Gå til innhold

Skal (kanskje) kjøpe elbil, men er helt fersk på dette


M.H

Anbefalte innlegg

M.H skrev (1 time siden):

Jeg tror vel og dette med den skjermen er en vanesak. Tesla i forskjellige varianter har jo blitt en vanlig bil nå, så de fleste venner seg tydeligvis til det. Takk! :)

Jeg har hatt franske biler tidligere, med midtstilte instrumentpanel/speedometer, og det var ikke noe tema/problem da, så hvorfor skulle det være det nå? ☺️

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Senest ute er jo Toyota bZ4X som gjør det helt fryktelig dårlig i rekkeviddetesten til Bjørn Nyland på YouTube.

Ikke bare på Bjørn sin test, men på ALLE vintertester de er med på. De sluttet vel å låne ut bilene til slike tester. Forståelig nok.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ikke bare på Bjørn sin test, men på ALLE vintertester de er med på. De sluttet vel å låne ut bilene til slike tester. Forståelig nok.

4*C på Bjørn Nyland sin test? Joda, vinterstid, men også helt elendig effektivitet ved 120km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at tesla akkurat skrudde ned prisene på X og S i usa. Det vil nok komme en justering i norge også.

 

Selv kjøper jeg en familiebil akkurat nå. Det sto mellom Skoda enyaq, hyundai ioniq 5 og tesla Y. Vi går nok for Ioniq 5, tesla har litt for mange minus for vår bruk.

Skoda enyaq: Veldig lite for pengene, ellers veldig grei å kjøre. Kjennes ut som en el-versjon av en bensinbil med god akselerasjon. God langlys! Treg lading og kort rekkevidde på vinteren.

Ioniq 5: Veldig grei å kjøre som skodaen. Største forskjellen er mye mer utstyr for pengene og kjappere lading. Vær obs på nyttelast, med takvindu og stor familie blir det lite margin om man skulle bli stoppet og veid. Kan kjøre inn i garasjen mens vi står utenfor. Temmelig dårlig navigasjon, man støtter android auto.

Tesla Y: Veldig mye for pengene! Mangler parkeringssensor pr nå. Den har også kun et nivå av regenerering, som gjør at man ikke kan "trille" bilen som andre biler, man må alltids ha pedalen nede for at bilen ikke skal "bremse" (regenerere). Litt tyngre på både hendler og ratt, og det å bruke kamera istedenfor andre sensorer gjør bilen billigere, men man får noen bugs (dårlig regnsensor, falske nødbrems).

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Merk at tesla akkurat skrudde ned prisene på X og S i usa. Det vil nok komme en justering i norge også.

 

Selv kjøper jeg en familiebil akkurat nå. Det sto mellom Skoda enyaq, hyundai ioniq 5 og tesla Y. Vi går nok for Ioniq 5, tesla har litt for mange minus for vår bruk.

Skoda enyaq: Veldig lite for pengene, ellers veldig grei å kjøre. Kjennes ut som en el-versjon av en bensinbil med god akselerasjon. God langlys! Treg lading og kort rekkevidde på vinteren.

Ioniq 5: Veldig grei å kjøre som skodaen. Største forskjellen er mye mer utstyr for pengene og kjappere lading. Vær obs på nyttelast, med takvindu og stor familie blir det lite margin om man skulle bli stoppet og veid. Kan kjøre inn i garasjen mens vi står utenfor. Temmelig dårlig navigasjon, man støtter android auto.

Tesla Y: Veldig mye for pengene! Mangler parkeringssensor pr nå. Den har også kun et nivå av regenerering, som gjør at man ikke kan "trille" bilen som andre biler, man må alltids ha pedalen nede for at bilen ikke skal "bremse" (regenerere). Litt tyngre på både hendler og ratt, og det å bruke kamera istedenfor andre sensorer gjør bilen billigere, men man får noen bugs (dårlig regnsensor, falske nødbrems).

De har skrudd ned prisen på S/X i usa mange ganger. Uten å gjøre endinger her. Bilen har nettopp blitt lansert i landet. Men en vet aldri. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Axefjord said:

Tesla Y: Veldig mye for pengene! Mangler parkeringssensor pr nå. Den har også kun et nivå av regenerering, som gjør at man ikke kan "trille" bilen som andre biler, man må alltids ha pedalen nede for at bilen ikke skal "bremse" (regenerere). Litt tyngre på både hendler og ratt, og det å bruke kamera istedenfor andre sensorer gjør bilen billigere, men man får noen bugs (dårlig regnsensor, falske nødbrems).

