Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er "vanlig" antall dager å være syk fra jobb?


Enmannpaa27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer veldig fra person til person. Noen kan gå et helt arbeidsliv uten å være syk en eneste dag. Andre er så ofte syke at de bruker opp alle egenmeldingene og må ty til et betydelig antall sykemeldinger i tillegg. Noen av disse misbruker ordningen, andre er bare uheldig med svakt immunforsvar eller tilbakevendende/kroniske sykdommer.

Hvis arbeidsgiver mistenker at du misbruker ordningen, kan de kreve sykemelding selv om du har flere egenmeldinger til gode. De kan også bestride sykemeldingen men da må de ha noe mer enn bare en vag mistanke.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det varierer veldig fra yrke til yrke.

Gjennomsnittlig sykefravær er et sted fra 2-3% opp til 15%++ (typisk barnehageansatte, hjemmesykepleie og andre grupper som er mye utsatt for sykdom og smitte)

Med omtrent 210 arbeidsdager på ett normalt år vil det tilsvare et sted mellom 4-30 dager årlig i snitt per heltidsansatt. De fleste har vel nå 3x8 dager egenmelding.

Endret av dundersalt123
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
KeyanZa skrev (34 minutter siden):

er syk 1 dag gang i året maks

Det vil jeg kalle vanlig.

Og trenger ikke plent, vaere en tre dagers, heller.

Hvis en tar ansvar, kler seg riktig, spiser litt urter, proever aa ungaa aa bli syk, saa pleier det ikke bli saa mye mer.

Var naa en plass jeg, i seks aar, hvor jeg ikke visste, hvordan jeg skulle fylle ut egenmeldingen da, selv om det ikke er noe maal.

Har jobbet paa plasser der mentaliteten er, "har du ikke brukt opp egenmeldingene dine?"

Ser paa deg, som "en som sleiker sjefen opp etter raeva", for noen rasshoel.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (På 10.3.2023 den 19.21):

Jeg synes egenmelding og sykmelding er gratis penger og har misbrukt det til tider. Lurer på hva som er "vanlig" antall dager ila et år å være syk fra jobb? Prøver å finne en statistikk, men vanskelig å finne...

Tyder på at du mistrives på jobb eller har lav motivasjon av andre årsaker.

Har du vurdert å bytte jobb ?

Misbruk av denne tillitsbaserte ordningen vil medføre innstramminger på sikt….

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på om det blir brukt ganske mye, det er litt rart å se et kjøpesenter med full parkeringsplass kl. 12 en tirsdag formiddag når jeg er syk og skal på apoteket.

Du kan bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen og opptil fire ganger i løpet av ett år. Ellers er jo fastlegene ganske ivrig på å skrive ut sykemelding, men det har kanskje blitt litt mindre av det de siste årene.

Noen arbeidsgivere mener også at man bør ta ut egenmelding så fort man er litt forkjølet for å ikke smitte andre, mens andre arbeidsgivere mener at man ikke er syk nok til å bli hjemme om det bare er en lett sykdom som forkjølelse.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/LA3e54/nekter-aa-tro-at-hans-norske-ansatte-er-dobbelt-saa-syke-som-de-svenske

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Wbgejg/sissener-for-lett-aa-bli-hjemme-med-en-forkjoelelse

 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (36 minutter siden):

Jeg har lurt på om det blir brukt ganske mye, det er litt rart å se et kjøpesenter med full parkeringsplass kl. 12 en tirsdag formiddag når jeg er syk og skal på apoteket.

Du kan bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen og opptil fire ganger i løpet av ett år. Ellers er jo fastlegene ganske ivrig på å skrive ut sykemelding, men det har kanskje blitt litt mindre av det de siste årene.

Noen arbeidsgivere mener også at man bør ta ut egenmelding så fort man er litt forkjølet for å ikke smitte andre, mens andre arbeidsgivere mener at man ikke er syk nok til å bli hjemme om det bare er en lett sykdom som forkjølelse.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/LA3e54/nekter-aa-tro-at-hans-norske-ansatte-er-dobbelt-saa-syke-som-de-svenske

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Wbgejg/sissener-for-lett-aa-bli-hjemme-med-en-forkjoelelse

 

Egenmeldingsmulighetene er et tveegget sverd og altfor lett å misbruke.

Jeg tilhører den generasjonen som har vært stolt over mitt lave sykefravær, men dette er i ferd med å endres.

Ordningen stinker av hestehandel hvor norske arbeidstagere er «kjøpt og betalt» for å ikke protestere mot EUs frie flyt, særlig i lavtlønnsyrkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (44 minutter siden):

Jeg har lurt på om det blir brukt ganske mye, det er litt rart å se et kjøpesenter med full parkeringsplass kl. 12 en tirsdag formiddag når jeg er syk og skal på apoteket.

