Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (På 22.11.2023 den 8:40 AM):

Du trenger egentlig bare ETT ladeselskap. Nemlig det som har rimeligste priser, og overlegent godt utbygd ladenettverk. Nemlig Tesla sitt. Uansett hvilken type elbil du kjører (nesten).

Hvorfor ikke la netteier i det aktuelle området eie/drifte ladestasjonene ?
De kan selge strømmen til spotpris (med påslag for tap+investering) og likevel konkurrere med grådigheten hos dagens ladeselskaper.

I fremtiden vil det i elektrifiseringens navn, sannsynligvis bli fleksibel timeregulering av «åpningstid», tilgjengelig effekt og pris ved ladestasjonene…..
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, qualbeen said:

Er ikke roaming stort sett dyrere enn å betale direkte, der og da?

Alle nye stasjoner er lovpålagt å tilby kortbetaling, så gi det litt tid, så vil folk flest sikkert bare tæppe kortet sitt (eller kompatibel NFC-dings: klokke, mobil, osv.). 😉

Ikke generelt sett nei.

Når kortbetaling blir normalt så er jo svaret gitt, men intil da er roaming det nest beste.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Inspector said:

Hvorfor ikke la netteier i det aktuelle området eie/drifte ladestasjonene ?
De kan selge strømmen til spotpris (med påslag for tap+investering) og likevel konkurrere med grådigheten hos dagens ladeselskaper.
 

Netteier er en lovlig monopolist, de er og må være strengt regulert, de har ingenting med å undergrave et fritt marked. Du vil neppe like hvor dette tar deg. (Hint, høye priser, dårlig tilgjengelighet, og kun minimumsløsninger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Netteier er en lovlig monopolist, de er og må være strengt regulert, de har ingenting med å undergrave et fritt marked. Du vil neppe like hvor dette tar deg. (Hint, høye priser, dårlig tilgjengelighet, og kun minimumsløsninger)

Nettopp pga den strenge reguleringen vil nettselskapene ha et fortrinn i dagens marked. Strømselskapene derimot har opparbeidet seg et særdeles frynsete rykte i dette relativt nye markedet.

Som allerede nevnt vil fremtidens strømmarked kreve vesentlig større grad av fleksibilitet og noen må styre dette etter objektive kriterier. Utbyggingstakt , nettkapasitet og tilgjengelige ressurser er altfor begrenset til å møte all etterspørsel i inn og utland.

Ut/innkoblinger , kontraktsinngåelser osv en oppgave som overveiende sannsynlig vil havne hos netteier fordi denne har oversikt over energiflyten i nettet online.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Gårsdagens teknologi på full fremmarsj :)

 

Ja. 😄 Håpløst hvor lang tid dette har tatt. Hvorfor har dette manglet i ca 15 år nå, uten en bedre betalingsløsning? 

Alternativene vi har blitt presentert, har vel vært betaling over SMS, fysisk chip med faktura i posten eller en drøss med ustabile apper som hele tiden glemmer mine kort-detaljer og/eller krever ny-registrering av bruker (for n-te gang) ... 

Å kunne tappe kort eller wearables for betaling, er virkelig ikke revolusjonerende. Vi har gjort det i mange år. Bare ikke hos lade-operatører. 

 

Inspector skrev (5 timer siden):

Hvorfor ikke la netteier i det aktuelle området eie/drifte ladestasjonene ?
De kan selge strømmen til spotpris (med påslag for tap+investering) og likevel konkurrere med grådigheten hos dagens ladeselskaper.

I fremtiden vil det i elektrifiseringens navn, sannsynligvis bli fleksibel timeregulering av «åpningstid», tilgjengelig effekt og pris ved ladestasjonene…..
 

Nja, kostnader på kjøp av energi er virkelig ikke størst kostnadsdrivende for hurtiglade-aktører (tror jeg!).

Kjøp, montering, drift og vedlikehold av fysisk infrastruktur, koster mye. Om energiprisen er 15 øre eller 500 øre akkurat når du lader, har liten innvirkning. 

Vet man sånn ca gjennomsnittspris, er det enklere for alle parter at energileddet koster deretter. Men utgifter for drift/vedlikehold, etc., tipper jeg uansett at utgjør brorparten. (Noen som vet?)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

...kostnader på kjøp av energi er virkelig ikke størst kostnadsdrivende for hurtiglade-aktører (tror jeg!). Kjøp, montering, drift og vedlikehold av fysisk infrastruktur, koster mye. Om energiprisen er 15 øre eller 500 øre akkurat når du lader, har liten innvirkning.

