Jotun Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Vokteren skrev (39 minutter siden): Og konsekvensen ville blitt forskjellige og detaljerte regelverk avhengig av alder på installasjonen….. Det er det jo i praksis allerede. Nyere forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft slik at noen hus har jordfeil brytere, noen har it nett og noen tn med de forskjellene det innebærer og noen kan trekke 16A lengre enn andre bare fordi de ble montert før kravene kom og dermed har annen karakteristikk på sikringene sine. Så vi er der allerede. Det er ikke krav til å fastmontere en vvb. Med mindre man kjøper ny eller gjør elektrisk arbeid på kursen.
sedsberg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 50 minutes ago, trikola said: Er det ikke lysbuen ved å bryte induktiv last som ødelegger? Selv resistiv last gir lysbue. De ødela et helt nytt uttak her på jobb på en uke med et vaffeljern.
Trulss Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Jotun skrev (37 minutter siden): Det er det jo i praksis allerede. Nyere forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft slik at noen hus har jordfeil brytere, noen har it nett og noen tn med de forskjellene det innebærer og noen kan trekke 16A lengre enn andre bare fordi de ble montert før kravene kom og dermed har annen karakteristikk på sikringene sine. Så vi er der allerede. Det er ikke krav til å fastmontere en vvb. Med mindre man kjøper ny eller gjør elektrisk arbeid på kursen. Det er ikke krav om å fastmontere ny bereder i gamle hus.
Jotun Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Trodde faktisk det var det men ser logikken på lok linje med andre ikke tilbakevirkende ting.
minim Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Trulss skrev (13 minutter siden): Det er ikke krav om å fastmontere ny bereder i gamle hus. Så lenge huset er gammelt så er det ikke like stor risiko som ved ny installasjon. Gamle schuko er "trutna" som en gammel sjark og klarer mer last Er det gammelt så er bereder gjerne sikra med stor Uz skrusikring som før gikk via trinn bryter også så en slipper at sikring løser ut så kjapt (eller i det hele tatt) om det skulle bli overlast. Men man må for all del ikke plugge sin typegodkjente "nødlader" med innebygget temperatur monitorering, jordfeil vern, full monitorering og som er beregnet for 32A 11kW lading inn I en CEE stikk beregnet for lasten og lade på 3.6kW. Det er farlig det!
Trulss Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai minim skrev (5 minutter siden): Så lenge huset er gammelt så er det ikke like stor risiko som ved ny installasjon. Gamle schuko er "trutna" som en gammel sjark og klarer mer last Er det gammelt så er bereder gjerne sikra med stor Uz skrusikring som før gikk via trinn bryter også så en slipper at sikring løser ut så kjapt (eller i det hele tatt) om det skulle bli overlast. Men man må for all del ikke plugge sin typegodkjente "nødlader" med innebygget temperatur monitorering, jordfeil vern, full monitorering og som er beregnet for 32A 11kW lading inn I en CEE stikk beregnet for lasten og lade på 3.6kW. Det er farlig det! Ja, ren idioti. Har allerede slått på den første varmovnen på 2000W, og den blir stående på stikkontakten frem til neste sommer. Og nei, den har ikke termostat. Men bilen som stopper å lade når den er fulladet er forbudt - tro det eller ei. 1
PosteMonopolet Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Virker som at mange regler er til for å loppe folk for penger. 2 1
Bing123 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) 3 minutes ago, PosteMonopolet said: Virker som at mange regler er til for å loppe folk for penger. Det er helt spot on. Norge har verdens største offentlig sektor, og eneste måten du kan oppnå dette er å lage mer og mer tulleregler og byråkrati for å "skape arbeid til folk". Disse kan interesseorganisasjoner utnytte i tillegg ved å få lobbyert inn regler som gjør at deres bransje får mer arbeid. Endret 23. mai av Bing123 3
PosteMonopolet Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Bing123 skrev (Akkurat nå): Det er helt spot on. Norge har verdens største offentlig sektor, og eneste måten du kan oppnå dette er å lage mer og mer tulleregler og byråkrati for å "skape arbeid til folk". Skremmende at det er så mange nordmenn som er for EU som finner på tulleregler for alt.
