Gå til innhold

Skal (kanskje) kjøpe elbil, men er helt fersk på dette


M.H

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, AL123 said:

Interessant test fra utasjærs denne uken. CAR-Magazine, kanskje verdens beste bilmagasin har i siste nummer testet Y Dual Motor LR, EQB 300 4Matic AMG-Line og BMW iX1 xDrive30 M Sport. Konklusjonen ble ikke overaskende at Tesla hadde det beste drivverket (ytelse/forbruk) og bra pakking, men at de faller gjennom på de fleste andre områder. Spesiellt byggekvalitet, finnish, chassis og støynivå får slakt. Faktisk så ille at de mente en ekstra ladepause som måtte til i de 2 andre bilene var helt verdt det i forhold til å måtte kjøre rundt i Model Y. På de 2 andre bilene gikk kritikken på dårligere rekkevidde, dårligere ytelser, spesiellt i motorveihastighet, og at en del løsninger som feks infotainment var kjipet ned i forhold til andre modeller fra merkene. Konklusjon 1. Mercedes 2. BMW 3.Tesla.

Syns er veldig rart, syns eqb innvendig ikke er verdig Mercedes navnet, interiøret føles relativt billig og model y er på par der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Syns er veldig rart, syns eqb innvendig ikke er verdig Mercedes navnet, interiøret føles relativt billig og model y er på par der.

Man får rett og slett ikke kjøpt biler i Norge som kan sammenlignes med Y på byggekvalitet. Selv om EQB er en av Mersedes sine kjipere biler, er den lysår foran. 

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, AL123 said:

Interessant test fra utasjærs denne uken. CAR-Magazine, kanskje verdens beste bilmagasin har i siste nummer testet Y Dual Motor LR, EQB 300 4Matic AMG-Line og BMW iX1 xDrive30 M Sport. Konklusjonen ble ikke overaskende at Tesla hadde det beste drivverket (ytelse/forbruk) og bra pakking, men at de faller gjennom på de fleste andre områder. Spesiellt byggekvalitet, finnish, chassis og støynivå får slakt. Faktisk så ille at de mente en ekstra ladepause som måtte til i de 2 andre bilene var helt verdt det i forhold til å måtte kjøre rundt i Model Y. På de 2 andre bilene gikk kritikken på dårligere rekkevidde, dårligere ytelser, spesiellt i motorveihastighet, og at en del løsninger som feks infotainment var kjipet ned i forhold til andre modeller fra merkene. Konklusjon 1. Mercedes 2. BMW 3.Tesla.

Biljournalistene burde opplyse om de kjører elbil som eneste bil privat, eller om de har noe signifikant erfaring med det.

Hvis du vekter interiør og panelgaps over om du faktisk får brukt bilen til det en bil skal brukes til så må man begynne å lure.

Når du kjøper deg en EQB og finner ut at du ikke kan kjøre mer enn 2t og 3 minutter på motorvei i fartsgrensa før du må lade, så tipper jeg du vekter forbruk og ladehastighet høyere.

75% rangen til en EQB på motorvei i rundt 0 grader og 120 km/t er: 15 mil......

Du kan kjøre 15 mil mellom ladinger.... Det gjør rett og slett at det ikke er en bil lenger, det er et nærtransport kjøretøy, men kan ikke sammenlignes med vanlige familiebiler, sånn man er vant til å tenke.

Model Y går 21 mil mellom ladinger under samme forhold. Det er også akkurat litt for lite, men det nærmer seg hva som er brukandes. 

Med en Tesla så er du også nærmest garantert å finne en ledig lader, med grei hastighet akkurat der du trenger å lade. 

Dette trumfer alt annet. Og de som mener noe annet trenger ikke bil, de trenger bare noe til å frakte seg rundt i nærområdet med, eller de kjører veldig sjelden på motorvei

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (41 minutter siden):

Biljournalistene burde opplyse om de kjører elbil som eneste bil privat, eller om de har noe signifikant erfaring med det.

Hvis du vekter interiør og panelgaps over om du faktisk får brukt bilen til det en bil skal brukes til så må man begynne å lure.

Når du kjøper deg en EQB og finner ut at du ikke kan kjøre mer enn 2t og 3 minutter på motorvei i fartsgrensa før du må lade, så tipper jeg du vekter forbruk og ladehastighet høyere.

75% rangen til en EQB på motorvei i rundt 0 grader og 120 km/t er: 15 mil......