Der tenker vi helt likt.
Jeg skrev et innlegg tidligere i denne tråden der jeg var inne på dette.

Det er litt som klesbutikker og McDonalds; produktet de selger en null verdt i forhold til lønn, lokale og strøm. Prisen er bare satt ut fra en helt basic bedriftsøkonomisk kalkulasjon på dekningsbidrag.
Samme gjelder nok elbil-ladere som er dyre å få på plass, og trenger nedbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er man virkelig imponert over at man snart endelig kan "tæppe" på en elbil lader. Teknologi som kom for snart 10 år siden? 

 

Det er vel å bra med flere muligheter, men frem til jeg bare kan koble til kabelen mens ladeselskapet og bilen blir enige seg i mellom om betaling så lenge kortet mitt er lagt inn i bilen som betalingsmiddel så er jeg ikke imponert. Når jeg lader på en superlader hopper jeg ut av bilen, trykker på knappen på ladehåndtaket for å åpne ladeluken. Plugger inn og så setter jeg meg tilbake i bilen, går å tisser eller kjøper en pølse. Faren min har en Audi som han skryter stort av men hver gang vi har ladet langs veien i den så må han ut med en sånn brikke, luske bort til ladestasjonen og holde den innstill mens han håper på at det bipper og godkjenner til lading. Så er det bipping for å avslutte lading. Kanskje er det en melding på en liten dårlig skjerm man må lese. :D

 

Jeg synes det er helt utrolig. Flere av disse lade standardene støtter kommunikasjon mellom bil og lader, men de har virkelig godt minste motstands vei med tanke på sammarbeid mellom ladetilbyder og bilprodusent.

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 timer siden):

Ja. 😄 Håpløst hvor lang tid dette har tatt. Hvorfor har dette manglet i ca 15 år nå, uten en bedre betalingsløsning? 

Alternativene vi har blitt presentert, har vel vært betaling over SMS, fysisk chip med faktura i posten eller en drøss med ustabile apper som hele tiden glemmer mine kort-detaljer og/eller krever ny-registrering av bruker (for n-te gang) ... 

Å kunne tappe kort eller wearables for betaling, er virkelig ikke revolusjonerende. Vi har gjort det i mange år. Bare ikke hos lade-operatører. 

 

Nja, kostnader på kjøp av energi er virkelig ikke størst kostnadsdrivende for hurtiglade-aktører (tror jeg!).

Kjøp, montering, drift og vedlikehold av fysisk infrastruktur, koster mye. Om energiprisen er 15 øre eller 500 øre akkurat når du lader, har liten innvirkning. 

Vet man sånn ca gjennomsnittspris, er det enklere for alle parter at energileddet koster deretter. Men utgifter for drift/vedlikehold, etc., tipper jeg uansett at utgjør brorparten. (Noen som vet?)

I dag må ladeselskapene ta en pris som dekker full ladeeffekt 24/7. Denne strømmen er vesentlig dyrere enn den som feks selges mellom kl 22 og 06. Differansen er svært fordelaktig for ladeselskapene. Hvis varierende timepriser ble innført, ville kundene få en lavere pris.
I fremtiden blir det svært usikkert om lading kan tilbys hele døgnet fordi nettkapasiteten er begrenset. I stedet for å bygge mer nett og produksjon blir fleksibiltet og utnyttelse av eksisterende infrastruktur mye mer viktig.

Norge har i alle år hatt nok produksjon, magasinkapasitet og effekt. Slik er det ikke lenger pga alle utenlandskablene, det grønne skiftet og Ukrainakrigen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (2 timer siden):

Er man virkelig imponert over at man snart endelig kan "tæppe" på en elbil lader. Teknologi som kom for snart 10 år siden? 

 

Det er vel å bra med flere muligheter, men frem til jeg bare kan koble til kabelen mens ladeselskapet og bilen blir enige seg i mellom om betaling så lenge kortet mitt er lagt inn i bilen som betalingsmiddel så er jeg ikke imponert. Når jeg lader på en superlader hopper jeg ut av bilen, trykker på knappen på ladehåndtaket for å åpne ladeluken. Plugger inn og så setter jeg meg tilbake i bilen, går å tisser eller kjøper en pølse. Faren min har en Audi som han skryter stort av men hver gang vi har ladet langs veien i den så må han ut med en sånn brikke, luske bort til ladestasjonen og holde den innstill mens han håper på at det bipper og godkjenner til lading. Så er det bipping for å avslutte lading. Kanskje er det en melding på en liten dårlig skjerm man må lese. :D

 

Jeg synes det er helt utrolig. Flere av disse lade standardene støtter kommunikasjon mellom bil og lader, men de har virkelig godt minste motstands vei med tanke på sammarbeid mellom ladetilbyder og bilprodusent.

