Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

PgUp skrev (15 minutter siden):

Har du mye peiling på hvordan aksjer og aksjemarkedet fungerer eller er det bare gjetting? 

 

Jeg har ingen master i finans, nei, men litt bedriftsøkonomisk bakgrunn har jeg, og så har jeg jo som mange andre handlet litt aksjer på si noen år. Feks er ferien min i år hovedsaklig finansiert av fortjeneste fra Tesla, Kahoot og Autostoreaksjer. Og tror du jeg kjøpte Teslaaksjene fordi jeg håpet på store aksjeutbytter i 2030? Selvsagt ikke. Jeg kjøpte den og andre aksjer fordi de var volatile som følge av store volum og mye spekulasjon. Og tor det eller ei, men det er desverre sånn mesteparten av aksjehandelen er i dag, og har vært det siden 70-80-tallet. Svært få aksjonærer har langsiktige planer. De fleste som kjøper aksjer gjør det med et perspektiv fra 1 dag til et par år med tanke på gevinst på aksjekursen. 

PgUp skrev (15 minutter siden):

Skjønner du har peiling på bil, men er redd du går litt utover fagområder ditt. 

Pussig, du var like eplekjekk når vi begynnte å diskutere bil også 🙂 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

De jobber vel fremdeles med disse fuel cell bilene ? Jeg håper de lykkes med det, elbiler virker jævla upraktiske med den ladinga.  

 

Nå er det hovedsaklig Yamaha som jobbet med dette, og det var aldri ment å være noe annet enn et nisjeprodukt, selv om enkelte Youtubekanaler prøver å fremstille det som et eksempel på Toyotas umoral og forsøk på å forlede kundene

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

De jobber vel fremdeles med disse fuel cell bilene ? Jeg håper de lykkes med det, elbiler virker jævla upraktiske med den ladinga.  

Hva er upraktisk? Jeg syns det fungerer utmerket. Våkner til full "tank" om morgenen (ved behov), og rask hurtiglading på langtur, på et GODT utbygd ladenettverk (Tesla). Whats not to like?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (27 minutter siden):

Jeg har ingen master i finans, nei, men litt bedriftsøkonomisk bakgrunn har jeg, og så har jeg jo som mange andre handlet litt aksjer på si noen år. Feks er ferien min i år hovedsaklig finansiert av fortjeneste fra Tesla, Kahoot og Autostoreaksjer. Og tror du jeg kjøpte Teslaaksjene fordi jeg håpet på store aksjeutbytter i 2030? Selvsagt ikke. Jeg kjøpte den og andre aksjer fordi de var volatile som følge av store volum og mye spekulasjon. Og tor det eller ei, men det er desverre sånn mesteparten av aksjehandelen er i dag, og har vært det siden 70-80-tallet. Svært få aksjonærer har langsiktige planer. De fleste som kjøper aksjer gjør det med et perspektiv fra 1 dag til et par år med tanke på gevinst på aksjekursen. 

Pussig, du var like eplekjekk når vi begynnte å diskutere bil også 🙂 

Jeg mener at fremtidig vekst og pris er koblet sammen, du får holde på troen at det er null sammenheng  :) jeg mener at en aksje ikke kan bli 2* toyota alene basert på kortsiktig spekulasjon, og null på veksten frem mot 2030.  Men det blir lite poeng å gjenta de samme argumentene. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Tiden det tar med lading av batteriet.  

Så nylig teslabjørn teste mirai

Den kjørte 1000km betydelig raskere en alt annet med unntak av bensin

Hydrogen har sine fordeler. Men i dag er det for dyrt. På langtur er vel bensin og diesel billigst. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (17 minutter siden):

De jobber vel fremdeles med disse fuel cell bilene ? Jeg håper de lykkes med det, elbiler virker jævla upraktiske med den ladinga.  

Du har med andre ord ikke prøvd selv? 

 ---

En digresjon om hjemmene våre:

I Norge bruker vi noe så upraktisk som elektrisitet til å varme hus og koke mat også. Svært mange andre bruker gass til dette formål. Er det vi eller de som er upraktiske, når vi foretrekker elektrisitet over gass? Kan svaret være ingen av delene? 

