Gå til innhold

Å klemme og kose på sjefen


Gjest d297a...aae

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Gjest Baardsen said:

Jeg foreslår at du begynner å ta med deg en pose med boller på arbeidsplassen. Hver gang de to begynner å klemme på hverandre skal du bare skyte inn, " noen som vil ha en bolle?" og legg gjerne til at de er veldig gode og søte :)

Eller bare spør "noen som vil bolle?"
 

6 hours ago, Guest d297a...aae said:

Mulig jeg er gammeldags, lederen er litt yngre enn meg. Er det vanlig å kose ekstra, stryke på ryggen og sitte tett inntil sjefen sin?

På julebordet. En god time etter desserten.

Jeg kan jo ikke si noe om hvilket miljø dere har på arbeidsplassen, men det høres definitivt ut som nære venner i privat omgang og ikke noe som passer i jobbsammenheng. På møter? Distraherer alle. På nachspiel? Helt naturlig.

Det er en intim greie. For å berøre en rygg må en hånd penetrere intimsonen. Intimt trenger ikke være en seksuell greie, og ikke maktspill heller, menneh... Han markerer jo.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d297a...aae skrev (19 timer siden):

Mulig jeg er gammeldags, lederen er litt yngre enn meg. Er det vanlig å kose ekstra, stryke på ryggen og sitte tett inntil sjefen sin? Den mer "formelle" klemmen er greit nok. Selvsagt er en god lang klem med sterk omfavnelse noe godt og bra. For meg er det bare ikke naturlig med min overordnete, som har personalansvar med mer for meg i bedriften. 

Som en ung ("ung"? er 36 nå) kvinnelig leder, så kan jeg bare si at jeg har aldri opplevd at noen har prøvd (utenom julebord, av ett par sleipe fulle folk) å bli stryket på ryggen av en ansatt, en kollega eller en sjef. 

Alle er forskjellige, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg hadde reagert veldig på om en som jeg var sjef for prøve å insje klemmer av meg i tide og utide, og sitte i møter å stryke meg på ryggen?!? glem det. 

Eneste unntaket hadde vært om personen hadde oppført seg lik mot både mannlige og kvinnelige kollegaer, men selv da ville jeg nok satt grenser for det. For meg ville det blitt opplevd som å blitt singla ut på arbeidsplassen "fordi jeg er kvinnelig sjef" og at man enten prøver å skape et for personlig/familiært forhold til meg, eller prøver å få meg til å bli en morsfigur. Pass. 

Spiller ingen rolle om det er kvinnelig eller mannlig person, jeg klemmer ikke på jobb med mindre det er god grunn for det. 

Alle er forskjellige, men jeg tror (uten å ha vitenskapelig bevis) at de fleste kvinnelige ledere er litt lik meg der. Min opplevelse er at jeg må jobbe ganske strikt med å bli tatt seriøst, og situasjoner hvor jeg kan bli stemplet som uprofesjonell unngår jeg som pesten. 

Men for all del, kan være at du jobber et sted med en helt annen takhøyde en meg, og at alle bare synes dette er varmt og koselig, men jeg mistenker at det er noe annet på gang mellom de to. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det så unormalt da? Jeg jobber som konsulent, så sitter hos kunde 95% av tiden, møter mine 2 kvinnlige ledere kanskje månedlig, omtrent hver gang jeg møter dem så er hilsenen en klem. Aldri sett på det som unaturlig eller rart.

Men for all del, hadde jeg sittet fast på kontoret og det hadde vært daglig så hadde det kanskje vært litt rart.

Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae

Som nevnt ikke den mer høflige klemmen jeg undrer meg på. 

Så å klemme sin sjef med at begge holder godt rundt hverandre og den ansatte så stryker leder på rygg, deretter setter seg tett sammen og ansatt fortsetter å stryke leder på rygg. Det er noe flere erfarer og tenker er helt ok? 

Tema er ikke klining og forhold. 

Anonymous poster hash: d297a...aae

Lenke til kommentar

Jeg tenker at å klemme er helt innafor for kollegaer som kjenner hverandre godt, som hei og hade gest. Hvis de er klemmere, vel og merke. Å sitte og stryke hverandre på ryggen i et møte er noe helt annet i min verden, og i de fleste settinger/firma vil jeg kalle det veldig uprofesjonelt. Men alt er jo relativt, og vi kjenner jo ikke omstendighetene her.

Må vel innrømme jeg tenker sjansen for at de har seg, eller i hvert fall kommer til å ha seg i fremtiden, er ganske stor. Men det sier vel kanskje mer om meg enn om dem 😅 

Lenke til kommentar
Sitat

Er det vanlig å kose ekstra, stryke på ryggen og sitte tett inntil sjefen sin? Den mer "formelle" klemmen er greit nok. Selvsagt er en god lang klem med sterk omfavnelse noe godt og bra. For meg er det bare ikke naturlig med min overordnete, som har personalansvar med mer for meg i bedriften. 

Har ikke sett noe slikt i løpet av mitt lange arbeidsliv i et internasjonalt firma.

Formelle klemmer, helt greit og vanlig i endel kulturer når de kommer på besøk.  Men klemming slik den beskrives her må være pga en personlig relasjon/historikk som gjelder utenfor arbeidstiden.  Uansett er det ikke vanlig å gjøre kjærtegn som jeg vil kalle det å stryke noen på ryggen, i avdelingsmøter o.l.

Da bringer det opp spørsmål om ikke-faglig fokus, eventuelt favorisering og helt enkelt at andre kan bli ubekvemme fordi det er i grenseland med hva som som kan være passende.  Dvs muligens er man vitne til en "metoo"-situasjon?  

