Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (14 minutter siden):

Det er veldig dyrt å drifte hurtigladere i grisgrendte strøk Norge, siden de ikke gir unntak for effekt tariff. Så dersom hurtigladere kun går på full maling 2 timer på søndag når alle er på veg hjem fra fjellet, men står «tom» resten så blir man fakturert etter den timen man har brukt mest effekt.

Ja det er jo helt horribelt. Her må myndighetene inn og regulere dette, sette noen retningslinjer for nettselskapene.

bzzlink skrev (14 minutter siden):

I tillegg så vil det uungåelig bli markedsprising, dersom det er noe man kun bruker innimellom, men har høy betalingsvillighet og liten konkurranse når man trenger det, så vil det bli dyrt.

Det er dessverre naturlig ja.

bzzlink skrev (14 minutter siden):

De som kjører mye langt vil måtte ha en avtale. 

Akkurat nå er det vel Tesla sin avtale som er gunstig for mange har jeg skjønt

At folk som kjører mye langtur velger å kjøre noe annet enn Tesla, er for meg ganske uforståelig. Både pga. pris på ladingen, men også pga at bilen vet akkurat når og hvor du bør lade, og sørger for at batteriet har perfekt temperatur for å ta til seg så rask lading som mulig. Det er bare så sømløst og enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, 0laf said:


Da beklager jeg. Trodde det var ganske åpenbart at poenget var at de aller fleste elbiler fungerer minst like godt som en Tesla til både bykjøring og langkjøring, og at en del dyrere modeller er bedre på  ... alt !
  


Det virker som om du er veldig fornøyd med din Tesla, og det er jo bra, men fra det lille jeg vet om elbiler, så virker det som om alle andre elbiler er minst like bra.

Når du hevdet Tesla var den eneste brukbare elbilen, så fremsto det ikke som om du tok forbehold om prisnivået?

Hva man setter høyest når man kjøper seg bil er veldig individuelt. Men gitt samme pris, så slår Tesla konkurrentene på stort sett alle parametre eller 4 av 5.

Min bastante påstand at Tesla var den eneste brukbare på langtur, var feil. Den var begrunnet med ladenettverk, men nå ser jeg at Tesla har åpnet sitt for alle i nesten hele Europa. Så gitt at Tesla holder det åpent så fungerer de andre bilene like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

At folk som kjører mye langtur velger å kjøre noe annet enn Tesla, er for meg ganske uforståelig. Både pga. pris på ladingen, men også pga at bilen vet akkurat når og hvor du bør lade, og sørger for at batteriet har perfekt temperatur for å ta til seg så rask lading som mulig. Det er bare så sømløst og enkelt.

Pris på lading nevner du, men si meg, koster det ikke det samme for alle da?

Hvis jeg kjøper meg den rimeligste Model 3/Y, får jeg rabatterte priser på Tesla sine ladere, kontra mine ladestopp på eksakt samme lader med min ID.x?

--

Beslutningen om å åpne ladenettverket for alle, gir bedre inntjening på denne infrastruktur for Tesla. Flere bilister kan dele på regningen av drift og vedlikehold. Så jeg kan forstå hvorfor de ønsket å åpne for flere. Samtidig var jo dette ladenettverket et viktig argument for å velge Tesla fremfor konkurrentene! Nå er det argumentet borte, og Tesla må overbevise meg på andre premisser. Avstanden mellom Tesla og konkurrentene blir mindre, og stengt tatt kan man fint klare seg med en ikke-tesla på langtur nå. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Når du hevdet Tesla var den eneste brukbare elbilen, så fremsto det ikke som om du tok forbehold om prisnivået?

Buzzlinke er veldig flink å få fram at han har den beste bilen på markedet. Han er også veldig flink til å spesifisere hvilke parametre som bestemmer hva som er best, nemlig pris, rekkevidde og innvendig plass. At bilen ser mongloid ut for å skaffe de 2-3 ekstra cm i baksetet, at bilen har en byggekvalitet som ikke ligner grisen eller at kjørekomforten er elendig pga et håpløst understell og høyt støynivå spiller ingen rolle. Det sagt, Tesla har utvilsomt noen ting de er knallgode på, og det forklarer iallefall litt av salgssuksessen. Men mye er også hype, det ser man i Kina der interessen for bilene synker, samtidig som det ikke er noen erstatningsmodeller på gang de neste årene. Med det i tankene fremstår selv halvparten av salgsmålet for 2030 som ren utopi.

