Gå til innhold

Ble tatt for å naske på lokalbutikken


Anbefalte innlegg

Nasking er bare et finere ord for tyveri av mindre verdi. Det er fremdeles tyveri. Har du tatt 1 krone, eller 100 000 kroner. Er det uansett stjeling det er snakk om. Ordlyden "nasking" - høres bare finere og mer uskyldig ut enn stjele. Men TS er en tyv, h*n har stjålet - enten det er snakk om nasking eller ei. Enkelt og greit. En spade er en spade. 

Man er alltid selv ansvarlig for konsekvensene av egne handlinger. Alderen din har nok mye å si i dette tilfelle. 

Jeg stjal mye som barn (nasket ;p) - mye på grunn av omsorgssvikt og behov for nødvendige ting som klær, mat og lignende. En gang ble jeg tatt for tyveri av sikringer for lysstoffrør som 13-14 åring. Ble tatt med inn på et kontor, der de tok bilde av meg med et gigantisk gammelt analogt kamera (dette var på 1990 tallet). På en vegg var det masse bilder over folk som var bannlyst i butikken. Det tok tre år før jeg våget meg inn på en lokale super'n igjen. Da var det som om ingen ting hadde skjedd. 

Er det et lite lokalsamfunn så vil nok ryktebørsen fort stemple deg som tyv & fant. Sånn er det bare. Men tiden leger alle sår som det heter. Tipper det tar et par år, så er alt glemt. ^^ 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Nasking er bare et finere ord for tyveri av mindre verdi. Det er fremdeles tyveri. Har du tatt 1 krone, eller 100 000 kroner. Er det uansett stjeling det er snakk om. Ordlyden "nasking" - høres bare finere og mer uskyldig ut enn stjele. Men TS er en tyv, h*n har stjålet - enten det er snakk om nasking eller ei. Enkelt og greit. En spade er en spade. 

Man er alltid selv ansvarlig for konsekvensene av egne handlinger. Alderen din har nok mye å si i dette tilfelle. 

Jeg stjal mye som barn (nasket ;p) - mye på grunn av omsorgssvikt og behov for nødvendige ting som klær, mat og lignende. En gang ble jeg tatt for tyveri av sikringer for lysstoffrør som 13-14 åring. Ble tatt med inn på et kontor, der de tok bilde av meg med et gigantisk gammelt analogt kamera (dette var på 1990 tallet). På en vegg var det masse bilder over folk som var bannlyst i butikken. Det tok tre år før jeg våget meg inn på en lokale super'n igjen. Da var det som om ingen ting hadde skjedd. 

Er det et lite lokalsamfunn så vil nok ryktebørsen fort stemple deg som tyv & fant. Sånn er det bare. Men tiden leger alle sår som det heter. Tipper det tar et par år, så er alt glemt. ^^ 

 

Jada. Nasking er jo synonymt med å stjele, jeg føler jeg bare har brukt det ordet som faktisk forklarer handlingen min. Og forstår ikke at det skal oppstå så mye rundt det. Oppleves for meg som flisespikkeri og angrep, fordi jeg føler meg allerede dritt nok fra før, jeg skriver jo i innlegget mitt at jeg oppriktig skammer meg og angrer på handlingen min. Så da forstår jeg ikke oppstandelsen av at jeg pynter på det. 

 

Men tusen takk for svaret ditt. Jeg får som sagt tidligere bare stå i at det er ubehagelig nå og en god tid fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anonym skjønner du skrev (1 time siden):

Ikke et eneste sted har jeg skrevet at jeg bare nasket. Jeg kaller det for nasking fordi det er det det heter. Nasking er stjeling, men det er forskjell på nasking og tyveri. Forstår ikke hvorfor du har behov for å ilegge meg holdninger jeg ikke har, jeg står for det jeg har gjort og angrer fryktelig. Takk for ditt bidrag og ha det fint videre.

I strafferett ble "nasking" erstattet med "mindre tyveri" under innføring av ny straffelov, uten at det har den helt store betydningen for spørsmålet.

Jeg mistenker at reaksjonen fra de butikkansatte sitter mer i ditt hode enn hos de ansatte. At noen stjeler er tross alt noe de kommer borti relativt ofte, og de kan jo ikke legge hele bygda for hat til evig tid. Det du gjorde var feil, men jeg har inntrykk av at du lærte av feilen, og alle fortjener en ny sjanse. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tobeass skrev (4 timer siden):

Er det lov å spørre om hva du stjal, og om dette var et engangstilfelle eller om du har gjort det flere ganger?
 

