Gå til innhold

Storstreik fra i dag, blir det verre enn antatt?


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (20 minutter siden):

litt apropos, er det stort sett folk som ikke drikker kaffe, som blir avhengige av Cola/Pepsi? Vet også folk er avhengige av energidrikker, og "de tilfellene" jeg kjenner, drikker heller ikke kaffe.

Det er vel koffeinet og/eller sukkeret de blir hekta på da.

Same shit, different wrapping. kan man vel forenklet si? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 minutter siden):

litt apropos, er det stort sett folk som ikke drikker kaffe, som blir avhengige av Cola/Pepsi? Vet også folk er avhengige av energidrikker, og "de tilfellene" jeg kjenner, drikker heller ikke kaffe.

Det er vel koffeinet og/eller sukkeret de blir hekta på da.

Same shit, different wrapping. kan man vel forenklet si? :p

Det er ikke sukker i Pepsi Max, så det er hvertfall ikke det. Koffein er vanedannende, men det er jo ikke verre "avhengighet" enn at man får litt vondt i hodet en dag eller to hvis man må klare seg uten. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Det er endelig duket for streike-debatt på NRK, melder programleder Fredrik Solvang på Instagram tirsdag formiddag. 

– LO-lederen og NHO-direktøren kommer til Debatten i kveld, skriver Solvang. 

Sendingen skal blant annet handle om hva stor-streiken handler om, og hvor langt partene står fra hverandre. 

Meldingen kommer dagen etter at den planlagte ekstrasendingen om streiken ble avlyst, på grunn av at LO ikke ville stille. 

– Årsaken de oppgir, er at de ikke vil bidra til å høyne konfliktnivået, sa Solvang mandag etter at nyheten ble kjent.

 

vanskelig å se det kan komme noe nyttig ut av den debatten? Vi kjenner jo standpunktene som LO og NHO har, og de skal neppe stå der å forhandle videre, det gjør de hos riksmeglingsmannen. Men skal selvsagt se på.

kl. 21:20

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra debatten på NRK, med bl.a. LO og NHO som deltakere:

Gjennomsnittlig lederlønninger i hele Norge økte med nesten 10% i fjor. Tallet er bekreftet av NHO også. 

Samtidig har folk flest opplevd nedgang i kjøpekraft. Vi har mindre å rutte med nå, enn for et år eller to siden...

På tross av dette er NHO overrasket over at det ble streik på det (relativt) lave forslaget. De sier streiken er unødvendig?! Jaja ... overraskende kan det vel ikke være?

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av lederlønninger. Er det noen som har byttet jobb fordi de ikke liker lønna til sjefen eller lederen i selskapet? Om jeg jobber i Elkjøp, skal jeg da være opptatt av hva sjefen for Elkjøp har i årslønn, eller hva sjefen i selskapet som eier Elkjøp, Currys i London har? Eller om man jobber i Schlumberger, hva lederen i Frankrike eller Texas hadde i lønn?

Om jeg jobber i Norges største selskap, Equinor, og jeg finner ut at lederen der ikke bare har ti millioner i lønn, men hele 20 millioner, skal jeg da bli sint? Da vil jeg heller tenke: åja, han gikk opp i lønn, da må han ha gjort en god jobb og være ettertraktet.

Da er det heller bedre å fokusere på seg selv, om hva man kan gjøre for å bedre sin egen lønn. Kanskje ta en etterutdanning, noen kurs og sjekke ut konkurrenter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (9 minutter siden):

Ikke alle høye lederlønninger er fortjent. Ej heller store fallskjermer og bonuser. Hvor ofte kan man ikke lese om en "leder" som har køddet til noe, men likevel blitt klekkelig betalt. Når vanlige arbeidstakere gjør store feil risikerer de sparken.

Joda, men det er jo ikke direkte påvirkende din lønn. I en liten bedrift kan det kanskje ha noe å si, men om lederlønnen i Equinor er 1, 10 eller 20 mill i året, enten du mener han fortjener det eller ikke, har ikke mye med din lønnsutvikling å gjøre.

