Gå til innhold

Gutter blir ødelagt av myke verdier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Sees i kontekst av situasjonen som blir beskrevet. Sagt på en annen måte: kommer maktbruk din vei kan du først prøve diplomati om det er mulig, hvis ikke, fysisk makt. 

Jeg kan gå med på vold, siden vold kan være både offensivt og defensivt. Men makt er når utøveren ønsker å oppnå noe, som gjør det til en utelukkende offensiv handling.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Vold løser ingenting..

Har du vurdert at problemet ligger andre steder?

Men den underliggende frykten for vold løser svært mye. Det er nettopp denne frykten som gjør at menn i svært stor grad møter andre fremmede menn med stor respekt. Innerst inne er det en "frykt" for at vedkommende kan slå deg helseløs eller i verstefall drepe deg dersom du fornærmer vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (2 timer siden):

Om en skal møte verden med ro og føle at en har kontroll, så må en tenke at en har potensiale og evnen til å beskytte seg selv med vold eller ord. Om en ikke føler en har kontroll på det rundt, så føler en ikke seg trygg.

Dersom en mann tenker: andre kan være srygg med meg og ikke samtidig vet at en evner å slå eller ta igjen verbalt, så blir en urolig fra naturens side.

Selvsagt bør ikke de fleste menn tenke at de skal være gode og snille, fordi samfunnet aldri vil være det mot dem.

Tøffhet for menn er alfa omega. Menn respekterer deg ikke om du ikke er av et viss kaliber og kvinner forakter deg. Som svak mann er det nesten umulig å få en partner.

Her tenker jeg at du kanskje burde jobbe med deg selv. Jeg har aldri vært voldelig, og mener vold er uakseptabelt med mindre det for eksempel er i selvforsvar. Jeg har aldri hatt behov for å utøve vold, og klarer fint å stå opp for meg selv uten å slå.

Jeg føler meg trygg. Jeg vet hvem jeg er, og jeg vet hva jeg står for. Helt uten å måtte bruke hverken fysisk eller psykisk vold overfor andre.

Å være snill mot andre er det minste man bør kunne forvente.

Menn som har et stort behov for å fremstå som tøffe utad har ofte problemer inni seg. De er svake og små innvendig, og må kompensere for dette ved å vise et hologram utad.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (2 timer siden):

Nå forventer dere kanskje et følelsesladd innlegg der jeg ikke er særlig logisk, men dette gir mer mening enn dere tror.

Jeg ble født på 90-tallet og ble oppdratt til å være god og snill. Til å aldri slå, til å si i fra istedenfor å ta igjen. Med myke verdier. Jeg omfavnet på mange måter disse verdiene og tenkte at slik burde det være.

Etterhvert som jeg er blitt eldre ser jeg virkelig at disse verdiene har skadet meg. For det gjør at en ikke utvikler god selvtillit og selvfølelse.

Når du ikke står opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du for skjør i møte med en tøff verden, som faktisk ikke bryr seg særlig om deg (da særlig menn).

Ser den, men hvilket samfunn ønsker du deg? Det er ulike måter å stå opp for seg selv på. Vold bør være unødvendig (bortsett ved selvforsvar). Mulig det du mener med "beskytte seg selv", men det er ikke helt tydelig. 

Det er bra å lære seg "myke verdier". Å løse konflikter vha ord. Det bør være målet ved krangling. Det er jo idealet at alle kan oppføre seg, men det er også naivt og utopisk å tro at alle kommer til å gjøre det. Det er alltid noen som driter i folk og tråkker på andre.

Sokr skrev (2 timer siden):

Om en skal møte verden med ro og føle at en har kontroll, så må en tenke at en har potensiale og evnen til å beskytte seg selv med vold eller ord. Om en ikke føler en har kontroll på det rundt, så føler en ikke seg trygg.

Dersom en mann tenker: andre kan være srygg med meg og ikke samtidig vet at en evner å slå eller ta igjen verbalt, så blir en urolig fra naturens side.

Til vanlig (og i en ideell verden) ville det vært unødvendig med vold. Å ta igjen (eller hevn) leder heller ikke til noe godt. Det blir fort bare til en ond sirkel hvor volden eskalerer for hver gang, og lidelsene bare øker og øker deretter.

Sokr skrev (2 timer siden):

Selvsagt bør ikke de fleste menn tenke at de skal være gode og snille, fordi samfunnet aldri vil være det mot dem.