 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 13.2.2023 den 18.05):


Det som er fremmed kan ofte føles litt rart. Som barn og ungdom, er det vanlig å "koseleke/kosesloss". Jeg har i det siste sett på "Klar til strid" på NRK, der de har fulgt 18-19 åringer gjennom førstegangstjenesten. Det gleder meg å se hvor fysiske de er mot hverandre, både på klem, tull og moro - men også med omsorg. Det var ikke så mye av det da jeg tjenestegjorde i 2004. Men nok om det.

Jeg tror at man sakte men sikkert, i voksen alder - alt etter oppvekst og hva man er vant med. "Mister" litt av denne gleden. Så dersom man føler på dette utenforskapet, og ser noen som har bevart denne "lekende", lette, fysiske kontakten. Så kan man fort føle det er litt rart, samtidig som man blir litt ubekvem i slike settinger. Jeg vil kalle det sjalusi. For hvem ønsker vel ikke mer nærhet i varme i en traus hverdag, og da ofte i jobbsammenheng? At man er attraktiv gjør det bare lettere å være litt frempå, ikke nødvendigvis på grunn av utseendet, men fordi man er trygg på seg selv.

I min barndom var det aldri vanlig med fysisk kontakt hjemme. Så det med klem og fysisk kontakt, lærte jeg meg ganske sent i livet. Kanskje forsøker jeg å "ta igjen" litt av det tapte. Så jeg klemmer så mye som mulig, både kvinner og menn. Ikke at det har skjedd så ofte, men dersom en av mine klemmer blir for påtvunget, kan den andre part reagerer med stivhet, samtidig som man ofte blir stram/anstrengt rundt øynene, og biter igjen munn litt - samt man bare står som en pinne og venter på at det skal gå over. 

Så dersom denne klemmemannen og klemmedama (uavhengig av ansvarsroller, det betyr jo nada i det store bilde...) syns det bare er kjekt å klemme på hverandre. Så er det ingen verdens ting galt i det. Du bør tvert i mot glede deg på deres vegne. Kanskje du kan ta en spøkefull kommentar på denne nærheten ved passende anledninger. :) 

Du skriver ingenting om strykingen på ryggen, som virker som et sentralt poeng?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d297a...aae

TS her.. Jeg er nok litt gammeldags på dette med hvordan jeg er opp mot min sjef. Interessant at flere her ser det som å holde tett rundt sjefen og gi lang klem som naturlig. At de så setter seg tett inntil hverandre etter klemmen ned stryking på rygg, ser jeg andre er enig i at er mer "intimt". 

Dette her skjer ved møter med sjefen. Om det skjer ellers også bryr meg ikke mye. Bedriften holder på å nedbemanne merkbart for tiden, en prosess som tar tid. Så jeg er nok litt ekstra oppmerksom på denne klemmingen.

Jeg tenker at en sjef skal ha et mer profesjonelt forhold til sine ansatte og tenke på sin væremåte i møter. Uansett bedriften sin situasjon. Sjefen har fem andre sjefer i konsernet, som møtes to ganger ukentlig pluss er på telefon. Sjefene har god tone. Så min sjef er nok ikke ensom. Jeg og mine kollegaer støtter også sjefen i dine gjøremål. Å være sjef kan jo være ensomt noen steder... 

Jeg kommer ikke til å kommentere  dette med sjefen, bare ta opp om denne personen får klart mange fordeler. Klemmeren er hyggelig, kompanserer kanskje for andre områder det er litt mangler fra den ansatte. 

Anonymous poster hash: d297a...aae

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 13.2.2023 den 20.44):

Sterkt uenig. Serien viser et veldig realistisk bilde over hvordan samholdet og samværet i gruppen er. Dette er ikke regissert på noe som helst måte. Hvordan mener du at dette ikke er virkeligheten? 

Forsvarssjefen kommenterte kritikken: – Det er et kulturproblem

Meldte om voldtekt i Forsvaret: – Som om noen av gutta var på jakt

Silje gledet seg til å begynne i Forsvaret.

Det er dessverre ikke bare fryd og gammen i Forsvaret.

Endret av ^fmj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 5de6f...0a3

Altså.. Du sier at vedkommende setter seg ned og stryker på sjefen sin under møter? Og samtidig snakker ned sjefen ellers?

Det er jo borderline seksuell oppmerksomhet, du kan ikke si at det IKKE er det..med mindre denne personen er deg selv, og du har asperger e.l så du ikke skjønner bedre selv og tror det er Ok. ( høres ut som en med asperger etter min erfaring mtp det du skriver også ) 

Ser for meg noen scenarioer her.

1. Sjefen vet at denne personen sliter med sosial kontakt og lar det fare da det er "greit" enn så lenge

2. De har et forhold, enten kjent eller ukjent.

3. Vedkommende som klemmer og klår prøver å dominere og bruker det som en taktikk.

Anonymous poster hash: 5de6f...0a3

Lenke til kommentar
Gjest 3fb13...738

TS her.. 

Skal vel ikke overanslysere dette. Å tro noen har forhold fotdi man klemmer og stryker på den andre blir å dra det for lang.

Jeg ser det som en teknikk for å smiske og ha tatt kontakt med sjefen.

Det jeg har reagert på er at sjefen tenker det er greit at en (utadvendt flott) ansatt får love å sitte å kose og mose med sjefen ved et møtebord foran andre ansatte. 

Anonymous poster hash: 3fb13...738

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...