Gå til innhold

Larver i maten, er det greit?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som diskuterer at det fra 2023 er lov å tilsette larver i maten vår? Norgesgruppen driver med oppstart av larveproduksjon. Jeg vil ikke spise melbiller  gresshopper, larver og åmer...Hvorfor er ikke dette på nyhetene?? Blir kvalm av å tenke på det..

Screenshot_20230209-232714_Facebook.jpg

Screenshot_20230210-000245_Facebook.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er disgusting uansett. Det selges allerede brød som inneholder melbiller. Jeg visste ikke dette før denne uken og jeg som aldri studerer innholdsfortegnelsen på mat...!! Folk "dauer" jo om de får mark i maten på McDonald's og går ut i avisa, og så kanskje kjøper de brød som inneholder den samme marken....!! Æsj, sier jeg. Nei til mark i maten. WHY!! Det er ikke matmangel i Norge?!

Endret av Melizzen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke mot bruk av insekter til mat dersom det er en naturlig del av produktet, men ønsker ikke det som en tilsetningsmiddel til alt mulig rart. Er helt enig i at det i så fall bør merkes godt. For de som får hjelp på sosialen eller har dårlig økonomi, er valgfriheten ofte noe begrenset til hvilke produkter de kan kjøpe. Om First Price-varianter framover tilsettes larver for å fremme en kvalitetsforskjell mellom EMV'er og premiumprodukter, er jeg helt imot. Lus brukes forresten allerede til fargestoffer som tilsettes syltetøy og godteri med rød gele.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Har spist ristede gresshopper. Det var godt til øl.

Det er mye annet nasty shit som er lov å tilsette i mat som de fleste ikke rynker på nesa av (rapsolje f.eks.). En får lære seg å lese på innholdsfortegnelsen og vite hva man putter i munnen.

Det er ikke matmangel som er hovedargumentet for å spise insekter. Det er enormt miljøvennlig i forhold til kjøtt (klimagassutslipp, avskoging, forurensing, osv).

Men dette er nok et mellomsteg frem til vi får kultivert kjøtt dyrket frem på ren fusjonsenergi.

Endret av kote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom ein verkeleg ynskjer å bidra til å løyse klimakrisa burde ein byrje i den andre enden med å få butikkane til å redusere svinn ved at dei må setje fram varene til kraftig nedsett pris før dei evt. kastar dei. I Norge er ein i gang med å lage ei matkastelov.

Å kaste varene for deretter å lage larvar av dei for å tilsetje i maten blir for dumt, og eg stiller meg også tvilande til både klimaavtrykket og det hygieniske. Vedtaket frå EU bidreg berre til å auke fortenesta til matbaronane under dekke av miljøomsyn.

Endret av torbjornen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er ei sak frå lokalavisa Firda. Ein trailer med varer på veg til Coop-butikkar i Florø køyrde utfor vegen på Svarthumle midt mellom Førde og Florø. I staden for å sende varene til Florø og selje det som var brukande evt. til redusert pris måtte varene sendast heilt til Oslo for å bli sorterte og selde/kasta. Og ingen stiller spørsmål ved klimaavtrykket.

https://www.firda.no/dette-skjedde-med-varene/s/5-15-1522721

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kote skrev (2 timer siden):

Det er mye annet nasty shit som er lov å tilsette i mat som de fleste ikke rynker på nesa av (rapsolje f.eks.). En får lære seg å lese på innholdsfortegnelsen og vite hva man putter i munnen.

Kaldpresset rapsolje, trodde jeg var saa sunt, at du kan drikke den rett fra flaska hvis du vil.

Det er ikke palmeolje, du mener?. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsetningen av lus som fargestoff er ikke helt problemfri. Det kan utløse allergisk reaksjon hos dem som er allergiske mot skalldyr. 

Føler det er et eller annet i maten som gir meg kviser, og disse lusene kan være dette "noe" som gjør det. (Lusent.)

Det er allerede en kampanje med å merke flest mulige produkter med Vegan (vegansk). Håndsåpa jeg har på badet er merket Vegan. Da betyr det vel at de må ta vekk en del slike merkelapper, hvis et uskyldig produkt som maismel plutselig ikke er vegetarisk mer. Og det blir ikke like mye mat å velge blant, for vegetarianere (og andre). 

