Gå til innhold

Skal (kanskje) kjøpe elbil, men er helt fersk på dette


M.H

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (15 minutter siden):

Hvor lenge er det til jeg kan kjøpe noe ala en Tesla Model Y med 4wd, ok henger-kapasitet og stasjons-vogn-rumpe (selv om det går ut over aerodynamikk) til rundt 500’?

Det er større bagasjerom på min TMY enn jeg hadde på min Outlander, og det er høyere tilhenger vekt på Y'en enn på Outlanderen. Men firkantet hekk er det nok LENGE til det kommer på noen Tesla.

Da må du nok over på en annen produsent, som ikke tar lavt energiforbruk like alvorlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, knutinh said:

Hvor lenge er det til jeg kan kjøpe noe ala en Tesla Model Y med 4wd, ok henger-kapasitet og stasjons-vogn-rumpe (selv om det går ut over aerodynamikk) til rundt 500’?

Om den ser ut som en VW Sharan eller Mercedes R-klasse er helt greit men jeg vil gjerne ha en elektrisk bil som er behagelig å kjøre Oslo-Trondheim med 5 voksne og litt bagasje, som kan dra en henger med hageavfall eller noen sponplater, som gir flat og full lasterom ala en vanlig Tysk/Svensk stasjonsvogn.

Jeg trenger ikke 20cm bakkeklaring, faux Land Rover look plastikk-panel eller vinsj i front, men 4wd er kjekt å ha.

Hvis det hadde vært mulig å lage front, skjermer, dører og bakstuss i et materiale som ikke ble skadet av at nabobilen smeller opp døra, en smårolling som er uforsiktig med handlevogna eller et sammenstøtt i 5km/t, og som ikke krevde å lakkeres opp om noe må byttes så kan jeg betale litt mer.

-k

Parker en V90 og en Model Y ved siden av hverandre, så skal du se at det ikke skiller noe særlig. Så drømmebilen din finnes allerede.

Bortsett fra 5 voksne komfortabelt da. Da må du opp i veldig store biler, og minivans finnes ikke enda nei.

3 Voksne sitter bedre bak i en Y enn i en V90, siden det ikke er noen kardangtunnell. Men komfortabelt for langtur vil jeg ikke påstå at det er.

 

 

 

 

Screenshot 2023-03-08 at 14.24.41.png

Screenshot 2023-03-08 at 14.28.38.png

Endret av bzzlink
La til sittekomfort pga kardangtunell
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Parker en V90 og en Model Y ved siden av hverandre, så skal du se at det ikke skiller noe særlig. Så drømmebilen din finnes allerede.

Bortsett fra 5 voksne komfortabelt da. Da må du opp i veldig store biler, og minivans finnes ikke enda nei.

3 Voksne sitter bedre bak i en Y enn i en V90, siden det ikke er noen kardangtunnell. Men komfortabelt for langtur vil jeg ikke påstå at det er.

 

 

 

 

Screenshot 2023-03-08 at 14.24.41.png

Screenshot 2023-03-08 at 14.28.38.png

Minivan kommer men er ikke 4x4 https://maxus.no/modeller/mifa9/
Så har du id buzz når den kommer med større batteri og 4x4 

Eller så høres ut som rivian r1s som en bil som hadde oppfylt alle ønskene hans og man hadde hatt masse plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvor lenge er det til jeg kan kjøpe noe ala en Tesla Model Y med 4wd, ok henger-kapasitet og stasjons-vogn-rumpe (selv om det går ut over aerodynamikk) til rundt 500’?

Om den ser ut som en VW Sharan eller Mercedes R-klasse er helt greit men jeg vil gjerne ha en elektrisk bil som er behagelig å kjøre Oslo-Trondheim med 5 voksne og litt bagasje, som kan dra en henger med hageavfall eller noen sponplater, som gir flat og full lasterom ala en vanlig Tysk/Svensk stasjonsvogn.

