Gå til innhold

Skal (kanskje) kjøpe elbil, men er helt fersk på dette


M.H

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Som tittelen sier, så ser jeg nå nødvendigheten med å skaffe elbil, men er egentlig helt "fersk" på elbil, og tenkte å lufte litt tanker og høre hva folket her mener.

Jeg har lenge vært skeptisk til elbiler, men ser etter hvert fornuften i å bytte ut den gamle dieselbilen med en elbil siden kostnadene med å kjøre dieselbilen begynner å overskride det som er tålelig for min del nå.

Status per nå er at jeg har en Mitsubishi Pajero fra 2012 som bruker i underkant av literen på mila. Jeg har ikke ført noe statistikk på hvor mange kilometer jeg kjører på en måned, men jeg kjører en del, og bor slik til at jeg må kjøre til det meste. Jeg fyller diesel for mellom 7- og 8000 på en måned. Jeg drar til tider tunge tilhengere, og har en skjelden gang behov for bil med høy bakkeklaring, men her tenker jeg at jeg får tak i an gammel pickup med høy hengervekt som jeg kan ha stående for å bruke til dette, så jeg har sett bort fra disse behovene når jeg har sett på elbiler.

Jeg har sett en litt på Tesla model 3 med Dual Motor. Jeg har jo lest mye om Tesla, både positivt og negativt. Jeg har kommet frem til at folk stort sett er fornøyde med bilene, men har noe å utsette på servicen til Tesla. Nå vet ikke jeg hvilke erfaringer folk har med Tesla i Tromsø, som blir min nærmeste forhandler. Jeg har i hvertfall kommet frem til at jeg med litt egenkapital kan finansiere en ny Tesla Model 3 Dual Motor for mindre enn jeg bruker på diesel i måneden. Mitt kjøremønseter er og slik at jeg blir å lade hjemme stort sett hele tiden, med mindre jeg skal på langtur en skjelden gang. Her er strømprisen ikke særlig høy ennå, stort sett under en krone KW/h (med noen untak) gjennom vinteren, og rundt 20 øre KW/h kanskje gjennom den varmere delen av året.

Jeg har og sett litt på brukt Tesla fra Tesla. Har noen noe erfaring med å kjøpe bruktbil av Tesla? Noe jeg eventuelt bør være obs på rundt det?

Kanskje ikke så mange konkretet spørsmål her, så det blir kanskje mer en dieseleksosbedøvet bygdetulling lufter tankene sine om å skaffe elbil. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du så mye så begynner det å lønne seg. Ikke glem verditapet på nybil vs pajeroen i regnestykket ditt og ekstrakostnaden med bil nr2 som trekkbil som fort blir 20-25k/året. Om du regner et tap på 60k de neste 5 årene på pajeroen din og 200k på model 3 + 125k for pickup + lading. Pajeroen drar vel fort 1.1-1.2L/mil også så hadde du hatt en gjerrigere bil så hadde regnestykket mellom elbil og diesel ikke vært så bra. Jeg byttet fra Model S tilbake til diesel og ser at dette blir et langt gunstigere bilhold, men da var model S ny og denne var vel 5år gammel så verditapet utgjør mesteparten av besparelsen så det blir litt epler og pærer sammenligning. Ble lei lading på langtur for min del 😛 

pajero mnd 9k:

verditap 1k

diesel 7k 

div rep 1k

 

Tesla mnd 6k- 

verditap 3.3k 

lading 0,7k 

ekstra pickup 2k 

 

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, M.H said:

Jeg fyller diesel for mellom 7- og 8000 på en måned.

Med elbil reduseres utgiftene til drivstoff til mindre enn en tredel, medmindre du må bruke hurtigladere ofte.

Er skeptisk til Tesla selv. De er best på mye av elektronikken og programvaren, men byggekvaliteten er ofte dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Rundt 4000 km per måned? Da er det bare å kjøpe elbil så raskt som mulig.

Har ikke finregnet på det, men diesel koster vel ofte rundt 22 kroner literen her, ofte mer. Kanskje en skjelden gang såvindt under 20. Men det er ikke ofte.

 

tommyb skrev (13 timer siden):

Du kjør mye, s'nær.

Det vil jo helt klart lønne seg å bytte (uansett), men det kan være lurt å ta med søring-priser på langtids-regnskapet. Det er både endel energikrevende industri som gjerne vil starte opp, og det bygges jo kabler både østover og sørover.

