Gå til innhold

Skal (kanskje) kjøpe elbil, men er helt fersk på dette


M.H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Salvesen. said:

Igjen, hvilke biler har tilsvarende priser? Og hvordan forvarmer en batteriet til Soulen? 

På Kia Soul 2016 ble dette aktivert manuelt i bilen ved behov. I dag vil jeg tro det er helautomatisert slik det eksempelvis er i min EQC. Forvarming aktiveres automatisk ved å aktivisere navigering til angitt ladestasjon, eller alternativt innstilling av reisetidspunkt. 

Å trekke frem ladehastigheter fra 2012 har for øvrig ingen relevans mht. sammenligning av dagens elbiler. Mitt poeng er at Tesla hadde noen åpenbare fortrinn for ti år siden, som ikke er der lenger. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (3 minutter siden):

På Kia Soul 2016 ble dette aktivert manuelt i bilen ved behov. I dag vil jeg tro det er helautomatisert slik det eksempelvis er i min EQC. Forvarming aktiveres automatisk ved å aktivisere navigering til angitt ladestasjon, eller alternativt innstilling av reisetidspunkt. 

Å trekke frem ladehastigheter fra 2012 har for øvrig ingen relevans mht. sammenligning av dagens elbiler. Mitt poeng er at Tesla hadde noen åpenbare fortrinn for ti år siden, som ikke er der lenger. 

De har åpenbare fortrinn ift din bil feks, så det stemmer jo ikke helt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (18 minutter siden):

Kia EV6 f.eks. Med 800V har du mulighet for ladehastigheter på et helt annet nivå. 

EV6 koster fra 490k, model y fra 430k. Ev6 400km rekkevidde, Y 455. Performance er det ikke vits å snakke om engang. 

 

for ikke å snakke om manglende utstyr som elbakluke osv. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mercruiser said:

Kia EV6 f.eks. Med 800V har du mulighet for ladehastigheter på et helt annet nivå. 

70.000 kr dyrere, men ja den er nok en av de nærmeste konkurrentene.

Den lader ca. like raskt også så fremt du kjører steder som har 800V nettverk

AC6FEEBC-759D-41B1-BF5B-B5AF3E9A0D94.jpeg

910E98AB-1C65-4ECB-B26C-39AADE54A7AD.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo at omtrent alle produsenter utenom tesla har konvertert gamle fabrikker og produksjonslinjer til elbil produksjon og dermed ikke har automasjonen og dermed kostnadsbesparelsen tesla har. Derfor er det per i dag ingen ( med unntak av noen kinesere som f.eks BYD ) som kan match Tesla på pris og likevel tjene penger. 

Det kommer nok også til å gå en stund før dette endres. Men når det endres vil man nok også se at kvaliteten i "finish" ( varierende avstand mellom paneler mm) hos andre merker også vil falle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 minutter siden):

Problemet er jo at omtrent alle produsenter utenom tesla har konvertert gamle fabrikker og produksjonslinjer til elbil produksjon og dermed ikke har automasjonen og dermed kostnadsbesparelsen tesla har.

Dette er noe av det merkeligste jeg har lest. Hvor i all verden har du dette fra?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Salvesen. said:

Igjen, hvilke biler har tilsvarende priser? Og hvordan forvarmer en batteriet til Soulen? 

 

Jeg påstår ikke at Tesla er bedre enn andre, det eneste jeg sier er at de har priset seg slik at det er vanskelig å finne en bil med tilsvarende utstyr til tilsvarende pris. Da snakker jeg om rekkevidde/lading samt utstyr som filholder, nøkkelfritt, elektrisk bakluke osv. Ingenting nytt eller fancy, bare gratis hos tesla til en allerede lav pris

Enig med over. Og da valgte jeg en Hyundai Ioniq 5 over Tesla.

"Norgesfavoritten" Skoda Enyaq har f.eks ikke forvarming av batteriet, og har en elendig og ustabil app. Ladetiden er miserabel vinterstid. Ioniq 5 fikk forvarming først medio 2022(!).