Du kan kjøre 15 mil mellom ladinger.... Det gjør rett og slett at det ikke er en bil lenger, det er et nærtransport kjøretøy, men kan ikke sammenlignes med vanlige familiebiler, sånn man er vant til å tenke.

Model Y går 21 mil mellom ladinger under samme forhold. Det er også akkurat litt for lite, men det nærmer seg hva som er brukandes. 

Med en Tesla så er du også nærmest garantert å finne en ledig lader, med grei hastighet akkurat der du trenger å lade. 

Dette trumfer alt annet. Og de som mener noe annet trenger ikke bil, de trenger bare noe til å frakte seg rundt i nærområdet med, eller de kjører veldig sjelden på motorvei

Om du reiser slik at du ikke behøver hurtiglading (dette kommer med elbilerfaring) så spiller dette lite eller ingen rolle. Men, du bør da ha erfaring med elbil, lading og hvordan kulde påvirker. Å se litt inn i fremtiden kan også lønne seg. Så kan det være at du må hurtiglade noen få turer årlig, det innebærer svært lite utfordringer. Jeg har reist med både BMW, Merc og Audi elbil i Norge. Alle med langt bedre komfort enn Tesla. 

Det er så åpenbart hva som ligger til grunn for dette, for Tesla-eiere. For med et bruksmønster på motorvei kan dere ikke velge noe annet. Så, da går piggene ut - alt med kortere rekkevidde suger balle (for den virker ikke for meg)

Alternativene er der, men de må tilpasses bruk. Skal du surfe på hurtigladere med en familiebil? Der er det få eller ingen alternativer om du ikke vil ut med 800-900k. Terskelen er penger :) 

 

Kjør en model Y i 110kmt på motorvei med litt dårlig asfalt. Jesus freaking christ. Hadde gleda meg til ladepause, det er romlehelvete ass. Det er jo litt artig at "langreisebilen" er den som er verst å reise på motorvei med.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Kjør en model Y i 110kmt på motorvei med litt dårlig asfalt. Jesus freaking christ. Hadde gleda meg til ladepause, det er romlehelvete ass.

Har du lang erfaring fra dette?

Jeg har kjørt min Model Y ett år nå, og kjenner meg ikke igjen i din fantasirike beskrivelse i hele tatt. Gleder meg til hver tur. Tar heller bilen enn fly når jeg skal rundt i landet, eller utenlands.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Har du lang erfaring fra dette?

Jeg har kjørt min Model Y ett år nå, og kjenner meg ikke igjen i din fantasirike beskrivelse i hele tatt. Gleder meg til hver tur. Tar heller bilen enn fly når jeg skal rundt i landet, eller utenlands.

Lang erfaring fra hva? Jeg har igjennom jobben min tilgang til mange nye biler, og igjennom hobbyen min (detailing) får jeg ofte prøve mye forskjellig. Jeg testet Model Y da den kom, etter det har jeg vært på noen langturer med en god venn. Til daglig, når jeg farter rundt i jobbsammenheng kjører jeg ofte Model 3.

Støynivået i Model Y er det samme som i en Renault Zoe. Alle hulrommene som gir den enorme plassen lager resonnans. På den andre siden gir det jo enrom plass. Så igjen, trenger du den enorme plassen? Da var det ingen alternativer igjen. Om ikke du vil øke summen du kjøper bil for, da kan du få komfort også. Dette er mine betraktninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, bzzlink said:

Model Y har 5kWt mindre batteri OG 4 hjulstrekk og går 12 mil lenger enn Buzz. Det sier vel sitt om at form er ganske viktig. Honnør til VW for at de lager kassebil, jeg var å kikket på den selv. 10 mil lenger rekkevidde + 4x4 + forvarming så kan det være aktuelt. Men må også koste under 600’ ferdig utstyrt… og Tesla må åpne ladenettverket sitt i hele Skandinavia. Lang ønskeliste der altså….

Naturligvis har form innvirkning på kjørelengde/effektivitet, men så kjører folk likevel ikke formel 1-biler til og fra jobb. Buzz ser ut for meg til å ligge mellom rimelige crossovere og dyre SUVer og kan dekke deler av stasjonsvogn-segmentet. Jeg synes det er helt topp om man kan betale ekstra for større batteri, betale ekstra for 4-hjulstrekk, men velge form og funksjon ut fra sine vurderinger. Jeg ville prioritert at det er lett å sette utstyr inn i bagasjerommet over kjørelengde eller 4-hjulstrekk, så har andre folk andre behov.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 minutter siden):

Lang erfaring fra hva? Jeg har igjennom jobben min tilgang til mange nye biler, og igjennom hobbyen min (detailing) får jeg ofte prøve mye forskjellig. Jeg testet Model Y da den kom, etter det har jeg vært på noen langturer med en god venn. Til daglig, når jeg farter rundt i jobbsammenheng kjører jeg ofte Model 3.