Jeg trenger ikke 20cm bakkeklaring, faux Land Rover look plastikk-panel eller vinsj i front, men 4wd er kjekt å ha.

Hvis det hadde vært mulig å lage front, skjermer, dører og bakstuss i et materiale som ikke ble skadet av at nabobilen smeller opp døra, en smårolling som er uforsiktig med handlevogna eller et sammenstøtt i 5km/t, og som ikke krevde å lakkeres opp om noe må byttes så kan jeg betale litt mer.

-k

Du beskriver jo egentlig Model Y dog med litt begrenset komfort for den 5. voksne personen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mercruiser said:

Hvilke fortrinn snakker du om her? 

Model Y fortrinn kontra EQC:

Billigere
Raskere lading
Lavere forbruk
Lengre rekkevidde
Bedre plass
Lettere
Høyere ytelse
Høyere toppfart
Høyere bakkeklaring

Er sikkert en liste andre veien også

200kg høyere hengervekt på EQC bl.a.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Salvesen. said:

Har jobbet på de større merkene sine fabrikker i Tyskland. De er langt bak på teknologi. Fax er trossalt en stor del av Tysk industri enda. At Tesla har større marginer enn de fleste i bransjen er jo ikke noe nytt.

Du har åpenbart ikke jobbet for tyske premiummerker i hvert fall. Ingen slår MB på teknologi, men JA - det er dyre biler hvis du skal ha det beste utstyret. 

Ditt problem er at du benytter en argumentasjon som i beste fall var gangbar for ti år siden - dengang Tesla faktisk hadde et fortrinn mht. elbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mercruiser said:

Du har åpenbart ikke jobbet for tyske premiummerker i hvert fall. Ingen slår MB på teknologi, men JA - det er dyre biler hvis du skal ha det beste utstyret. 

Ditt problem er at du benytter en argumentasjon som i beste fall var gangbar for ti år siden - dengang Tesla faktisk hadde et fortrinn mht. elbil. 

Er tanken din da at Mercedes velger å være dårligere på:

Lading
Forbruk
Rekkevidde
Plassutnyttelse
Vekt
Ytelse
Toppfart
Bakkeklaring

Selv om de er teknologiledende, og kunne vært best om de ville?

Evnt. hva er det de velger å levere som påvirker at de blir dårligere på de ovenmevnte?

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Men de kommer nok til å koste 50% mer enn budsjettet hens....

Naa koster Buzen 550 lapper, for 5 seteren.

4 hjuls driveren, har jo, som sagt stoerre batteri, litt lengre kropp, stoerre motor.

Hva tipper du, de kommer til aa ta i tillegg til, prisen for den pakken?

Er det noen som har et stalltips, om naar den kommer?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Karltorbj said:

Naa koster Buzen 550 lapper, for 5 seteren.

4 hjuls driveren, har jo, som sagt stoerre batteri, litt lengre kropp, stoerre motor.

Hva tipper du, de kommer til aa ta i tillegg til, prisen for den pakken?

Er det noen som har et stalltips, om naar den kommer?

Avhengig av batteristørrelsen men 100.000 kanskje?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, bzzlink said:

Selv om de er teknologiledende, og kunne vært best om de ville?

De er jo allerede best, men det koster. Sjekk eksempelvis ut EQS med rekkevidde på 76 mil. Neste generasjon får 104 mil. Men denne tråden handler ikke om hva som er de beste bilene å oppdrive, men om trådstarters alternativer til Tesla Y eller 3. 

Lenke til kommentar
Just now, Mercruiser said:

De er jo allerede best, men det koster. Sjekk eksempelvis ut EQS med rekkevidde på 76 mil. Neste generasjon får 104 mil. Men denne tråden handler ikke om hva som er de beste bilene å oppdrive, men om trådstarters alternativer til Tesla Y eller 3. 

eqs som går 76mil er jo bakhjulstrekk, hvis tesla hadde solgt model s igjen med bakhjuls trekk så hadde den nok gått like lang.
Lucid har jo den som går lengst på en lading med nesten 90 mil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Bortsett fra 5 voksne komfortabelt da. Da må du opp i veldig store biler, og minivans finnes ikke enda nei.