Tesla har gjort veldig mye veldig bra. Fantastisk rekkevidde, lading, software etc. Men når man satser/gambler så hardt som de gjør, så går det av og til galt. Ref parkeringssensor, regnsensor, etc. Om man godtar det, så sparer man vel ca 80k ift en ioniq, eller 100-150k i forhold til en Skoda Enyaq (!!!).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Dette er noe av det merkeligste jeg har lest. Hvor i all verden har du dette fra?

Det var en artikkel på e24 ellerno for ei uke siden. Den hevdet (hadde de kilder?) at tesla hadde ca 100k fortjeneste pr bil, mot 10-30k for andre produsenter.

Edit: https://www.tv2.no/broom/tapte-nesten-200000-kroner-pa-hver-bil-de-solgte/15509249/

Endret av Axefjord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 minutt siden):

Enig med over. Og da valgte jeg en Hyundai Ioniq 5 over Tesla.

"Norgesfavoritten" Skoda Enyaq har f.eks ikke forvarming av batteriet, og har en elendig og ustabil app. Ladetiden er miserabel vinterstid. Ioniq 5 fikk forvarming først medio 2022(!).

Tesla har gjort veldig mye veldig bra. Fantastisk rekkevidde, lading, software etc. Men når man satser/gambler så hardt som de gjør, så går det av og til galt. Ref parkeringssensor, regnsensor, etc. Om man godtar det, så sparer man vel ca 80k ift en ioniq, eller 100-150k i forhold til en Skoda Enyaq (!!!).

Vision er ikke feilslått, tesla er forran alle andre på det private markedet ift selvkjøring. Regnsensor er ikke noe problem, ja av og til klikker den litt og vasker for mye. Da skrur en av. Men de har brukt en del tid på å komme dit. Og vision for sensor er jeg sikker på kommer relativt snart og at det vill være dekkende. Men det er kjipt å kjøpe uten funksjonalitet såklart, der har jeg vært flere ganger med tesla. 

Men klart, det er mange gode ting blant de andre også. Så en må gjerne kjøpe annet for meg. Men jeg føler Tesla har satt krokfot på de fleste med prisen nå. De var trossalt den best selgende bilen sist år, når de lå likt i pris med de andre. I år har de redusert voldsomt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Dette er noe av det merkeligste jeg har lest. Hvor i all verden har du dette fra?

Har jobbet på de større merkene sine fabrikker i Tyskland. De er langt bak på teknologi. Fax er trossalt en stor del av Tysk industri enda. At Tesla har større marginer enn de fleste i bransjen er jo ikke noe nytt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla er ganske langt fremme på App også. Jeg trodde først noe var feil med min Audi Q7 etron app styring, men det skulle være sånn sa de.. 

-4-5min fra man trykker "send" på timet lading til appen slutter å spinne og har sendt det til bilen

-konstant delay på de samme 5 minuttene på alt av info. F. Eks plugges lader i må en bare være tolmodig med å se at alt er ok i App for det tar flere minutter før en ser noe

-går ikke å stille ladestrøm i app

-går ikke å stille forvarmingstemp I app

-kan ikke fjernstarte bil fra app 

Og listen fortsetter med ting som var helt vanlig å finne hos tesla for 8-10år siden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (10 minutter siden):

Det var en artikkel på e24 ellerno for ei uke siden. Den hevdet (hadde de kilder?) at tesla hadde ca 100k fortjeneste pr bil, mot 10-30k for andre produsenter.

Edit: https://www.tv2.no/broom/tapte-nesten-200000-kroner-pa-hver-bil-de-solgte/15509249/

At det skulle være noe bedre automasjon i Tesla enn hos andre. Sist jeg sjekket så sendte Tesla ufaglærte ut i et telt på parkeringsplassen for å sette sammen biler.

Til han som lurer. Ignorer Tesla-selgerne her og sjekk utstyrslisten og se hva som mangler. Husk at du kan skyte en hvit pil etter parkeringssensorer, fungerende cruise-control, automatiske vindusviskere og en hel del annet om du velger Tesla. Sjekk også erfaringer og undersøkelser rundt omkring når det gjelder kvalitet og service.

