Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjest fra AirBnb ønsker å holde kontakt på Whatapp, noe jeg bør tenke på?


BIlly Bones

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig lagt leiligheten ut på AirBnb, og fikk min første forespørsel i dag. To jenter fra Sveits(tror jeg) ønsker å leie den i slutten av mai. Innledningsvis hadde hun noen spørsmål om ventilasjon da hun laget litt kinesisk mat, og lurte på om jeg kunne ta litt flere bilder av huset(jeg har tydeliggjort at dette er en leilighet, mistenker dårlig engelsk). Vi fortsatte dialogen i Whatsapp da man kan sende bilder der.

Jeg har svart etter beste evne, og etter noen runder på Whatapp med spørsmål om beliggenhet, aktiviteter i område og lignende, fikk jeg melding om at hun mest sannsynlig hadde bestemt seg, og at jeg virket som en god host. Hun spurte da videre om navn(jeg ga kun fornavn) og alder før hun presenterte seg selv med navn og alder og et ønsket om at vi skulle være venner. 

Dialogen videre gikk for det meste ut på at jeg kom med noen anbefalinger om ting man kunne gjøre i nærområde mens jeg oppdaterte Guiden man kan legge ut via AirBnb. Ba henne følge med der, hvor jeg ville oppdatere fremover med relevant informasjon.

I utgangspunktet virker ting normalt, men nå har hun sendt med meg to meldinger utover kvelden hvor hun lurer på hva jeg gjør på. Først svarte jeg ikke, men når hun spurte en gang til så skrev jeg at jeg var ute men noen venner og så en film. Hun fulgte opp med spørsmål om hvilke film, og om jeg kunne anbefale henne denne.

Etter dette har jeg ikke svart.

Er det noen "blindspots" jeg overser her med tanke på svindel? Alt av betaling o.l går via AirBnb, så det er ikke noe utleie her med mindre det kommer inn betaling. 

Jeg blir mer og mer skeptisk med tanke på at hun ville ta det på Whatsapp, men min første tanke var at hun var litt usikker på meg som host, da jeg ikke har noen vurdering fra før, og opprettet profilen min i April. Ifølge AirBnb har de fått bekrefter både "identitet" og "telefonnummer" på henne, men dette er selvsagt ikke en garanti for at vedkommende er den de gir seg ut for å være - noe de også skriver.

Hva tenker dere om dette? Burde jeg styre unna her? 

Endret av BIlly Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn er det jo med det meste. 90% av gangene går det helt greit, men om man føler at noe ikke er helt bra bør man heller ikke skyve det unna for lett hvis det skurrer.

Det kan jo være greit å sjekke opp de verifiseringskriteriene AirBnb bruker og gjerne se om de har noe krav til at man skal bruke kun deres egen meldingstjeneste. Enig i at det kan virke noe spesielt at en bruke andre tjenester til slikt, men samtidig kan det være snakk om personlige preferanser.

Lenke til kommentar

Dette luktet som at hun prøver å bruke seg selv som agn for noe hun vil ha ut av deg. Det her ville jeg nok styrt unna, men jeg er i utgangspunktet veldig mye mer på vakt enn de fleste, så mulig at jeg overreagerer.

hvis noen vil lede meg vekk fra plattformen vi kom i kontakt på uten noe særlig grunn, er det oftere enn ikke svindel. Spesielt i disse dager, svindlerne er frekke som fy.

det er MANGE som tror de fleste nordmenn bor og tjener like godt som oljesjeikene, så vi er attraktive mål.

Endret av Fenrisúlfr
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan være jenter som jobber i Sveits, og som egentlig er asiatiske (lager kinesisk mat). Og som er aktivt på utkikk etter europeisk ektemann. Hun tenkte nok at "friends" betyr kjærester, etter å ha sjekket ut din bolig og nærområde. Spurte om dere kunne være noe, og det virket umulig å si nei siden det bare var "friends". 

Lenke til kommentar

Kinesiske menn driver å utgir seg for å være kvinner, og drar med folk til whatsapp, fordi whatsapp har en eller flere sikkerhetshull som kan brukes til å få mer informasjon om deg som person. Det er nok ingen problem for dem å utgi seg for å være fra hva som helst land. Svindlerne har generiske bilder klare av den personen du tror du snakker med. Det er nok ett eget marked å lage slike bilder for svindlere som trenger dem til sine offer. Veldig bra for deg selv at du ble skeptisk fort her.

