Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare et kort innspill. Det er perioder på året da inntjeningen må være høy, for å dekke opp for perioder av året da inntjeningen er fraværende. Ideelt sett burde det vært mye flatere, men sånn er det blitt i stor grad på grunn av VGs matbørs.

Ellers kan jeg tipse om at det blir mulig å kjøpe laks veldig billig fremover, billigere enn det har vært på mange år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

De høye prisene skyldes også i stor grad valutakursen. Vi er en nasjon som stort sett importerer det meste...og dersom hvert ledd i kjeden frem til kunden setter opp sine priser..så resulterer det i voldsomme endringer i sluttenden.  Og vi har en råtten valuta fordi vi større og større grad er blitt en råvareprodusent. OECD har vel prognosert en vekst på 0.3% i Norge :

image.png.c3a564c72d98cba419cf787d69286a64.png

https://dinbedrift.no/norge-nederst-i-oecd-regjeringen-forer-en-selvskadende-politikk-mener-professor/

Norske kroner kan vel forventes å svekke seg ytterligere om man ikke får en annen politikk i landet. Dermed vil vi se prisene på alt vi importerer fortsette videre oppover...

Prisveksten er også enorm pga. de høye energiprisene man har fått i landet. Prisforskjellen på kraft er i perioder svært lav vs kontinentet - dette gjør at det vi putter inn av verdi i egenproduserte varer, f.eks elektrisk kraft, er så høyt priset at det påvirker sluttprisen til kunden

Som nevnt - vi er i ferd med å bli en råvareprodusent...et slags Afrika i Nord. Ingen setter pris på en valuta fra et land som har så lav forventet vekst..

For noen dager siden

Sitat

Pettersen mener det kraftige prishoppet i juli ikke kan forklares med verken økte importpriser eller økte priser fra næringsmiddelindustrien, som kjedene kjøper inn sine varer fra.

– Importprisene har falt noe, og produsentprisene har økt vel en prosent. Så dette forklarer ikke den kraftige prisøkningen vi ser i butikkene, sier han

Og 

Sitat

Vi har hatt et lønnsoppgjør, men det bør ikke slå inn så kraftig, sier han.

Og

Sitat

Han kan heller ikke se at energipriser eller andre kostnadsfaktorer skal kunne forklare en så kraftig prisvekst.

– Hva er da forklaringen, er det butikkjedene som øker sin profitt?

– Disse tallene tyder på at kjedende øker sine marginer i juli, sier Pettersen

https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstreme-prisokninger-skylder-pa-kiwi-og-rema/s/5-95-2560109

Så kommer noen forsøk på å forklare og bortforklare, men bildet et klart, prisene øker mer enn alle innsatsfaktorer tilsier 

• Liker 1
Skrevet
Sjokolade1 skrev (1 minutt siden):

Bare et kort innspill. Det er perioder på året da inntjeningen må være høy, for å dekke opp for perioder av året da inntjeningen er fraværende. Ideelt sett burde det vært mye flatere, men sånn er det blitt i stor grad på grunn av VGs matbørs.

Ellers kan jeg tipse om at det blir mulig å kjøpe laks veldig billig fremover, billigere enn det har vært på mange år.

Det du skriver her er jo ikke i tråd med realiteten, de setter jo så godt som aldri ned prisene etter å ha økt dem når råvarepriser stiger.  De har åpenbart god inntjening gjennom året, langt merninntjennng enn det de evt taper på kampanjet

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Det du skriver her er jo ikke i tråd med realiteten, de setter jo så godt som aldri ned prisene etter å ha økt dem når råvarepriser stiger.  De har åpenbart god inntjening gjennom året, langt merninntjennng enn det de evt taper på kampanjet

Ja, hva vet vel jeg, liksom, som er på innsiden av bransjen. 

Skrevet
Sjokolade1 skrev (1 minutt siden):

Ja, hva vet vel jeg, liksom, som er på innsiden av bransjen. 

Ikke for å være uhøflig, men da har du jo også interesse av å få prisøkningene til å se legitime ut, i innlegget jeg skrev før jeg svarte deg siterte jeg en ekspert som mener denne økningen er langt over hva alt kan forklare

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ikke for å være uhøflig, men da har du jo også interesse av å få prisøkningene til å se legitime ut, i innlegget jeg skrev før jeg svarte deg siterte jeg en ekspert som mener denne økningen er langt over hva alt kan forklare

Nettopp grunnen til at jeg i all hovedsak forblir en tilskuer i denne tråden.

Hvis du skal snakke om "interesser" så bør du spørre deg selv hva slags interesser media har. Det er nok ikke mye som genererer like mange klikk som artikler om dagligvare og høye priser. Her er Erik Molland og Nettavisen i en egen klasse.

Basert på hva og hvordan kunder handler i butikken, er det ikke mye som tyder på at vi har et stort problem med dagligvarepriser i dette landet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Man må øke marginene som følge av ustabile skatter og avgifter.  Alle ledd gjør dette fordi man aldri vet hva det neste året vil bringe.

Skrevet
Trulss skrev (2 minutter siden):

Man må øke marginene som følge av ustabile skatter og avgifter.  Alle ledd gjør dette fordi man aldri vet hva det neste året vil bringe.

Da må man nesten være åpen om at det er det man gjør

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (20 minutter siden):

Da må man nesten være åpen om at det er det man gjør

Åpen om hva, at man ønsker å gå med overskudd?
Er ikke det implisitt når man driver butikk? Ingen driver med veldedighet...

