Gå til innhold

Storstreik fra i dag, blir det verre enn antatt?


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (35 minutter siden):

Istedenfor å streike for økt lønn, kan man ikke heller streike for lavere skatter og avgifter? Store deler av lønnen til arbeidstakere forsvinner jo bort i skatt, moms, bompenger etc.

Nei, det kan man ikke streike for. Streik er noe som skjer mellom fagorganiserte og arbeidsgiver.

https://lovdata.no/artikkel/streikeretten_og_dens_begrensninger/4118

Det du tenker på ville være en demonstrasjon. Men misnøyen over det relativt lave skatte- og avgiftsnivået vi har i Norge sammenlignet med våre naboland og i OECD er nok ikke så veldig stor i befolkningen, derfor er det sjeldent demonstrasjoner mot slikt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er det folk får fra at man får ca 4000kr i uka i streikebidrag?

Hvor mye får jeg i streikebidrag? Det er forbundstyret i Fagforbundet som fastsetter hvor stort streikebidraget skal være. Det har vært vanlig med 70 prosent av brutto lønn. Siden streikebidraget er skattefritt tilsvarer dette for de aller fleste utbetalt lønn.

Hvis det hadde blitt 4000 i uka ca uansett hva man har i lønn så er det for mange en eksremt dårlig deal for veldig, veldig mange

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (47 minutter siden):
Red Frostraven skrev (49 minutter siden):

 

Ja, hele frontfagsmodellen burde vært avviklet. Lederne forhandler først om sin lønn, deretter får alle andre det samme prosenttillegget. 

Frontfagsmodellen handler ikke om lederlønninger, det handler om eksportindustrien og konkurransen norske bedrifter har mot utlandet.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Nei, det kan man ikke streike for. Streik er noe som skjer mellom fagorganiserte og arbeidsgiver.

https://lovdata.no/artikkel/streikeretten_og_dens_begrensninger/4118

Det du tenker på ville være en demonstrasjon. Men misnøyen over det relativt lave skatte- og avgiftsnivået vi har i Norge sammenlignet med våre naboland og i OECD er nok ikke så veldig stor i befolkningen, derfor er det sjeldent demonstrasjoner mot slikt.

Man kan ta i bruk generalstreik. Men det er sant at vi nordmenn har blitt alt for vant med høye skatte og avgiftsnivåer. Vi har som tradisjon å øke lønnen, så øke skatter og avgifter, så øke lønnen igjen. Vi har dermed gjort Norge et av verdens dyreste land å bo og investere i.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (37 minutter siden):

Man kan ta i bruk generalstreik. Men det er sant at vi nordmenn har blitt alt for vant med høye skatte og avgiftsnivåer. Vi har som tradisjon å øke lønnen, så øke skatter og avgifter, så øke lønnen igjen. Vi har dermed gjort Norge et av verdens dyreste land å bo og investere i.

Norge er et av verdens beste land å bo i, vi har ganske god kjøpekraft og vi er konstant rangert innenfor verdens 10 beste land å drive bedrift i.

At skatte- og avgiftsnivået er høyt i Norge stemmer heller ikke relativt til våre naboland og land vi sammenligner oss med. Der er vi ganske midt på treet. Jeg tror de fleste er ganske fornøyd, og så er det enkeltsaker i blant som mobiliserer massene mer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

Norge er et av verdens beste land å bo i, vi har ganske god kjøpekraft og vi er konstant rangert innenfor verdens 10 beste land å drive bedrift i.

At skatte- og avgiftsnivået er høyt i Norge stemmer heller ikke relativt til våre naboland og land vi sammenligner oss med. Der er vi ganske midt på treet. Jeg tror de fleste er ganske fornøyd, og så er det enkeltsaker i blant som mobiliserer massene mer.

Nei, vi er ikke verdens beste land å bo i. Mange land har mye mer frihet enn det vi har, det finnes land med lavere skatte og avgiftsnivå, land som scorer bedre på helse og utdanning, land som har mer høyere inntekt og land som har bedre infrastruktur enn oss, spesielt når det kommer til vei og jernbane. Så det er alltid rom for forbedringer, og det inkluderer også hvor mye en arbeidstaker sitter igjen med etter at arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, moms, bompenger, eiendomsskatt, kommunale gebyrer og avgifter, bensinavgift etc er betalt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Nei, vi er ikke verdens beste land å bo i.

Nei til hva? Jeg skrev at Norge er et av verdens beste land å bo i, ikke at vi er verdens beste land å bo i.