Støynivået i Model Y er det samme som i en Renault Zoe. Alle hulrommene som gir den enorme plassen lager resonnans. På den andre siden gir det jo enrom plass. Så igjen, trenger du den enorme plassen? Da var det ingen alternativer igjen. Om ikke du vil øke summen du kjøper bil for, da kan du få komfort også. Dette er mine betraktninger.

Tviler ikke på at du har sittet i Tesla på tur, men tar dine påstander med en STOR klype salt, siden du er en kjent Tesla-motstander. I bestefall så overdriver du noe voldsomt for å lage et poeng ut av din argumentasjon.

Som sagt så kjenner jeg meg ikke igjen i hele tatt i dine beskrivelser, etter 15000 km bak rattet i en Model Y LR.

Men du får bare kjøre på. Er sikkert noen som kjøper det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Tviler ikke på at du har sittet i Tesla på tur, men tar dine påstander med en STOR klype salt, siden du er en kjent Tesla-motstander. I bestefall så overdriver du noe voldsomt for å lage et poeng ut av din argumentasjon.

Som sagt så kjenner jeg meg ikke igjen i hele tatt i dine beskrivelser, etter 15000 km bak rattet i en Model Y LR.

Men du får bare kjøre på. Er sikkert noen som kjøper det...

Jepp TB tester jo støyen på bilene og model y med sommerdekk er on par med bla enyaq, ja tesla er ikke best men ikke dårligst heller, midt på treet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=2069101638

Skjermbilde.JPG

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Tviler ikke på at du har sittet i Tesla på tur, men tar dine påstander med en STOR klype salt, siden du er en kjent Tesla-motstander. I bestefall så overdriver du noe voldsomt for å lage et poeng ut av din argumentasjon.

Som sagt så kjenner jeg meg ikke igjen i hele tatt i dine beskrivelser, etter 15000 km bak rattet i en Model Y LR.

Men du får bare kjøre på. Er sikkert noen som kjøper det...

Takk for at du ikke tviler på at jeg har kjørt den mest solgte bilen i Norge :) Får inn en helt ny, nydelig dyp blå en her snart. Skulle egentlig ha rød (som er desidert fineste fargen) men en av mine kollegaer valgte blå. Når han skulle ha denne bilen prøvekjørte vi den også, så jeg har kjørt både berlinbil og kinabil. 

Jeg er ikke noen tesla-hater, men svarer på det jeg anser som ganske malplasserte innlegg. Som f.eks når kjørelengde blir det eneste punktet som betyr noe i en bil. Jeg har nå 100-200k km i elbiler, langt mer i fossilbiler. Tesla Model Y har et hurv med kvaliteter, komfort er i mine øyne ikke en av de, ei heller tech. At Tesla har kvalitetsproblemer fremgår i de 10 autoindex undersøkelsene selskapet har vært del av, rapporter fra forsikringselskaper og antall uhell pr bil.

Dette har blitt forklart (fra en av de mest Teslakjære her inne) at det mest sannsynlig var hærverk fra folk som er misunnelige. Så jeg vet ikke helt hvem som er i en sekt her. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, DrAlban3000 said:

Om du reiser slik at du ikke behøver hurtiglading (dette kommer med elbilerfaring) så spiller dette lite eller ingen rolle. Men, du bør da ha erfaring med elbil, lading og hvordan kulde påvirker. Å se litt inn i fremtiden kan også lønne seg. Så kan det være at du må hurtiglade noen få turer årlig, det innebærer svært lite utfordringer. Jeg har reist med både BMW, Merc og Audi elbil i Norge. Alle med langt bedre komfort enn Tesla. 

Det er så åpenbart hva som ligger til grunn for dette, for Tesla-eiere. For med et bruksmønster på motorvei kan dere ikke velge noe annet. Så, da går piggene ut - alt med kortere rekkevidde suger balle (for den virker ikke for meg)

Alternativene er der, men de må tilpasses bruk. Skal du surfe på hurtigladere med en familiebil? Der er det få eller ingen alternativer om du ikke vil ut med 800-900k. Terskelen er penger :) 

 

Kjør en model Y i 110kmt på motorvei med litt dårlig asfalt. Jesus freaking christ. Hadde gleda meg til ladepause, det er romlehelvete ass. Det er jo litt artig at "langreisebilen" er den som er verst å reise på motorvei med.

