Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjemmekontor med sykt barn


Gjest 3b585...5d3

Anbefalte innlegg

Gjest 3b585...5d3

Ny i tråden. Sistnevnte angående barns sykdom har blitt et problem for oss her hjemme. Vi har en tass som begynte i barnehage i januar, og som siden har fullført bare 2 hele uker før de ringer og sier han er syk.

Og han ER syk. Akkurat nå er han hjemme med over 39 i feber på tredje døgnet.

De sykedagene vi har er snart brukt opp. I går tok jeg ut en av mine, samtidig som at jeg jobbet hjemmefra. Barnet trenger nesten konstant omsorg, får ikke spist og må ha smertestillende. I dag tar kona en dag med ham.

Det å jobbe samtidig som man passer et sykt barn gjør at man føler seg utilstrekkelig på begge områder. Jeg fører 7,5 timer sykt barn, pluss 4 timer programmering/testing/prosjektmøte.

Skal jeg føre overtid for arbeidet tid utover de normale 7,5 (som NAV dekker for arbeidsgiver?).

Kan man ta ut sykt-barn-dager timevis istedenfor dagevis?

Jeg føler jeg bruker de 10 dagene uten å "bruke dem".

Anonymous poster hash: 3b585...5d3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3b585...5d3 skrev (1 time siden):

Ny i tråden. Sistnevnte angående barns sykdom har blitt et problem for oss her hjemme. Vi har en tass som begynte i barnehage i januar, og som siden har fullført bare 2 hele uker før de ringer og sier han er syk.

Og han ER syk. Akkurat nå er han hjemme med over 39 i feber på tredje døgnet.

De sykedagene vi har er snart brukt opp. I går tok jeg ut en av mine, samtidig som at jeg jobbet hjemmefra. Barnet trenger nesten konstant omsorg, får ikke spist og må ha smertestillende. I dag tar kona en dag med ham.

Det å jobbe samtidig som man passer et sykt barn gjør at man føler seg utilstrekkelig på begge områder. Jeg fører 7,5 timer sykt barn, pluss 4 timer programmering/testing/prosjektmøte.

Skal jeg føre overtid for arbeidet tid utover de normale 7,5 (som NAV dekker for arbeidsgiver?).

Kan man ta ut sykt-barn-dager timevis istedenfor dagevis?

Jeg føler jeg bruker de 10 dagene uten å "bruke dem".

Anonymous poster hash: 3b585...5d3

Hvis arbeidsgiver påla deg å jobbe hjemmefra mens du var hjemme med sykt barn, så skal den dagen selvsagt ikke trekkes fra kvota på 10 dager. Hvis du selv valgte å jobbe mens du egentlig skulle være hjemme og pleie sykt barn, så blir det en annen sak.

Lenke til kommentar

Basert på det ts legger frem mener jeg det blir for naivt å tro at denne personen faktisk er syk all den tiden han er borte. Som denne tråden ganske greit illustrerer er dessverre sykefravær et utrolig ømtåelig tema som lett fører til polarisering og skyttergraver.

Det som er fakta er at Norge har et vesentlig høyere sykefravær enn de aller fleste andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Det samme gjelder andelen uføre. 

https://www.faktisk.no/artikler/jngyz/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/norges-sykefravaer-passerte-sveriges-og-nederlands-etter-lovendringer

Ssb trekker frem følgende, ref linken over:

"Den sannsynlige årsaken til det høyere sykefraværet i Norge er med andre ord at man som syk i Norge blir gående med sykelønn, mens man i de andre landene er mer utsatt for å bli gående arbeidsledig mens man er syk."

Dette sier etter min mening likevel lite om de underliggende årsakene. Det er langt vanskeligere å slå fast hvorfor det er slik. Jeg tror noe av forskjellen skyldes holdninger i Norge, og at ts sin kollega representerer en gruppe (liten eller stor?) som misbruker de gode ordningene vi har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er klart at når man har ordninger som gir arbeidstaker frihet til å bli hjemme fra jobb kun ved å sende en tekstmelding og si man er syk, så vil dette bli misbrukt av enkelte. Samtidig så er det en god løsning, som letter presset på leger så det har jo en viktig samfunnsmessig gevinst også. 

