Gå til innhold

Å klemme og kose på sjefen


Gjest d297a...aae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Høres spesielt ut. Har hatt kvinnelige sjefer flere ganger og det har ikke falt meg inn å ta på dem. Tror også det hadde sendt meg i ekspressfart inn til HR for en avslutning av arbeidsforholdet. Jeg hadde lyst til å kvele en kvinnelig sjef en gang, men valgte da å slutte selv. Var nok litt sett i ettertid.

Lurt. Kvelning av sjefen ville nok gitt litt større konsekvenser enn et møte med HR. 

Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae skrev (2 timer siden):

Burde jeg lære noe av klemmeren. Det gis også skuldermassasje og stryking. 

Det kommer helt an på hvor attraktiv du er. Dersom du ikke er attraktiv nok vil det kun bli sett på som creepy og føre til et lite hyggelig møte med HR, og muligens en avslutning av arbeidsforholdet. Men dersom du er høy og kjekk kan det nok fungere. Vi trenger mer informasjon om deg, høyde, vekt, etnisitet osv. Eventuelt et bilde av noen du ligner på. Har du draget på damene ellers?

Endret av ITtraktor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Ganske trist at noe så enkelt som en klem, lett massasje og fysisk kontakt er "kontroversielt" her i Norge. Det er først å fremst en kulturell ting. Men det er helt umulig å svare TS, fordi det mangler så utrolig mye kontekst her. 

Fysisk lett kontakt gir bedre relasjon, økt tillitt, trygghet og gir så uendelig mye medmenneskelige fordeler. Men dessverre ser mange på det som en intim greie, tett opp mot seksualitet. Du merker VELDIG fort dersom en person er ubekvem i en klemmesituasjon. Det ser ikke ut til å være tilfellet her. Så la dem bare for holde på akkurat som de ønsker - uten å overtenke noe mer over dette.

Jeg er selv mann og har selv ved enkelte anledninger klemt både ledere, kolleger og brukere/pasienter i jobbsammenheng. Men så har også dette skjedd i helsetjenesten, der man ofte er tetter på hverandre enn i andre yrker. 
Når det gjelder nye personer, så spør jeg alltid først - "kan jeg gi deg en klem", eller jeg tar ut armen og signaliserer at jeg ønsker å gi en klem. Noen ganger får jeg avvisning tilbake. Da er det bare å trekke seg. Enkelt og greit. Men når man først har fått aksept, så trenger man som regel ikke spørre igjen. Da blir det ganske naturlig å bare klemme i vei. 

 

Enig i det du skriver. Og takk for at du er slik person som spør i forkant, er var på signaler, ser an situasjon og aksepterer et nei! 

Lenke til kommentar

Jeg (M45, ikke klemmer) har merket at folk er veldig forskjellige på dette. Jeg har mange forskjellige nasjonaliteter på teamet og arbeidsplassen, og mange damer. Det er mye klemming.

Når folk under, på samme nivå, eller over meg i organisasjonen lener seg inn for en klem, så svarer jeg at jeg ikke er en klemmer, men skal gjøre et unntak for deg.

Jeg initierer aldri klemmer, (med noen få unntak - møtte min, nå kone, på jobb :))

Sånn generelt så betyr innskrenket intimsone mellom to kollegaer at de har en connection, uskyldig eller ikke, utenfor jobb.

Som @ITtraktor og @Milhouse85 er inne på på hver sin måte, er dette vanskelig å navigere. Det er definitivt forskjell fra person til person hva man "kommer unna med". Handlinger og ord fra en person kan være akseptert, mens de samme handlingene og ordene fra en annen kan sende deg til HR. Dette går på personlighet, utseende og plenums oppfattelse av personen basert på erfaring

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Uavhengig av om man jeg er en klemmer eller ikke-klemmer så vil jeg si at det er høyst upassende å gjøre slik på fast basis med mindre det skulle være et dødsfall i nær familie el. Selv da skal man være forsiktig.