Nei. Ingen er imponert.

Vi alle savner en hel-automatisk løsning, f.eks. slik Tesla har det. Eller slik enkelte P-hus har det: park-n-charge, betaling fikses automatisk med skiltgjennkjenning, etc.

Men nettopp for å slippe styret din far opplever, trenger vi kort-betaling frem til hel-automatiske løsninger er rullet ut. (Som kan ta tid. Man må bytte ut selve bilen for å få det..)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 timer siden):

Nei. Ingen er imponert.

Vi alle savner en hel-automatisk løsning, f.eks. slik Tesla har det. Eller slik enkelte P-hus har det: park-n-charge, betaling fikses automatisk med skiltgjennkjenning, etc.

Men nettopp for å slippe styret din far opplever, trenger vi kort-betaling frem til hel-automatiske løsninger er rullet ut. (Som kan ta tid. Man må bytte ut selve bilen for å få det..)

Er bare så ergelig at roaming ikke ble påkrevd da det ville vært raskere å innføre og det ville synliggjort tilgjengelighet og pris på ladesesjon i alle apper og i mange biler. For eksempel så viser uno-x bare prisene ved ladelokasjonene. Kortkravet gjør bare lading mer likt det folk kjenner fra bensinpumpene. Uoversiktlig og store prisforskjeller. Men fordelen slik jeg ser det er at kort og tapping er sikrere enn ladebrikker og at du får en felles betalingsmåte.

https://www.motor.no/aktuelt/uno-x-fjernet-ladepriser-pa-nett/259790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.11.2023 at 2:27 PM, Locrin said:

Er man virkelig imponert over at man snart endelig kan "tæppe" på en elbil lader. Teknologi som kom for snart 10 år siden?

Nei, ingen er imponert. Det som burde vært den mest grunnleggende og basale betalingsløsningen har blitt utelatt for at ladeoperatørene skal kunne prøve å holde kundene som gissel til sine proprietære løsninger og dermed via brukerfientlige mekanismer skape ikke-prisrelaterte incentiver til å bruke akkurat de som ladeoperatør, samt la de samle persondata som kan monetiseres. Om det nå er ladeapper, biltilknyttede proprietære ladeaktiveringsmekanismer eller proprietære NFC tagger.

Det burde blitt stilt krav alt for 10 år siden at kommersielle ladestasjoner skulle vært som minimum utstyrt med et alment betalingsmiddel (Som pr. i dag er kortlesere). Ladeoperatørene fikk alt for fritt spillerom til å rulle ut sine kundefientlige løsninger under trussel av at ellers ville det blitt fordyrende eller forsinkende (Begge deler står ikke til troende)

On 24.11.2023 at 2:27 PM, Locrin said:

Når jeg lader på en superlader hopper jeg ut av bilen, trykker på knappen på ladehåndtaket for å åpne ladeluken. Plugger inn og så setter jeg meg tilbake i bilen, går å tisser eller kjøper en pølse. Faren min har en Audi som han skryter stort av men hver gang vi har ladet langs veien i den så må han ut med en sånn brikke, luske bort til ladestasjonen og holde den innstill mens han håper på at det bipper og godkjenner til lading.

Teslas løsning er minst like lukket og kundefientlig som de andre operatørenes. Du skal uansett gå til ladesøylen for å håndtere kabelen, så at det å autentisere ved den også er en filleting å henge seg opp i. Da er det langt verre at du ha persondata i bilen knyttet til ladeselskapet som ikke nødvendigvis behandler de på en tillitvekkende måte, samt at de har låst deg inne til akkurat de som ladeoperatør så lenge du har overbevist deg selv om at det å ikke vise et kort på ladesøylen er alfa og omega.

Endret av sverreb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 24.11.2023 den 2:50 PM):

I dag må ladeselskapene ta en pris som dekker full ladeeffekt 24/7. Denne strømmen er vesentlig dyrere enn den som feks selges mellom kl 22 og 06. Differansen er svært fordelaktig for ladeselskapene. Hvis varierende timepriser ble innført, ville kundene få en lavere pris.
I fremtiden blir det svært usikkert om lading kan tilbys hele døgnet fordi nettkapasiteten er begrenset. I stedet for å bygge mer nett og produksjon blir fleksibiltet og utnyttelse av eksisterende infrastruktur mye mer viktig.