På FNs rangering har vi vært nummer 1 hvert år siden 1997, med unntak av 2010, 2012 og 2013. I fjor rykket vi ned til nummer 2 igjen, bak Sveits.

Denne rangeringen ser på forhold som levekår, inntekt, økonomisk frihet, kjøpekraft, forventet levealder, kvalitet på utdannings- og helseinstitusjoner, demokrati etc.

Hva som er "best" er uansett litt individuelt ut fra hva man selv vektlegger, men det er ingen tvil om at man har vært ekstremt heldig om man er født i Norge med alle godene det medfører, og det inkluderer stor økonomisk frihet også i europeisk sammenheng.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (39 minutter siden):

Nei, vi er ikke verdens beste land å bo i. Mange land har mye mer frihet enn det vi har, det finnes land med lavere skatte og avgiftsnivå, land som scorer bedre på helse og utdanning, land som har mer høyere inntekt og land som har bedre infrastruktur enn oss, spesielt når det kommer til vei og jernbane. Så det er alltid rom for forbedringer, og det inkluderer også hvor mye en arbeidstaker sitter igjen med etter at arbeidsgiveravgift, inntektsskatt, moms, bompenger, eiendomsskatt, kommunale gebyrer og avgifter, bensinavgift etc er betalt.

Ja vi er ikke verdens beste på alt. Det er vell litt mye å be om? Men vi er gode på mye som dytter oss opp til ett generelt sett godt land å bo i. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Hvis Norge er så flott å leve i, hvorfor skal man streike da? Er folk for bortskjemt i dette landet? Folk bør også ta med i tankene sine at Norge skal leve av noe etter olje og gass også. Da er det ikke sikkert at norske lønninger kan vokse like mye for å kunne konkurrere med resten av verden.

For å få det enda bedre? Som sagt det er ingen som sier at Norge er best på alt. Og nå streikes det for å ikke tape penger, det er jo ganske normalt vell? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fagorganisert, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det heller. Jeg har hatt flere jobber i forskjellige industrier og fagområder og har aldri streiket. Om jeg er misfornøyd med lønn, så reforhandler jeg med arbeidsgiver eller bytter arbeidsgiver. Jeg kan gå til konkurrenten og høre om de har noe bedre å tilby. På samme måte som når jeg er misfornøyd med regjeringen, så venter jeg på valget og stemmer på noe annet.

Streik virker for meg som en veldig egoistisk, barnslig og usofistikert måte å forhandle seg frem til bedre lønnsvilkår på.

Og måten enkelte organiserte behandler uorganiserte og streikebrytere på synes jeg er lite hyggelig, selv om det er bedre i dag enn på feks på 1970 tallet der man hadde radikale grupper som ikke var redd for å bruke ulovlige taktikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 minutter siden):

Den største egoisten / den som er barnslig er den som ikke er fagorganisert. Det handler om å stå sammen med sine kolleger og felles sak fremfor å kjøre egotripp. 

Ps: å si at fagforeninger er usofistikerte synes jeg er en spennende påstand. Hvilke deler av prosessen rundt forhandling og kampen om likevekt mellom arbeidstagere og arbeidsgiver er usofistikert? Har du vært på forhandlingsmøter? Har du studert regelverkene? Kjenner du til historien?

Å presse kolleger til å bli fagorganisert er kvalmt. Vi er forskjellige individer med forskjellige utdanninger, ansiennitet etc som har forskjellige lønninger og lønnsforhandlinger.

Jeg er ikke opptatt av "likevekt" mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, da jeg forventer og forstår at vi er forskjellige. Jeg forventer ikke at jeg som ansatt skal ha same lønn og vilkår som en som er majoritetseier eller toppleder i selskapet. Jeg har vært på flere forhandlinger og da er det forhandlinger som omhandler meg og mitt forhold til arbeidsgiver, ikke noen andre. Jeg hadde blitt temmelig fornærmet om LO eller andre fagorganisasjoner kom og forstyrret og blandet seg inn i min forhandlingsprosess.

Nå må resten av samfunnet lide i form av forstyrrelser i forsyningsleddene i flere bransjer, blant annet dagligvarekjedene.

Er man ikke fornøyd med lønn eller arbeidsvilkår, så kan man fritt bytte jobb til en annen arbeidsgiver som kan tilby noe bedre. Det er ingen som tvinges til å jobbe der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, FrihetensRegn said:

Å presse kolleger til å bli fagorganisert er kvalmt. Vi er forskjellige individer med forskjellige utdanninger, ansiennitet etc som har forskjellige lønninger og lønnsforhandlinger.