Ja, det er klart. Regner med at strømmen ikke vil forbli så billig her for alltid. I dag koster strømmen rundt 32 øre/kWh i gjennom hele dagen, og det er midt på vinteren her ennå.

 

minim skrev (13 timer siden):

Kjører du så mye så begynner det å lønne seg. Ikke glem verditapet på nybil vs pajeroen i regnestykket ditt og ekstrakostnaden med bil nr2 som trekkbil som fort blir 20-25k/året. Om du regner et tap på 60k de neste 5 årene på pajeroen din og 200k på model 3 + 125k for pickup + lading. Pajeroen drar vel fort 1.1-1.2L/mil også så hadde du hatt en gjerrigere bil så hadde regnestykket mellom elbil og diesel ikke vært så bra. Jeg byttet fra Model S tilbake til diesel og ser at dette blir et langt gunstigere bilhold, men da var model S ny og denne var vel 5år gammel så verditapet utgjør mesteparten av besparelsen så det blir litt epler og pærer sammenligning. Ble lei lading på langtur for min del 😛 

pajero mnd 9k:

verditap 1k

diesel 7k 

div rep 1k

 

Tesla mnd 6k- 

verditap 3.3k 

lading 0,7k 

ekstra pickup 2k 

 

 

 

Du har helt klart et poeng når du drar inn verditapet på en helt ny bil og. Har og sett litt på både ny, men og et par år gamle Polestar 2. De har litt høyere hengervekt og, så behovet for en "fjøsbil" vil ikke melde seg så fort. En ekstrabil tror jeg og jeg vil klare å skaffe uten særig mye lån.

 

Reg2000 skrev (12 timer siden):

Med elbil reduseres utgiftene til drivstoff til mindre enn en tredel, medmindre du må bruke hurtigladere ofte.

Er skeptisk til Tesla selv. De er best på mye av elektronikken og programvaren, men byggekvaliteten er ofte dårlig.

Jeg har sett mer og mer på Polestar 2, og egentlig kommet frem til at jeg personlig syns de ser penere ut, både utvendig og innvendig. Har aldri kjørt hverken Tesla eller Polestar, men man leser jo mye rart om Tesla på nett. Polestar 2 kan dessuten dra 1500 kg tilhenger, noe som ville gjort at behovet for en "ekstra" bil for å dra tilhenger ikke vil melde seg så fort. Jeg har ATV og som jeg bruker en del på fjellet uansett.

Og takk til dere som har tatt dere tid til å svare. :)

Endret av M.H
La til litt på slutten.
Lenke til kommentar
M.H skrev (19 minutter siden):

Har ikke finregnet på det, men diesel koster vel ofte rundt 22 kroner literen her, ofte mer. Kanskje en skjelden gang såvindt under 20. Men det er ikke ofte.

 

Ja, det er klart. Regner med at strømmen ikke vil forbli så billig her for alltid. I dag koster strømmen rundt 32 øre/kWh i gjennom hele dagen, og det er midt på vinteren her ennå.

 

Du har helt klart et poeng når du drar inn verditapet på en helt ny bil og. Har og sett litt på både ny, men og et par år gamle Polestar 2. De har litt høyere hengervekt og, så behovet for en "fjøsbil" vil ikke melde seg så fort. En ekstrabil tror jeg og jeg vil klare å skaffe uten særig mye lån.

 

Jeg har sett mer og mer på Polestar 2, og egentlig kommet frem til at jeg personlig syns de ser penere ut, både utvendig og innvendig. Har aldri kjørt hverken Tesla eller Polestar, men man leser jo mye rart om Tesla på nett. Polestar 2 kan dessuten dra 1500 kg tilhenger, noe som ville gjort at behovet for en "ekstra" bil for å dra tilhenger ikke vil melde seg så fort. Jeg har ATV og som jeg bruker en del på fjellet uansett.

Og takk til dere som har tatt dere tid til å svare. :)

Tror mange får seg en aha opplevelse der nå som det handles mye nybil. Model S som jeg hadde tapte seg ca. 400k på de første 5årene jeg hadde den. Var jo fint å spare 2-3k i diesel i mnd, men kjipt å ta 6.6k i verditap pr mnd :p

Den ekstra pickupen koster fort 25k i året uten lån også. Forsikring, reparasjoner, diesel, årsavgift osv så derfor regnet jeg 2k/mnd. Er aldri gratis å eie selv om en ikke har finansiering, men en glemmer fort de kostnadene som viskes litt ut av at de ikke er faste trekk. 

