Gå til innhold

Verdens mest solgte bilmodell!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (5 minutter siden):

Det med 15% over fartsgrensen samtidig er jeg usikker på, men Tesla er hvertfall blandt de bedre mtp luftmotstand blant el-bilene. Ikke aner jeg hva fartsgrensen er mellom Oslo og Stockholm heller, men gjetter at det går mye i 100-120 km/t? Legger vi på 15% får vi en range fra 115-137 km/t.

Han gikk fra å hevde 15% over fartsgrensen til litt senere å si at han kjørte i 65 km/t. Så jeg vet ikke helt. Mye å stole på er det hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, uname -i said:

Hvorda får du til å kjøpe andre ting enn strøm til bilen? Lever du i en hule og spiser gress og pottiter som du dyrker uti skogen?

En sømløs ladeopplevelse trenger litt infrastruktur.

Oversikt over hvor ladestasjon er
Oversikt over ledige stolper og deres hastighet
Oversikt over hvilke stolper som straks blir ledige
Køordning dersom alt er opptatt, med angivelse av ca. tid
Priser
Enkel betaling

For at alle skal kjøre elbil, så må dette fungere bedre enn i dag. Kreve at alle stolper skal ha kortbetaling løser bare 1 av punktene, og gjør fler av de andre verre.

Det er kun plug&charge med roaming som løser dette, og det skjer kun ved monopol/duopol (Visa/MasterCard f.eks) eller statlig regulering.

Nå har statlig regulering spilt ut sine kort, ved å høre på sånne som deg som ikke ser det hele bildet. Så nå er det opp til markedskreftene å skape et monopol. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Nå har statlig regulering spilt ut sine kort, ved å høre på sånne som deg som ikke ser det hele bildet. Så nå er det opp til markedskreftene å skape et monopol. 

Det var et veldig enkelt spørsmål. Du listet opp side med side med problemer om man må betale på vanlig måte på en lader. Hvordan får du da kjøpt andre ting her i verden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

En sømløs ladeopplevelse trenger litt infrastruktur.

Oversikt over hvor ladestasjon er
Oversikt over ledige stolper og deres hastighet
Oversikt over hvilke stolper som straks blir ledige
Køordning dersom alt er opptatt, med angivelse av ca. tid
Priser
Enkel betaling

For at alle skal kjøre elbil, så må dette fungere bedre enn i dag. Kreve at alle stolper skal ha kortbetaling løser bare 1 av punktene, og gjør fler av de andre verre.

Det er kun plug&charge med roaming som løser dette, og det skjer kun ved monopol/duopol (Visa/MasterCard f.eks) eller statlig regulering.

Nå har statlig regulering spilt ut sine kort, ved å høre på sånne som deg som ikke ser det hele bildet. Så nå er det opp til markedskreftene å skape et monopol. 
 

Enklere betaling trenger da ikke være noen motsetning mot de andre punktene du nevner.

Og særlig enklere og innarbeidet betalingsopplevelse enn å tappe NFC-brikken i bankkortet (eller mobiltelefon/klokke/etc.) kan det ikke bli. 

Et betalingsmiddel med NFC har sånn ca alle med seg til en hver tid. Hvertfall de som er på biltur. 

Fra før vet vi at brusautomater, toalettdører og kaffeautomater rundt om har slike lesere innebygd. De tåler fint å stå utendørs, og de koster ikke mer i drift enn at det er økonomisk forsvarlig å plassere de overalt. Det er kun bakstrevereri og vrangvilje fra ladeoperatørene som hindrer dette i dag. Intet annet!

Det sagt, så er det ikke slik at folket krever kun én betalingsmåte. Det må gjerne fungere med app eller plug&charge i tillegg til kortbetaling. For all del! 

En stor fordel med kortbetaling er at det fungerer uavhengig av bil, sjåfør, nasjonaliteter. Ikke kreves norsk BankID, norsk bilskilt eller lignende.