Edit: fortell gjerne hvorfor du stjal også.

Kan jeg få lov til å spørre deg om hvorfor du mener dette er relevant i forhold til det jeg faktisk spør om?

Vegard# skrev (3 timer siden):

I strafferett ble "nasking" erstattet med "mindre tyveri" under innføring av ny straffelov, uten at det har den helt store betydningen for spørsmålet.

Jeg mistenker at reaksjonen fra de butikkansatte sitter mer i ditt hode enn hos de ansatte. At noen stjeler er tross alt noe de kommer borti relativt ofte, og de kan jo ikke legge hele bygda for hat til evig tid. Det du gjorde var feil, men jeg har inntrykk av at du lærte av feilen, og alle fortjener en ny sjanse. Lykke til!

Ja. Jeg angrer fryktelig, jeg har slitt litt med søvn etter at det skjedde. Og du har kanskje rett, det er nok vel så mye min egen skam og tap av selvfølelse som spiller inn vel så mye som de butikk ansattes syn på meg. Tusen takk for konstruktivt svar.

Lenke til kommentar
Anonym skjønner du skrev (15 timer siden):

Kommer dette til å vare evig?

Nei, ikke evig. Men du må nok regne med 5-10 år.

Anonym skjønner du skrev (15 timer siden):

Jeg la meg jo flat og har jo gjort opp for meg.

Legge seg flat fungerer bare i katolisismen. Du vil aldri kunne gjøre opp for det prinsipielle svik du har begått. 

Anonym skjønner du skrev (15 timer siden):

Og jeg fortjener jo kanskje å skamme meg litt, noe jeg også gjør. Men fortjener jeg virkelig å bli behandlet slik? 

Ja.

Lenke til kommentar

Kun en liten andrel av tyveriforsøk/nasking blir avslørt, så at du har gjort opp for deg denne ene gangen betyr i praksis ingenting. Det er det absolutt minste du burde gjøre, og det får deg bare til å virke enda verre at du tror dette skal nulle ut hva du faktisk gjorde..

Lenke til kommentar

Du kan nok anta at det er flere som nasker i butikken og at du derfor får kanalisert litt ekstra misnøye fra de ansatte siden du blir syndebukken med et ansikt, men samtidig har du vist deg som en trussel for butikken ved å ta varer du ikke har som intensjon å betale for, derfor må du uansett bare forvente at de følger med litt ekstra og gir lite service.

Du viser jo ganske greit lite konsekvenstenking når du stjeler fra din daglige butikk, for å tenke litt som en tyv, men hvis dette var en impulshandling så har du uansett lært noe, og det er at det ikke var verdt det. Det sitter nok langt inne å gjøre noe sånt på nytt, så sånn sett kan du velge å se det positive i det. Det er mange som ikke er så heldige som deg og som får betydelig mer trøbbel med politiet etterhvert.

Det Labelle sier er jo en måte å vise at du angrer, og det kommer nok til bedre dette noe for deg. For det å bake kake til de ansatte er neppe noe hardbarka kriminelle gjør, bare noen som angrer genuint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (35 minutter siden):

Litt merkelig at du skygger unna de direkte spørsmålene om selve handlingen. Du er jo anonym så hvorfor kan du ikke bare si det. Det hjelper jo på helhetsbildet og det blir lettere for folk å forstå omstendighetene rundt tyveriet. Du må liksom erkjenne det du har gjort.     

Jeg må helt ærlig få si at jeg oppriktig syns du opptrer ufint mot meg, jeg skylder ingen her flere detaljer eller utbroderinger. Også skal du gjentatte ganger påstå at jeg pynter på og nekter å erkjenne det jeg har gjort. HALLO? Jeg krysset av på at jeg erkjente straffeskyld på skjemaet. Jeg sliter med søvn og hodekjør. Skammer meg og har fått nedsatt selvbilde. Hva mer ønsker du at jeg skal gjøre? 

I utgangspunktet skrev jeg dette innlegget for å stille et spørsmål, jeg forklarte ganske godt situasjon og forklarte at jeg oppriktig angrer, noe jeg også gjentatte ganger har skrevet i x antall kommentarer nå. Likevel skal du fortsette å forfølge meg å ytre deg på en slik måte at jeg skal føle meg værre enn jeg alt gjør? Jeg stjal en ting på butikken, jeg føler meg dritt, end of story. Du kan slutte å dømme og å prøve å få meg til å føle meg værre enn jeg alt gjør.

