Gå til innhold

Gutter blir ødelagt av myke verdier


Anbefalte innlegg

Jeg er 1976 modell å når jeg var liten så var det helt vanlig med lekeslossing (som ofte gikk over styr og alt for langt). Man fikk blåveiser og skrubbsår etc. Når man ble eldre og dro på byen og var frekk i kjeften, så fikk man som oftest juling eller man evt. ga juling selv. Det var ganske vanlig i min oppvekst. Man får (eller gir) en knyttneve, man faller i bakken og reiser seg opp igjen med kutt i leppa eller panna eller andre ting. 

Da var dte bare å gå en tur på legevakten eller innom bensern for å hente litt papir og tørke av det værste før man dro hjem. Noe anmeldelse var det som oftest ikke snakk om. 

I dag kan man bli buret inne så fort man sier noe feil.

Jeg føler selv at jeg er langt mer uredd og "robust" enn mange unge jeg ser ute i dag. Jeg sier ikke at alt som skjedde før i tiden var bra, men at det har hjulpet meg på sikt er jeg overbevist over. 

Jeg drakk meg full i femte klasse på barneskolen og begynte å røyke når jeg var 10 år gammel. Mine foreldre var alltid glad i en fest og vi ungene fikk være med. Husker jeg synes det var dritgøy når faren min og andre hisset seg opp og diskuterte. Men det var selvsagt ikke noe bråk. vertfall ikke mens vi ungene var der. 

Jeg har ingen traumer rundt dette. Et sundt forhold til alkohol er bare bra. 

Jeg ser på meg selv som heldig som har opplevd den tiden. Å det var tiden før mobiltelefoner og internett var veldig vanlig og sosiale medier var det ikke så mye av på den tiden. Heldigvis. 

I dag blir man filmet så fort man pisser skjevt eller snubler i skolissene. Minutter etterpå er man på Tiktok. Helt håpløst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (27 minutter siden):

Da var dte bare å gå en tur på legevakten eller innom bensern for å hente litt papir og tørke av det værste før man dro hjem. Noe anmeldelse var det som oftest ikke snakk om. 

Det var ganske mye blind vold før ja, men siden det ikke var utlendinger som gjorde så er det bare mandig, gøy å morro ? 🙄

Blind vold ødelegger faktisk ganske mange liv, et lite uskyldig dunk i huet og noe er ødelagt for alltid, ikke noe gøy for de som rammes. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjerknez said:

Så jeg er litt enig med TS her. 

Altså, de fleste har jo heldigvis en grei oppvekst som ikke har vanskeliggjort livet etterpå i noen stor grad, fint at du er en av dem, jeg synes likevel det blir litt rart å sette en litt grenseløs oppdragelse opp som en kontrast til hvordan kidsa har telefon og filmer hverandre, dette er jo ikke et intensjonelt fenomen, foreldre flest har vel noen runder hvor de vurderer når ungen skal få telefon, men de færreste ser det som et alternativ å helt forby telefon, ikke fordi de er så hypp på alle problemene denne skjermbruken, tilgjengeligheten, og overvåkningen, fører med seg, men fordi de er redde for at ungen skal havne utenfor.
Jeg kan ikke umiddelbart dedusere akkurat hva for en verdi en telefon men teknologioptimisme/interesse kommunikasjon, tilgjengelighet, status, bekvemmelighet, underholdning, distraksjon, osv. er vel ikke klassiske myke verdier.

Et sundt forhold til alkohol er vel lettere å oppnå med disse såkalte myke verdiene, at man evner å snakke åpent om opplevelsene sine med rus, jeg kjenner i alle fall nok av eldre alkiser som ikke er hjulpet av harde verdier (de som innebærer å ikke snakke om kompliserte ting, og særlig ikke følelser som er utenfor den såkalte normalen.)