Jeg skulle gjerne ha brukt plug&charge, men jeg aner ikke om bilen min (ID.3) faktisk støtter dette. Tviler i grunn ... Jeg vet med sikkerhet at den gamle Leafen som står her ute, hvertfall ikke støtter den protokollen. Ergo trenger vi brukbare alternativer i uoverskuelig tid. Og noe mer brukbart enn NFC-leser finnes ei! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årsaken til at Tesla åpner ladenettverket, og høyst trolig vil holde det åpent, er vel fordi de tjener mye penger på det?

I USA vil det bety enorme subsidier, ettersom Biden-regjeringen har lovet store summer til de som bygger åpne ladenettverk.
I andre deler av verden er det ofte kombinasjon av subsidier, ekstra gebyrer, abonnement og den slags, som vil føre til inntekter fra ladenettverket.

Det er på ingen måte for å være hyggelig mot andre bileiere, eller promotere elbiler generelt.
Tesla lever av subsidier og penger fra ymse myndigheter rundt omkring, og har forstått at de i fremtiden, når de blir utkonkurrert av andre bilfabrikanter, må belage seg på at store deler av inntektene kommer fra annet enn salg av plastikkjoller med hjul.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg var enig i innlegget ditt helt frem til:

0laf skrev (12 minutter siden):

har forstått at de i fremtiden, når de blir utkonkurrert av andre bilfabrikanter,

De andre produsentene har hatt godt med tid på seg til å utfordre Tesla, men ennå er det ingen som har klart å levere noe såpass bra at Tesla må stenge ned.

Det er selvfølgelig lett å finne elbiler som appellerer bedre til en, enn de ytterst få modellene Tesla leverer. Men det betyr ikke at Tesla går konk. De må kanskje aksepterte en lavere andel av markedet i fremtiden. Det tror jeg nok. Men at de skal ned i null og niks? Næh. 

Jeg ser ingen grunn til at de skulle forsvinne. De har rukket å bli en etablert aktør nå. Og de er gode på software og tilleggstjenester. Som ladestruktur. Apper fra konkurrentene er forøvrig helt håpløse. Hvertfall de appene jeg har vært innom: Nissan Leaf, Skoda CityGo og VW ID.3.

Dette må løses, men igjen; Tesla stopper nok ikke å eksistere av den grunn. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (21 minutter siden):

Men det betyr ikke at Tesla går konk. De må kanskje aksepterte en lavere andel av markedet i fremtiden. Det tror jeg nok. Men at de skal ned i null og niks? Næh. 


Jeg har da ikke hevdet de går konk, men at de med tiden vil bli utkonkurrert av andre fabrikanter, jeg burde kanskje lagt til "i større grad".

Tesla startet fra et utgangspunkt hvor det knapt var konkurranse, med gode salg av Model S, som var den eneste modellen de hadde.

Nå er det definitivt langt mer konkurranse, men lite i samme prisklasse som Model 3/Y, som åpenbart er billige og gode alternativer i den klassen, dersom man ønsker seg elbil.

Model S begynner riktignok å bli en gammel modell, men det er fremdeles en bil som ser bra ut, i forhold til Teslas andre modeller, men i den klassen er det nå så mye konkurranse, at mange kjøper nok noe annet enn Tesla.

Med tiden vil subsidiene minske, og forsvinne, og andre fabrikanter vil i større grad også levere billigmodeller, så jeg tror neppe at Tesla vil nå sine luftige mål, jeg tror ikke en gang de vil opprettholde den markedsledende posisjonen de har nå særlig lenge.

Det betyr jo ikke at de vil gå konkurs, eller slutte å selge biler, men at de i fremtiden må se seg om etter andre inntektskilder, og man ser allerede nå at enkelte land er villige til å subsidiere åpne ladenettverk med store summer, for å få fart på overgang til elbiler, så det fremstår som et naturlig neste steg, sammen med produksjon av batterier til ymse andre formål osv.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 timer siden):

 

Tror nok sjansen for at Tesla går over ende er ganske små, men det var hold i argumentene din frem til for et par år siden.

