trengs et eneste ladestopp for å kjøre 500 km. Nuvel ... 

@uname -i blander med uvitenhet eller vilje to forskjellige påstander. Som den som ønsker kan forsøke å nøste opp og finne ut av om man ønsker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...