ParadiseCity skrev (10 minutter siden):

De er opptatt av lederlønninger fordi hvis du jobber på Elkjøp så sier ledelsen at på grunn av usikre tider så må vi i år vise moderasjon, så du får egentlig ikke noe lønnsvekst ,kanskje til og med går du ned i lønn. Samtidig tar samme ledelse som nettopp sa til deg at du måtte vise moderasjon på grunn av usikre tider ut titalls millioner i bonus og øker sin egen lønning med 10-20%. Derfor er folk opptatt av lederlønningene. 

Det kan helt klart ses på som etisk problematisk, men det har ikke en reell påvirkning på bedriftens økonomi eller de fleste arbeidstakeres lønn. Om en stor bedrift må utføre kutt, så må den mest sannsynlig kutte uansett hvilken lønn lederen får. Hvor mange prosent utgjør lederlønningen i Equinor av deres samlede lønnsutgifter? Hvor mange prosent utgjør lønnskostnadene for de som tjener under 1 mill i året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av lederlønninger. Er det noen som har byttet jobb fordi de ikke liker lønna til sjefen eller lederen i selskapet? Om jeg jobber i Elkjøp, skal jeg da være opptatt av hva sjefen for Elkjøp har i årslønn, eller hva sjefen i selskapet som eier Elkjøp, Currys i London har? Eller om man jobber i Schlumberger, hva lederen i Frankrike eller Texas hadde i lønn?

Om jeg jobber i Norges største selskap, Equinor, og jeg finner ut at lederen der ikke bare har ti millioner i lønn, men hele 20 millioner, skal jeg da bli sint? Da vil jeg heller tenke: åja, han gikk opp i lønn, da må han ha gjort en god jobb og være ettertraktet.

Da er det heller bedre å fokusere på seg selv, om hva man kan gjøre for å bedre sin egen lønn. Kanskje ta en etterutdanning, noen kurs og sjekke ut konkurrenter.

FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det kan helt klart ses på som etisk problematisk, men det har ikke en reell påvirkning på bedriftens økonomi eller de fleste arbeidstakeres lønn. Om en stor bedrift må utføre kutt, så må den mest sannsynlig kutte uansett hvilken lønn lederen får. Hvor mange prosent utgjør lederlønningen i Equinor av deres samlede lønnsutgifter? Hvor mange prosent utgjør lønnskostnadene for de som tjener under 1 mill i året?

Spørsmålet for folka på gulvet er ikke hvor mange prosent av lønnsbudsjettet som går til ledelse. Det er irrelevant for de.

Spørsmålet er hvordan ledelsen klarer å mane frem moderasjon og faktisk lønnsreduksjon i allmøter, mens de samtidig gir seg selv ca 10%. Det handler om hvilke signaler man sender.

Du trenger ikke å få de samme reaksjoner selv. Vi er alle skrudd sammen ulikt. Kanskje tenker du på andre måter, og ser det helt uproblematisk at ledelsen går kraftig opp samtidig som de andre ansatte ligger nede for telling og blør? Greit nok, jeg klarer i så fall ikke å overbevise deg. Men jeg tror du innerst inne egentlig svært godt forstår at andre folk reagerer — selv om du ikke reagerer slik selv!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Fra debatten på NRK, med bl.a. LO og NHO som deltakere:

Gjennomsnittlig lederlønninger i hele Norge økte med nesten 10% i fjor. Tallet er bekreftet av NHO også. 

Samtidig har folk flest opplevd nedgang i kjøpekraft. Vi har mindre å rutte med nå, enn for et år eller to siden...

På tross av dette er NHO overrasket over at det ble streik på det (relativt) lave forslaget. De sier streiken er unødvendig?! Jaja ... overraskende kan det vel ikke være?

"

Men perioden fra 2006 til og med 2019 var eksepsjonelt svak. Da falt realinntekten pr. innbygger med 0,5 prosent pr. år i gjennomsnitt. Veksten blir enda svakere hvis man velger 2008 som startår, men det gir et misvisende bilde av trenden.

