Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, 0laf said:

Har ikke elbil, og er derfor ikke så innsatt i dette, men f.eks. en standard Model Y har vel ikke noe bedre rekkevidde enn andre elbiler, tvert i mot?

Kan man ikke lade de fleste elbiler også på Tesla sine ladere?

Spørs litt hva du legger i standard model Y. Men generelt leverer Tesla en veldig konkurransedyktig totalpakke når man sammenligner på Pris, Rekkevidde, Plass og ytelse.

Noen mener de har dårlig komfort og billig interiør, som nok kan være riktig om man sammenligner med konkurrenter som har vektlagt dette over rekkevidde.

Sammenligner man biler som har drift på like mange aksler, og samme prisleie så er det såvidt jeg vet ingen biler som slår Tesla på rekkevidde, ladehastighet (målt i km tillagt pr time) og forflytningshastighet

For tiden har Tesla en pilot-test der de har åpnet en god del av laderne sine for andre bilmerker.

I USA har de inngått en avtale med Ford om at de skal få lov til å bruke laderne. Så om det er lurt å bruke tilgang til Tesla laderne som kjøpsargument på andre merker ville jeg vært forsiktig med.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Spørs litt hva du legger i standard model Y. Men generelt leverer Tesla en veldig konkurransedyktig totalpakke når man sammenligner på Pris, Rekkevidde, Plass og ytelse.


Det jeg var noe forundret over, var ...
  

bzzlink skrev (8 timer siden):

En moderne elbil som er egnet til langkjøring. (Det vil egentlig kun si Tesla...

Jeg vil understreke at langtur fungerer ikke i noe annet enn Tesla...


Dersom man i stor grad kan lade andre bilmodeller på Tesla sine ladere, og sikkert alle andre ladere som finnes, og ser bort fra pris, så er det vel ingenting i veien for å dra på langtur med en Taycan, Benz EQS, E-Tron eller lignende?

Jeg søkte raskt etter rekkevidde, og fant at vanlig Model Y har en reell rekkevidde på 345 km, som er på nivå med en Leaf, så det kan neppe være den store Tesla-fordelen?

https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg ser at Tesla har utvidet pilotprogrammet sitt! Kraftig.

I stand corrected. Så lenge Tesla holder Teslaladerne åpne i pilotprogrammet sitt. Så fungerer de andre elbilene på langtur, så lenge de har Tesla appen.

https://www.tesla.com/no_NO/findus

Angående reel rekkevidde på en model Y sammelignet med en Leaf skjønte jeg ikke helt, her må du utdype hvilke modeller du sikter til og hvor du henter rekkevidden fra

Lenke til kommentar
0laf skrev (31 minutter siden):


Det jeg var noe forundret over, var ...
  


Dersom man i stor grad kan lade andre bilmodeller på Tesla sine ladere, og sikkert alle andre ladere som finnes, og ser bort fra pris, så er det vel ingenting i veien for å dra på langtur med en Taycan, Benz EQS, E-Tron eller lignende?

Jeg søkte raskt etter rekkevidde, og fant at vanlig Model Y har en reell rekkevidde på 345 km, som er på nivå med en Leaf, så det kan neppe være den store Tesla-fordelen?

https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car

Kjørte tur-retur mellom vest og øst i påska, med ny ID.3. 

Måtte dessverre starte med litt lite energi på tanken. På vei østover ladet vi der det passet oss - på litt forskjellige ladere. Mye hassle med apper, innlogging, registrering av visakort, etc., men vi kom nå i mål. 

På vei hjem valgte jeg en annen strategi; jeg gikk utelukkende for å besøke Tesla sitt ladenettverk. Herregud! For en forskjell! 

Joda, også her må app lastes ned og settes opp med visakort. Absolutt. Men ut over det var ladeprosessen mye bedre. Dønn stabil app. Ingen problem med å opprette kontakt med stolpen. Ingen stolper som er ute av drift. 