Hvor tungt rattet er kan justeres i menyen, og de fleste kjøret vel med cruisecontrol og ikke manuelt. Dog er det lurt å sette bilen i nøytral innimellom for å få rensket bremsene litt.

En annen fordel med Y (som man kansje ikke får opplevd med prøvekjøring) er at den har meget god app til å kontrollere det meste med. Dette er også nøkkelen til bilen så man slipper å drasse på det. Bilene er også profilbaserte så hver sjofør har sine egne instillinger til sete/speil/ratt/spotify osv og det velges sømløst etter hvem som setter seg i førersetet.

Meget praktisk om man er som meg og av å til låner bort bilen til fruen i huset som liker å kjøre med rattet inni magen.

Tesla krever heller ikke at man følger noe serviceplan for å beholde garantien sin, så man har mulighet til å spare litt penger ved å utføre det og selv.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 2/23/2023 at 6:37 PM, Reg2000 said:

Er skeptisk til Tesla selv. De er best på mye av elektronikken og programvaren, men byggekvaliteten er ofte dårlig.

Nå som premiummerkene har satset stort på elbil, kan man ikke lenger hevde at Tesla er best på noe som helst. Personlig har jeg ikke noe mot Tesla, men de har ikke lenger noe fortrinn hva elbil-teknologi angår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/24/2023 at 8:27 PM, M.H said:

Model Y har jeg faktisk oversett litt. Ser overraskende OK ut, og det er jo et stort pluss at krok er inkludert, og at den kan dra 1600 kg. Faktisk et bedre alternativ enn Model 3, etter en rask titt. 

Det er forståelig at Model Y har blitt populær, men den sliter mye med barnesykdommer. En annen ulempe, er at den har kuttet ut alle sensorer og utelukkende baserer seg på kamera. I norsk klima der biler blir svært møkkete er ikke dette noen fordel. Andre ting som Tesla sliter med, california-utviklet som de er, er kuldeproblematikk. Eksempelvis er innfelte dørhåndtak pent, men fungerer dårlig med kulde og is.

Det finnes veldig mye bra elbiler å velge blant i dag, ikke minst også premiummerker. Er ingen motstander av Tesla, men du bør også seriøst vurdere andre merker. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (7 minutter siden):

Det er forståelig at Model Y har blitt populær, men den sliter mye med barnesykdommer. En annen ulempe, er at den har kuttet ut alle sensorer og utelukkende baserer seg på kamera. I norsk klima der biler blir svært møkkete er ikke dette noen fordel. Andre ting som Tesla sliter med, california-utviklet som de er, er kuldeproblematikk. Eksempelvis er innfelte dørhåndtak pent, men fungerer dårlig med kulde og is.

Det finnes veldig mye bra elbiler å velge blant i dag, ikke minst også premiummerker. Er ingen motstander av Tesla, men du bør også seriøst vurdere andre merker. 

Problemet er jo prisene til de andre, det er ingen som leverer tilsvarende til samme pris og de har ikke marginene til å møte prisen. Det er nok det største problemet til "resten" om dagen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Problemet er jo prisene til de andre, det er ingen som leverer tilsvarende til samme pris og de har ikke marginene til å møte prisen. Det er nok det største problemet til "resten" om dagen. 

Er ikke enig i det. Skal du ha billig Tesla snakker vi om Model 3 eller Model Y. Dette er i utgangspunktet enkle biler. Hva er det disse leverer som ikke finnes hos andre merker i samme prisleie? Jeg ser også at noen i denne tråden argumenterer med fordeler som finnes i nær sagt alle nye biler i dag - eksempelvis stemmestyring og automatisk førerinnstilling for å nevne noe. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (19 minutter siden):

Nå som premiummerkene har satset stort på elbil, kan man ikke lenger hevde at Tesla er best på noe som helst. Personlig har jeg ikke noe mot Tesla, men de har ikke lenger noe fortrinn hva elbil-teknologi angår. 

Det skrev folk på forumer for 5 år siden også, og det var like galt da også.

Tesla er langt framme på ytelser, rekkevidde/forbruk og lademuligheter, spesielt om vinteren, mens mange andre biler sliter med treg hurtiglading i minusgrader får vi 250kW inn på batteriet fordi Tesla tenkte på dette og la inn automatisk temperering av batteriet når man navigerer til hurtiglader, så noe skjønner de av vinter og kulde selv om de bor i California. Lavt forbruk gjør også at man får mye rekkevidde selv om man noen steder må lade på lav effekt på saktelading.