Er det ikke bedre om samfunnet lærer seg å ta vare på alle? Det er jo hensikten med et fellesskap. Å bidra og å kunne gi noe selv, og så selv kunne få hjelp når man trenger det. Det er ikke negativt å være god og snill. Woke er derimot en korrupt variant av dette, og det er problematisk. Så bruk heller kreftene på å bekjempe det demokratisk med ord. Man bør også lære seg å tåle litt, og ikke ta alt innover seg og bringe den minste lille ting inn til en eller annen autoritet som skal utføre straffen for en, men heller si til mobberen at "det kan du være selv" og gå derifra. Ellers lærer man ikke å håndtere ting selv. Er det derimot alvorlig så skal man være trygg på at man får den hjelpen man trenger av politi og myndigheter. Politikere må være ærlige på kriminaliteten som finnes, og ikke dysse det ned med politisk korrekthet, så man får "svenske tilstander". De må sørge for at politiet kan gjøre jobben sin, og at også helsevesenet fungerer når man trenger dem. For å slippe å måtte "bli tøff nok" så man må ta "ta saken i egne hender". Man må kunne stole på at samfunnet stiller opp når man trenger det. Dette fungerte veldig fint lenge. Inntil politisk korrekthet og woke begynte å skulle forandre på alt mulig. Ropes det "ulv, ulv" mange nok ganger for den minste fjert, så blir det naturlig at folk tenker sitt, og kanskje ikke gidder å komme til unnsetning til slutt. Spesielt ikke hvis man også blir kalt for en drittsekk bare fordi man forsvarte feil kjønn eller hudfarge.

Sokr skrev (2 timer siden):

Tøffhet for menn er alfa omega. Menn respekterer deg ikke om du ikke er av et viss kaliber og kvinner forakter deg. Som svak mann er det nesten umulig å få en partner.

Det ekstremt stygt å ikke lære opp gutter til å være tøffe helt fra de er unge. Kanskje særlig de en merker er mindre tøffe fra naturens side.

Føler faktisk det er omsorgssvikt å ikke gi dem de evnene de trenger.

Dette er typisk ideal i stammesamfunn tuftet på ære, hvor man må være tøff og kjempe for seg selv og flokken, så man ikke taper ære. Vi kom oss forbi dette mer primitive og tribalistiske stadiet, men er dessverre på vei tilbake. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Å stimulere barn til å bli underdanige, ettergivende og hindre selvhevdelse er en bjørnetjeneste av dimensjoner.
Mental styrke og å «kreve plass» for å få respekt/vise dominans er å foretrekke fremfor vold.

Det interessante her er at de barna som vokser opp med kjærlighet og uten vold er de som står best rustet til å møte voksenlivet. Barnet som har lært hjemme at man må kunne bruke vold, er de som vokser opp og sliter.  

ITtraktor skrev (10 minutter siden):

Men den underliggende frykten for vold løser svært mye. Det er nettopp denne frykten som gjør at menn i svært stor grad møter andre fremmede menn med stor respekt. Innerst inne er det en "frykt" for at vedkommende kan slå deg helseløs eller i verstefall drepe deg dersom du fornærmer vedkommende. 

Noen slik frykt har jeg aldri hatt. Jeg har aldri vært redd for andre menn. Respekt er noe man får når man viser at man fortjener det. Noen som oppfører seg bøllete og prøver å true andre til respekt, vil ikke få respekt av meg.

Jeg kjenner absolutt ikke igjen din beskrivelse her, og tenker at det må være fryktelig slitsomt å leve slik.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Gavekort said:

Jeg kan gå med på vold, siden vold kan være både offensivt og defensivt. Men makt er når utøveren ønsker å oppnå noe, som gjør det til en utelukkende offensiv handling.

Den ser jeg ikke. Utøveren i dette tilfellet ønsker å oppnå at angriperen stopper sitt angrep, som er en utelukkende defensiv handling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Den ser jeg ikke. Utøveren i dette tilfellet ønsker å oppnå at angriperen stopper sitt angrep, som er en utelukkende defensiv handling. 

Makt != vold

Makt kan ikke være defensivt bare fordi du sier at man kan bruke en offensiv handling til et defensivt formål. Det er bedre å bruke riktige definisjoner enn å drive på med semantisk akrobatikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvem tror dere det står mest respekt av og som viser høyest moral? Vedkommende som fint evner å bruke vold, men behersker seg og avstår fra vold til det er helt nødvendig? Eller vedkommende som blir så hissig og emosjonell at det eneste som hindre vedkommende fra å bruke vold er at h*n rett og slett ikke evner? 

Det er ikke uten grunn at politiet, spesielt i Norge, har så stor respekt. Folk vet at de kan bruke vold, men også at de vil unngå dette så langt det lar seg gjøre. Finnes selvfølgelig eksempler på det motsatte da desverre, men dere skjønner poenget. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gavekort said:

Makt != vold

Makt kan ikke være defensivt bare fordi du sier at man kan bruke en offensiv handling til et defensivt formål. Det er bedre å bruke riktige definisjoner enn å drive på med semantisk akrobatikk.