Skrevet

Jeg kjøper ikke lenger Evergood kaffe til fullpris i hvert fall. 77 kroner på Meny nå. 

Da kjøper jeg heller Coops 2 pakker til 85 som er vel bra nok for meg til hverdags. :) 

Jeg har nesten aldri sett på pris i butikken i hele mitt liv, men i år har jeg faktisk begynt å være litt mer prisbevisst og tenker mye mer over hva ting koster. 

Det må jo være en smerteterskel for folk et sted? Prisgaloppen kan jo ikke fortsette slik.

Ja, man må ha mat, men er man virkelig fattig har man kanskje ikke engang råd til kaffe lenger.

• Liker 2
Skrevet
DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøper ikke lenger Evergood kaffe til fullpris i hvert fall. 77 kroner på Meny nå. 

Da kjøper jeg heller Coops 2 pakker til 85 som er vel bra nok for meg til hverdags. :) 

Jeg har nesten aldri sett på pris i butikken i hele mitt liv, men i år har jeg faktisk begynt å være litt mer prisbevisst og tenker mye mer over hva ting koster. 

Det må jo være en smerteterskel for folk et sted? Prisgaloppen kan jo ikke fortsette slik.

Ja, man må ha mat, men er man virkelig fattig har man kanskje ikke engang råd til kaffe lenger.

Jeg synes ikke Evergood er så godt lenger heller, minner litt om oppsop fra gulvet. De har vel sin måte å gjøre kaffen billigere på hos denne fabrikanten også.

Folk er flinke til å refinansiere, og gjelden vil aldri bli nedbetalt. Dette er måten det går rundt på hos de fleste. De som leier har et problem, og etterspørselen etter dårlige og lugubre leiligheter går rett i været, og man vil ta til takke med hva som helst så sant man ikke får støtte til bolig fra Etaten.

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

De pleier alltid å skryte over lave marginer, og hvis de øker disse får de vøre ærlig om det istedetfor å bortforklare med noe ingen tror på uansett

Atnde ønsker å tjene penger er åpenbart, uten å ta hensyn til noe annet enn nettopp det, åpenbart.  Det samme kan man jo si om strømselskapene

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (9 timer siden):

De pleier alltid å skryte over lave marginer, og hvis de øker disse får de vøre ærlig om det istedetfor å bortforklare med noe ingen tror på uansett

Atnde ønsker å tjene penger er åpenbart, uten å ta hensyn til noe annet enn nettopp det, åpenbart.  Det samme kan man jo si om strømselskapene

Marginene deres er såvidt jeg vet på rundt 2%. Vanskelig å kalle det noe annet enn lave marginer

Skrevet
On 5/6/2025 at 12:48 AM, Subara said:

Må lese meg opp på kort og apper. Faller av ganske fort ved prosent og bonus. Har ikke noe behov for Mastercard og bruker ikke kredittkort. 

Det er poenget, å gjøre prisen (hva noe faktisk koster) forvirrende. Jeg liker veldig godt når prisen står klart og tydelig presentert. Istedenfor at man må innom poeng, prosenter og andre "valutaer", eventuelt låst til et begrenset antall varer fra forhåndsbestemte bedrifter/produsenter.

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, wampster said:

Marginene deres er såvidt jeg vet på rundt 2%. Vanskelig å kalle det noe annet enn lave marginer

Hvis du ser hvor mye penger som renner ut i toppen så lurer jeg på hvordan man klarer å bortforklare overskuddet med så lav prosent margin.

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, wampster said:

Noen driver faktisk veldedighet, uten overskudd eller å tjene en krone.

Skrevet
Abigor skrev (10 minutter siden):

Hvis du ser hvor mye penger som renner ut i toppen så lurer jeg på hvordan man klarer å bortforklare overskuddet med så lav prosent margin.

Hva mener du med "renner ut i toppen" ?

Skrevet
Abigor skrev (8 minutter siden):

Noen driver faktisk veldedighet, uten overskudd eller å tjene en krone.

Sikkert. Og de føler seg sikkert heldige over at du tenker på dem, men for alle bedriftene og næringene som holder landet i gang ved å ikke drive veldedighet så er det om å gjøre å sitte igjen med overskudd/tjene penger

Skrevet
Sjokolade1 skrev (12 timer siden):

Basert på hva og hvordan kunder handler i butikken, er det ikke mye som tyder på at vi har et stort problem med dagligvarepriser i dette landet.

Vi har helt opplagt et problem med dagligvarebransjen i dette landet. Problemet er proteksjonisme som fører til ingen reell konkurranse som fører til høye priser og dårlig utvalg. At mange har god råd er ikke en gyldig unnskyldning for hvorfor vi skal måtte akseptere den situasjonen. Det er angivelig politisk vilje til å gjøre noe med det, men de som styrer ønsker å gjøre noe med konsekvensene uten å gjøre noe med årsakene. Og da kommer vi ikke så langt. Denne gangen heller.

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Men det gjelder ikke bare kjedene. Alt fra bønder og produsenter av råvarer til transport og foredling. Om alle må ta høyde for plutselige avgifter og høyere skatter i fremtiden blir sluttprisen selvsagt høyere. Dette kan være et resultat av den ustabile og lite næringsvennlige politikken som føres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...