Du kan bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen og opptil fire ganger i løpet av ett år. Ellers er jo fastlegene ganske ivrig på å skrive ut sykemelding, men det har kanskje blitt litt mindre av det de siste årene.

Noen arbeidsgivere mener også at man bør ta ut egenmelding så fort man er litt forkjølet for å ikke smitte andre, mens andre arbeidsgivere mener at man ikke er syk nok til å bli hjemme om det bare er en lett sykdom som forkjølelse.

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/LA3e54/nekter-aa-tro-at-hans-norske-ansatte-er-dobbelt-saa-syke-som-de-svenske

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Wbgejg/sissener-for-lett-aa-bli-hjemme-med-en-forkjoelelse

 

Leger er absolutt ikke ivrig til å skrive ut sykemelding. Min lege har nettopp blitt nektet å skrive flere i x antall måneder pga ikke god nok dokumentasjon. Han ble tatt ut i tilfeldig kontroll og mener de kunne valgt hvem som helst, alle hadde fått samme utfall. Det er rett og slett ikke mulig å følge opp så godt som en skal med fastlegekrisen i Norge. Og legene er redde for å bli tatt på samme måte. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Jeg har lurt på om det blir brukt ganske mye, det er litt rart å se et kjøpesenter med full parkeringsplass kl. 12 en tirsdag formiddag når jeg er syk og skal på apoteket.

 

Mange av dem du ser kl 12 på en tirsdag er sannsynligvis tidlig uføretrygdede.

Norge har som kjent en vesentlig høyere andel yngre arbeidsuføre enn land vi kan sammenligne oss med.

Også en konsekvens av rundhåndede trygdeordninger som skaper en merkelig arbeidsmoral.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Leger er absolutt ikke ivrig til å skrive ut sykemelding. Min lege har nettopp blitt nektet å skrive flere i x antall måneder pga ikke god nok dokumentasjon. Han ble tatt ut i tilfeldig kontroll og mener de kunne valgt hvem som helst, alle hadde fått samme utfall. Det er rett og slett ikke mulig å følge opp så godt som en skal med fastlegekrisen i Norge. Og legene er redde for å bli tatt på samme måte. 

Det har blitt litt innstramming i det siste opplever jeg. Ordningen har fått en del kritikk i det siste og enkelte leger har fått legelisensen trukket fordi de var for ivrig i å skrive ut sykemeldinger (mener jeg å ha lest i media). I forhold til andre land har vi en mye større andel sykemedlinger i løpet av et år. Det merker jo de som eier bedrifter i Norge og Sverige.

Inspector skrev (16 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

 

Mange av dem du ser kl 12 på en tirsdag er sannsynligvis tidlig uføretrygdede.

Og pensjonister, korttids og langtidssyke, de på egenmelding og sykemelding, folk som jobber der og folk i arbeid som kommer for å ha lunch. Jeg har egentlig ingen måte å bevise hva de som er der driver på med, men jeg synes det er rart at jeg sliter med å finne parkeringsplass midt i arbeidstiden.

Inspector skrev (19 minutter siden):

Norge har som kjent en vesentlig høyere andel yngre arbeidsuføre enn land vi kan sammenligne oss med.

Det kan også ha noe med at vi har en mer dekkende velferdsstat og at helsevesenet er flinke til å oppdage sykdom tidlig.

Inspector skrev (21 minutter siden):

Også en konsekvens av rundhåndede trygdeordninger som skaper en merkelig arbeidsmoral.

Det er ikke like lett å få innvilget uføretrygd i dag som det var på 90-tallet. Kjøpekraften til uføre er også betydelig svekket de siste årene. Det er ingen lukrativ ordning. NAV er heller ikke så gode på tett oppfølging av unge som kan havne på uføretrygd som de burde vært. Jeg skal i hvert fall ikke være rask på avtrekkeren og skylde på syke mennesker. Jeg kjenner flere personer som hadde vært på gaten om ikke det var for velferdsstaten.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 25.4.2023 den 17.44):

.

Det er ikke like lett å få innvilget uføretrygd i dag som det var på 90-tallet. Kjøpekraften til uføre er også betydelig svekket de siste årene. Det er ingen lukrativ ordning. NAV er heller ikke så gode på tett oppfølging av unge som kan havne på uføretrygd som de burde vært. Jeg skal i hvert fall ikke være rask på avtrekkeren og skylde på syke mennesker. Jeg kjenner flere personer som hadde vært på gaten om ikke det var for velferdsstaten.

Det beste for alle parter er å være i jobb, helt eller delvis. Heltids sykemelding/trygd bør være midlertidig for alle som har et minimum av restarbeidsevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...