De senker prisene for å kjøpe markedsandeler. Såvidt jeg kan se av det analytikerne sier, så er Tesla den eneste fabrikanten av elbiler som faktisk har positiv margin på bilene de selger. Det gir derfor mening å kjøpe markedsandeler nå som de er på billigsalg, og konkurrentene ikke har råd, eller vilje (businessmodellen) til å konkurrere.

 

Jeg er enig i at Tesla neppe går overende de neste årene. Jeg reagerte på de synserene som tror Toyota, VAG etc ligger dårlig an pga bla Tesla, og viser til historier som de ikke kan, men som de har lest andre Teslafans viser til,  feks Nokia og Kodaks fall.

Når det gjelder Teslas dumpingpriser, så er det to teorier som er ute å går. Enten så sliter Tesla med å bli kvitt varelager, eller så gjør de det for å vinne markedsandeler. Hva er mest sansynlig? Du skrev jo selv for få innlegg siden at kundene ikke lengre er trofaste, hvilket er helt sant. Da er det meningsløst å gi slipp på sårt trengte inntekter for å kapre markedsandeler, når en faktisk tjener mye mer på å selge færre biler. At varelagrene, spesiellt i Kina har bygget seg opp pga overkapasitet er imidlertid velkjent, og at Tesla derfor dumper prisene for å slippe å strupe kapasiteten er vel da mye mer sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at Tesla neppe går overende de neste årene. Jeg reagerte på de synserene som tror Toyota, VAG etc ligger dårlig an pga bla Tesla, og viser til historier som de ikke kan, men som de har lest andre Teslafans viser til,  feks Nokia og Kodaks fall.

Når det gjelder Teslas dumpingpriser, så er det to teorier som er ute å går. Enten så sliter Tesla med å bli kvitt varelager, eller så gjør de det for å vinne markedsandeler. Hva er mest sansynlig? Du skrev jo selv for få innlegg siden at kundene ikke lengre er trofaste, hvilket er helt sant. Da er det meningsløst å gi slipp på sårt trengte inntekter for å kapre markedsandeler, når en faktisk tjener mye mer på å selge færre biler. At varelagrene, spesiellt i Kina har bygget seg opp pga overkapasitet er imidlertid velkjent, og at Tesla derfor dumper prisene for å slippe å strupe kapasiteten er vel da mye mer sannsynlig.

Du glemte at de forbereder ny modell. Den største teorien er at de  tømmer varelager for model 3 pga ny versjon er på trappene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (18 timer siden):

Folk bør notere at denne fyren foreløpig har kommet med følgende påstander i denne tråden

  1. Det er umulig å dra på langtur med noe annet enn Tesla.
  2. Han klarer Oslo-Stockholm 15% over fartsgrensen uten å lade på veien.
  3. Han klarer 500 kilometers etapper i Teslaen sin med kun 20 minutter ladestopp.

I en annen tråd så går det frem at han har vært bruktbilselger og det kommer nok som en stor overraskelse på absolutt ingen.

Det er ingen som tror det, ikke Bzz heller. Det er ene og alene for å få deg sint, og så trekke konklusjonen at folk hater Tesla :)

Ved å skrive kjipe kommentarer på nye biler, idiotiske utsagn som ikke stemmer med virkeligheten kan de skape det de ønsker - et surt oppgulp-sted hvor de til slutt kan være offer. Bare å hoppe av når du har fått frem poengene dine. Bzz vil gjerne krangle, og for å få til det trenger man å skrive noe baity shit som det han presterte tidlig her. Jeg bet på, du bet på - er vi som er dumme i hodet her, ikke bzz.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Jeg er enig i at Tesla neppe går overende de neste årene. Jeg reagerte på de synserene som tror Toyota, VAG etc ligger dårlig an pga bla Tesla, og viser til historier som de ikke kan, men som de har lest andre Teslafans viser til,  feks Nokia og Kodaks fall.