Jeg er ikke opptatt av "likevekt" mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, da jeg forventer og forstår at vi er forskjellige. Jeg forventer ikke at jeg som ansatt skal ha same lønn og vilkår som en som er majoritetseier eller toppleder i selskapet. Jeg har vært på flere forhandlinger og da er det forhandlinger som omhandler meg og mitt forhold til arbeidsgiver, ikke noen andre. Jeg hadde blitt temmelig fornærmet om LO eller andre fagorganisasjoner kom og forstyrret og blandet seg inn i min forhandlingsprosess.

Nå må resten av samfunnet lide i form av forstyrrelser i forsyningsleddene i flere bransjer, blant annet dagligvarekjedene.

Er man ikke fornøyd med lønn eller arbeidsvilkår, så kan man fritt bytte jobb til en annen arbeidsgiver som kan tilby noe bedre. Det er ingen som tvinges til å jobbe der.

Men det du sier her er jo ikke helt rett heller.

For det første er det ingen som presser deg til å være med. Det man derimot kan si er at man er nokså tullete om man ikke sier ja takk til bedre forhandlingskort og stillingsvern. Fagforening er tross alt valgfritt. 

Likevekt betyr at man har en lik stemme, men til syvende og sist har ledere styringsrett. De KAN gjøre som de vil, men ikke uten konsekvenser. En fagforening har eksempelvis jurister som kan hjelpe deg om sjefen er et rasshøl og sier deg opp på usaklig grunnlag.

Videre er LO ikke eneste fagforening. Det er MANGE fagforeninger. Min f.eks. legger opp til at selv om man kan lene seg på fellesoppgjørene, så er det lokal forhandlingsrett. Det betyr at din gruppe forhandler på DIN arbeidsplass. 

Samfunnet lider ikke fordi LO kjemper for at ulikheter i samfunnet skal utjevnes. Som sagt fikk snittet av ledere i sektorene som streiker nå over 20% lønnsøkning i perioden mens arbeiderne fikk langt mindre. Det er tross alt arbeiderne som står på gulvet og arbeider og skaper verdi for lederne.

Men igjen, å være med i en fagforening handler om så mye mer enn lønn. Alternativet for hvordan det blir uten det kan du se på Amerika.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (16 minutter siden):

Men igjen, å være med i en fagforening handler om så mye mer enn lønn. Alternativet for hvordan det blir uten det kan du se på Amerika.

Jeg har venner som er fagorganiserte og venner og familie som bor i USA.

Ene kameraten min ble for en stund siden permittert i en privat bedrift mens han var fagorganisert. Da han fikk problemer med NAV og dagpenger, var fagorganisasjonen ikke villig til å hjelpe. De kunne feks stille med advokat eller veiledning i kampen mot NAV, men det var de ikke villig til. De tok derimot gladelig imot fagforeningskontingent...

I USA har jeg flere familiemedlemmer. Han ene reiste fra Norge til USA (Texas) og jobber i samme industri med samme utdanning. Forskjellen er at han i USA fikk bedre lønn, lavere skatt, bensinen koster 6 kr literen, billigere mat, billigere bolig, gratis helseforsikring, gratis tannlege og optiker og mange andre goder via jobben som han ikke fikk i Norge, til tross for å være fagorganisert her men ikke i USA. Han har også egne private forsikringer som dekker det samme som folketrygden her hjemme med mer, bare at de er mer dekkende. Allikevel sitter han igjen med mer utbetalt etter skatt og forsikringer enn i Norge etter skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Jeg er ikke fagorganisert, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det heller. Jeg har hatt flere jobber i forskjellige industrier og fagområder og har aldri streiket. Om jeg er misfornøyd med lønn, så reforhandler jeg med arbeidsgiver eller bytter arbeidsgiver. Jeg kan gå til konkurrenten og høre om de har noe bedre å tilby. På samme måte som når jeg er misfornøyd med regjeringen, så venter jeg på valget og stemmer på noe annet.

Streik virker for meg som en veldig egoistisk, barnslig og usofistikert måte å forhandle seg frem til bedre lønnsvilkår på.

Og måten enkelte organiserte behandler uorganiserte og streikebrytere på synes jeg er lite hyggelig, selv om det er bedre i dag enn på feks på 1970 tallet der man hadde radikale grupper som ikke var redd for å bruke ulovlige taktikker.

Ingenting i veien for å være organisert og forhandle egen lønn. Jeg er medlem av NITO men forhandler egen lønn. NITO har ingen avtale hos min bedrift. Men jeg er fortsatt organisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...