Selvfølgelig er terskelen penger. Tesla leverer en «billig» familiebil med nesten god nok forflytningshastighet til å ha det som eneste bil.

Når de da taper i sammenligningen med biler som er dyrere og leverer enda dårligere på forflytningshastighet, og man vekter kriterier som Tesla har spart på for å kunne levere en elbil som faktisk funker som bil, så trenger biljournalistene å leve med elbil som eneste bil en stund for å få en realitetshåndtering.

Her i Norge så er vi farget av at vi har laveste snitthastighet på veinettet vårt i hele europa. 130 km/t er motorveihastighet i de fleste land. 

På landevei med 80 soner så går elbiler langt nok. På motorvei i 130, så gjør de rett og slett ikke det. Dette kan offsettes med finmasket og raskt ladenettverk til en viss grad, men vi er ikke helt der enda. Og de eneste som er i nærheten er Tesla.

Som de fleste skjønner så bor jeg midt i motorvegland.
Så sett at jeg hadde hatt en EQB forrige helg. Våkner kl 10 lørdag morgen på Jessheim av tekstmelding om at motorsykkelen er ferdig på verksted på Hamar, før tiden! Perfekt da slipper jeg å orge med å få hentet den iløpet av arbeidsuka før hytteturen neste helg!
Jeg skulle jo egentlig ikke noe denne morgenen, så EQB’en har 70% batteri, kl 14 skal jeg kjøre poden og noen kompiser til Sarpsborg på ishockeykamp.

13 min 23km Jessheim -> Leirsund for å hente motorsykkelhengeren
70 min 100 km Leirsund -> Hamar med henger
70 min 100 km Hamar -> Leirsund med på henger
13 min 23 km Leirsund -> Jessheim
75 min 133 km Jessheim ->Sarpsborg
75 min 133 km Sarpsborg -> Jessheim

Hvor mange ganger ville jeg måttet lade? Er dette ekstrembruk? For meg er dette helt vanlig kjøring, ingen ekstremt lange avstander, men kjører da i 100 km/t med henger og 130 km/t uten. Som bør kunne forventes av en familiebil

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 8.3.2023 den 17.50):

Jeg vil ha samme form som du. Jeg har/har hatt V50, V70 og V90. Forskjellen mellom en V70 og elbiler er at elbiler har trekanta bagasjerom på grunn av aerodynamikk. Det er sikkert fint for å måle opp liter i en høy crossover, men når man har behov for å pakke inn ikke-trekanta utstyr i bagasjerommet, må man opp i de aller største SUVene for å gjenskape funksjonaliteten til en V70 eller Superb.

Egentlig så vil jeg vel ha Mercedes R-klasse. Bare i 2023-modell og med motor/drivverk/batteri fra Tesla. Tror jeg. Tysk premium langtur-kvalitet. God plass til voksne og/eller barnestoler. God plass til hundebur, vaskemaskin og lignende i bagasjerommet med minst mulig terskel for inn/utlasting. Mer realistisk blir det vel noe som ligner på VW Sharan eller Ford S-max.

Mye av det jeg har med BMW 5-serie st.vogn i dag bare at jeg ikke trenger et usaklig langt panser, og at den må være elektrisk.

4wd er praktisk å ha på minst en bil i huset, men den trenger ikke å jobbe seg opp en traktorvei til fjells og 20 cm bakkeklaring er bare teit. Litt ekstra grep opp bakken der jeg bor hvis det er plutselig væromslag og ikke strødd (og ja, BMW-en med 4wd er i en annen klasse enn VW ID3 på vinterføre. Makan til jernseng. Den er nært en perfekt bybil/barnehagebil for storvokste folk dog).

Sitat

Men "vanlig" er lengre ikke et godt ord om tyske og svenske stasjonsvogner. Mercedes-Benz har jo for eksempel ikke laget en elektrisk stasjonsvogn, ikke Volvo heller. I USA har de så og si lagt ned hele segmentet. Jeg leste vel en forklaring fra en eller annen direktør der det ble forklart med at det var viktig at de første elektriske modellene var store suksesser, og stasjonsvogner hadde mye lavere salgstall, så det blir nedprioritert inntil de kan vise til en suksessfull overgang. 