Selv hadde jeg lett valgt en BMW foran Tesla for langtur, selv om rekkevidden hadde vært halvparten og selv om BMW i dag bare er en skygge av sitt tidligere selv mtp kjøreegenskaper.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Kan du ikke styre det med tale? Tror jeg har minst 3 ulike måter å skifte modus. 

Har minst 2 måter, tale vet jeg ikke - sånt endrer seg jo hos Tesla med OTA av og til. "Sport" heter "standard" hos Tesla

Men du var så opptatt av tommelen.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Påstanden var på norsk landevei i 65 km/t i snitt. Syns du vrir litt på ting til å passe inn i narrativet ditt?

Kan du ikke ta salgsløgnene dine i Tesla-tråden i det minste. Hvor du kan påstå at det ikke går an å dra på langtur med noe annet enn Tesla etc. og så kan dere være så hjertens enige i at Tesla er verdens beste bil på absolutt alle måter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Pris på lading nevner du, men si meg, koster det ikke det samme for alle da?

Hvis jeg kjøper meg den rimeligste Model 3/Y, får jeg rabatterte priser på Tesla sine ladere, kontra mine ladestopp på eksakt samme lader med min ID.x?

--

Beslutningen om å åpne ladenettverket for alle, gir bedre inntjening på denne infrastruktur for Tesla. Flere bilister kan dele på regningen av drift og vedlikehold. Så jeg kan forstå hvorfor de ønsket å åpne for flere. Samtidig var jo dette ladenettverket et viktig argument for å velge Tesla fremfor konkurrentene! Nå er det argumentet borte, og Tesla må overbevise meg på andre premisser. Avstanden mellom Tesla og konkurrentene blir mindre, og stengt tatt kan man fint klare seg med en ikke-tesla på langtur nå. 

Tror du får samme pris om du inngår månedlig avtale.

----

Det at de åpner nettverket for alle er også en drømmesituasjon for Tesla selgere.

De får fulle personopplysninger på folk som kjører elbil
De får innsikt i hvilken bil de kjører? Kan de få dette fra ladeprotokollen?
 

Alle som kjører elbil får treffe fornøyde Tesla eiere på tur å slå av en prat

Tesla kan hentyde til de som er ofte på langtur, at tenk om Elon ombestemmer seg, og tar vekk alle laderne i den og den korridoren?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

Kan du ikke ta salgsløgnene dine i Tesla-tråden i det minste. Hvor du kan påstå at det ikke går an å dra på langtur med noe annet enn Tesla etc. og så kan dere være så hjertens enige i at Tesla er verdens beste bil på absolutt alle måter.

Jeg trenger vel egentlig ikke argumentere.
Registreringstallene taler din tydelige tale.

Tesla er den desidert beste elbilen for de fleste i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Tesla er den desidert beste elbilen for de fleste i Norge.

Skal ikke si noe så altfor bombastisk altså, men jeg får vel egentlig inntrykket fra tesla eiere at det er like mye mote og status symbol som det er en bra bil. At tesla skal være så overlegen andre biler gir egentlig liten mening for meg. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Med det i tankene fremstår selv halvparten av salgsmålet for 2030 som ren utopi.

Tesla har bare i år senket prisene med ~25% selv om fabrikkene i Texas og Tyskland ennå ikke går på full kapasitet.  Og rapportene sier at lagrene i Europa og USA fyller seg opp, det er ikke nok parkeringsplasser til å ta unna overkapasiteten.

20 millioner i 2030 er selvfølgelig ren utopi særlig når Model 2 ikke er kommet lengre i utviklingen enn et diffust bilde av et eller annet under et laken på en Powerpoint. Og Tesla ser ikke ut til å være de flinkeste til å drive med bilutvikling:

  • Tesla Roadster ble "lansert" i 2017 og skulle i produksjon i 2020. Null utvikling siden det.
  • Tesla Semi ble lansert samtidig og skulle ut i 2019. Er fremdeles ikke i ordinær produksjon
  • Cybertruck skulle i produksjon i 2021. De driver fremdeles og eksperimenterer med designet.
  • Model 2 skulle ifølge fansen være i produksjon i fjor. Fremdeles luft.