Men andre premiummerker kan være mer premium på setetrekk, dørlyd, panelgap osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, RJohannesen said:

Det skrev folk på forumer for 5 år siden også, og det var like galt da også.

Tesla er langt framme på ytelser, rekkevidde/forbruk og lademuligheter, spesielt om vinteren, mens mange andre biler sliter med treg hurtiglading i minusgrader får vi 250kW inn på batteriet fordi Tesla tenkte på dette og la inn automatisk temperering av batteriet når man navigerer til hurtiglader, så noe skjønner de av vinter og kulde selv om de bor i California. Lavt forbruk gjør også at man får mye rekkevidde selv om man noen steder må lade på lav effekt på saktelading.

Men andre premiummerker kan være mer premium på setetrekk, dørlyd, panelgap osv.

Her tror jeg du må oppdatere deg litt. Forvarming av batteriet er helt vanlig i dag. Når det gjelder rekkevidde har de heller ikke noe fortrinn lenger. 

Lenke til kommentar

Prisene til de andre er så definitivt et problem. Det er ikke lengre noe å spare på å kjøpe tsjekkisk og lite å spare på å kjøpe koreansk. Ukjente kinesiske merker med haugevis av barnesykdommer koster det samme som Tesla. Og en Volvo med bakkeklaring koster nå et halvt rekkehus. 

Det er mulig at Peugeot har hyggelige elbilpriser til sammenligning, men sammenligner man med hvilket prissegment som europeere i byer har kjøpt mest av historisk sett - gjerne modeller under 100k NOK - er det nok ganske mange som ikke lenger vil kunne kjøpe nybiler i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (32 minutter siden):

Er ikke enig i det. Skal du ha billig Tesla snakker vi om Model 3 eller Model Y. Dette er i utgangspunktet enkle biler. Hva er det disse leverer som ikke finnes hos andre merker i samme prisleie? Jeg ser også at noen i denne tråden argumenterer med fordeler som finnes i nær sagt alle nye biler i dag - eksempelvis stemmestyring og automatisk førerinnstilling for å nevne noe. 

Har ikke sagt at de leverer ting de andre ikke har, men de andre koster bare mye mer enn prisen på Model 3/y om dagen. Spessielt om en legger til tilsvarende utstyr som kommer standard hos tesla. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (37 minutter siden):

Min EQC gjør eksempelvis det. Selv en gammel ordinær Kia Soul fra 2016 har forvarming.  

eeeh 

 

Dette er 2012 lade hastigheter for Tesla. 

image.png.7eb59f579328538f4c091c8927043a64.png

 

EDIT: Faktisk må en forvente å bruke mer enn 20% lengre tid på langtur med denne bilen kontra en tesla. Vill si det har noe å si...

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her var det snakk om forvarming av batteri som sådan. Kia'n ble kun nevnt for å understreke at dette ikke er noe unikt og nytt for Tesla, slik noen antyder. Som jeg har nevnt flere ganger - jeg har ikke noe i mot Tesla, men det finnes altså andre merker å vurdere, herunder ordinære biler til fornuftige priser. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mercruiser said:

Her var det snakk om forvarming av batteri som sådan. Kia'n ble kun nevnt for å understreke at dette ikke er noe unikt og nytt for Tesla, slik noen antyder. Som jeg har nevnt flere ganger - jeg har ikke noe i mot Tesla, men det finnes altså andre merker å vurdere, herunder ordinære biler til fornuftige priser. 

Hvilke biler da, til samme pris?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (9 minutter siden):

Her var det snakk om forvarming av batteri som sådan. Kia'n ble kun nevnt for å understreke at dette ikke er noe unikt og nytt for Tesla, slik noen antyder. Som jeg har nevnt flere ganger - jeg har ikke noe i mot Tesla, men det finnes altså andre merker å vurdere, herunder ordinære biler til fornuftige priser. 

Igjen, hvilke biler har tilsvarende priser? Og hvordan forvarmer en batteriet til Soulen? 

 

Jeg påstår ikke at Tesla er bedre enn andre, det eneste jeg sier er at de har priset seg slik at det er vanskelig å finne en bil med tilsvarende utstyr til tilsvarende pris. Da snakker jeg om rekkevidde/lading samt utstyr som filholder, nøkkelfritt, elektrisk bakluke osv. Ingenting nytt eller fancy, bare gratis hos tesla til en allerede lav pris

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...