Jeg vil at bilen skal være komfortabel og jeg vil at det skal være plass til 5 voksne (også vektgrense som gjør det lovlig).

Det er ikke nødvendigvig at den 5. voksne sitter utrolig komfortabelt (5. mann sitter ikke spesielt godt i BMWen jeg har heller).

Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Jeg vil at bilen skal være komfortabel og jeg vil at det skal være plass til 5 voksne (også vektgrense som gjør det lovlig).

Det er ikke nødvendigvig at den 5. voksne sitter utrolig komfortabelt (5. mann sitter ikke spesielt godt i BMWen jeg har heller).

Volvo V90 (AA74166) nyttelast 520kg

Tesla Model Y (EE23544) nyttelast 563kg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

(...) jeg vil gjerne ha en elektrisk bil som er behagelig å kjøre Oslo-Trondheim med 5 voksne og litt bagasje, som kan dra en henger med hageavfall eller noen sponplater, som gir flat og full lasterom ala en vanlig Tysk/Svensk stasjonsvogn.

Jeg vil ha samme form som du. Jeg har/har hatt V50, V70 og V90. Forskjellen mellom en V70 og elbiler er at elbiler har trekanta bagasjerom på grunn av aerodynamikk. Det er sikkert fint for å måle opp liter i en høy crossover, men når man har behov for å pakke inn ikke-trekanta utstyr i bagasjerommet, må man opp i de aller største SUVene for å gjenskape funksjonaliteten til en V70 eller Superb.

For en SUV som skal gjøre samme jobben, blir prisen mye høyere. Taket også, men til gjengjeld er bagasjerommet kortere,  spesielt oppe. 

Men "vanlig" er lengre ikke et godt ord om tyske og svenske stasjonsvogner. Mercedes-Benz har jo for eksempel ikke laget en elektrisk stasjonsvogn, ikke Volvo heller. I USA har de så og si lagt ned hele segmentet. Jeg leste vel en forklaring fra en eller annen direktør der det ble forklart med at det var viktig at de første elektriske modellene var store suksesser, og stasjonsvogner hadde mye lavere salgstall, så det blir nedprioritert inntil de kan vise til en suksessfull overgang. 

Det er sikkert en mye riktigere forklaring enn den jeg har brukt selv: hvorfor undergrave segmentet til store luksus-SUVer med å tilby samme funksjonalitet i en billigere stasjonsvogn? 

3 hours ago, Axefjord said:

(...)

Både model Y og en dyrere ioniq 5 har da plenty med lastekapasitet, ca samme volum som en skoda octavia stasjonsvogn som jeg straks bytter ut.

Men å kjøre 5 voksne behagelig i timesvis, da trenger du gå opp til en id buzz ellerno :p 

Jeg tror at mange av oss som fortsatt vil ha stasjonsvogn er mer opptatt av utnyttbar størrelse (for eksempel minste lengde * minste høyde * minste bredde) enn volum. Aerodynamikken går ut over nytteverdien. V90 har et enormt bagasjerom men det er også avrundet bak. Sammenlignet med V70 betyr det at der jeg har god plass til to rullestoler i en V70, får jeg med én i V90en og da må den stå nesten nøyaktig i midten. Første utgave av V60 som skulle erstatte V50 har hva jeg vil kalle et udugelig bagasjerom. Og de fleste elektriske crossovere har gått den retninga. 