Lenke til kommentar
M.H skrev (36 minutter siden):

Jeg har sett mer og mer på Polestar 2, og egentlig kommet frem til at jeg personlig syns de ser penere ut, både utvendig og innvendig. Har aldri kjørt hverken Tesla eller Polestar, men man leser jo mye rart om Tesla på nett. Polestar 2 kan dessuten dra 1500 kg tilhenger, noe som ville gjort at behovet for en "ekstra" bil for å dra tilhenger ikke vil melde seg så fort. Jeg har ATV og som jeg bruker en del på fjellet uansett.

Tesla er litt som Apple, bare navnet skaper klikk. Det har vært mange voksesmerter opp gjennom for Tesla. Det aller meste har dog lagt seg i det siste. Byggekvalitet skrytes det av for tiden, service-apparat er blitt bedre osv. Det er fortsatt noe å gå på, men i forhold til gamle dager når de sleit med til dels ræva kvalitetskontroll er det noe helt annet nå for tida. Og for å nevne det; Polestar 2 har også hatt store barnesykdommer. Jeg er ikke like oppdatert på status p.t. der da.

Siden du vurderer Model 3; du har ikke sett på Model Y? Starter på 400 tusen for standard range eller 475 tusen for long range(som da også er 4-hjulsdrift). Begge kan dra 1600kg og kommer med hengerfeste inkludert. Mulig du ikke liker utseendet eller helst vil ha sedan, men det er sabla mye bil for pengene for tida. Sank jo 80-100 tusen for en god måned siden og det var allerede et godt kjøp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (12 timer siden):

Tror mange får seg en aha opplevelse der nå som det handles mye nybil. Model S som jeg hadde tapte seg ca. 400k på de første 5årene jeg hadde den. Var jo fint å spare 2-3k i diesel i mnd, men kjipt å ta 6.6k i verditap pr mnd :p

Den ekstra pickupen koster fort 25k i året uten lån også. Forsikring, reparasjoner, diesel, årsavgift osv så derfor regnet jeg 2k/mnd. Er aldri gratis å eie selv om en ikke har finansiering, men en glemmer fort de kostnadene som viskes litt ut av at de ikke er faste trekk. 

Jeg har og vurdert en et par år gammel bil som har gått sånn 20-30 000. Litt billigere eller mer utstyr, og kanskje det største verditapet, etter den er kjørt ut fra forhandleren er tatt.

Tenkte en gammel Silverado som dieselbil. Litt som hobbybil, for å få sniffe litt dieseleksos og lytte til V8 inni mellom, og litt som arbeidshest. Jeg har hatt an slik før, så jeg vet at de krever litt vedlikehold. 😁

 

Nimrad skrev (12 timer siden):

Tesla er litt som Apple, bare navnet skaper klikk. Det har vært mange voksesmerter opp gjennom for Tesla. Det aller meste har dog lagt seg i det siste. Byggekvalitet skrytes det av for tiden, service-apparat er blitt bedre osv. Det er fortsatt noe å gå på, men i forhold til gamle dager når de sleit med til dels ræva kvalitetskontroll er det noe helt annet nå for tida. Og for å nevne det; Polestar 2 har også hatt store barnesykdommer. Jeg er ikke like oppdatert på status p.t. der da.

Siden du vurderer Model 3; du har ikke sett på Model Y? Starter på 400 tusen for standard range eller 475 tusen for long range(som da også er 4-hjulsdrift). Begge kan dra 1600kg og kommer med hengerfeste inkludert. Mulig du ikke liker utseendet eller helst vil ha sedan, men det er sabla mye bil for pengene for tida. Sank jo 80-100 tusen for en god måned siden og det var allerede et godt kjøp.

Jeg har ikke bestemt meg for noen av delene. Jeg syns Tesla Model 3 er veldig pen, bare Polestar kanskje et lite hakk penere. Det minimalistiske interiøret til Teslaen er kanskje bare en vanesak. Har ikke kjørt eller sittet i noen av dem, så må nok prøve å få tafset litt på begge to. Model Y har jeg faktisk oversett litt. Ser overraskende OK ut, og det er jo et stort pluss at krok er inkludert, og at den kan dra 1600 kg. Faktisk et bedre alternativ enn Model 3, etter en rask titt. 

