Gå til innhold

Gutter blir ødelagt av myke verdier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aklla skrev (1 minutt siden):

Vold løser ingenting..

Har du vurdert at problemet ligger andre steder?

Vold kan i noen tilfeller være nødvendig om noen angriper deg. Det jeg prøver å si er at evnen til å kunne beskytte seg selv er noe som gir god selvtillit.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Tabris skrev (Akkurat nå):

Du er oppdratt til å si fra i stedet for å ta igjen. Dvs at du er faktisk oppdratt til å stå opp for deg selv og ikke være skjør. Men at du ikke gjør det med vold.

For å ha skikkelig ro og kontroll så kan en ikke belage seg på andre (mange vil også bli skuffet da). En må ha troen på at en greier å stå opp for seg selv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vissheten (evt troen) om at man kan stå opp for seg selv fysisk hvis det kommer til det kan nok gi en ro og selvtillit som kan være en fordel i noen situasjoner. Og noe som andre menn og kvinner kan respektere eller tiltrekkes av (ikke bare seksuelt).

Det kan også lett tippe over i at du oppsøker slike situasjoner, og/eller at du blir fysisk før alle andre muligheter er prøvd ut.

Jeg har prøvd å lære barna (av begge kjønn) at det finnes situasjoner hvor det å stå imot noen fysisk er den rette løsningen, men at det nesten aldri er tilfellet. Og at hvis de bruker fysisk makt unødig så vil de få en reaksjon fra voksne.

Jeg er en voksen mann og jeg har ikke slått noen siden jeg kom i tenårene. Det har ikke vært noe savn. Jeg har gått inn i situasjoner hvor jeg kunne ha fått meg en lusing.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (28 minutter siden):

Vold kan i noen tilfeller være nødvendig om noen angriper deg. Det jeg prøver å si er at evnen til å kunne beskytte seg selv er noe som gir god selvtillit.

Ta å meld deg opp på karate eller slikt, istedenfor å slå ned folk som irriterer deg på skolen.

Da har du blitt oppdratt rett, og samtidig kan du forsvare deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Menn som løser problemer med vold er mindre fungerende mennesker og vil bli til samfunnstapere.

Det betyr ikke at man aldri kan bruke vold, men hvis det er et gjentakende mønster der det er åpenbart bedre løsninger så er jeg enig. I noen situasjoner så synes jeg hevn er på sin plass, men kun i de groveste tilfeller som f.eks. misbruk/overgrep.

Jeg har aldri vært en voldelig person og har aldri havnet i en ordentlig slosskamp, men jeg hadde ikke nølt med å bruke vold hvis noen forgrep seg på eller tok livet av f.eks samboer eller barn i familien. Og det mener jeg er helt greit, men da må det også være 100% sikkert at personen er den skyldige.

Eneste grunnen til at jeg er i mot generell dødsstraff i samfunnet er fordi justismord og inkompetanse vil ta livet av noen uskyldige. Og så er det noen tilfeller (som Breivik) der det burde være helt innafor å bare putte ei kule i hodet på de.

Og jeg er langt fra mindre fungerende eller samfunnstaper, men jeg regner med du tenker på de som er voldelige i det daglige liv.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Det betyr ikke at man aldri kan bruke vold

Føler ikke at det er premisset med tråden. En evne til å kunne forsvare seg er ikke gjensidig utelukkende med "myke verdier".

I min bok er det maskuline idealet en diplomat og en pasifist, ikke en barsking som skal vekke frykt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (47 minutter siden):

 Menn respekterer deg ikke om du ikke er av et viss kaliber og kvinner forakter deg. Som svak mann er det nesten umulig å få en partner.

Det ekstremt stygt å ikke lære opp gutter til å være tøffe helt fra de er unge. Kanskje særlig de en merker er mindre tøffe fra naturens side.

Føler faktisk det er omsorgssvikt å ikke gi dem de evnene de trenger.

Mye sant i dette.
Å stimulere barn til å bli underdanige, ettergivende og hindre selvhevdelse er en bjørnetjeneste av dimensjoner.
Mental styrke og å «kreve plass» for å få respekt/vise dominans er å foretrekke fremfor vold.

Understimulert selvbilde/selvtillit vil få mange negative konsekvenser senere i livet, både i partnerskap, arbeidsliv og samfunnet ellers.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Føler ikke at det er premisset med tråden. En evne til å kunne forsvare seg er ikke gjensidig utelukkende med "myke verdier".

I min bok er det maskuline idealet en diplomat og en pasifist, ikke en barsking som skal vekke frykt.

Jeg er enig. Mulig jeg burde vært enda mer klar på det. Var mer noe jeg ville legge til oppå det du sa. Det er mulig å både forsvare seg, stå opp for seg og (i ekstreme tilfeller) ta hevn uten å være en voldelig person.

Der jeg synes TS har et poeng er at for mye myke verdier uten å legge til det å stå opp for seg selv. Jeg vil tippe at de aller fleste mobbeoffer (i alle fall de jeg kjente) ble trent opp til å være hyggelige veloppdragne barn. De gjør som de skal, er ikke slemme mot noen, og så videre. Noen er slik, men samtidig har selvsikkerheten til å ikke bli et lett offer og kan stå opp for seg selv.

Men veldig mange sitter også igjen som lette offer for mobbere (samfunnstapere). Det er så klart kun mobberne sin feil, men ofte så kunne foreldrene utstyrt barna sine på en måte at de er mindre mottakelig for det. Mobbeofrene er uskyldige, men et resultat av oppdragelsen fra sine og mobberne sine foreldre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (55 minutter siden):

For å ha skikkelig ro og kontroll så kan en ikke belage seg på andre (mange vil også bli skuffet da). En må ha troen på at en greier å stå opp for seg selv.

Man kan stå opp for seg selv uten å ty til vold. Man kan selvsagt trene f.eks kampsport for å kunne forsvare seg selv hvis man blir angrepet, men det er da ikke så vanlig at det skjer.

Vel, kanskje alt etter hva slags miljø man vanker i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (27 minutter siden):

Føler ikke at det er premisset med tråden. En evne til å kunne forsvare seg er ikke gjensidig utelukkende med "myke verdier".

I min bok er det maskuline idealet en diplomat og en pasifist, ikke en barsking som skal vekke frykt.

Det er ikke hva jeg mener heller.

Inni hodet ditt er det en del av hjernen din som lager en identitet og et selvbilde du ikke er helt bevisst på. Vi bestemmer ikke hvilke bilde denne delen av hjernen vår maler. Når denne delen av hjernen din ser at du er rede for vold og verbale angrep og kan stå opp for deg selv, vil du automatisk slappe mer av. Du har kontroll.

Så når du ser at du har evnene som skal til for å leve i denne verden. Vil du slappe mer av og ha mer ro. Du vil gå med rakere rygg og tenke klarere (fordi du ikke er nervøs).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Gavekort said:

Makt er en offensiv. Om du er typen som slår til folk som setter seg mot deg så er du en person som skal marginaliseres.

Sees i kontekst av situasjonen som blir beskrevet. Sagt på en annen måte: kommer maktbruk din vei kan du først prøve diplomati om det er mulig, hvis ikke, fysisk makt. 

Quote

Jeg ble født på 90-tallet og ble oppdratt til å være god og snill. Til å aldri slå, til å si i fra istedenfor å ta igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...