Uavhengig av hvorvidt denne kroppskontakten med leder er passende eller ei vil det føre til unødvendige gnissninger i arbeidsmiljøet som en oppegående leder bør vite at man bør unngå. Å være leder kan til tider være en ensom oppgave, derfor er ikke alle skikket til det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae

TS her. Jeg er ikke spesielt attraktiv nei, desverre. Selvsagt har det en rolle hvordan man ser ut. 

Klemmeren jeg omtaler er en attraktiv person.

Mulig jeg er gammeldags, lederen er litt yngre enn meg. Er det vanlig å kose ekstra, stryke på ryggen og sitte tett inntil sjefen sin? Den mer "formelle" klemmen er greit nok. Selvsagt er en god lang klem med sterk omfavnelse noe godt og bra. For meg er det bare ikke naturlig med min overordnete, som har personalansvar med mer for meg i bedriften. 

Anonymous poster hash: d297a...aae

Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae skrev (40 minutter siden):

TS her. Jeg er ikke spesielt attraktiv nei, desverre. Selvsagt har det en rolle hvordan man ser ut. 

Klemmeren jeg omtaler er en attraktiv person.

Mulig jeg er gammeldags, lederen er litt yngre enn meg. Er det vanlig å kose ekstra, stryke på ryggen og sitte tett inntil sjefen sin? Den mer "formelle" klemmen er greit nok. Selvsagt er en god lang klem med sterk omfavnelse noe godt og bra. For meg er det bare ikke naturlig med min overordnete, som har personalansvar med mer for meg i bedriften. 

Anonymous poster hash: d297a...aae


Det som er fremmed kan ofte føles litt rart. Som barn og ungdom, er det vanlig å "koseleke/kosesloss". Jeg har i det siste sett på "Klar til strid" på NRK, der de har fulgt 18-19 åringer gjennom førstegangstjenesten. Det gleder meg å se hvor fysiske de er mot hverandre, både på klem, tull og moro - men også med omsorg. Det var ikke så mye av det da jeg tjenestegjorde i 2004. Men nok om det.

Jeg tror at man sakte men sikkert, i voksen alder - alt etter oppvekst og hva man er vant med. "Mister" litt av denne gleden. Så dersom man føler på dette utenforskapet, og ser noen som har bevart denne "lekende", lette, fysiske kontakten. Så kan man fort føle det er litt rart, samtidig som man blir litt ubekvem i slike settinger. Jeg vil kalle det sjalusi. For hvem ønsker vel ikke mer nærhet i varme i en traus hverdag, og da ofte i jobbsammenheng? At man er attraktiv gjør det bare lettere å være litt frempå, ikke nødvendigvis på grunn av utseendet, men fordi man er trygg på seg selv.

I min barndom var det aldri vanlig med fysisk kontakt hjemme. Så det med klem og fysisk kontakt, lærte jeg meg ganske sent i livet. Kanskje forsøker jeg å "ta igjen" litt av det tapte. Så jeg klemmer så mye som mulig, både kvinner og menn. Ikke at det har skjedd så ofte, men dersom en av mine klemmer blir for påtvunget, kan den andre part reagerer med stivhet, samtidig som man ofte blir stram/anstrengt rundt øynene, og biter igjen munn litt - samt man bare står som en pinne og venter på at det skal gå over. 

Så dersom denne klemmemannen og klemmedama (uavhengig av ansvarsroller, det betyr jo nada i det store bilde...) syns det bare er kjekt å klemme på hverandre. Så er det ingen verdens ting galt i det. Du bør tvert i mot glede deg på deres vegne. Kanskje du kan ta en spøkefull kommentar på denne nærheten ved passende anledninger. :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae

Takk Milhouse85.

Uavhengig av klemming på lederen, så skal jeg bli flinkere til å hevde min rett av og til. For lederen har gitt den ene noen goder andre ikke har fått. Dvs. det utøves, en sterk fleksibilitet fra lederctil den ansatte, uten at den ansatte er fleksibel tilbake.