Hvis det er uklart hva jeg prøver å si, så er det at rølpete oppvekstskrøner ikke egentlig er noen motsetning til myke verdier, mobiltelefoner er ikke en myk verdi, det blir mer som en stråmann for å diskreditere såkalte myke verdier.

Man kan godt si at det er positive ting ved det å ikke kvele ungen sin med omsorg, det er jo et godt kjent problem, slik det er positive ting ved å ikke skremme ungen sin til lydighet, jeg tror ikke man oppnår noe meningsfullt med å lage sånne narrativer om at man har blitt for følsom, og at før i tiden var det sånn og sånn, og det var bedre enn sparkesykler som hindrer fremkommeligheten idag.
Man må rett og slett bare ta med seg det som funker, og jeg har vansker for å tro at det å lytte, kommunisere, vise omsorg, gi trygghet og andre såkalte myke verdier ikke har noen plass når det kommer til barnas oppvekst, slike ting havner heller ikke i konflikt med å lære barna til å stå opp for seg selv, være modige, selvstendige, og sterke.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Det er som regel det det var, ingen som preika dritt til dem eller noe bare idioter som ikke greier å oppføre seg under rus. Slåss gjør nok barna ennå, hvorfor skulle de ha slutta med det ? 

Alle eksemplene han kom med var fremprovosert, altså ikke blind vold. Blind vold er uprovosert og tilfeldig. Ellers enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (På 21.3.2023 den 2:35 PM):

Tøffhet for menn er alfa omega. Menn respekterer deg ikke om du ikke er av et viss kaliber og kvinner forakter deg. Som svak mann er det nesten umulig å få en partner.

Det ekstremt stygt å ikke lære opp gutter til å være tøffe helt fra de er unge. Kanskje særlig de en merker er mindre tøffe fra naturens side.


Dette er altfor primitivt. Vi burde vite bedre enn å ha så primitive holdninger i dag.
Det er mange som feks er født i "feil kropp", ikke bare som hun/han, men på flere ulike vis. Vi er ganske  avanserte vesener, og bør først og fremst legge vekt på det. En "stor sterk mann" kan ha i seg et fredelig intelligent vesen, som ikke på noen måte passer å bli bedømt som en "tøffing" i den forstand.
"Kvinne og/eller mann" er ikke noe alfa omega.
Vi bør lære å se mer individet, personligheten og jobbe for gjensidig forståelse, på tvers av slike primitive vurderinger. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (34 minutter siden):

Det var ganske mye blind vold før ja, men siden det ikke var utlendinger som gjorde så er det bare mandig, gøy å morro ? 🙄

Blind vold ødelegger faktisk ganske mange liv, et lite uskyldig dunk i huet og noe er ødelagt for alltid, ikke noe gøy for de som rammes. 

Blind vold er helt noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):


Dette er altfor primitivt. Vi burde vite bedre enn å ha så primitive holdninger i dag.
Det er mange som feks er født i "feil kropp", ikke bare som hun/han, men på flere ulike vis. Vi er ganske  avanserte vesener, og bør først og fremst legge vekt på det. En "stor sterk mann" kan ha i seg et fredelig intelligent vesen, som ikke på noen måte passer å bli bedømt som en "tøffing" i den forstand.
"Kvinne og/eller mann" er ikke noe alfa omega.
Vi bør lære å se mer individet, personligheten og jobbe for gjensidig forståelse, på tvers av slike primitive vurderinger. 

Strengt tatt er det ikke mange som er født i feil kropp. De er uhyre få. Derimot er det lett å få barn til å tro dette dersom man overfokuserer på det. Med det sagt, jeg er enig i at man burde se mer på individet så man kan slutte å se så mye på kropp og kjønn. La barna være den de er. Slutt å fortell dem at de burde være noe annet enn det de er.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (6 timer siden):

Så det er bedre å tvinge barn inn i en rolle de ikke er komfortabel i?

Det er egentlig nokså uinteressant å svare på stråmenn og annet vas du skiver, da du kunne funnet svar i alt av lenker vedlagt. Men kort...