For en syd-europeer som alltid har brukt gass, må elektrisk kokeplate virke svært upraktisk. Tar jo "evigheter" å bli varm. Og det elektriske anlegget må bygges på en helt annen måte, med «gigantiske» hovedsikringer som takler toppene når alle kokesoner, stekeovner og annen oppvarming er på – samtidig som at elbilen lader utenfor. Trafostasjoner håndterer færre husholdninger her. I et land hvor strøm kun brukes til å drive noen led-lys og kanskje et kjøleskap, kan du dimensjonere nettet helt annerledes. Du får et jevnt lavt forbruk, som holder seg stødig og stabilt gjennom dagen. Enkelt å forutsi behov, og i «gamle dager» hvor de brukte kull-/gass-/kjernekraftverk som hovedkilde til elektrisitet, var det dermed ikke alt for utfordrende å dekke grunnbehovet.

Så ja; med sydlige briller kan det sikkert fremstå som upraktisk å ikke bruke gass i hjemmene våre. Men jeg er uenig. Vårt elektriske behov gir noen utfordringer rundt store nok sikringer, og svært mange plutselige strømtopper. Men det har vi alltid klart å leve med. Vi har vannkraft som er godt egnet til å justere produksjon opp eller ned. Dermed er det ikke vrient å håndtere forbrukstoppene på morgenkvisten og rundt middagstid. Null stress! Noe annet vi slipper å stresse med, er innkjøp og leveranse av gass til samtlige husholdnigner. Brann- og eksplosjonsfaren med å ha gass innendørs, slipper vi også. 

Riktignok er vi litt sårbare – her vi har alle egg i én kurv. Slåes strømnettet ut, er det mange leiligheter som ikke har noen mulighet til oppvarming av hverken hjem eller mat! Det er kritisk! Strøm er kritisk for oss! Men det er også veldig praktisk. 

 ---

Tilbake til biler:

For de som alltid har kjørt på bensin/diesel, og ikke kjenner til noen annen verden, vil jo et batteri som «hele tiden» må lades virke svært tungvindt. Alt som er annerledes oppleves nettopp slik: annerledes. Men at noe er annerledes, betyr ikke nødvendigvis at det er mer tungvindt eller vrient. Dette handler stort sett om egne vaner og subjektive følelser. 

Jeg har selv kjørt hel-elektrisk i sju år nå. Helt i starten var det en tilvenningsfase, absolutt. Og har man ikke mulighet til å lade billig hjemme, ville jeg ikke anbefalt elektrisk bil. Dette fordi hurtiglading ikke er særlige hurtig. Hvertfall ikke sammenlignet med å fylle bensin/diesel. 

På langtur er hurtiglading mer enn kjapt nok. Etter å ha kjørt 30-40 mil, trenger jeg selv en pause. Bilen er klar for å reise videre etter 20-30 minutter. Selv bruker jeg minst like mye tid, om ikke mer, på å: bestille meg en burger, vente på maten, spise maten, drikke kaffi eller noe sånt, besøke toalettet. 

En elbil er ikke lenger direkte upraktisk. Det er annerledes. Absolutt. Men ikke dramatisk forskjellig. På langturer må man kanskje tenke seg bittelitt om; lurt å legge veien innom ladestasjoner. Heldigvis har det poppet opp lademuligheter overalt nå. I 2015, da jeg startet mitt eventyr med en billig Nissan Leaf, var det mye verre! Da måtte vi dobbeltsjekke lademulighet før avreise. Det gjør man ikke i dag. Dagens elbiler har MYE lenger rekkevidde, og i tillegg er det hurtigladere "overalt". 

Rent personlig, synes jeg det virker upraktisk å måtte stoppe innom en bensinstasjon én til to ganger i måneden. Jeg besøker nesten aldri disse stasjonene lenger. Savner ikke den tiden – selv om det jo i og for seg er enkelt; betale med kort på stolpen, trykke riktig drivstoff og tut & kjør! (Jeg savner sårt kortbetaling på alle hurtigladestasjoner. App og ladebrikker er ikke noe for meg. Jeg vil betale med rfid-kort!) 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Hadde det tatt så kort tid så er det vel neppe et problem, hvis du sier at det tar så kort tid så er det ikke et problem for meg, men det tar jo bare et par minutter, tar det så kort tid ? 