Jeg kommer til å fortsette med å utelukkende lade hos Tesla fremover. Riktignok må jeg parkere litt "feil vei", siden jeg har ladeuttak på passasjersiden i stedet for førersiden. Men pytt! Mye bedre opplegg, totalt sett!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 minutter siden):

Fra lenken i innlegget??

leaf.jpg.6b441cdfcd869c95cc3db6f9de7a89b0.jpg

Teslabjørn har et regneark som er ganske omfattende. Om man studerer det ser man fort at ikke tesla er ledende på verken rekkevidde eller lade km/h Han har blant annet en kolonne som viser ladehastighet i km/h ved lading fra 5-80% ved 90 og 120km/h forbruk. Man må også observere temperaturene han har kjørt testene ved. Teslaer får ofte tall fra dager med 20-25grader mens mange andre biler blir testet vesentlig kaldere. Han gjør også den feilen at han bruker bilens board computer til å beregne batteriets effektive størrelse. Det blir endel feil på biler med dårlig kalibrert giver. Eller biler der netto kapasitet ikke er oppgitt av leverandør. 

Han kjører også 1000km test. Disse er heller ikke helt sammenlignbare med hva folk som kjører normalt opplever men er ok om man korrigerer litt. Men også her ser man at de fysiske lovene gjelder for alle. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Fra lenken i innlegget??

leaf.jpg.6b441cdfcd869c95cc3db6f9de7a89b0.jpg

Ja, ca. like stort batteri, og _veldig mye større_ bil, så går Model Y litt lenger enn Leaf. ? Disse tallene er også bare trukket ut av lufta…
Etter å ha scrollet ned 2 fulle sider for å forsøke å finne hvordan de kommer frem til rekkevidden… så kommer det kun en merkelig disclaimer.

9A03865E-8B30-4269-A14F-29FC0A53CE15.thumb.jpeg.22aeda22443c41d905b82bc9879386fa.jpeg

Skal du sammenligne leafen med en Tesla, så ta en som er tilnærmet samme størrelse da…
Model 3 koster det samme (innenfor 20000kr av hverandre) Går 10 7 mil lenger, lader dobbelt så raskt (Leafen har en ladekontakt som er utgående med maksfart rundt 50kW). Og er fortsatt en mye større bil enn leafen.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Det går jo ikke på motorvei, men snittfart 65, som det er på norsk landeveg så nærmer vi oss

Nærmer oss? Din påstand er at 20 minutter lading gir 500 km rekkevidde og du ligger 15% over fartsgrensen.

Det er et forbruk på ~70 Wh/km i 96 km/t på landeveien.  Får du sjekk i posten for å fremme de villeste overdrivelsene om Teslaen din?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Ja, ca. like stort batteri, og _veldig mye større_ bil, så går Model Y litt lenger enn Leaf. ? Disse tallene er også bare trukket ut av lufta…


Jeg vet ikke hvor de er trukket fra, men det ser ut som enkelte av dine påstander er trukket ut av rattata ?

Jeg har ingenting for eller imot Tesla, det har neppe den nettsiden med oversikten heller, ettersom det er en nettside som promoterer bruk av elbil, så tallene er vel trolig korrekte?

Poenget var vel bare at det ser ut til å finnes utmerkede alternativ til en Model Y, som også fungerer til lengre turer, og som er litt bedre utstyrt enn en lite flatterende plastbøtte, med plastseter og en ipad i dashen.

Rekkevidde og lading ser for meg ut til å være minst like bra på andre bilmodeller, og betydelig bedre på svært mange, særlig på dyrere modeller fra Porche, Audi, BMW m.fl., samt at ladenettverket i stor grad er det samme, men jeg vet som nevnt fint lite om elbil.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -i said:

Nærmer oss? Din påstand er at 20 minutter lading gir 500 km rekkevidde og du ligger 15% over fartsgrensen.