Får stikke innom Tesla i Tromsø når jeg er der neste gnag, og titte litt. Det er nok mulig at det er litt det inntrykket man fikk av Tesla i starten som henger litt igjen. Både kvaliteten og servicen har kanskje blitt bedre etter hvert. Det var jo en del medieoppslag om misfornøyde kunder for en tid tilbake. 

Lenke til kommentar
M.H skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke bestemt meg for noen av delene. Jeg syns Tesla Model 3 er veldig pen, bare Polestar kanskje et lite hakk penere. Det minimalistiske interiøret til Teslaen er kanskje bare en vanesak. Har ikke kjørt eller sittet i noen av dem, så må nok prøve å få tafset litt på begge to. Model Y har jeg faktisk oversett litt. Ser overraskende OK ut, og det er jo et stort pluss at krok er inkludert, og at den kan dra 1600 kg. Faktisk et bedre alternativ enn Model 3, etter en rask titt. 

I denne prisklassen kommer man ikke utenom å vurdere Model Y for tida. De fleste sier de blir vant til manglende knapper, men selv synes jeg uansett det er en ulempe. Men jeg kjøpte den nettopp selv på tross av det. Har dog kjøpt en liten skjerm man kan montere og se fart, blinklys, fjern/nærlys og litt div. Kosta 200 kroner og passer godt inn så det syns jeg var en no-brainer.

image.png.79e2c24b70445c3339884fe94695bcbc.png

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nimrad said:

I denne prisklassen kommer man ikke utenom å vurdere Model Y for tida. De fleste sier de blir vant til manglende knapper, men selv synes jeg uansett det er en ulempe. Men jeg kjøpte den nettopp selv på tross av det. Har dog kjøpt en liten skjerm man kan montere og se fart, blinklys, fjern/nærlys og litt div. Kosta 200 kroner og passer godt inn så det syns jeg var en no-brainer.

image.png.79e2c24b70445c3339884fe94695bcbc.png

Hvordan styres alt fra vindusviskere og klimaanlegg? Eg takler ikke bruke en touchskjerm, eg klarer ikke engang ta telefonen ulovlig når eg kjører. Eg klarer styre klimaanlegg med fysiske knapper ta eg kan føle meg bort, men synet mitt må være på veien 100%.
Mobilen bruker eg stemmestyring for å ringe etc.

Kan man styre klimaanlegget lett uten å trykke på skjermen? Evt bruke talestyring til å endre hele skjermen til å kun vise klimaanlegg, så knappene er store og ikke krever presisjon?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (14 minutter siden):

Hvordan styres alt fra vindusviskere og klimaanlegg? Eg takler ikke bruke en touchskjerm, eg klarer ikke engang ta telefonen ulovlig når eg kjører. Eg klarer styre klimaanlegg med fysiske knapper ta eg kan føle meg bort, men synet mitt må være på veien 100%.
Mobilen bruker eg stemmestyring for å ringe etc.

Kan man styre klimaanlegget lett uten å trykke på skjermen? Evt bruke talestyring til å endre hele skjermen til å kun vise klimaanlegg, så knappene er store og ikke krever presisjon?

Jeg er fan av touchskjerm til det som touchskjerm er god på, nemlig å gjøre det enkelt å styre mye uten masse klikk. Vindusviskere, blinklys, giring osv er det ikke bra å styre via en skjerm. På Tesla kan du styre vindusviskerne via spaken bak rattet, ja. Klimaanlegg må du enten på touchskjerm eller stemmestyring. "Knappene" er uansett ganske så store siden skjermen er stor. Men det er ikke ideelt. Tesla hadde gjort det lurt i å ha et par knapper i midtkonsollen. Det de har gjort med Model S/X syns jeg jo er på grensen til horribelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 timer siden):

I denne prisklassen kommer man ikke utenom å vurdere Model Y for tida. De fleste sier de blir vant til manglende knapper, men selv synes jeg uansett det er en ulempe. Men jeg kjøpte den nettopp selv på tross av det. Har dog kjøpt en liten skjerm man kan montere og se fart, blinklys, fjern/nærlys og litt div. Kosta 200 kroner og passer godt inn så det syns jeg var en no-brainer.

image.png.79e2c24b70445c3339884fe94695bcbc.png

Så du har Model Y? Er du fornøyd med bilen ellers? Har du hatt den lenge? Akkurat det med touch-skjerm er ikke nødvendigvis noen ulempe for meg, så lenge den funker bra og at valgene er lette å manøvrere i. Av touch-skjermer i bil er jeg bare vant med den lille skjermen som er i Pajeroen min, og den er nokså dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 5 tesla. Og jeg deler din erfaring, noen har problemer å skriker høyt men de fleste er veldig fornøyd. Tesla scorer stort sett på topp i undersøkelser hvor en sjekker hvor fornøyde kunden er.