Det har alltid vært en vits å kalle franskmenn for frog eaters. Men hva når larver tilsettes i brødet.

https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/norgesgruppen-investerer-i-invertapro-vil-produsere-70-tonn-larver-i-uken-ved-hjelp-av-matavfall/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (2 minutter siden):

Tilsetningen av lus som fargestoff er ikke helt problemfri. Det kan utløse allergisk reaksjon hos dem som er allergiske mot skalldyr. 

Føler det er et eller annet i maten som gir meg kviser, og disse lusene kan være dette "noe" som gjør det. (Lusent.)

Det er allerede en kampanje med å merke flest mulige produkter med Vegan (vegansk). Håndsåpa jeg har på badet er merket Vegan. Da betyr det vel at de må ta vekk en del slike merkelapper, hvis et uskyldig produkt som maismel plutselig ikke er vegetarisk mer. Og det blir ikke like mye mat å velge blant, for vegetarianere (og andre). 

Det har alltid vært en vits å kalle franskmenn for frog eaters. Men hva når larver tilsettes i brødet.

https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/norgesgruppen-investerer-i-invertapro-vil-produsere-70-tonn-larver-i-uken-ved-hjelp-av-matavfall/

Bare til opplysning.

Tar du en drink med Campari, faar du det farvestoffet i deg.

Lenke til kommentar
Sitat

The FDA’s Defect Levels Handbook lays it all out. Staples like broccoli, canned tomatoes, and hops readily contain “insect fragments”–heads, thoraxes, and legs–and even whole insects. (I won’t tell you about the rat hair limits…) Fig paste can harbor up to 13 insect heads in 100 grams; canned fruit juices can contain a maggot for every 250 milliliters; 10 grams of hops can be the home for 2,500 aphids (pictured above).

https://blogs.scientificamerican.com/but-not-simpler/i-hate-to-break-it-to-you-but-you-already-eat-bugs/

Du spiser insekter/rester når du spiser vanlig frukt og grønt. Og når du sover.

Fiken er interessant fordi det at veps krabber inn i «frukten», parer seg og dør der er en del av den naturlige befruktningen til fiken.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Kvar skal desse larvane komme frå? Dersom dei skal produserast frå avfall i Kina vil det vel koste nokre kufisar i klimagassutslepp å frakte dei til Europa og Norge?

Transport av mat i bulk er ofte overraskende moderat i forhold til produksjonen (samt de siste 7km fra butikk til huset ditt).

Intuitivt overraskende, og ikke noe landbruksorganisasjonene flagger høyt, men det finnes troverdige kilder.

Hvis maten må flyfraktes med kjøling så er naturligvis det langt mer krevende enn å fylle et skip som kan tøffe avgårde i 20 knop.

Kjapt overslag:

* 5kg mat, 10km i en dieselbil med forbruk 0.5 liter/10km. 2.7 kg Co2/liter gir 1.35kg CO2, eller 270g CO2/kg mat.

* Lasteskip slipper ut 16,14 gram CO2 per tonn per kilometer. Lastebåt fra Sørkorea til Oslo er ca 21500km. 16.14e-3*1e-3*21500 = 347g CO2/kg mat.

* Å produsere f.eks kylling slipper ut 10 kg CO2-ekvivalenter/kg mat.

Selv om jeg har vært veldig omtrentlig (og ikke alle kilder er så nøye med spesifikk CO2 vs CO2-ekvivalenter) så synes jeg at tallene antyder at det å lage mat i Kina for Norske mager ikke er så galt for global oppvarming i det store bildet. 0.347kg sammenlignet med 10kg antyder vel at hvis man på noen måte kan drive litt mer effektivt i Kina enn i Norge (f.eks med mindre oppvarming) så kan dette være lønnsomt?

https://8billiontrees.com/carbon-offsets-credits/carbon-ecological-footprint-calculators/air-freight-vs-sea-freight-carbon-footprint/

https://www.fluentcargo.com/routes/oslo-no/qingdao-cn

https://ourworldindata.org/carbon-footprint-food-methane

 

På veldig mange andre måter er jeg skeptisk til at insekter skal spise «avfall» i Kina som blir folkemat her. Kan vi stole på at det ikke er miljøgifter? Er myndigheter og bedrifter ukorrupte?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg spiser allerede pølser (du vil helst ikke vite hvordan man lager det!), så en larve fra eller til... Så lenge den er død, OK. 

Noen som husker tv-programmet "Fear Factor", der deltakerne måtte spise en klase levende meitemark og sånt? Det er et stykke forbi grensen for hva jeg hadde klart! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...