Norge har i alle år hatt nok produksjon, magasinkapasitet og effekt. Slik er det ikke lenger pga alle utenlandskablene, det grønne skiftet og Ukrainakrigen.

Strøm er ferskvare og det er nå blitt et stort behov for å utnytte dagens infrastruktur bedre.
Hvis biler hadde brukt hydrogen, kunne fyllestasjonene produsert dette på nattetid når det er ledig kapasitet og fylt opp egne lagertanker. Da hadde man unngått kostbare pumpekraftverk.

Alternativt kan fyllestasjonene installere egne store batterianlegg

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 minutter siden):

Strøm er ferskvare og det er nå blitt et stort behov for å utnytte dagens infrastruktur bedre.
Hvis biler hadde brukt hydrogen, kunne fyllestasjonene produsert dette på nattetid når det er ledig kapasitet og fylt opp egne lagertanker. Da hadde man unngått kostbare pumpekraftverk.

Alternativt kan fyllestasjonene installere egne store batterianlegg

Heller batterianlegg der det gir mening, ja. Det er flere som gjør det. Hydrogen blir fort både ineffektivt og alt for dyrt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Inspector said:

Hvis biler hadde brukt hydrogen, kunne fyllestasjonene produsert dette på nattetid når det er ledig kapasitet og fylt opp egne lagertanker. Da hadde man unngått kostbare pumpekraftverk.

Ja, hydrogeninfrastrukturen fra produksjon, distribusjon over lagring og brenselcelle er jo så svinebillig pr kWh at det drukner helt mot prisen mot et pumpekraftverk pr kWh.

Se opp for ironi

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (15 minutter siden):

Strøm er ferskvare og det er nå blitt et stort behov for å utnytte dagens infrastruktur bedre.
Hvis biler hadde brukt hydrogen, kunne fyllestasjonene produsert dette på nattetid når det er ledig kapasitet og fylt opp egne lagertanker. Da hadde man unngått kostbare pumpekraftverk.

Alternativt kan fyllestasjonene installere egne store batterianlegg

Hvis vi utelukker premisset om at å skape hydrogen er svært, svært, energikrevende, så er jeg helt enig!

Hydrogen er en fin energi-bærer, og brenselceller er små og effektive. Perfekte for å gjøre om hydrogen til elektrisitet. 

Dessverre har vi p.t. ikke veldig gode måter å utvinne hydrogen i stor skala på. Eller; det er enkelt å få til. Men det går med store mengder strøm!

Å bruke 400 kWh på å skape 100 kWh er i mitt hode ikke det mest optimale. Da ville jeg heller ha brukt energien på å pumpe vann opp til et eksisterende magasin. 

Endret av qualbeen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Inspector skrev (På 27.5.2023 den 7:24 AM):

Ladeselskapene vet å ta seg betalt. Faktisk så mye at hurtiglading nå er tilnærmet like dyrt som å kjøre fossilt , målt i kr pr kjørt km:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Det verste er at de økte ladeprisene da strømprisen gikk opp, men har ikke redusert prisene nå som strømmen er billigere.

Grådighet har ikke livets rett…..

Heldigvis flere som engasjerer seg i grådigheten i lademarkedet:

https://www.tv2.no/broom/hurtiglading-like-dyrt-som-a-tanke-diesel/16618512/

Dette stinker av kartellvirksomhet fremfor sunn og fri konkurranse…….

Lenke til kommentar

Alle tilbydarane er vel interessert i så høg pris som mogleg, så om ingen av dei reduserer prisen kraftig for å tiltrekke seg ein større del av marknaden så har ingen andre insentiv for å justere dei ned. Eg ser ikkje for meg at staten vil blande seg inn i det der.

Alle tilbydarane har heller ikkje ladeanlegg på same plass, så det betyr ikkje nødvendigvis stort for bruken av Tesla-ladarane om ein anna tilbydar justerer ned sine prisar.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Heldigvis flere som engasjerer seg i grådigheten i lademarkedet:

https://www.tv2.no/broom/hurtiglading-like-dyrt-som-a-tanke-diesel/16618512/

Dette stinker av kartellvirksomhet fremfor sunn og fri konkurranse…….

Når jeg kjøpte elbilen hurtigladet jeg litt her og der når det passet seg. Nå gjør jeg det "aldri", og om jeg absolutt MÅ hurtiglade på en tur, prøver jeg å legge den innom en Tesla-stasjon, da de er blant de rimeligste selv for ikke-teslaer.

Selv normal-lading på kjøpesentre og sånt er jo dyrere nå enn hurtiglading var for 2-3 år siden...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...