Jeg fyller fra 20% til 80% på omtrent 20 minutter. Det er den tiden jeg bruker på å rusle bort på bensinstasjon ved siden av, finne WC, gjøre det jeg skal, finne kaffeautomaten, fylle en kopp der, betale og rusle tilbake til bilen. Da stresser jeg ikke. Man kan sikkert skynde seg og bruke kortere tid på dass etc., men hvorfor stresse?

Når vi er på langtur så skal man gjerne ha mat også, og da blir bilen nesten FOR fort ferdigladet. Det kan kanskje være litt upraktisk?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Du har med andre ord ikke prøvd selv?

Jeg har ikke det, men jeg hører det tar en halvtime med hurtiglading, lading av bil ved hjemmet blir vanskelig da det ikke er strøm i garasjene, i så fall må jeg parkere 20 meter unna huset og dra en skjøteledning, så jeg får ikke parkert i garasje eller på min eiendom, så litt upraktisk for meg .

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Anbefaler induksjonstopp. RASK oppvarming, og enda raskere å sette temperaturen NED igjen. 😊

Absolutt! Men dette var ikke tilgjengelig for en rimelig penge for tjue år siden. (Mulig jeg har litt for historiske briller på, i denne digresjonen min?) I tillegg så gir induksjon store spikes i forbruket. Ikke at det er noe problem hjemme hos meg. Men tipper sikringen ofte kunne blitt trigget i et gjennomsnittlig sydeuropeisk anlegg?

Nuvel … poenget mitt var vel bare at selv om noe virker upraktisk, er det ikke gitt at det er det. Noen justeringer må taes. 

Så skal man ha elbil, bør man eksempelvis anskaffe seg en ladeboks der bilen parkeres, og gjerne legge om vanene, slik at man husker å bruke fem sekunder på å dytte inn ladekabel når man parkerer. Til gjengjeld slipper man helt å besøke bensinstasjonene! :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Jeg fyller fra 20% til 80% på omtrent 20 minutter. Det er den tiden jeg bruker på å rusle bort på bensinstasjon ved siden av, finne WC, gjøre det jeg skal, finne kaffeautomaten, fylle en kopp der, betale og rusle tilbake til bilen. Da stresser jeg ikke. Man kan sikkert skynde seg og bruke kortere tid på dass etc., men hvorfor stresse?

Vel jeg drikker ikke kaffe og selv uten stress så bruker jeg ikke 20 minutt på å pisse, og da var vi oppe på 80 % ? Hvor langt tid tar de siste 20 % da ? 

Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Anbefaler induksjonstopp. RASK oppvarming, og enda raskere å sette temperaturen NED igjen. 😊

Induksjon er noe forbanna ræl, til matlagning er gass kongen helt klart. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 minutter siden):

Absolutt! Men dette var ikke tilgjengelig for en rimelig penge for tjue år siden. (Mulig jeg har litt for historiske briller på, i denne digresjonen min?) I tillegg så gir induksjon store spikes i forbruket. Ikke at det er noe problem hjemme hos meg. Men tipper sikringen ofte kunne blitt trigget i et gjennomsnittlig sydeuropeisk anlegg?

Nuvel … poenget mitt var vel bare at selv om noe virker upraktisk, er det ikke gitt at det er det. Noen justeringer må taes. 

Så skal man ha elbil, bør man eksempelvis anskaffe seg en ladeboks der bilen parkeres, og gjerne legge om vanene, slik at man husker å bruke fem sekunder på å dytte inn ladekabel når man parkerer. Til gjengjeld slipper man helt å besøke bensinstasjonene! :D

You are preaching to the converted here. 😊 Jeg er 100% enig i alt du sier. Måtte bare skyte inn (enda) en digresjon.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke det, men jeg hører det tar en halvtime med hurtiglading, lading av bil ved hjemmet blir vanskelig da det ikke er strøm i garasjene, i så fall må jeg parkere 20 meter unna huset og dra en skjøteledning, så jeg får ikke parkert i garasje eller på min eiendom, så litt upraktisk for meg .

Enig! 

Du bør ikke anskaffe deg elbil før garasjen er elektrifisert. Som selvfølgelig kan koste noen lapper ... Jeg har null peiling på hva det vil koste, men å trekke en kabel fra husets sikringsskap og over i garasjen ~20 meter unna, er jo ikke umulig for en elektriker. Dersom ledningen i tillegg skal graves ned, og du ikke gjør noen egeninnsats, går det sikkert med alt for mye tid og penger på det arbeidet. 

