Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen flere som irriterer seg unødvendig over riper på bilen?


dan83

Anbefalte innlegg

Bilen min er ganske strøken i lakken, til tross for at det er en 2013 modell. Bilen hadde kun gått 70k når jeg kjøpte den, så den hadde nok blitt kjørt pent

MEN det er typisk meg å klare å lage riper og har etter kun ett år fått to tydelig riper i frontruta og en på siden av døra, som har blitt enda verre(nyanse forskjell) etter at verksted prøvde å pussen den vekk. Dette er jo relativt små -ting, som andre ikke legger merke til ved å se på bilen, men allikevel så plager slike riper meg alt for mye.

Nesten fristene å bruke 12-15000kr på å bytte frontruta og hva det koster å lakkere hele døra for å bli kvitt flekken med ripe, men vet jo at det er galskap å bruke så mye penger bare for å fikse noen små riper. Jeg har jo ingen planer om å selge bilene heller og det er jo en "bruksgjenstand".

Noen flere som irriterer seg alt for mye over slike kosmetiske ting?

Endret av dan83
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg prøver å ikkje irritere meg over sånt. Av og til har eg tenkt at bilar er unødvendig pynta. Ein bruksgjenstand som er eksponert for andre bilar, steinsprut, uvørne born osv. kunne like gjerne vore utført på ein måte som er meint å ta imot litt juling.

Hadde det vore rimeleg å reparere så kunne eg gjerne tatt småting, men når det er så dyrt så er det mangt anna eg heller vil bruke dei kronene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg iirriterer meg noe avsindig over riper. Men har lært at når det først har kommet et par, så er det beste man kan gjøre å maskinpolere det så godt man kan og så lukke øya - sånn at du ikke ser alle dem andre ripene som har det med å dukke opp i tide og utide.

Ihvertfall når det gjelder en bruksbil som er i daglig drift. En utstillings/showbil blir jo litt annerledes.

Lenke til kommentar

Ja, det er krise... Men ift. den ripen i døra, så sjekk ut smartrepair, f.eks. MPS Micropaint. Det koster en brøkdel av prisen ift. å lakkere hele døra og blir bra. Med hellakkering er det også stor sjanse for nyanseforskjell ift. resten av bilen.

Hvor dype riper snakker vi om i frontruta? Ofte kan dette også slipes/poleres bort og er i alle fall rimeligere enn å skifte hele ruta.

Lenke til kommentar
liehen skrev (48 minutter siden):

Ja, det er krise... Men ift. den ripen i døra, så sjekk ut smartrepair, f.eks. MPS Micropaint. Det koster en brøkdel av prisen ift. å lakkere hele døra og blir bra. Med hellakkering er det også stor sjanse for nyanseforskjell ift. resten av bilen.

Hvor dype riper snakker vi om i frontruta? Ofte kan dette også slipes/poleres bort og er i alle fall rimeligere enn å skifte hele ruta.

Snakket med verkstedet som har har prøvd å pusse vekk ripa i høst og de sa det er veldig vanskelig å spottlakkere slike små områder på døra. Litt usikker på hva MPS micropaint er? Har en sånn stift med bilens farge for å ta stein spurt osv, men umulig å bruke den å få det jevnt. Flekken er kanskje 1x1cm eller noe rundt der, men har sølvgrå bil, så syntes veldig godt fra riktig vinkel(mørkere farge)

Angående ruta så er ripa er for dyp til å ha sjans til å polere den vekk. Kan så vidt kjenne den med fingeren og syntes uansett lys forhold, men spesielt godt når sola ligger lavt rett inn mot ruta. Kjipe greier, men ruta er relativt stygg fra før etter små stein-sprut, så er en liten trøst. Men ikke så ille at jeg kan få det på forsikring dessverre!

Lenke til kommentar
22 hours ago, dan83 said:

Snakket med verkstedet som har har prøvd å pusse vekk ripa i høst og de sa det er veldig vanskelig å spottlakkere slike små områder på døra. Litt usikker på hva MPS micropaint er? Har en sånn stift med bilens farge for å ta stein spurt osv, men umulig å bruke den å få det jevnt. Flekken er kanskje 1x1cm eller noe rundt der, men har sølvgrå bil, så syntes veldig godt fra riktig vinkel(mørkere farge)

Angående ruta så er ripa er for dyp til å ha sjans til å polere den vekk. Kan så vidt kjenne den med fingeren og syntes uansett lys forhold, men spesielt godt når sola ligger lavt rett inn mot ruta. Kjipe greier, men ruta er relativt stygg fra før etter små stein-sprut, så er en liten trøst. Men ikke så ille at jeg kan få det på forsikring dessverre!

Da jeg skulle hente datteren i barnehagen for en del år siden så skled hun rett ved bilen med en pinne i hånda. Lagte en ripe midt på øverste del av døra. Brukte MPS Micropaint og det ble veldig bra. Jeg klarte ikke å se at det var lakkert. Jeg ville snakket med noen som faktisk driver med såkalt "smartrepair" dersom verkstedet du nevnte ikke driver med dette.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 7.2.2023 den 18.40):

Noen flere som irriterer seg alt for mye over slike kosmetiske ting?

Det spørs på selve kjøretøyet. På noen biler så er faktisk riper og andre skavanker en del av historikken og gir bilen gjerne en annen sjarm, men dette er ofte eldre biler. 

 

På nyere biler så har jeg nok brukt litt for mange timer og kroner i garasjen med polering og hos min faste lakkerer på å fikse feil og andre skavanker. Nå sist var det to små bulker og litt prevantivt arbeid for å forhindre videre rustdannelse, og enda så er det noen små steinsprutskader jeg ønsker å fikse til sommeren. 

 

dan83 skrev (23 timer siden):

Snakket med verkstedet som har har prøvd å pusse vekk ripa i høst og de sa det er veldig vanskelig å spottlakkere slike små områder på døra.

Helt vanlig beskjed du får hos de som driver med slikt, ofte grunnet at det kan være utfordrende å blande farge så den er identisk. Noen er langt flinkere enn andre så på slikt arbeid kan det lønne seg å sjekke litt rundt med erfaringer andre har. Forteller du hvor du er bosatt i landet kan det hende det er brukere her inne som kan peke deg til riktig plass. 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 10.2.2023 den 11.15):

Min bil er sølvfarget. Så riper ser man ikke med mindre du går bort og studerer den nøye. 

Det er en av grunnene til at jeg elsker sølvfarge. 

Min er også sølvfarget, men verksted gjorde det verre ved å prøve å pusse vekk liten ripe på siden av døra. Jeg ba han gjøre det, men den er for dyp så det gikk ikke. MEN kommet farge- nyanse der de har pusset, blitt mer mørkt, ser ut som en liten flekk med skitt(se vedlagt bilde)

 Ekstremt irriterende og hadde aldri bedt det prøve å polere vekk den ripen hvis jeg visste at jeg risikerte at det ble slik! Å lakkere hele døra er jo dyrt og derfor ikke noe alternativ(er ikke rik)

IMG_20230212_162620.jpg

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Problemer med lakk skader er ofte ikke det estetiske. Men heller at man kommer inn i en prosess hvor rustdannelse starter. Denne prosessen skyter ganske fort fart. Og blir bare dyrere hvor lengre du venter. Selve lakkskaden blir bare toppen på isfjellet da. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...