Det er sikkert en mye riktigere forklaring enn den jeg har brukt selv: hvorfor undergrave segmentet til store luksus-SUVer med å tilby samme funksjonalitet i en billigere stasjonsvogn? 

Mulig det. Men f.eks. Volvo og Audi har vel vist at de kan lage en stasjonsvogn, for så å pimpe den opp med litt bakkeklaring, noen plastdeksler og kost-drivende opsjoner med 4wd/motor, og vips så selger de en dyrere bil. Jeg antar at bilprodusentene lager det de tjener mest penger på, og hvis folket gir dem mer penger i kassa med å lage SUV så vil de selvsagt det.

Jeg synes selv at estetikken med SUV-er kan være attraktiv, og hvis jeg var en barnløs aksjemegler med hytte på fjellet så hadde jeg sikkert trivdes med en snerten Porsche SUV (for å avlaste den åpne 2-seters Porschen jeg kjørte til vanlig). Men så er jeg ikke helt der da.

Sitat

Jeg tror at mange av oss som fortsatt vil ha stasjonsvogn er mer opptatt av utnyttbar størrelse (for eksempel minste lengde * minste høyde * minste bredde) enn volum. Aerodynamikken går ut over nytteverdien. V90 har et enormt bagasjerom men det er også avrundet bak. Sammenlignet med V70 betyr det at der jeg har god plass til to rullestoler i en V70, får jeg med én i V90en og da må den stå nesten nøyaktig i midten. Første utgave av V60 som skulle erstatte V50 har hva jeg vil kalle et udugelig bagasjerom. Og de fleste elektriske crossovere har gått den retninga. 

Bedre enn en V90 hadde vært en Buzz. Faktisk er en Buzz som jeg ser det en ganske fantastisk modell. Når den etter hvert kommer over barnesykdommene og kommer inn i bruktmarkedet, kan den bli ganske spennende som oppgradering for stasjonsvogner. Og der kan man tydeligvis tillate seg å bryte litt med aerodynamikken, så ser ikke noen grunn til at ikke det kan komme flere boksete modeller. 

Buzz er et godt poeng. Jeg hadde vel underbevisst avskrevet den som "kassebil", men jeg ser at den tikker i opptil flere bokser her.

https://elbil.no/elbiler/id-buzz/

"Med alle seter nede har du 2205 liter, men selv med bakseteraden oppe har du ennå hele 1121 liter til gode. mulighet til å sette på taklast (opptil 100 kilo) og ha med en liten henger (1000 kilo). Du skal derimot være obs på at ID. Buzz har forholdsvis lav nyttelast: 454 kilo. Har man fem voksne i bilen er det ikke mye kilo igjen til bagasje.

423 kilometer (WLTP)

...På sikt skal det komme en lengre utgave der man har muligheten for syv seter. På sikt vil også ID. Buzz leveres som GTX, det vil si litt røffere design, noe høyere materialkvalitet på interiøret – og viktigst: muligheten for firehjulstrekk."

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 9.3.2023 den 12.43):

Biljournalistene burde opplyse om de kjører elbil som eneste bil privat, eller om de har noe signifikant erfaring med det.

 

Erfaring? Vi snakker om noen av verdens beste biltestere fra verdens trolig beste bilmagasin.

 

bzzlink skrev (På 9.3.2023 den 12.43):

Hvis du vekter interiør og panelgaps over om du faktisk får brukt bilen til det en bil skal brukes til så må man begynne å lure.

For det første så tror ikke jeg du aner hva panel gaps egentlig er, for det andre så handler det om mye mer enn det. Det handler om biler som er så dårlig bygget at man må til mopedbilstandard for å finne tilsvarende. Og da handler det ikke bare om kvalitetskontroll ala 1960-tallet og amerikansk forhold til finnish, men om en bruk og kast-mentalitet som gjør at bilene overhode blir satt sammen med kvalitet og holdbarhet i tankene.