Sammen med Optimus-robot, FSD og alt mulig annet av stort og smått som er lovet(vindusviskere som virker for eksempel) så må Tesla være tidenes største produsent av "vaporware". 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, uname -i said:

Tesla har bare i år senket prisene med ~25% selv om fabrikkene i Texas og Tyskland ennå ikke går på full kapasitet.  Og rapportene sier at lagrene i Europa og USA fyller seg opp, det er ikke nok parkeringsplasser til å ta unna overkapasiteten.

20 millioner i 2030 er selvfølgelig ren utopi særlig når Model 2 ikke er kommet lengre i utviklingen enn et diffust bilde av et eller annet under et laken på en Powerpoint. Og Tesla ser ikke ut til å være de flinkeste til å drive med bilutvikling:

  • Tesla Roadster ble "lansert" i 2017 og skulle i produksjon i 2020. Null utvikling siden det.
  • Tesla Semi ble lansert samtidig og skulle ut i 2019. Er fremdeles ikke i ordinær produksjon
  • Cybertruck skulle i produksjon i 2021. De driver fremdeles og eksperimenterer med designet.
  • Model 2 skulle ifølge fansen være i produksjon i fjor. Fremdeles luft.

Sammen med Optimus-robot, FSD og alt mulig annet av stort og smått som er lovet(vindusviskere som virker for eksempel) så må Tesla være tidenes største produsent av "vaporware". 

 

Ja mye som skal på plass når man er en ny aktør i et nytt marked. Da blir det litt prøving og feiling.
Dette er et tøft år uten tvil. Men Tesla har muskler (penger) nok til å selge ut produksjonen sin i år også, som de har gjort hvert år. Med opptil 50% vekst. År for år.

Tror nok sjansen for at Tesla går over ende er ganske små, men det var hold i argumentene din frem til for et par år siden.

De senker prisene for å kjøpe markedsandeler. Såvidt jeg kan se av det analytikerne sier, så er Tesla den eneste fabrikanten av elbiler som faktisk har positiv margin på bilene de selger. Det gir derfor mening å kjøpe markedsandeler nå som de er på billigsalg, og konkurrentene ikke har råd, eller vilje (businessmodellen) til å konkurrere.

De gjør det samme med å åpne ladenettverket tipper jeg. For det å ha kundedata idag, og sugerør rett i kredittkortet til kunder er veldig verdifullt.

Her er topplinje og bunnlinje fordeling til en annen hardware produsent brutt ned på produkter

Som man kan se står tjenester for 25% av topplinje, men nesten 50% av bunnlinje! 
E7AA44BA-8F06-4002-918E-C742EC4E38A9.thumb.jpeg.4be81c167b3259e359deb842daf38e08.jpeg

6EA6BF4F-6B7E-4EFF-9E7F-7D88AE1EC470.thumb.jpeg.65a24697b446170ad81a3ee3d8bf8962.jpeg

Så det er meget attraktivt å bygge opp et kundeforhold med alle. Når man i tillegg vet at tesla også pusher, batteripakker for hjemmet, solcellepaneler så tror jeg det er en stor oppside her med tjenester både til sluttkunde og netteiere.

Når man så ser hvordan andre fabrikanter sliter med å bygge opp det samme, og ikke bare har de negativ margin på bilene sine, men de må på med dyre ettermarkedskampanjer og kalle inn biler. Jo flere biler de selger jo mer jobb lager de for seg selv, og jo mer penger taper de på å selge elbil.

De er nok glade for et lite pusterom nå, sånn at de slipper å selge så mange biler med tap. 

E4A64786-7C46-4176-B249-A60E08BD9078.jpeg.3b7e776f134afb508fb8d5ce777f6190.jpeg

Så Tesla kan gå inn å kjøpe seg hele markedet med prisreduksjon, og fortsatt ha positiv margin på bilsalget. Så kan de skaffe seg et positivt kundeforhold til alle elbileiere i verden gjennom ladenettverket sitt. 