Og hvor står det at fysisk makt kun kan være offensivt? 
Vil du si at en lærer går offensiven når han/hun bruker makt for å hindre en elev i å skade en medelev? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ITtraktor said:

Det er ikke uten grunn at politiet, spesielt i Norge, har så stor respekt. Folk vet at de kan bruke vold, men også at de vil unngå dette så langt det lar seg gjøre. Finnes selvfølgelig eksempler på det motsatte da desverre, men dere skjønner poenget. 

Slik er det også i andre land vi liker å sammenligne oss med. Det har nok mer med at nordmenn er godtroende og for lite skeptiske til myndighetene generelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (26 minutter siden):

Noen slik frykt har jeg aldri hatt. Jeg har aldri vært redd for andre menn. Respekt er noe man får når man viser at man fortjener det. Noen som oppfører seg bøllete og prøver å true andre til respekt, vil ikke få respekt av meg.

Jeg kjenner absolutt ikke igjen din beskrivelse her, og tenker at det må være fryktelig slitsomt å leve slik.

Mulig jeg ordla meg litt klønete. Det handler ikke om å gå rundt å være redd, vi er bare programmert slik. På samme måte som vi er programmert til å vise omsorg for kvinner og barn. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (51 minutter siden):

Men den underliggende frykten for vold løser svært mye. Det er nettopp denne frykten som gjør at menn i svært stor grad møter andre fremmede menn med stor respekt. Innerst inne er det en "frykt" for at vedkommende kan slå deg helseløs eller i verstefall drepe deg dersom du fornærmer vedkommende. 

Kan ikke være lett å ha det slik. Glad jeg verken er redd andre eller bryr meg om makt, jeg har evnen til å snakke :)

Har til nå ikke vært voldelig eller hatt behov for å utøve makt på andre måter.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Det interessante her er at de barna som vokser opp med kjærlighet og uten vold er de som står best rustet til å møte voksenlivet. 

Godhet alene er ikke nok i vår tøffe verden.
For å lede andre mennesker og opparbeide respekt, må du kunne mye om hersketeknikker. Du må vise mental / fysisk styrke, ta plass i flokken, være smartere enn de fleste og ha ryggen fri. Positive ikkevoldelige verdier som man best opparbeider seg hvis oppveksten er preget av trygge maskuline og feminine rollemodeller som samarbeider om hovedmålene.

Lenke til kommentar
4 hours ago, aklla said:

Vold løser ingenting..

Har du vurdert at problemet ligger andre steder?

Vold og voldskapital er jo det eneste som fungerer. Det er basisen for at man kan bygge fungerende samfunn.

Her i vesten har klart å plassere dette hos myndighetene stort sett sånn at vi har det litt på avstand. I land noen dagsmarsjer unna så er det gjerne storfamilien/klanen som står for det.

Jeg følger trådstarter i tankegangen. Dette kan også overføres til personlige relasjoner. Hvis folk merker at de kan herse med deg, så er det alltid mennesker som utnytter det. Hvis man ikke lærer hvordan man setter seg i respekt verbalt eller fysisk, så blir man utrygg

Rekk opp hånda de som vil melde seg ut av NATO

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man løse alle problemer med vold? Nei, selvsagt ikke. Kan man løse alle problemer uten å bruke vold? Nei, det er naivt.

Gjennom store deler av barneskolen og ungdomsskolen, og på fritiden, var det slik i min oppvekst (slutten av 90-tallet, begynnelsen av 2000-tallet) at man dessverre ble mobbet og banket opp om man var stille, rolig og sjenert og ikke kunne forsvare seg. Når det skjer, så er det sånn at slike mennesker (som plager de svake) bare forstår en ting, og det er å stille opp for seg selv. Tar man igjen og vinner, så gir de seg. Å ta for god fisk voksne, ofte mødres råd om å "bare ignorere dem, så gir de seg til slutt" eller "bare si ifra til en voksen, så løser alt seg" eller i noen kristne kretser, "bare vend det andre kinnet til, det ville Jesus gjort" er bare så virkelighetsfjernt som det kommer.

I voksen alder er det naturligvis mye mindre bruk for vold. Men, den selvtilliten mange får av å vite at man har en mye større sjans å vinne eller overleve en skikkelig slåsskamp fordi man kan brasiliansk jujitsu, kickboksing og tar 150 kg i benkpress, er gull verdt. Mange som kan utøve vold gjennom kampsport lærer også disiplin, respekt, selvrespekt og stoisme, og bruker ikke vold om ikke de må.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...