🤨 Hva er relevansen til hva du siterer? Når ble noen barn tvunget inn i noen roller? Er det lærere med kjeppen fra 50-60-70-80.. år siden du prater om? 

Markiii skrev (6 timer siden):

Hvordan fjerner vi dem fra gammel kultur, vaner og skikker ved å ta hensyn til hvordan barnet selv føler og hvordan det identifiserer seg? 

Tips: Les lenker i innlegg du siterer. Det er derfor de er der. Bullshittet "..å ta hensyn til hvordan barnet selv føler og identifiserer seg" har lite med saken å gjøre. Det er null problem at andre kan føle seg akkurat som de vil, kle seg, sminke seg etc. Det betyr derimot ikke at følelser avgjør objektiv virkelighet og fakta, eller at andre skal måtte føye seg for hva noen måtte føle på tvers av objektiv virkelighet og fakta.

Markiii skrev (6 timer siden):

Og hvorfor er det et mål å tviholde på ting uansett? 

Tviholde på hva? Sannhet? Objektiv virkelighet? Vitenskapelig metode som bl.a. skal renske bort subjektive bias? Lurer du på hvorfor det er viktig å holde fast ved? Det er (igjen) lagt ved et hav av linker til mer info om slikt.

Markiii skrev (6 timer siden):

Gammel kultur kan være forkastelig, og da må vi endre oss. 

Eureka! Det nytenkende kampropet der må du vel nesten få en Nobel for? Selv om noe gammelt KAN være forkastelig så betyr ikke det at det alltid er det. Eller at all endring og nytenkning er til det bedre. Slike generelle "slagord" har særdeles liten verdi. Hva tenker du på spesielt (relatert til hva du siterer selvsagt). Har du noe konkret å si til hva som er skrevet i det hele tatt? Bortsett fra stråmenn, slagord og annet gjenkjennelig vas?

Markiii skrev (7 timer siden):

Tidligere var det en del av kulturen vår å hetse homofile. 

Til en viss grad ja. Hva er poenget? Lever du 50-100 år tilbake i tid? Sitter du fast der?

Markiii skrev (7 timer siden):

En åtteåring som ikke har fått med seg at det finnes folk som ikke identifiserer seg med et gitt kjønn? 

Er det hva brevet til faren handler om? At det finnes noen ytterst få som ikke identifiserer seg med sitt biologiske kjønn? Prøv igjen, og les gjerne om Motte-and-Bailey før du svarer. Hint; det er umulig å skifte kjønn, samme hva man måtte føle. Og problemet er heller ikke å bruke rundt 10 minutter (ja mer trengs faktisk ikke) på å fortelle barn at det finnes noen få som føler og identifiserer seg som noe annet enn sitt biologiske og objektivt verifiserbare kjønn. Men det er fullt mulig å forvirre barn (og åpenbart også voksne) med radikal, skeiv og såkalt kritisk kjønnsteori, postmodernisme og pseudovitenskap.

Markiii skrev (7 timer siden):

Har barnet levd fullstendig skjermet fra omverdenen?

Hoho. Hva tror du? Nei, beklager, dumt spørsmål.. Selv om et barn ikke skulle vanke i dine kretser betyr ikke det at barnet er skjermet fra omverdenen vet du. Jeg har selv aldri møtt en eneste transperson. Ei heller noen jeg kjenner. Er vi alle avskjermet fra omverdenen, mens det er du (og likesinnede) som nylig har krabbet ut av Platons hule og sett lyset? 

Markiii skrev (7 timer siden):

Er denne faren i det hele tatt i stand til å gi sønnen en god oppdragelse hvis han blir så ekstremt trigget av at barn får informasjon om hva som skjer rundt dem?

