Gå til innhold

Larver i maten, er det greit?


Anbefalte innlegg

kote skrev (1 minutt siden):

Det var ETT av poengene dine. Og det er direkte feil, fordi mennesker spiser insekter i store kvanta. Eller mener du at folk i den "tredje verden" ikke er mennesker?

Stråmann. Det vet du veldig godt at jeg IKKE skrev. Jeg svarer ikke på stråmenn.  Men jeg kan gjenta om du ikke fikk med deg at noen fattige mennesker i den 3.verden spiser innsekter fordi de ikke har noe valg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, kote said:

Soyaproduksjon er en av de største driverne for avskoging og må reduseres kraftig i fremtiden.

Det stemmer, men det er også verdt å merke seg at 76% av soyaproduksjonen handler om dyrefór, altså som en forlengelse av kjøtt-industrien. Kjøtt er en av de minst ressursvennlige måter å fremstille næring på, det kreves mer energi enn man høster.
Det er sikkert positivt å finne mer ressurseffektive måter å fremstille protein, noe insekter åpenbart ér, samtidig som jeg ikke helt ser vitsen med å utnytte en ny dyregruppe, hvis man kan oppnå det samme med et plantebasert kosthold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Kjøtt, brød og meieriprodukter har alltid vært menneskemat, men innsekter i noen som helst form har aldri vært det. Alt det du nevner er bare mat som kommer fra naturlige næringskilder for mennesker. 

Insekt fell inn under sekkeposten kjøtt, det er snakk om muskelfiber frå dyr så det er ingen grunn til at insekt skal utelukkast.
Basert på kostholdet til andre primatar så er det grunn til å tru at insekt har vært menneskets fyrste kjelde til kjøtt ettersom det er kjøtt som er lett å finne og fortære utan bruk av jaktredskaper til å drepe/fange dyret, og eld til å gjere kjøttet lett å fordøye. Brød kom inn i kostholdet vårt langt langt seinare.

Det blir også rart å snakke om menneskemat når mennesket er nesten altetande. Eg er med på at at gras, lauv, og lyng ikkje er menneskemat då dette er næring som vi i liten grad klarer å fordøye, men alt anna som vi kan putte i munnen og som gir kroppen vår meir energi er per definisjon menneskemat sidan det er mat mennesket kan leve av.

Å sette eit skille der vi seier at kjøtt frå pattedyr, fugl, fisk, reker og reptilar er menneskemat medan kjøtt frå insekt ikkje skal telle med virker litt kunstig.
Minner meg om det gamle ordtaket som går "fisk er fisk og kjøtt er mat".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (23 minutter siden):

Kjøtt, brød og meieriprodukter har alltid vært menneskemat, men innsekter i noen som helst form har aldri vært det. Alt det du nevner er bare mat som kommer fra naturlige næringskilder for mennesker. 

""Eating insects certainly is an old tradition," he said.

The ancient Romans and Greeks dined on insects. Pliny, the first-century Roman scholar and author of Historia Naturalis, wrote that Roman aristocrats loved to eat beetle larvae reared on flour and wine."

https://www.nationalgeographic.com/culture/article/eating-bugs-cultural-cuisine

Jeg tror at Grekerne kom før spaghetti.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo høyere opp i næringspyramiden man går, jo mer energi/vann/... går det med til å generere en kalori. Å dyrke potet for å gi til en gris som man gir til en hund og så spiser hunden er normalt mindre økonomisk enn å spise poteten selv.

Med dette som perspektiv er jeg skeptisk til insekter som løsning på miljøkriser og matkriser. Når maten skal gå igjennom et insekt så kommer det færre kalorier ut enn man putter inn. Grunnen må evt være at insektet kan nyttiggjøre seg matvarer (gress, sagmugg,...) som vi ikke kan spise. Eller at insektet kan omdanne mat til vitaminer og proteiner som vi er avhengig av.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Morromann said:

Innsekter er det reptiler lever av, ikke noedet er meningenat menneskerskalspise (...)

(...)

22 minutes ago, Morromann said:

Kjøtt, brød og meieriprodukter har alltid vært menneskemat, men innsekter i noen som helst form har aldri vært det.

Jeg har ikke mer lyst å spise insekter enn deg, men her har du nok feil. Hvis man tar utgangspunkt i bare den delen av slektstreet vårt som vi kaller det moderne mennesket, har vi eksistert i 200,000 år. Brød dukket opp i den siste tjuedelen av dette tidsrommet, og meieriprodukter 4000 år senere enn det igjen. Før 10,000 år siden var vi jegere og samlere, og spiste alt som ikke gjorde oss syke. 

Så lenge denne rasen har eksistert, har innsekter vært menneskemat. Vi er laget for det, det er en av de tingene vi kan ete.

Har ikke lyst, men det er en annen sak.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Private kjøttprodusenter skal skvises ut. Det har blitt forsøkt i mange år nå å bruke klima ideologien i ett slags frontalangrep for å legge ned så mange kjøttprodusenter som mulig i EU. Denne 'alternative' kjøttmaten er det nøye planlagte angrepet på flanken som de håper på at kan være selvforsørgende.

Norgesgruppen tror at dette er en genuin sak for klimaet og dilter etter kreftene i EU/WEF.

Målet er hovedsaklig å 'flytte' folk som eier land, slik at store internasjonale selskaper og personer kan ta over istedet, som har sterk tilknytning til WEF.

Resultatet hvis vi folket i Europa godtar at kjøttprodusenter blir fordrevet, er nok enda dårligere levestandard, der vi sannsynligvis ikke lenger får tak i skikkelig kjøtt engang, dermed går det også utover helsen vår. Overgangen går selvfølgelig sakte, og forklart med at det hele er for klimaet. En god del er med på at noen få personer skal få bestemme hva som er det beste for klimaet, men av den motstanden vi har sett i Europa til nå, så blir det trolig en hard kamp mot folket.