Når det gjelder Teslas dumpingpriser, så er det to teorier som er ute å går. Enten så sliter Tesla med å bli kvitt varelager, eller så gjør de det for å vinne markedsandeler. Hva er mest sansynlig? Du skrev jo selv for få innlegg siden at kundene ikke lengre er trofaste, hvilket er helt sant. Da er det meningsløst å gi slipp på sårt trengte inntekter for å kapre markedsandeler, når en faktisk tjener mye mer på å selge færre biler. At varelagrene, spesiellt i Kina har bygget seg opp pga overkapasitet er imidlertid velkjent, og at Tesla derfor dumper prisene for å slippe å strupe kapasiteten er vel da mye mer sannsynlig.

Tesla har en helt sinnsyk vekststrategi, om å vokse med 50% hvert år, og med det produsere og selge 20 millioner biler i 2030.

For å få til det i et år som i år, hvor det er lav(ere)konjuktur så er de nødt til å støvsuge markedet for kunder. Det er kun mulig med prisdumping.

De har de fabrikkene de har, og de de har under bygging. De kan ikke ta et hvileår og leve av profitten av andre deler av businessen som andre fabrikanter kan. De må selge elbil. Og da må de sette ned prisen til de får det volumet de trenger for vekst. Så lenge de klarer å gjøre det og fortsatt ha noenlunde grei margin på bilene, så høres det ut som en lur ting.

«Selg de bæra du har» som folk i et annet marked sa

EDIT: Hvor kommer denne «varelagre bygger seg opp» fra? Av det jeg har sett så begrenser forskjellen mellom produsert og solgt seg til marginalt mer enn det antallet som er i transitt?

 

25152D54-5F3B-4D34-AF54-B8AF300324E4.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at Tesla neppe går overende de neste årene. Jeg reagerte på de synserene som tror Toyota, VAG etc ligger dårlig an pga bla Tesla, og viser til historier som de ikke kan, men som de har lest andre Teslafans viser til,  feks Nokia og Kodaks fall.

Når det gjelder Teslas dumpingpriser, så er det to teorier som er ute å går. Enten så sliter Tesla med å bli kvitt varelager, eller så gjør de det for å vinne markedsandeler. Hva er mest sansynlig? Du skrev jo selv for få innlegg siden at kundene ikke lengre er trofaste, hvilket er helt sant. Da er det meningsløst å gi slipp på sårt trengte inntekter for å kapre markedsandeler, når en faktisk tjener mye mer på å selge færre biler. At varelagrene, spesiellt i Kina har bygget seg opp pga overkapasitet er imidlertid velkjent, og at Tesla derfor dumper prisene for å slippe å strupe kapasiteten er vel da mye mer sannsynlig.

Sårt trengte inntekter, tror du det går så ille? 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

 

bzzlink skrev (4 timer siden):

 

EDIT: Hvor kommer denne «varelagre bygger seg opp» fra? 

John McElroy, kilden som du henviste til, mente var troverdig og anbefalte for en tid tilbake. Følger du ikke med på mediekanalene du selv bruker som kilde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 timer siden):

Sårt trengte inntekter, tror du det går så ille? 

Den inntjeningen i dag er ikke nok til et skikkelig utviklingsbudsjett, nei. Skal de nå 20 mill biler/år. Og være så  vertikalt integrerte som noe mener de skal bli evt. de fleste teslafansen tror de har vært i åresvis, må de nok opp i et par hundre milliarder i året i utviklingsbudsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Det er iallefall en fornøyelse å være Tsla eier i disse dager

Å? Noe spesiellt spennede som skjer for tiden? Ut fra et bilholdssynspunkt, så er det vel uansett ikke så mange som har det fælt etter å ha kjøpt bil 🙂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...