Det er et forbruk på ~70 Wh/km i 96 km/t på landeveien.  Får du sjekk i posten for å fremme de villeste overdrivelsene om Teslaen din?

Påstanden var på norsk landevei i 65 km/t i snitt. Syns du vrir litt på ting til å passe inn i narrativet ditt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Det var ikke slik da bilene ble solgt. Da kunne man lade for 1.5kr kr kwh.

Nå er det som regel billigere å kjøre diesel. Kjører man i samme snittfart som en elbil klarer kommer man godt under en krone pr km. Min bror kjørte til Norkap i en mercedes 220D. Når han kom hjem hadde han brukt 0,38 på mila. Det er vanskelig med elbil i dag om man ikke har superavtale.

Ja du har et poeng. Sålenge man KUN hurtiglader.

Men 95%  av ladingen foregår hjemme, til en brøkdel av prisen. Mens svogeren din må fortsatt fylle svindyr diesel for all den daglige kjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, 0laf said:


Jeg vet ikke hvor de er trukket fra, men det ser ut som enkelte av dine påstander er trukket ut av rattata ?

Jeg har ingenting for eller imot Tesla, det har neppe den nettsiden med oversikten heller, ettersom det er en nettside som promoterer bruk av elbil, så tallene er vel trolig korrekte?

Poenget var vel bare at det ser ut til å finnes utmerkede alternativ til en Model Y, som også fungerer til lengre turer, og som er litt bedre utstyrt enn en lite flatterende plastbøtte, med plastseter og en ipad i dashen.

Rekkevidde og lading ser for meg ut til å være minst like bra på andre bilmodeller, og betydelig bedre på svært mange, særlig på dyrere modeller fra Porche, Audi, BMW m.fl., samt at ladenettverket i stor grad er det samme, men jeg vet som nevnt fint lite om elbil.

 

Så dyre biler er bedre enn billige biler er det jeg leser ut av påstanden din?

Ladenettverket er nå det samme siden Tesla har et pilotprosjekt for å gi andre tilgang, som de kan trekke tilbake når som helst (får håpe de ikke gjør det, at alle skal drive å lage sitt eget nettverk er galskap)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja du har et poeng. Sålenge man KUN hurtiglader.

Men 95%  av ladingen foregår hjemme, til en brøkdel av prisen. Mens svogeren din må fortsatt fylle svindyr diesel for all den daglige kjøringen.

Det er veldig dyrt å drifte hurtigladere i grisgrendte strøk Norge, siden de ikke gir unntak for effekt tariff. Så dersom hurtigladere kun går på full maling 2 timer på søndag når alle er på veg hjem fra fjellet, men står «tom» resten så blir man fakturert etter den timen man har brukt mest effekt.

I tillegg så vil det uungåelig bli markedsprising, dersom det er noe man kun bruker innimellom, men har høy betalingsvillighet og liten konkurranse når man trenger det, så vil det bli dyrt.

De som kjører mye langt vil måtte ha en avtale. 

Akkurat nå er det vel Tesla sin avtale som er gunstig for mange har jeg skjønt

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Så dyre biler er bedre enn billige biler er det jeg leser ut av påstanden din?


Da beklager jeg. Trodde det var ganske åpenbart at poenget var at de aller fleste elbiler fungerer minst like godt som en Tesla til både bykjøring og langkjøring, og at en del dyrere modeller er bedre på  ... alt !
  

bzzlink skrev (18 timer siden):

En moderne elbil som er egnet til langkjøring. (Det vil egentlig kun si Tesla....

Jeg vil understreke at langtur fungerer ikke i noe annet enn Tesla...


Det virker som om du er veldig fornøyd med din Tesla, og det er jo bra, men fra det lille jeg vet om elbiler, så virker det som om alle andre elbiler er minst like bra.

Når du hevdet Tesla var den eneste brukbare elbilen, så fremsto det ikke som om du tok forbehold om prisnivået?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...