Jeg tror hovedgrunnen som SSB trekker frem er riktig, det er enkelt å være mye syk uten at man taper noe på det i Norge, og da senker man selvfølgelig terskelen for hvor mye som skal til før man egenmelder eller sykemelder seg. 

Høyt sykefravær er et ledelsesproblem, og det finnes en rekke tiltak for å motarbeide høyt sykefravær, men mye av incentivet blir rett og slett borte når staten overtar utbetalingene etter relativt kort tids sykemelding. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 timer siden):

Regnes det man gjør som sykmeldt som "fritid/ferie"? Er vi virkelig der? Og de tingene han gjorde mens han tok ut egenmelding var å dra på hyttetur og reise til et annet land. Jeg synes det høres veldig rart ut. 

Hva er greia med disse stråmennene?
Hva er det du ser for deg at noen som er sykemeldt egentlig gjør når de er hjemme fra jobb? Sitter å ser på en tom vegg i 8 timer?

Alt etter hva grunnen til egenmeldingen er så ser jeg ingen problemer med dette. Jeg har selv tatt egenmelding fordi jeg har vært forkjølet med snørr, hoste og hodepine og ikke klarer å sitte å konsentrere meg om jobben min. Men dette hindrer meg jo ikke i å se på TV, vaske bilen eller male hus. Problemet er at jeg ikke klarer å sitte å konsentere om jobb, ikke at kroppen er dårlig. Å kjørt en tur til sverige eller dratt på hytta går helt fint.

Så jo, det er jævlig mange ting man helt fint klarer å gjøre selv om man ikke klarer å jobbe. Og uansett så vill neppe arbeidsgiver ha meg på kontoret med snørr og hosting sånn at hele avdelingen blir syke.

 

Sitat

Nei, jeg kjenner ingen som driver med det, heldigvis. De egenmeldingsdagene er ikke en feriekonto som man må huske å bruke opp før året er omme. 

Det er dine ord. Jeg holder oversikt over det sånn at jeg veit når jeg er tom. At du sidestiller det med ferie får stå på din regning, men at han fører oversikt over det er ikke noe "bevis" for det du antar.

 

Sitat

Jeg synes det kommer frem holdninger her som jeg er helt uforstående til . Du vet at det er en arbeidsgiver og kollegaer involvert her? Dette er en fyr som tar ut fem uker egenmelding per år uten varsel(pluss flere uker med legemelding) og drar på hytta/tur til Sverige. Det er et kjempeproblem for en arbeidsplass og det selskapet man jobber for. 

OP bør gjøre som flere har anbefalt. Ikke dekke opp for denne personen slik at arbeidsgiver kommer på banen.

De problematiske holdnignene er det DU og TS som står for. Mistenkeliggjøring av egenmelding er pillråtten kultur på arbeidsplassen og tegn på dårlige holdnigner og dårlig ledelse.

Stakkars arbeidsgiver og stakkars kolleger som er friske og raske og kan jobbe? Men han som er syk og trenger sykemelding ahr du ingen empati for, men hopper rett på mistenkeliggjøring??

Med den holdningen TS fremviser så er det sikkert en grunn til at denne fyren er sykemeldt ofte, for arbeidsmiljøet og det sosiale opplegget på arbeidsplassen høres giftig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 3b585...5d3 skrev (5 timer siden):

Ny i tråden. Sistnevnte angående barns sykdom har blitt et problem for oss her hjemme. Vi har en tass som begynte i barnehage i januar, og som siden har fullført bare 2 hele uker før de ringer og sier han er syk.

Og han ER syk. Akkurat nå er han hjemme med over 39 i feber på tredje døgnet.

De sykedagene vi har er snart brukt opp. I går tok jeg ut en av mine, samtidig som at jeg jobbet hjemmefra. Barnet trenger nesten konstant omsorg, får ikke spist og må ha smertestillende. I dag tar kona en dag med ham.