Og om man får brukt bilen til det man skal kommer vel an på behovet, eller? Feks er en av mine favorittelbiler MX30, enkelt og greit fordi det er en av de elbilene som er aller best å kjøre, og den dekker 95% av mitt rekkeviddebehov. Om tidligere nevnt er ville jeg ikke vært fremmed for å kjøpe rimeligste Model 3 dersom jeg skulle hatt ny elbil, da den er så billig at fordelene langt på vei oppveier ulempene. En Model Y kommer imidlertid ikke engang på top 100 over biler jeg kunne tenkt meg. Ikke er jeg i nærheten av å trenge plassen, ikke ser bilen ut i det hele tatt og chassisoppsett føles å være utført i fylla. Prøvde bilen da den kom og var sjokkert over hvor halvferdig den fremstod. Kjørte en Dual Motor LR 8 mil igjen i helgen, og inntrykket hadde ikke bedret seg. Som sagt, drivverket imponerer fremdeles, men resten er bare forferdelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, AL123 said:

Erfaring? Vi snakker om noen av verdens beste biltestere fra verdens trolig beste bilmagasin.

Ja de har erfaring med bensinbil. Det kan ikke overføres.

35 minutes ago, AL123 said:

Og om man får brukt bilen til det man skal kommer vel an på behovet, eller? Feks er en av mine favorittelbiler MX30, enkelt og greit fordi det er en av de elbilene som er aller best å kjøre, og den dekker 95% av mitt rekkeviddebehov. Om tidligere nevnt er ville jeg ikke vært fremmed for å kjøpe rimeligste Model 3 dersom jeg skulle hatt ny elbil, da den er så billig at fordelene langt på vei oppveier ulempene. En Model Y kommer imidlertid ikke engang på top 100 over biler jeg kunne tenkt meg. Ikke er jeg i nærheten av å trenge plassen, ikke ser bilen ut i det hele tatt og chassisoppsett føles å være utført i fylla. Prøvde bilen da den kom og var sjokkert over hvor halvferdig den fremstod. Kjørte en Dual Motor LR 8 mil igjen i helgen, og inntrykket hadde ikke bedret seg. Som sagt, drivverket imponerer fremdeles, men resten er bare forferdelig.

Kanskje en Toyota passer deg da. Ser den får gode skussmål på interiør, støy og opplevd kvalitet. Koster det samme som Model Y, så da er vel valget opplagt? Toyota Bz4X > Model Y ?

(ser forøvrig at den er flere timer tregere enn en 8 år gammel Tesla som har kjørt 400000km og ikke var bygget for å vare)

6F4B00EC-F151-44D3-9FC7-C90F401F45DA.thumb.jpeg.07c9894489211912f2bd56292fc3f306.jpeg

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ja de har erfaring med bensinbil. Det kan ikke overføres.

Jaha, så du tror ikke verdens fremste biljournalister tester elbiler? Hvilken planet befinner du deg på? Og selvfølgelig er det overføringsverdi. En elbil og en bensinbil har 80% tilfelles, minst.

 

bzzlink skrev (3 timer siden):

 

Kanskje en Toyota passer deg da.

Har ikke prøvd Toyotas elbil, men jeg tviler på at det er bil for meg. Har kjørt det meste av det Toyota har bygget siden tidlig 80 tall, men bare en av dem har imponert (mk3 MR2).

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Jaha, så du tror ikke verdens fremste biljournalister tester elbiler? Hvilken planet befinner du deg på? Og selvfølgelig er det overføringsverdi. En elbil og en bensinbil har 80% tilfelles, minst.

 

Har ikke prøvd Toyotas elbil, men jeg tviler på at det er bil for meg. Har kjørt det meste av det Toyota har bygget siden tidlig 80 tall, men bare en av dem har imponert (mk3 MR2).

 

Jo jeg tror de tester elbiler, de har de sikkert på langtester også. Men de har ikke erfaringen om hva det vil tilsi å ha elbil som eneste bil. Den lørdagsmorgenen som jeg beskrev ovenfor, når man skal hente en henger på Hamar og så videre til Sarpsborg, så har de alltid tilgang til en bil som passer bedre til formålet.

Dette blir litt som når jeg forsøker å forklare sjefen min at å ha to små barn er slitsomt, og jeg får ikke jobbet så mye overtid. Han skjønner ikke det. Han har 3 små barn, og sååå slitsomt er det da ikke. (Han har au-pair og hjemmeværende kone)

80/20 regelen er ganske fin. De siste 20% som elbil og bensinbil ikke har til felles, må vektes 80% i biltest

Kan bilen faktisk fungere som eneste bil? Må man overnatte i Sarpsborg, hvis man først må innom Hamar med henger?
I såfall kan ikke bilen vinne en test….
 

https://www.bilnorge.no/audi-c40-model-y/bestselger-og-utfordrere-audi-q4-e-tron-moter-tesla-model-y-og-volvo-c40/4039972

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...