Bedre enn en V90 hadde vært en Buzz. Faktisk er en Buzz som jeg ser det en ganske fantastisk modell. Når den etter hvert kommer over barnesykdommene og kommer inn i bruktmarkedet, kan den bli ganske spennende som oppgradering for stasjonsvogner. Og der kan man tydeligvis tillate seg å bryte litt med aerodynamikken, så ser ikke noen grunn til at ikke det kan komme flere boksete modeller. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Jeg vil ha samme form som du. Jeg har/har hatt V50, V70 og V90. Forskjellen mellom en V70 og elbiler er at elbiler har trekanta bagasjerom på grunn av aerodynamikk. Det er sikkert fint for å måle opp liter i en høy crossover, men når man har behov for å pakke inn ikke-trekanta utstyr i bagasjerommet, må man opp i de aller største SUVene for å gjenskape funksjonaliteten til en V70 eller Superb.

For en SUV som skal gjøre samme jobben, blir prisen mye høyere. Taket også, men til gjengjeld er bagasjerommet kortere,  spesielt oppe. 

Men "vanlig" er lengre ikke et godt ord om tyske og svenske stasjonsvogner. Mercedes-Benz har jo for eksempel ikke laget en elektrisk stasjonsvogn, ikke Volvo heller. I USA har de så og si lagt ned hele segmentet. Jeg leste vel en forklaring fra en eller annen direktør der det ble forklart med at det var viktig at de første elektriske modellene var store suksesser, og stasjonsvogner hadde mye lavere salgstall, så det blir nedprioritert inntil de kan vise til en suksessfull overgang. 

Det er sikkert en mye riktigere forklaring enn den jeg har brukt selv: hvorfor undergrave segmentet til store luksus-SUVer med å tilby samme funksjonalitet i en billigere stasjonsvogn? 

Jeg tror at mange av oss som fortsatt vil ha stasjonsvogn er mer opptatt av utnyttbar størrelse (for eksempel minste lengde * minste høyde * minste bredde) enn volum. Aerodynamikken går ut over nytteverdien. V90 har et enormt bagasjerom men det er også avrundet bak. Sammenlignet med V70 betyr det at der jeg har god plass til to rullestoler i en V70, får jeg med én i V90en og da må den stå nesten nøyaktig i midten. Første utgave av V60 som skulle erstatte V50 har hva jeg vil kalle et udugelig bagasjerom. Og de fleste elektriske crossovere har gått den retninga. 

Bedre enn en V90 hadde vært en Buzz. Faktisk er en Buzz som jeg ser det en ganske fantastisk modell. Når den etter hvert kommer over barnesykdommene og kommer inn i bruktmarkedet, kan den bli ganske spennende som oppgradering for stasjonsvogner. Og der kan man tydeligvis tillate seg å bryte litt med aerodynamikken, så ser ikke noen grunn til at ikke det kan komme flere boksete modeller. 

Model Y har 5kWt mindre batteri OG 4 hjulstrekk og går 12 mil lenger enn Buzz. Det sier vel sitt om at form er ganske viktig. Honnør til VW for at de lager kassebil, jeg var å kikket på den selv. 10 mil lenger rekkevidde + 4x4 + forvarming så kan det være aktuelt. Men må også koste under 600’ ferdig utstyrt… og Tesla må åpne ladenettverket sitt i hele Skandinavia. Lang ønskeliste der altså….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant test fra utasjærs denne uken. CAR-Magazine, kanskje verdens beste bilmagasin har i siste nummer testet Y Dual Motor LR, EQB 300 4Matic AMG-Line og BMW iX1 xDrive30 M Sport. Konklusjonen ble ikke overaskende at Tesla hadde det beste drivverket (ytelse/forbruk) og bra pakking, men at de faller gjennom på de fleste andre områder. Spesiellt byggekvalitet, finnish, chassis og støynivå får slakt. Faktisk så ille at de mente en ekstra ladepause som måtte til i de 2 andre bilene var helt verdt det i forhold til å måtte kjøre rundt i Model Y. På de 2 andre bilene gikk kritikken på dårligere rekkevidde, dårligere ytelser, spesiellt i motorveihastighet, og at en del løsninger som feks infotainment var kjipet ned i forhold til andre modeller fra merkene. Konklusjon 1. Mercedes 2. BMW 3.Tesla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...