Det å jobbe samtidig som man passer et sykt barn gjør at man føler seg utilstrekkelig på begge områder. Jeg fører 7,5 timer sykt barn, pluss 4 timer programmering/testing/prosjektmøte.

Skal jeg føre overtid for arbeidet tid utover de normale 7,5 (som NAV dekker for arbeidsgiver?).

Kan man ta ut sykt-barn-dager timevis istedenfor dagevis?

Jeg føler jeg bruker de 10 dagene uten å "bruke dem".

Anonymous poster hash: 3b585...5d3

Hvorfor tar du ut sykt barn dag når du jobber hjemmefra?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Hva er greia med disse stråmennene?
Hva er det du ser for deg at noen som er sykemeldt egentlig gjør når de er hjemme fra jobb? Sitter å ser på en tom vegg i 8 timer?

De gangene jeg er sykmeldt så pleier jeg å være sjuk. Jeg vet det høres gammeldags ut for noen som rett ut promoterer trygdesnylting.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:

De gangene jeg er sykmeldt så pleier jeg å være sjuk. Jeg vet det høres gammeldags ut for noen som rett ut promoterer trygdesnylting.

Jeg regner med at du da har en legeutdannelse som gjør at du er bedre kvalifisert til å definere hva "sjukdom" hos andre mennesker er, bedre enn hva andre leger kan.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3b585...5d3 skrev (På 3.5.2023 den 6.45):

Det å jobbe samtidig som man passer et sykt barn gjør at man føler seg utilstrekkelig på begge områder.

Nettopp derfor skal man ikke gjøre begge deler samtidig. Kanskje når barna begynner å bli så store at de for det meste klarer seg selv, men definitivt ikke når barna er i barnehagealder. 

Logg av jobben, vær der for ungen.

Og ja, det første året i barnehage er et evig kjør med sykt barn. I verste fall går du faktisk tom for "sykt barn-dager" og må spe på med noen feriedager/avspasering eller fri uten lønn.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er du hjemme med sykt barn så er du hjemme med sykt barn. Jobber du noe iløpet av dagen, så reduserer du tiden du har vært hjemme med sykt barn.

Arbeidsgiver kan bestemme at en halv dag med sykt barn teller som en hel. Dette bør du avklare med arbeidsgiver. 

Når dagene er brukt opp kan du få sykemelding for barnet av lege, og du får gyldig fravær fra jobb.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven og folketrygdloven regner "sykt barn"-kvoten i hele dager, uavhengig av hvor mange timer den enkelte dag man bruker. Det blir altså ikke riktig å si at man har "7,5 timer sykt barn og 4 timer arbeid". Du har brukt én dag av "sykt barn"-kvoten, og har arbeidet 4 timer den samme dagen. 

En "sykt barn"-dag innebærer at du krever omsorgspenger fra arbeidsgiver (folketrygdloven § 9-5 jf. § 9-8). Omsorgspenger beregnes som sykepenger, noe som innebærer at du kan kreve at du ikke taper lønnsmessig på fraværet ditt. Men det betyr også at du ikke kan tjene på det - omsorgspengene dekker rett og slett differansen mellom det du får utbetalt og din vanlige lønn den dagen. 

For å få overtidsbetalt må du arbeide mer enn 9 timer per dag / 40 timer per uke (7,5t/37,5t i tariffbedrift). Det utelukker i praksis at du kan få både omsorgspenger og overtidsbetaling for samme dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du kom skeivt ut basert på kva du sjølv synes er best, og med der resultat at du har plassert deg sjølv mellom to stolar der ingen blir fornøgd. 

Det er mulig å avtale fleksible ordningar med arbeidsgivar, men i utgangspunktet er reglane veldig enten eller. Så enten må du følge systemet, eller så må du gjere ein avtale med arbeidsgivar for å finne fleksible ordningar. At du jobbar 11,5 time frå heimekontor samtidig som du er heime med sjukt barn eller jamstilt med at du tar med barnet på jobben og i tillegg jobbar overtid. Her mp du velge om du brukar dagen på å arbeide eller på å passe barnet. Prøver du deg på begge delar så vil du sjølvsagt også svikte på begge områda

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...