Disse kvinnene kan selvfølgelig være ekte. Men er vel greit å være mer sikker enn som så. Hvis de vil holde kontakten så kan du jo kreve at de tar en selfie der de holder ett objekt som du bestemmer, eller andre måter å verifisere at de er ekte. Hvis det tar for lang tid for dem å lage ett slikt verifiserende bilde, så er det en mulighet for at de har fått det fra en tredjepart.

En annen ting som fungerer er å be om en video fra huset/balkongen av byen de sier de er i, også se hvor lite det ligner på den aktuelle plassen, ta det opp med dem, og se hvordan samtalen blir aggressiv.

 

Lenke til kommentar

Man oppgir jo telefonnummer til de man pratet med på Whatsapp, så det er muligens slik man kan finne mer informasjon.

Her ser dere profilen hennes: 

Spoiler

image.thumb.png.58ca9c4fd67f126f0695ad31ae93fc13.png

Det er altså er "virksomhetskonto", som betyr at hun kan ha flere telefonnummer samtidig på samme konto.

Jeg tror jeg sletter denne samtalen og går videre. Ganske åpenbart at dette er noe lureri.

Endret av BIlly Bones
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det er scam kommer dem neppe til å reise to til Norge og bo hos deg. Da holder de sikkert på med å baite folk på nettet hele tiden. Bare følg med på om de skal ha huset i Mai og minimer all personlig kontakt, så kuttes vel kontakten rimelig fort da de ikke kommer noe vei for å få deg til å investere penger i prosjektet deres.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 29.4.2023 den 7.01):

Du har fortsatt ikke fortalt hvilken film dere så 🤔 Folk er rare, lær deg å komme med noen kontrollspørsmål så du vet at du snakker med ekte mennesker. Enten det eller vær veldig direkte tilbake og bedøm så reaksjonene til motparten og ta så en avgjørelse basert på dette.

Noen er mer pratsomme og vil ha en del bekreftelser på spørsmål. Men, det er ingen grunn til å gå over til andre chatte kanaler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter fulgte ikke retningslinjene fra Airbnb. Meget dumt å bryte regler som ny utleier. Dette kan påvirke seriøsiteten til utleier, og være en merknad hos Airbnb i sine systemer. Viktig å følge retningslinjer for begge parter. Mailen påminte trolig trådstarter om brudd på reglene?

Særlig utleier bør sette seg inn i reglene på tjenesten man benytter.

Å ha litt bilder er lurt, å ha mangelfullt med bilder av det man leier ut kan skape mer bryderi senere.

Merk at etter booking er det lov med andre kanaler, det er også smart å kunne ringes osv når man er på vei ....

Exceptions

You may use an alternative means of communicating with a guest if requested by a guest after booking (ex: chat app), however, you must ensure such communications comply with the other requirements of this policy

 

Jeg ser at særlig unge personer glemmer personvern, regler og annet på kontaktform over medier. De er oftere svært ukritiske til å bruke ulike kanaler for kommunikasjon.

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (12 timer siden):

Uansett om dette skulle vært ekte, vil man virke leie ut til vedkommende? Virker veldig maste om ikke-relevante ting. Varsellampene blinker på høygir her.

Folk kan lure på ting som er viktige for dem ved leie.

En del annonser på Airbnb er også svært mangelfulle på opplysninger og bilder.

Uansett, lite smart av utleier å bryte reglene. 

Lenke til kommentar

Mailen inneholdt ingenting om regelbrudd, kun tips for hvordan man holder profilen sin trygg og hvordan man kan identifisere svindlere. Jeg tipper at dette er typisk for nye utleiere, da flere svindelere har tatt kontakt med meg i etterkant. Har rapportert alle sammen og fått samme mail fra AirBnb.

Jeg har notert meg noen typiske observasjoner på de som prøver å svindle. Om noen andre skulle finne denne tråden kan det være greit å dele de:

  • Nylig registrert på AirBnb
  • Dårlig engelsk
  • Jenter med engelsk navn
  • Kommer fra Sveits
  • Mangler bilde
  • Bekreftede opplysning hos AirBnb er e-postadresse og telefonnummer
  • Åpner alltid samtalen med at de må vite mer om boligen, som senere vil føre til at samtalen må over på ny platform.

Heldigvis har det kommet inn tre bookinger nå i sommer, så satser på at de slutter å ta kontakt etter at jeg har fått rating🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...