Skjerp deg. Ærlig talt!

vidor skrev (12 minutter siden):

Du kan nok anta at det er flere som nasker i butikken og at du derfor får kanalisert litt ekstra misnøye fra de ansatte siden du blir syndebukken med et ansikt, men samtidig har du vist deg som en trussel for butikken ved å ta varer du ikke har som intensjon å betale for, derfor må du uansett bare forvente at de følger med litt ekstra og gir lite service.

Du viser jo ganske greit lite konsekvenstenking når du stjeler fra din daglige butikk, for å tenke litt som en tyv, men hvis dette var en impulshandling så har du uansett lært noe, og det er at det ikke var verdt det. Det sitter nok langt inne å gjøre noe sånt på nytt, så sånn sett kan du velge å se det positive i det. Det er mange som ikke er så heldige som deg og som får betydelig mer trøbbel med politiet etterhvert.

Det Labelle sier er jo en måte å vise at du angrer, og det kommer nok til bedre dette noe for deg. For det å bake kake til de ansatte er neppe noe hardbarka kriminelle gjør, bare noen som angrer genuint.

Takk for svar. 

Det er ikke noe i veien med konsekvenstenkingen min. Det var som sagt en impuls jeg ikke klarte å stå imot pga at jeg nylig har åpnet opp for noe veldig traumatisk i forbindelse med en voldsoffererstatning, og det var et svakt øyeblikk.

Og litt sant som du sier ja, kanskje prøve å se det positive i dette. At jeg har lært en lekse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syntes det er litt unødvendig harselering av trådstarter her. Utifra innleggene så tolker jeg at vedkommende angrer veldig, forstår alvoret og har lært. For de av dere som henger dere opp i at det er begrepet nasking og ikke tyveri som blir brukt så er det like irrelevant som hvorfor eller hva som blei tatt. Trådstarter er helt klar over dette slik jeg leser innholdet i tråden.

Det vil nok roe seg ned etterhvert, "Anonym". En oppriktig og uoppfordra unnskyldning til butikken vil jeg anta er en god start så får du ta det derfra. Vise ansvar for egne handlinger er noe som vil tjene deg godt i livet. Uansett om det er en liten tabbe eller en stor tabbe - vi gjør dem alle sammen - daglig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Anonym skjønner du said:

Jeg må helt ærlig få si at jeg oppriktig syns du opptrer ufint mot meg, jeg skylder ingen her flere detaljer eller utbroderinger. Også skal du gjentatte ganger påstå at jeg pynter på og nekter å erkjenne det jeg har gjort. HALLO? Jeg krysset av på at jeg erkjente straffeskyld på skjemaet. Jeg sliter med søvn og hodekjør. Skammer meg og har fått nedsatt selvbilde. Hva mer ønsker du at jeg skal gjøre? 

I utgangspunktet skrev jeg dette innlegget for å stille et spørsmål, jeg forklarte ganske godt situasjon og forklarte at jeg oppriktig angrer, noe jeg også gjentatte ganger har skrevet i x antall kommentarer nå. Likevel skal du fortsette å forfølge meg å ytre deg på en slik måte at jeg skal føle meg værre enn jeg alt gjør? Jeg stjal en ting på butikken, jeg føler meg dritt, end of story. Du kan slutte å dømme og å prøve å få meg til å føle meg værre enn jeg alt gjør.

Skjerp deg. Ærlig talt!

Takk for svar. 

Det er ikke noe i veien med konsekvenstenkingen min. Det var som sagt en impuls jeg ikke klarte å stå imot pga at jeg nylig har åpnet opp for noe veldig traumatisk i forbindelse med en voldsoffererstatning, og det var et svakt øyeblikk.

Og litt sant som du sier ja, kanskje prøve å se det positive i dette. At jeg har lært en lekse.

Du er en anonym bruker, derfor blir det feil å hevde noe slags personangrep. Jeg prøver å presse litt på for at du skal forstå at du er ansvarlig for dine handlinger, men du vil liksom ikke gå inn på noen detaljer og da tenker jeg at du fortsatt har noe å skjule. Det kalles å spille med åpne kort. Det er jo et diskusjonsforum det her, så diverse spørsmål må selvfølgelig få være berettiget selv om du ikke liker det. Det du har gjort er bare en liten fotnote i historien, en bagatell. Du kan ta det helt med ro og puste lettet ut for du har blitt litt bedre kjent med deg selv og forstår at dette ikke var noe kult. Det er bare en kjip fase du må gjennom dette her, en slags lærekurve.   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du ungdom? Matbutikker er ofte skeptiske til ungdommer. Enkelte henger opp skilt som forbyr skoleelever å handle der i storefri. Snart skjer det nok en annen skandale som gjør at de glemmer deg. Og det er ganske stor utskifting av butikkansatte. Føler det er sjelden at noen jobber som "butikkdame" i 5-10 år. 