Jeg spår store omveltninger i bilbransjen innen utløpet av dette tiåret

31D39B92-1385-4D41-858B-BBD115EFCBD3.thumb.jpeg.1eed7e62e4841bffaadda8cd4fd1da3a.jpeg

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Ja mye som skal på plass når man er en ny aktør i et nytt marked. Da blir det litt prøving og feiling.

Tesla har holdt på i 20 år. Det er litt veikt å si de er "nye" for å forklare at de ikke har fungerende vindusviskere.

Ser du sammenligner med Apple. Apple og Tesla er i helt motsatt ende av skalaen når det gjelder forretningsmodell. Hvis man ikke skjønner det så har man ikke noe i diskusjonen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Pris på lading nevner du, men si meg, koster det ikke det samme for alle da?

Hvis jeg kjøper meg den rimeligste Model 3/Y, får jeg rabatterte priser på Tesla sine ladere, kontra mine ladestopp på eksakt samme lader med min ID.x?

Jeg har bare ladet Tesla på Tesla's SuC ladenettverk, men jeg har forstått det sånn at folk med andre bilmerker må betale en abonnementsavgift i tillegg. Det slipper vi som har Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Skal ikke si noe så altfor bombastisk altså, men jeg får vel egentlig inntrykket fra tesla eiere at det er like mye mote og status symbol som det er en bra bil. At tesla skal være så overlegen andre biler gir egentlig liten mening for meg. 

Status symbol pleier jo å være dyre. Tesla er i mine øyne den billigste bilen i sitt segment. Den er bittelitt bedre enn alle andre på mye, og så er den billig.

Det blir ikke statussymbol, det blir fornuftig bil det. Den nye golfen om du vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Min bastante påstand at Tesla var den eneste brukbare på langtur, var feil. Den var begrunnet med ladenettverk, men nå ser jeg at Tesla har åpnet sitt for alle i nesten hele Europa. Så gitt at Tesla holder det åpent så fungerer de andre bilene like bra.

Like bra er det ikke, for andre bilmerker har ikke den samme sømløse kommunikasjonen med laderne som Tesla-bilene har. 

Men hadde jeg kjørt elbil av et annet merke så hadde jeg definitivt abonnert på Tesla ladenettverket ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Tesla har holdt på i 20 år. Det er litt veikt å si de er "nye" for å forklare at de ikke har fungerende vindusviskere.

Ser du sammenligner med Apple. Apple og Tesla er i helt motsatt ende av skalaen når det gjelder forretningsmodell. Hvis man ikke skjønner det så har man ikke noe i diskusjonen å gjøre.

Hva synes du var feil i sammenligningen min?
Apple er en hardware produsent som tjener mer og mer penger på å selge tjenester.

Jeg ser en parallell til at Tesla er en hardware produsent, som kanskje har en stor oppside ved å selge tjenester. 
 

Hvis du ikke ser det, så har du ikke noe i diskusjonen å gjøre heller. Da får vi sitte på gangen å furte begge to

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Hva synes du var feil i sammenligningen min?
Apple er en hardware produsent som tjener mer og mer penger på å selge tjenester.

Den viktigste forskjellen er at Apple har et proprietært økosystem med sterke nettverkseffekter. Økt markedsandel gir en lock-in og en positiv tilbakekopling. Den største grunnen til at jeg ikke har iPhone er at jeg tilfeldigvis valgte Android en gang i tiden og ikke orker å bytte.

Disse nettverkseffektene finnes ikke for Tesla. Om de senker prisene og selger biler med tap så vil den økte markedsandelen bare gjelde så lenge de selger biler med tap. Sammenlign med to konkurrerende pølsekiosker. Om du halverer prisen på pølse med lompe så vil salget øke inntil du hever prisen igjen. 

En bedre sammenligning er Blackberry. De var tidlig ute, men ble forbigått av konkurrentene. Det Tesla en gang hadde av teknologisk forsprang er forlengst tatt igjen av ordentlige bilprodusenter som vet å sette sammen en bil. 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...