13 år med fallende realinntekt er sjelden kost. Tall tilbake til 1865 viser at det er vanskelig, kanskje umulig, å finne en så lang nedgangsperiode"

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wA44KP/13-aar-med-fallende-realinntekt-er-sjelden-kost

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det enkelte sliter med å forstå er vel at det moderne kapitalistiske systemet er klart hierarkisk, eller pyramideformet. Der du har ledere på toppen og renholdere/de på gulvet/arbeiderklassen på bunnen. De som er i mot streik og fagforeninger mener jo at de i bunnen bare kan klatre opp på neste steg i pyramiden istedenfor aka finne seg bedre betalte jobber. Men da kollapser jo hele dritten. Hvis alle sykepleiere som jobber på Ahus valgte unisont å slutte på dagen i morgen og heller jobbe/utdanne seg som heismontører hadde jo alt kollapset.

Det er det de ikke forstår. For at dette skal fortsette så må jo de på toppen av ledelsen være med å spille ball ved å gi tilstrekkelige lønnsøkninger og lønninger som det går an å leve av. Det skal ikke være sånn at man skal jobbe seg fattig, og det er heller ikke sånn at alle kan være lederen av Equinor heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Men pepsi max bevegelsen er noe for seg selv uansett tror jeg.

Pepsi Max gir en slags "Yes!"-følelse når den drikkes, så jeg kan forstå at de er avhengige. Men forstår ikke at de tør å drikke så mye lettbrus. Det er dyrt også. Her står det om noen som bruker 20.000 kr i året på Pepsi Max, og med dagens priser er det sikkert enda mer. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/det-norske-brusmysteriet-1.15977254 ..som det står er det også plagsomt og pinlig med alle tomflaskene i etterkant. 

Som nevnt til kjedsommelighet, virker det som media liker å skremme folk med kommende katastrofer. De har sett for mye på "Skremmer'n" kanskje. Nå skremmes vi med krig, at det blir en ekstremt varm sommer, at det ikke blir is, brus og øl på 17. mai. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Joda, men det er jo ikke direkte påvirkende din lønn. I en liten bedrift kan det kanskje ha noe å si, men om lederlønnen i Equinor er 1, 10 eller 20 mill i året, enten du mener han fortjener det eller ikke, har ikke mye med din lønnsutvikling å gjøre.

Symboleffekten er viktig. Det er derfor miljøpolitkarar som tek flyet til Brussel får tyn for å ikkje reise miljøvenleg, sjølv om dei fleste er rasjonelle nok til å forstå at også for ein miljøpolitikar kan det være hensiktismessig å være tidseffektiv i sitt politiske arbeid sjølv om det ikkje er den mest miljøvenlege reisemåten, og at ein og anna flytur for ein enkeltperson ikkje er det som velter heile miljøarbeidet. For det folk sitter igjen med er intrykket av at miljøpolitikaren kjemper for at alle andre må slutte å flyge og heller ta tog, medan vedkommande sjølv heller ikkje vil bruke tog på lange reiser.

Det er akkurat det same med leiarlønningane, for ei stor bedrift med tusenvis av tilsette så speler det ikkje så stor rolle for budsjettet om ein leiar får ei lønn tilsvarande 5, 10 eller 50 arbeidarar. Men når denne leiaren maner om moderasjon og gir arbeidarane 4% lønnsauke på 400 000 som betyr 16 000 i lønnsauke medan leiaren sjølv gir seg sjølv 10% på 1 600 000 kr tilsvarande 160 00 i lønnsauke så blir folk sure.
Eg trur nok dei fleste har forståing for at ein dyktig leiar bør ha ei høg lønn for å gjere jobben, men for dei lavtlønna så hadde det vært lettare å akseptere om alle i bedrifta fekk 20 000 kr i lønnsauke, for det er vanskeleg å forstå kvifor sjefen det siste året skall auke si kjøpekraft med ei halv arbeidarlønn medan arbeidarane må gå ned i kjøpekraft.