Det jeg ser så langt, denne tråden er jo ikke fasit eller empirisk (😊), er at å klemme ekstra og ha ekstra nærhet til sin overordnede ikke ses på som noe rart.

Jeg tenker litt på det med profesjonell avstand men åpenhet til leder. Selv har jeg lyst til å klemme mange, selvsagt har en som er kjekk i utsende en mer selvtillit. All forskning viser jo at pene mennesker har fordeler av det mellommenneskelig, når man så er god i faget sitt og lignende, står de med ekstra styrke i mange settinger. 

Anonymous poster hash: d297a...aae

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Det som er fremmed kan ofte føles litt rart. Som barn og ungdom, er det vanlig å "koseleke/kosesloss". Jeg har i det siste sett på "Klar til strid" på NRK, der de har fulgt 18-19 åringer gjennom førstegangstjenesten. Det gleder meg å se hvor fysiske de er mot hverandre, både på klem, tull og moro - men også med omsorg. Det var ikke så mye av det da jeg tjenestegjorde i 2004. Men nok om det.

Det er et TV-program som er klippet, det er ikke virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 minutt siden):

Det er et TV-program som er klippet, det er ikke virkeligheten.

Sterkt uenig. Serien viser et veldig realistisk bilde over hvordan samholdet og samværet i gruppen er. Dette er ikke regissert på noe som helst måte. Hvordan mener du at dette ikke er virkeligheten? 

b0Senx8egPSStlv1MPoCOAbJNa8b0fSWmbUSrlez

6b79b37e-8c68-4551-ab73-5cad31ce364c.jpg

Så hva er det som ikke er ekte her? Nei, nå er du fullstendig på bærtur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae
Bytex skrev (21 minutter siden):

Det høres ut som du trenger å jobbe med ditt eget selvbilde istedet for å være sinna på en fyr du mener er "kjekkere" og dermed får masse fordeler.

Er ikke sinna på ham. Han er jo snart på mange plan. 

Mitt poeng er at jeg aldri har vært vant til at ansatte kan ha, slikt forhold til sjefen sin. Jeg syntes det blir litt vel privat når jeg og kollega er, alene i møte med sjefen og kollega og henne sitter tett inntil med stryking på rygg og litt turtelduer. Jeg må kanskje si i fra at jeg ønsker at de er mer formelle når jeg er der?

Dette er en kultur vi ikke er vant til på min arbeidsplass. Jeg ser helt klart at det er hyggelig og positivt for sjefen å ha en slik varm og god ansatt.

Jeg tenker ikke at man skal ha private relasjoner med sin leder. Man er ikke kald av den grunn, har mye humor, ironi og tar meg selv nesten litt for uhøytidelig i settinger på jobb. Uten at jeg går over i tett kroppskontakt. 

Spennende med innspill.

Ansatte er i alder 45-65 år.... 

Anonymous poster hash: d297a...aae

Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae skrev (1 time siden):

Jeg tenker ikke at man skal ha private relasjoner med sin leder. Man er ikke kald av den grunn, har mye humor, ironi og tar meg selv nesten litt for uhøytidelig i settinger på jobb. Uten at jeg går over i tett kroppskontakt. 

Spennende med innspill.

Ansatte er i alder 45-65 år.... 

Anonymous poster hash: d297a...aae

Jeg tenker at hovedproblemet er at det kan skape en tvil hos de andre ansatte om det er likebehandling fra lederen, eller om klemmeren får fordeler som de andre ikke får vite om, bevisst eller ubevisst fra lederen.

Dernest er det et spørsmål om lederens integritet den dagen det må tas tøffe avgjørelser som påvirker de ansatte, som f.eks. nedbemanning eller løsing av konflikter mellom de ansatte. Dette er ikke et like stort problem hvis lederen er mellomleder vs. toppleder, men det er fortsatt et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig er det helt uakseptabel, upassende, pinlig og umusikalsk å klemme/stryke/massere/kjærtegne hverandre på en arbeidsplass uansett. Skal voksne mennesker behøve å lure på dette?

så lenge de ikke tar hverandre på tissen er det vel innafor? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...