minim Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai PosteMonopolet skrev (2 minutter siden): Skremmende at det er så mange nordmenn som er for EU som finner på tulleregler for alt. Her er det vel mer bransjefolk som klør hverandre på ryggen. Problemet strekker seg utenfor våre landegrenser også. "The fox who keeps the geese" Er et annet uttrykk for det vi ser skje her. Tar noen opp tema så gjemmer de seg bare bak "men hva med sikkerheten" og så tørr ingen å ta i det. 3
Klykken- Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Var i Sverige en sommer og koblet nødladeren i støpslet på veggen på "Stugan" vi lånte. Støpslet tålte det fint, kursen også forsåvidt (10A), men lysbryteren på stua begynte å ryke. Der var det dårlig kobling tydeligvis. Jeg hadde tenkt å lade over natten, men det utgikk med høye kneløft. Greit nok at det er i overkant strenge regler i landet, men når konsekvensen av "uforsvarlig bruk" handler om liv så tenker jeg at det er greit at det er forsvarlig satt opp med alskens idiotsikring, som det nå er på bl.a. elbillading. Man ser jo eksemplene som er nevnt over her hvor lampeledninger ikke engang er avisolert i sukkerbitene.. 3
Trulss Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Klykken- skrev (1 minutt siden): Var i Sverige en sommer og koblet nødladeren i støpslet på veggen på "Stugan" vi lånte. Støpslet tålte det fint, kursen også forsåvidt (10A), men lysbryteren på stua begynte å ryke. Der var det dårlig kobling tydeligvis. Jeg hadde tenkt å lade over natten, men det utgikk med høye kneløft. Greit nok at det er i overkant strenge regler i landet, men når konsekvensen av "uforsvarlig bruk" handler om liv så tenker jeg at det er greit at det er forsvarlig satt opp med alskens idiotsikring, som det nå er på bl.a. elbillading. Man ser jo eksemplene som er nevnt over her hvor lampeledninger ikke engang er avisolert i sukkerbitene.. Det kan sammenlignes med at stugan var litt kald og man satte på vifteovnen. Så kommer man drassende med argumenter som uforsvarlig bruk og at liv kan gå tapt. 1
minim Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Klykken- skrev (2 timer siden): Man ser jo eksemplene som er nevnt over her hvor lampeledninger ikke engang er avisolert i sukkerbitene.. Har sett fagfolk gjøre det samme. En tavle levert med fjærklem rekkeklemmer (zdu2.5) som åpnes med skrutrekker. Opplevde en gang at alle kabler var stukket i klemmene uten å være avisolert. Samsvarserklæring var utfylt på tilkobling også. En annen gang hadde et helt skap blitt bygget med 1 kvadrat uavhengig av sikringsstørrelse. 32A avgangene var som kokt spaghetti når jeg oppdaget det. Utallige ganger funnet koblingsboks på nybygg der alt er kveilet i boks uten å være koblet. Kan fortsette med anekdoter også
trikola Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 5 hours ago, sedsberg said: Selv resistiv last gir lysbue. De ødela et helt nytt uttak her på jobb på en uke med et vaffeljern. Gløde-/varmetråder er ofte viklet som en spole og har i et vaffeljern - som navnet sier - antagelig masse jern rund seg. Men det har neppe ledningen mellom stikk og likeretter i et apparat.