Motstanden i Europa kommer til å være høy, så det er bare å slenge seg på vil jeg si.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Selfuniverse said:

Private kjøttprodusenter skal skvises ut. Det har blitt forsøkt i mange år nå å bruke klima ideologien i ett slags frontalangrep for å legge ned så mange kjøttprodusenter som mulig i EU. Denne 'alternative' kjøttmaten er det nøye planlagte angrepet på flanken som de håper på at kan være selvforsørgende.

Ikke "forward" denne artikkelen til Barth Eide. Da blir penger fra oljefondet brukt til å kjøpe ut alle bøndene for å møte 2020 klimamål!

https://tvpworld.com/64801898/netherlands-to-buy-up-and-close-down-3000-farms-to-comply-with-eu-rules
 
Fremtiden blir å sitte her å knaske på tørka kakkerlakker og larver under Lørdagskosen! Kansje med en kald pils laget fra kakkerlakker? Yummy.

https://www.news18.com/news/buzz/cockroach-beer-japan-konchu-sour-4550126.html

image.thumb.png.de5caeb249c339c7c17ad90892f8c4f4.png




 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jo høyere opp i næringspyramiden man går, jo mer energi/vann/... går det med til å generere en kalori. Å dyrke potet for å gi til en gris som man gir til en hund og så spiser hunden er normalt mindre økonomisk enn å spise poteten selv.

Med dette som perspektiv er jeg skeptisk til insekter som løsning på miljøkriser og matkriser. Når maten skal gå igjennom et insekt så kommer det færre kalorier ut enn man putter inn. Grunnen må evt være at insektet kan nyttiggjøre seg matvarer (gress, sagmugg,...) som vi ikke kan spise. Eller at insektet kan omdanne mat til vitaminer og proteiner som vi er avhengig av.

-k

Ja, må vel være det det går i, at man kan benytte seg av matsvinn og søppel, for å produsere ny mat. Det vil jo i teorien være mulig å da lage proteiner og  kalorier vi ellers hadde gjort om til kompost for å starte potet -> gris -> hund syklusen på nytt.  Syklusen vil da bli: Potet -> menneske-> rester i søpla-> larver ->menneske. 

Om det er mer effektivt å lage jordbruksvarer for å gjøre om til larver, kontra å putte de inn i kuer er jeg usikker på? 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Ikke "forward" denne artikkelen til Barth Eide. Da blir penger fra oljefondet brukt til å kjøpe ut alle bøndene for å møte 2020 klimamål!
 
Fremtiden blir å sitte her å knaske på tørka kakkerlakker og larver under Lørdagskosen! Kansje med en kald pils, for de har vil ikke tenkt å ta den og?

https://tvpworld.com/64801898/netherlands-to-buy-up-and-close-down-3000-farms-to-comply-with-eu-rules

Det er litt utenfor trådens tema, men tonen kombinert med bruken av tvpworld, minner meg om en artikkel skrevet om kringkasteren som synes ganske treffende:

The broadcaster has descended into the paranoid world of the far right, where spotless, heroic, perpetually misunderstood Poles are being conspired against by dark, international German-Jewish-LGBT-plutocratic forces meeting secretly in Swiss chateaux.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Atib Azzad said:

The broadcaster has descended into the paranoid world of the far right, where spotless, heroic, perpetually misunderstood Poles are being conspired against by dark, international German-Jewish-LGBT-plutocratic forces meeting secretly in Swiss chateaux.

Høres ut som output fra "bullshitgeneratoren" ChatGPT: Plausibelt men mangler rot i fakta.

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi skal være avhengige av kollektivtransport, dusje maks 3 minutter i kaldt vann og lavt trykk, bo i sovjetblokker, spise vegansk og  insekter, være avhengig av strømstøtte for å ha råd til varme, mens alternative varmekilder er forbudt.

Velkommen til fremtiden.

Hvis du ikke er enig i at dette er veien til frelse, da er du vantro/klimaskeptiker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er litt utenfor trådens tema, men tonen kombinert med bruken av tvpworld, minner meg om en artikkel skrevet om kringkasteren som synes ganske treffende:

The broadcaster has descended into the paranoid world of the far right, where spotless, heroic, perpetually misunderstood Poles are being conspired against by dark, international German-Jewish-LGBT-plutocratic forces meeting secretly in Swiss chateaux.

Nei, det er innenfor trådens tema vil jeg si. Men det skeier fort ut når folk skal fronte sine surmaga konspirasjonsteorier.

Enkelte folk nekter å ta inn over seg at jordbruk og landbruk ødelegger naturen når den ikke er bærekraftig. Det er for tungt å innse at vi er nødt til å gjøre store endringer som fører til mindre kjøttkonsum og endrede matvaner. De tror kanskje at det "frie" markedet kan regulere det hele? 🤣

Det er bare kleint når folk tror at 2023 representerer verdens naturlige tilstand når vi lever i en verden som er dopa på petroleum, kunstgjødsel og stadig beslaglegging av naturområder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Vi skal være avhengige av kollektivtransport, dusje maks 3 minutter i kaldt vann og lavt trykk, bo i sovjetblokker, spise vegansk og  insekter, være avhengig av strømstøtte for å ha råd til varme, mens alternative varmekilder er forbudt.

Velkommen til fremtiden.

Hvis du ikke er enig i at dette er veien til frelse, da er du vantro/klimaskeptiker.

Er du klimaskeptiker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...