Men, om en forventer tysk luksus så kjøper en feil bil. Tesla er amerikansk og bærer preg av det. Selv om de gang på gang gjør små forbedringer som drar de nærmere tysk luksus. 

Anbefaler Y/S/X om du har familie. 3 er en fantastisk bil om en stort sett farter rundt alene uten barnevogn etc.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
M.H skrev (1 time siden):

Så du har Model Y? Er du fornøyd med bilen ellers? Har du hatt den lenge? Akkurat det med touch-skjerm er ikke nødvendigvis noen ulempe for meg, så lenge den funker bra og at valgene er lette å manøvrere i. Av touch-skjermer i bil er jeg bare vant med den lille skjermen som er i Pajeroen min, og den er nokså dårlig.

Nei, jeg har nylig bestilt Model Y. Det var den som ga mest for pengene i denne prisklassen, og jeg har sammenlignet ganske mye med andre biler og sett myyyye på YouTube om alskens biler i denne klassen.

Lenke til kommentar
M.H skrev (19 timer siden):

Så du har Model Y? Er du fornøyd med bilen ellers? Har du hatt den lenge? Akkurat det med touch-skjerm er ikke nødvendigvis noen ulempe for meg, så lenge den funker bra og at valgene er lette å manøvrere i. Av touch-skjermer i bil er jeg bare vant med den lille skjermen som er i Pajeroen min, og den er nokså dårlig.

Vi har en Model Y Long Range. Hatt den snart ett år. Har hatt nøyaktig NULL problemer med den. Hadde høye forventninger til bilen, og ble svært positivt overrasket. Den var enda bedre enn jeg hadde forventet.

Skjermen er gulle god å styre med, når bilen står stille. Når man kjører så bruker man stemmekommandoer til det aller meste, fra å styre vindusvisker, radio, temperatur/AC etc. Er det en sang du vil høre så bare trykker du på den høyre knappen på rattet og sier "spill Highway to hell", og så er det bare å skru opp lyden (med venstre knapp på rattet), og lene seg tilbake i setet. 😉

Farten står klart og tydelig oppe i venstre hjørne på skjermen, så den har du full kontroll med. Men du setter fort på ACC (AutoPilot) så passer bilen farten selv i forhold til trafikken ellers. Du må selvfølgelig passe på selv der hvor fartsgrensen går opp eller ned.

God bil! Lykke til ved valget. 🙂👍

Lenke til kommentar

Når du sier du kjører så langt og likevel kommer til å gjøre all lading i praksis hjemme betyr det at du har en ganskje jevn bruk, noe som tilsier at du kjører noe omkring 15-20 mil om dagen (hvis mine overslag stemmer). det tilsier jo at du egentlig har ganske mange valg innenfor en ikke alt for avskrekkende prising siden du jo da ikke egentlig trenger ekstrem rekkevidde. 350km WLTP burde holde med den typen bruk, selv om mer alltids er fint. Jeg ville personlig siktet noe høyere for mindre styr de gangene du faktisk tar en langtur, personlig har jeg en komfortgrense på 500km rekkevidde WLTP p.g.a. langturene, men det er helt avhengig av dine behov, og mer rekkevidde koster jo penger og reduserer utvalg.

Du sier ikke noe om hvilke praktiske egenskaper du trenger utover et behov for bakkeklaring og henger som du tenker å dekke med en annen bil. Litt avhengig av hvor tungt og dimensjonerende dette kravet er kan du sannsynligvis forsvare å gå noe opp i pris for å slippe å holde en bil til for dette (om ikke annet er det jo noe forsikring og vedlikehold man må påregne). Men man må jo da være klar over at å trekke henger med elbil veldig raskt kutter rekkevidden i to, så dette bør du regne på. En del elbiler har overraskende lite bakkeklaring p.g.a. batteripakken, så vær obs og sjekk. Ikke ta det for gitt at en SUV/crossover bodystyling tilsier god bakkeklaring.