Men ville kanskje prøvd å utstyre meg med parykk eller lignende, i starten. For å virke en smule mer anonym. Eller handlet i nabokommunen.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (21 minutter siden):

Er du ungdom? Matbutikker er ofte skeptiske til ungdommer. Enkelte henger opp skilt som forbyr skoleelever å handle der i storefri. Snart skjer det nok en annen skandale som gjør at de glemmer deg. Og det er ganske stor utskifting av butikkansatte. Føler det er sjelden at noen jobber som "butikkdame" i 5-10 år. 

Men ville kanskje prøvd å utstyre meg med parykk eller lignende, i starten. For å virke en smule mer anonym. Eller handlet i nabokommunen.

Hahahaha parykk. 🙈🤣🤣  Skulle tatt seg ut. De hadde nå kjent meg igjen og da hadde det bare blitt ennå flauere. Men jeg driver faktisk å vurderer rådet om å bake en kake eller noe faktisk..  🤔😊

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (24 minutter siden):

Syntes det er litt unødvendig harselering av trådstarter her. Utifra innleggene så tolker jeg at vedkommende angrer veldig, forstår alvoret og har lært. For de av dere som henger dere opp i at det er begrepet nasking og ikke tyveri som blir brukt så er det like irrelevant som hvorfor eller hva som blei tatt. Trådstarter er helt klar over dette slik jeg leser innholdet i tråden.

Det vil nok roe seg ned etterhvert, "Anonym". En oppriktig og uoppfordra unnskyldning til butikken vil jeg anta er en god start så får du ta det derfra. Vise ansvar for egne handlinger er noe som vil tjene deg godt i livet. Uansett om det er en liten tabbe eller en stor tabbe - vi gjør dem alle sammen - daglig.

Tusen takk for litt støtte, jeg følte plutselig at jeg sto i en gapestokk her. Som at jeg liksom ikke har det kjipt nok med handlingene mine fra før. For jeg har det virkelig ikke kjekt med dette. Men det er vel kanskje som fortjent, jeg bare syns det var vondt å gå fra alltid vennlige fjes, til steinansikter og dømmende blikk. Og det må da være lov å føle på det, til tross for at min handling var gal. 

Håper det går over etterhvert.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Anonym skjønner du said:

Men jeg driver faktisk å vurderer rådet om å bake en kake eller noe faktisk..

Anbefaler å gjøre det. Dvs, ikke nødvendigvis kake, men gi av deg selv gratis, vis i handling at du har lært og vil lege et forhold med å gjøre mer enn å bare "gjøre opp for seg". Kan også feks tilby deg til å gjøre alt mulig, måke snø, rydde og si at du har vondt og vil ha en god samvittighet. 

Dette tas ikke nødvendigvis godt opp fra alle, da noen har vanskelig for å tilgi eller forandre sin nedfelte dom over andre mennesker. Men det vil uansett hjelpe deg selv, negative tanker, følelser, og at kanskje det vil bære god frukt senere med de det gjelder, det handler om å myke opp med kjærlighet i handling og holdning.

"Skyld ikke noen, annet enn å elske hverandre"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror jeg ville ha gjort noe á la det Labelle nevner, bake en kake eller noe lignende, for å vise at du oppriktig angrer. Nasking er noe som frusterer de ansatte, og når du først har blitt tatt i nasking en gang så blir du en person de kommer til å følge ekstra med på. Regner med at alle som blir tatt sier at de angrer og ikke skal gjøre det igjen, mens realiteten viser at en del fortsetter - derfor kan ikke betjeningen ta en unnskyldning som en garanti på at du ikke kommer til å naske igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 time siden):

Syntes det er litt unødvendig harselering av trådstarter her. Utifra innleggene så tolker jeg at vedkommende angrer veldig, forstår alvoret og har lært. For de av dere som henger dere opp i at det er begrepet nasking og ikke tyveri som blir brukt så er det like irrelevant som hvorfor eller hva som blei tatt. Trådstarter er helt klar over dette slik jeg leser innholdet i tråden.

Det vil nok roe seg ned etterhvert, "Anonym". En oppriktig og uoppfordra unnskyldning til butikken vil jeg anta er en god start så får du ta det derfra. Vise ansvar for egne handlinger er noe som vil tjene deg godt i livet. Uansett om det er en liten tabbe eller en stor tabbe - vi gjør dem alle sammen - daglig.

100% enig i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...