Nei. Hvis man ikke pent bukker og neier for radikal kjønnsteori og subjektiv synsing så må man vel fratas sitt barn, eller hva? Vi er kanskje der snart med maktmiddel av typen som politikerne skal stemme over nå. Men husk! Ingen skal tvinges til noe som helst. Trusler om flere års fengselsstraff er jo ikke noe tvangsmiddel. Hvis det var så, kunne man uansett alltids bare definere seg bort fra det. Vipps done!

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Strengt tatt er det ikke mange som er født i feil kropp. De er uhyre få.

I den vanlig kjente betydning begrepet blir benyttet, er det kanskje ikke så veldig mange.
Men som en banal illustrasjon/forklaring på alskens kompleksitet/utilpassethet i forholdet fysikk/personlighet, på en rekke plan( som jeg hadde i tankene) vil jeg tro utbredelsen ikke trenger være ubetydelig. Det behøver ikke være så mye som skal til.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Bjerknez said:

Jeg er 1976 modell å når jeg var liten så var det helt vanlig med lekeslossing (som ofte gikk over styr og alt for langt). Man fikk blåveiser og skrubbsår etc. Når man ble eldre og dro på byen og var frekk i kjeften, så fikk man som oftest juling eller man evt. ga juling selv. Det var ganske vanlig i min oppvekst. Man får (eller gir) en knyttneve, man faller i bakken og reiser seg opp igjen med kutt i leppa eller panna eller andre ting. 

Da var dte bare å gå en tur på legevakten eller innom bensern for å hente litt papir og tørke av det værste før man dro hjem. Noe anmeldelse var det som oftest ikke snakk om. 

I dag kan man bli buret inne så fort man sier noe feil.

Jeg føler selv at jeg er langt mer uredd og "robust" enn mange unge jeg ser ute i dag. Jeg sier ikke at alt som skjedde før i tiden var bra, men at det har hjulpet meg på sikt er jeg overbevist over. 

Jeg drakk meg full i femte klasse på barneskolen og begynte å røyke når jeg var 10 år gammel. Mine foreldre var alltid glad i en fest og vi ungene fikk være med. Husker jeg synes det var dritgøy når faren min og andre hisset seg opp og diskuterte. Men det var selvsagt ikke noe bråk. vertfall ikke mens vi ungene var der. 

Jeg har ingen traumer rundt dette. Et sundt forhold til alkohol er bare bra. 

Jeg ser på meg selv som heldig som har opplevd den tiden. Å det var tiden før mobiltelefoner og internett var veldig vanlig og sosiale medier var det ikke så mye av på den tiden. Heldigvis. 

I dag blir man filmet så fort man pisser skjevt eller snubler i skolissene. Minutter etterpå er man på Tiktok. Helt håpløst. 

Enig. Se på amerikanerne. De skriker "assault" for hver minste ting

Lenke til kommentar
Delvis skrev (14 timer siden):

I den vanlig kjente betydning begrepet blir benyttet, er det kanskje ikke så veldig mange.
Men som en banal illustrasjon/forklaring på alskens kompleksitet/utilpassethet i forholdet fysikk/personlighet, på en rekke plan( som jeg hadde i tankene) vil jeg tro utbredelsen ikke trenger være ubetydelig. Det behøver ikke være så mye som skal til.
 

Det er jo et poeng. Det er faktisk så vanlig, i den bredeste forstand, at nær på alle jenter en eller annen gang i oppveksten (typisk rett før og tidlig tenår) føler seg "feil" i en eller annen forstand. Det er ikke nytt. Det er ikke ukjent. Det er bare slik det er å gå fra barn til dame. Og i en slik sårbar tid, hvordan tror du det kan gå om de blir utsatt for repeterende informasjon som egentlig ikke bunner ut i noe mer enn "Dersom du føler deg feil må du bytte kjønn for da slutter du føle deg feil. Slapp av, det er helt reverserbart".
Dette er jo også merkelig nok den gruppen hvor det er en eksplosjon av tilfeller. Så når jeg sier det ikke er mange, da tenker jeg på at det er betraktelig færre enn det det engang ser ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...