Gitt at du fortsatt har en god del valgmuligheter, ville jeg sterkt gjort en vurdering av hvilke forhandlere du har i nærheten og hvilke du synes (eller har kjennskap til) er greie å forholde seg til. Selv om de fleste bilkjøp går godt er det kjedelig å måtte forholde seg til en kranglete forhandler om det skulle oppstå noe. Gitt hvilke forhandlere du så er intressert i å forholde seg til er det jo da bare å lage seg en liste over kandidater og prøvekjøre i vei, og om du vil ha innspill på konkrete biler er det jo bare å spørre, men som alltid må man ta konkrete produkttips på nett med en klype salt. Behovet for selvbekreftelse på nettforum er stort, og råd man får på enkeltmerker kan fort bli litt fargede av det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har hatt så mye å gjøre i det siste at jeg ikke har fått svart her før nå.

Salvesen. skrev (På 26.2.2023 den 12.35):

Jeg har hatt 5 tesla. Og jeg deler din erfaring, noen har problemer å skriker høyt men de fleste er veldig fornøyd. Tesla scorer stort sett på topp i undersøkelser hvor en sjekker hvor fornøyde kunden er.

Men, om en forventer tysk luksus så kjøper en feil bil. Tesla er amerikansk og bærer preg av det. Selv om de gang på gang gjør små forbedringer som drar de nærmere tysk luksus. 

Anbefaler Y/S/X om du har familie. 3 er en fantastisk bil om en stort sett farter rundt alene uten barnevogn etc.

Jeg har ikke familie, og langt mindre barnevogn. Og sjansen for å få det nå plutselig er og ganske liten. 

Jeg har tatt med i beregningen at Tesla er amerikansk, og kan bære preg av det. Som sagt, har hatt flere amerikanske biler tidligere, og vet hva det innebærer.

 

Nimrad skrev (På 26.2.2023 den 14.11):

Nei, jeg har nylig bestilt Model Y. Det var den som ga mest for pengene i denne prisklassen, og jeg har sammenlignet ganske mye med andre biler og sett myyyye på YouTube om alskens biler i denne klassen.

Spennende, lykke til! 

 

Hanhijnn skrev (På 27.2.2023 den 7.52):

Vi har en Model Y Long Range. Hatt den snart ett år. Har hatt nøyaktig NULL problemer med den. Hadde høye forventninger til bilen, og ble svært positivt overrasket. Den var enda bedre enn jeg hadde forventet.

Skjermen er gulle god å styre med, når bilen står stille. Når man kjører så bruker man stemmekommandoer til det aller meste, fra å styre vindusvisker, radio, temperatur/AC etc. Er det en sang du vil høre så bare trykker du på den høyre knappen på rattet og sier "spill Highway to hell", og så er det bare å skru opp lyden (med venstre knapp på rattet), og lene seg tilbake i setet. 😉

Farten står klart og tydelig oppe i venstre hjørne på skjermen, så den har du full kontroll med. Men du setter fort på ACC (AutoPilot) så passer bilen farten selv i forhold til trafikken ellers. Du må selvfølgelig passe på selv der hvor fartsgrensen går opp eller ned.

God bil! Lykke til ved valget. 🙂👍

Jeg tror vel og dette med den skjermen er en vanesak. Tesla i forskjellige varianter har jo blitt en vanlig bil nå, så de fleste venner seg tydeligvis til det. Takk! :)

 

sverreb skrev (På 28.2.2023 den 14.16):

Når du sier du kjører så langt og likevel kommer til å gjøre all lading i praksis hjemme betyr det at du har en ganskje jevn bruk, noe som tilsier at du kjører noe omkring 15-20 mil om dagen (hvis mine overslag stemmer). det tilsier jo at du egentlig har ganske mange valg innenfor en ikke alt for avskrekkende prising siden du jo da ikke egentlig trenger ekstrem rekkevidde. 350km WLTP burde holde med den typen bruk, selv om mer alltids er fint. Jeg ville personlig siktet noe høyere for mindre styr de gangene du faktisk tar en langtur, personlig har jeg en komfortgrense på 500km rekkevidde WLTP p.g.a. langturene, men det er helt avhengig av dine behov, og mer rekkevidde koster jo penger og reduserer utvalg.