Liker du blended braking? Eller hvertfall muligheten til å styre hvor mye one-pedal-kjøring du vil ha? Går for noe annet enn Tesla.

Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Tesla er ganske langt fremme på App også. Jeg trodde først noe var feil med min Audi Q7 etron app styring, men det skulle være sånn sa de.. 

-4-5min fra man trykker "send" på timet lading til appen slutter å spinne og har sendt det til bilen

-konstant delay på de samme 5 minuttene på alt av info. F. Eks plugges lader i må en bare være tolmodig med å se at alt er ok i App for det tar flere minutter før en ser noe

-går ikke å stille ladestrøm i app

-går ikke å stille forvarmingstemp I app

-kan ikke fjernstarte bil fra app 

Og listen fortsetter med ting som var helt vanlig å finne hos tesla for 8-10år siden. 

Ja dette bugner nok i at Tesla i all hovedsak er ett teknologi selskap som leverer biler, mens "resten" stort sett har vært bil selskaper som nå prøver å levere teknologi. Ser en også på mange av tilbakekallingene som Tesla har gjort OTA i årevis mens de andre ofte må inn med bilene likevel. 

 

Jeg lager software som bruker tesla sitt api, og det er utrolig lite "klaging" på stabilitet etc. Det bare fungerer, stort sett.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

At det skulle være noe bedre automasjon i Tesla enn hos andre. Sist jeg sjekket så sendte Tesla ufaglærte ut i et telt på parkeringsplassen for å sette sammen biler.

Til han som lurer. Ignorer Tesla-selgerne her og sjekk utstyrslisten og se hva som mangler. Husk at du kan skyte en hvit pil etter parkeringssensorer, fungerende cruise-control, automatiske vindusviskere og en hel del annet om du velger Tesla. Sjekk også erfaringer og undersøkelser rundt omkring når det gjelder kvalitet og service.

Liker du blended braking? Eller hvertfall muligheten til å styre hvor mye one-pedal-kjøring du vil ha? Går for noe annet enn Tesla.

Ikke hør på shorteren. Tesla leder ann i assistentsystemer om en stoler på ENCAP. De er på topp 1 og 2. Sensorer erstattes av software, men når er fortsatt usikkert. Men de har vell startet å fjerne fra S/X også nå så det nærmer seg. Det er få som aksepterer at slikt mangler på millionbiler så presset øker. 

Ang e-pedal og slikt så kommer en rundt problemet med 3 parts utstyr eller om en kjøper performance versjoner, der styrer en dette helt dynamisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å bringe dette tilbake til TS sitt spørsmål

1. Jeg ville muligens å ha kjøpt en Y istedenfor en 3 dersom du skal kjøpe deg en helt ny bil. Verditapet kan antas å være ganske mye lavere på en crossover SUV enn en sedan. Historisk er det ikke så veldig mange som har lyst på sedaner i Norge.

2. For å kjøre elbil som nr 1 bil, så er forbruk og lading veldig viktig med mindre du aldri kjører på tur lengre enn 30 mil t/r. Etter å ha hatt elbil som familiebil siste 4 år, så kan jeg genrelt si IKKE velg noe annet enn Tesla. Ladenettverk og konsistent rekkevidde og forbruk i all slags vær trumfer alt annet når du kommer fra ICE verdenen og skal tilpasse deg elbilverdenen.