Så ... hvis dagens kjøretøy gjør nytten for deg, så ville jeg ikke stresset med å bytte den ut. Fossilt drivstoff vil tilbys lenge! Selv om bilparken som trenger dette blir mindre og mindre, så skjer reduksjonen ganske sakte. Du har god tid på å legge om. 

Men ... før eller siden – la oss si 15-20 år, så vi nok "fremtiden" også innhente deg. Ser man bort fra kostnader til batteriet, så er elektriske biler mye billigere å produsere enn en identisk bensin/diesel bil. Nå blir det riktignok helt feil å se bort fra pris på batteri. Du må jo tross alt betale for batteriet også (med mindre man går for batterileie-avtale fra Nio). Pris på batteri er spådd å falle. Dersom det skjer, så vil også bilprisene falle tilsvarende. Men enn så lenge får vi vente på at spådommen inntreffer. Eller: den har allerede inntruffet på sett og vis. Du får mye mer batteri og rekkevidde for 100 000 NOK i dag, enn for ti år siden. Derfor har dagens elbiler helt andre rekkevidder enn for ti år siden.

Men prisen skal ytteligere ned, er det spådd. Tiden vil vise ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Vel jeg drikker ikke kaffe og selv uten stress så bruker jeg ikke 20 minutt på å pisse, og da var vi oppe på 80 % ? Hvor langt tid tar de siste 20 % da ? 

Man lader som regel ikke til mer enn 80% når man er på tur, for de siste 20%ene tar uforholdsmessig lang tid, og blir kostbare. Men man har (selvfølgelig) en bil med lang nok rekkevidde til at det holder i massevis med 80%.

Eksakt HVA du drikker eller spiser er ikke relevant i denne sammenhengen. Poenget er at alle normale folk har behov for en liten pause etter noen timer på veien. D.v.s. ALLE unntatt skikkelig innbarka "petrolheads" visstnok...😁 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Vel jeg drikker ikke kaffe og selv uten stress så bruker jeg ikke 20 minutt på å pisse, og da var vi oppe på 80 % ? Hvor langt tid tar de siste 20 % da ? 

Å bruke slike ladestasjoner i hverdagen er helt grusomt! 

Hadde jeg ikke hatt lademulighet hjemme, hadde jeg aldri fornyet elbil-bruken. Jeg har nemlig prøvd ut bilhold uten fast lademulighet hjemme. Og problemet da, er jo at jeg ikke har behov for hverken mat, drikke eller dobesøk når bilen bør hurtiglades i hverdagen! I et slik scenario har man ikke kjørt langt, man er ikke sliten, og man har ikke behov for pause. Da er det en pine og en plage at bilen trenger en halvitme. Ja, typisk nok har man kjørt såpass kort at batteriet ikke har oppnådd noen god driftstemperatur en gang. Guess what: det gir enda lengre ladetid! 😡

 

Heldigvis lader jeg i dag hjemme. Og tenker nesten aldri over problemene over. Eller: faktisk … jeg får en kjølig påminner hver gang jeg besøker opphavet på andre siden av fjellene. Der de bor er det null og niks mulighet for lading. 😢 Hvilket betyr at jeg en gang i blant tar med sjærra bort til en tilfeldig hurtiglader i nærheten. Og venter ... og venter ;) 

På tross av dette vil jeg ikke tilbake til fossilt drivstoff. Å kjøre elektrisk er svært praktisk i min hverdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Eksakt HVA du drikker eller spiser er ikke relevant i denne sammenhengen. Poenget er at alle normale folk har behov for en liten pause etter noen timer på veien. D.v.s. ALLE unntatt skikkelig innbarka "petrolheads" visstnok...

Altså jeg er ikke noe petrolhead, jeg bare føler det blir upraktisk for meg, drikke tar jeg med hjemmefra, pauser tar jeg ikke på en servicestasjon enten den serverer strøm eller ikke, mye penere ting å se i dette landet en servicestasjoner, men for all del jeg bare spurte, jeg synes det er flott med elbiler og jeg kunne ønske jeg hadde en, men jeg håper vi får alternativet hydrogen, du får passe på så du ikke blir et skikkelig innbarka electrichead  😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...