Du sier ikke noe om hvilke praktiske egenskaper du trenger utover et behov for bakkeklaring og henger som du tenker å dekke med en annen bil. Litt avhengig av hvor tungt og dimensjonerende dette kravet er kan du sannsynligvis forsvare å gå noe opp i pris for å slippe å holde en bil til for dette (om ikke annet er det jo noe forsikring og vedlikehold man må påregne). Men man må jo da være klar over at å trekke henger med elbil veldig raskt kutter rekkevidden i to, så dette bør du regne på. En del elbiler har overraskende lite bakkeklaring p.g.a. batteripakken, så vær obs og sjekk. Ikke ta det for gitt at en SUV/crossover bodystyling tilsier god bakkeklaring.

Gitt at du fortsatt har en god del valgmuligheter, ville jeg sterkt gjort en vurdering av hvilke forhandlere du har i nærheten og hvilke du synes (eller har kjennskap til) er greie å forholde seg til. Selv om de fleste bilkjøp går godt er det kjedelig å måtte forholde seg til en kranglete forhandler om det skulle oppstå noe. Gitt hvilke forhandlere du så er intressert i å forholde seg til er det jo da bare å lage seg en liste over kandidater og prøvekjøre i vei, og om du vil ha innspill på konkrete biler er det jo bare å spørre, men som alltid må man ta konkrete produkttips på nett med en klype salt. Behovet for selvbekreftelse på nettforum er stort, og råd man får på enkeltmerker kan fort bli litt fargede av det.

Dine anslag angående daglig kjørelengde stemmer nok bra. Jeg har et ganske fast kjøremønster, og kjører kun unntaksvis lengre turer. Det kan fort bli nokså kaldt her, og slik jeg har forstått det, kan det påvirke både rekkevidde og ladehastighet en del. Jeg liker å ha litt å gå på, og kjører sjelden tanken nesten tom nå heller, så litt romslig rekkevidde hadde ikke gjort noe.

Angående praktiske egenskaper, så har jeg egentlig ikke veid verken hengervekt eller bakkeklaring særlig tungt, annet enn at den må ha "normal" bakkeklaring. Kommer til å ha en Silverado stående på tunet uansett, som kombinert hobbybil og trekkhest for de gangene jeg skal trekke veldig tungt. Må ha litt dieseleksos i nesen av og til. Ellers er jeg vant til å kjøre umoderne biler uten særlig mye utstyr, så en normalt utstyrt Tesla 3 eller Y vil antakelig ha mye mer tekniske finesser en jeg noen gang har hatt mellom fingrene i en bil uansett. 

Jeg har egentlig ingen forhandlere i nærheten. Må nok til Tromsø for å titte. Og der er vel de vanligste merkene representert. Jeg har jo stort sett alltid kjøpt gamle biler før, og ikke trengt å forholde meg til forhandlere, så her er jeg helt blank. Kommer nok til å stikke innom å titte litt neste gang jeg har ærend i Tromsø. 

 

Locrin skrev (På 26.2.2023 den 14.35):

Hvis du kjører så mye så husk å få montert en hjemmelader med litt effekt. Vi har en Tesla Model S 2014 som vi lader med en 3KW lader. Det fungerer fint for oss som ikke kjører mye men det tar et døgn å lade fra 10-90%. 

Hjemmelader skal monteres. Har ikke 3-fase inn til huset, så det er kanskje litt begrenset hvor mye effekt jeg kan få ut av laderen. Men sikringsskap er rett på innsiden av veggen der det er naturlig å montere laderen, så installasjonen bør ikke bli for komplisert. 

Lenke til kommentar
M.H skrev (30 minutter siden):

Det kan fort bli nokså kaldt her, og slik jeg har forstått det, kan det påvirke både rekkevidde og ladehastighet en del. Jeg liker å ha litt å gå på, og kjører sjelden tanken nesten tom nå heller, så litt romslig rekkevidde hadde ikke gjort noe.

Her bør du sjekke litt før du tar "oppgitt rekkevidde" for god fisk. Ting er blitt bedre, men det er fortsatt til dels stor forskjell mellom produsentene på hvordan de takler kulde, høye hastigheter osv. Senest ute er jo Toyota bZ4X som gjør det helt fryktelig dårlig i rekkeviddetesten til Bjørn Nyland på YouTube. Tesla gjør det jevnt over veldig bra da de er gode på å ha fokus på effektive "motorer", god aerodynamikk og de er helt råe på å utnytte varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...