3. Du spurte spesifikt hva du skal se etter når du kjøper model 3 brukt. 

  • 2019 modeller kommer både med HW 2.5 og HW3 på ombord computer. Velg de som har HW3. Du ser det i softwaremenyen. Det skal stå "full self driving computer"
  • 1076867520_Screenshot2023-03-08at12_37_28.thumb.png.cceb3859541fa701879abf9dd87b7f1e.png
  • Det er ikke mulig å ettermontere hengerfeste på model 3, så om det er viktig sørg for å finne en med HF
  • Varmepumpe kom i 21, jeg vil anbefale å velge en bil med det, hvis du har budsjett til det
  • Det er endringer på lykter og interiør i på 2021 modeller, men noen ganger har de vært litt schizofrene så se etter om det er linser i frontlyktene for å se om det er de nyeste
  • 1953645576_Screenshot2023-03-08at12_41_52.thumb.png.bce434a485ee7763c68c25f223c993f4.png
  • Merk deg om det følger med vinterdekk eller ikke på bruktbilene, det er ikke alle det gjør det på, og det koster jo litt
  • EAP (enhanced autopilot) og FSD (full self driving) er ikke verdt noenting, så ikke betal noe ekstra for det, eller la det påvirke bilvalg
  • Angående lakken så er Rød lakk > hvit lakk > Blå lakk > Grå lakk > Svart lakk hierakiet tror jeg, den svarte lakken er kjip, har null dybde og riper noe innihelvete lett
  • Jeg ville valgt 18" felger over 19" de er dårlig isolerte og stive disse bilene (ble vel litt bedre i 21 og 22) så hjulstøy er høy
  • Dekk er dyrt, sjekk at det er mye spor igjen og at det er et alright merke. Dette er tunge biler med mye dreiemoment, de krever sitt av dekkene. Michelin Pilot Sport er førstevalget mitt på de. Står det landsail og Kinasleng dekk på ville jeg prutet 15 tusen.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge er det til jeg kan kjøpe noe ala en Tesla Model Y med 4wd, ok henger-kapasitet og stasjons-vogn-rumpe (selv om det går ut over aerodynamikk) til rundt 500’?

Om den ser ut som en VW Sharan eller Mercedes R-klasse er helt greit men jeg vil gjerne ha en elektrisk bil som er behagelig å kjøre Oslo-Trondheim med 5 voksne og litt bagasje, som kan dra en henger med hageavfall eller noen sponplater, som gir flat og full lasterom ala en vanlig Tysk/Svensk stasjonsvogn.

Jeg trenger ikke 20cm bakkeklaring, faux Land Rover look plastikk-panel eller vinsj i front, men 4wd er kjekt å ha.

Hvis det hadde vært mulig å lage front, skjermer, dører og bakstuss i et materiale som ikke ble skadet av at nabobilen smeller opp døra, en smårolling som er uforsiktig med handlevogna eller et sammenstøtt i 5km/t, og som ikke krevde å lakkeres opp om noe må byttes så kan jeg betale litt mer.

-k

Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Hvor lenge er det til jeg kan kjøpe noe ala en Tesla Model Y med 4wd, ok henger-kapasitet og stasjons-vogn-rumpe (selv om det går ut over aerodynamikk) til rundt 500’?

Om den ser ut som en VW Sharan eller Mercedes R-klasse er helt greit men jeg vil gjerne ha en elektrisk bil som er behagelig å kjøre Oslo-Trondheim med 5 voksne og litt bagasje, som kan dra en henger med hageavfall eller noen sponplater, som gir flat og full lasterom ala en vanlig Tysk/Svensk stasjonsvogn.

Jeg trenger ikke 20cm bakkeklaring, faux Land Rover look plastikk-panel eller vinsj i front, men 4wd er kjekt å ha.

Hvis det hadde vært mulig å lage front, skjermer, dører og bakstuss i et materiale som ikke ble skadet av at nabobilen smeller opp døra, en smårolling som er uforsiktig med handlevogna eller et sammenstøtt i 5km/t, og som ikke krevde å lakkeres opp om noe må byttes så kan jeg betale litt mer.

-k

Tesla Y får du med firehjultstrekk og hengerfeste splitter ny til 506k: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?TRIM=LRAWD&arrangeby=relevance&zip=1348&range=0 , pluss ekstra for vinterdekk da.

Du kan foliere med en kraftig folie, så tåler den en del vil jeg tro. Så noen nevnte "selv-reparerende folie" på et forum noe sted.

Både model Y og en dyrere ioniq 5 har da plenty med lastekapasitet, ca samme volum som en skoda octavia stasjonsvogn som jeg straks bytter ut.

Men å kjøre 5 voksne behagelig i timesvis, da trenger du gå opp til en id buzz ellerno :p 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...