 

 

Eit anna moment er at i enkelte bedrifter så kan ein av grunnane til at sjefane får stor lønnsauke være nettopp at bedrifta har spart eit millionbeløp på å nekte arbeidarane noko særleg i lønnsauke med argumentasjonen om at bedrifta ikkje har råd til å betale så mykje i lønn, for så å ta nøyaktig dei same pengane og fordele på seg sjølv i lønnstillegg sidan dei nok har budsjetterte lønnsmidlar tilgjengeleg.
Dette skjer ikkje i alle bedrifter, men det skjer nok i mange nok bedrifter til at det er dette som til stadigheit blir dratt fram som eksempel slik at mange arbeidarar sitt igjen med inntrykket av at det må være slik i alle bedrifter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (16 timer siden):

Og jeg synes det all in all er greit å bo i Norge nå, selv om jeg betalte mindre skatt med Erna.

De jeg ikke skjønner meg på er de som åpenbart hater å bo her og som har muligheter til å dra andre steder, men ikke gjør det. Det ligger jo ikke an til at den neste regjeringen kommer til å bli så vesensforskjellig fra den sittende regjeringen, akkurat, så der ikke så mye håp å hente der heller.

Hvis du betalte mindre skatt med Erna enn nå, så har du i hvert fall en lønn som er langt høyere enn de fleste i Norge. For de aller fleste lønnsmottakere har inntektsskatten sunket med Støre-regjeringen.

Forøvrig enig i det du sier. For eksempel er forskjellene mellom regjeringens statsbudsjett og Høyres alternative statsbudsjett er veldig små for de fleste lønnsmottakere. Med Høyres forslag ville inntektsskatten for de med "vanlig" inntekt vært under 10.000 høyere i året kontra hva det er nå, og de ønsket også økt utbytteskatt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har jobbet 6 år i Afrika. Har også jobbet i Asia, Australia, UK og Portugal. Jeg har også to søsken som prøvde seg i USA i 15+ år og som ville hjem igjen tilslutt. USA har lavere skattetrykk men inkl. man forsikrings premiums (varierer veldig) så er ikke gapet så stort lenger.

 
Jeg ville aldri gitt fra meg de godene vi har i Norge for noen ting. Om man er så bortskjemt og tror at «alt er så mye bedre andre steder» så gi det et forsøk, men ikke forvent at gresset er så mye grønnere, for når du faktisk går i dybden så er alle land byråkratiske og tungrodde og vanskelige. Norge er egentlig ganske enkelt, tro det eller ei. Bare se hva Nikolai Tangen sa når han flyttet tilbake til Norge og fant ut at han kunne fikse alt på nettet med BankID. 

Så, slutt og vær bortskjemt. Og husk at det forskjell på være turist i et land og faktisk bo der

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Har jobbet 6 år i Afrika. Har også jobbet i Asia, Australia, UK og Portugal. Jeg har også to søsken som prøvde seg i USA i 15+ år og som ville hjem igjen tilslutt. USA har lavere skattetrykk men inkl. man forsikrings premiums (varierer veldig) så er ikke gapet så stort lenger.

 
Jeg ville aldri gitt fra meg de godene vi har i Norge for noen ting. Om man er så bortskjemt og tror at «alt er så mye bedre andre steder» så gi det et forsøk, men ikke forvent at gresset er så mye grønnere, for når du faktisk går i dybden så er alle land byråkratiske og tungrodde og vanskelige. Norge er egentlig ganske enkelt, tro det eller ei. Bare se hva Nikolai Tangen sa når han flyttet tilbake til Norge og fant ut at han kunne fikse alt på nettet med BankID. 

Så, slutt og vær bortskjemt. Og husk at det forskjell på være turist i et land og faktisk bo der

Har reist og jobbet verden over, og jeg kommer alltid frem til at vi totalt sett har det "best" i Norge. Selv om vi har mange områder å bli bedre på, som det offentlige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...