ozone Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Trulss skrev (6 timer siden): Ja, ren idioti. Har allerede slått på den første varmovnen på 2000W, og den blir stående på stikkontakten frem til neste sommer. Og nei, den har ikke termostat. Men bilen som stopper å lade når den er fulladet er forbudt - tro det eller ei. Ja! Hele denne diskusjonen koker jo ned til én ting: Hele konseptet stikkontakt og støpsel er jo feildesignet hvis forbrukeren må tenke seg om og sjekke wattstyrker og tenke på "hvor lenge", osv. ALLE stikkontakter MÅ akseptere ALT utstyr som har støpsel som passer! Alt annet er idioti. For de aler fleste forbrukere er ikke teknisk anlagt. I flybransjen hadde det aldri blitt akseptert at sikringen gikk eller det begynte å brenne, fordi man plugget inn en kontakt som passet helt perfekt, men utstyret som var skjult i skroget ikke tålte belastningen! 2
Nedward Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Simen1 skrev (8 timer siden): Hvis det ikke var meningen å tillate 1950W så burde de ikke skrevet kravet sånn at de tillot 1950W. Standardkommiteen tok jo konsekvensen av formuleringen, til slutt. Jeg er prinsipielt enig i at dersom nødladeren har nødvendige beskyttelsesinnretrninger mot jordfeil, strekkavlastning osv. er det ikke nødladeren som er problemet. At folk finner på å kjøpe søppel på Temu og lignende steder er ikke noe nytt og det finnes nok allerede nødladere som er direkte farlig, som kommer fra slike steder. Dem som bruker nødladeren som fast lader i dag har uansett gitt blaffen og det er lite som tilsier at slakkere regler, eller strengere regler kommer til å endre det. Det som derimot blir en problemstilling er at man ikke kan forutsette at folk vet forskjellen på en trygg og utrygg nødlader. Det trengs i så fall en eller annen mekanisme som gjør (gamle) utrygge ladere ukompatibel med nye biler. Eller noe annet tilsvarende. Jeg har ikke helt tenkt gjennom det, men det blir garantert en problemstilling når det folk flest oppfatter er at nødladeren blir lovlig igjen.
Trulss Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai ozone skrev (39 minutter siden): Ja! Hele denne diskusjonen koker jo ned til én ting: Hele konseptet stikkontakt og støpsel er jo feildesignet hvis forbrukeren må tenke seg om og sjekke wattstyrker og tenke på "hvor lenge", osv. ALLE stikkontakter MÅ akseptere ALT utstyr som har støpsel som passer! Alt annet er idioti. For de aler fleste forbrukere er ikke teknisk anlagt. I flybransjen hadde det aldri blitt akseptert at sikringen gikk eller det begynte å brenne, fordi man plugget inn en kontakt som passet helt perfekt, men utstyret som var skjult i skroget ikke tålte belastningen! Nå ler jeg godt her. Det samme kan sies om bensinpumper, altså feilfylling. Det er også mulig at man kan helle bensin i kaffetrakteren. Alt må designes om! Ko-ko! 1
joandreas Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) ikke gjør dette hjemme testet jo dette med forgreining av stikkontakt. Filmen idiocracy i et nøtteskall. Spoiler Endret 23. mai av joandreas 1
ozone Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Trulss skrev (11 minutter siden): Nå ler jeg godt her. Det samme kan sies om bensinpumper, altså feilfylling. Det er også mulig at man kan helle bensin i kaffetrakteren. Alt må designes om! Ko-ko! Bensinpumpe-problemet ER også et slikt feildesign ja. Livsfarlig feildesign! Som Ford prøvde å gjøre noe med ved å ha et lokk inne bak luken som bare den tykke tuten på dieselpumpen kunne åpne. Men kaffetrakteren-lignelsen din blir å dra den litt langt😄 Men nå er vi på viddene igjen! Håper ikke dette blir enda en ny tråd, for å si det sånn😗🤞 1
joandreas Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) ozone skrev (2 timer siden): I flybransjen hadde det aldri blitt akseptert at sikringen gikk eller det begynte å brenne, fordi man plugget inn en kontakt som passet helt perfekt, men utstyret som var skjult i skroget ikke tålte belastningen! Fin historie på hvorfor brennbar kledning ikke er i bruk lenger. ble montert underholdningssystem uten kjøling i flyet. swissair flight 111. Kan ikke bare ettermontere alle støpsler med kjøling for hindre dette å skje. samme grunn til at batterier ombord er begrenset. Spoiler Endret 23. mai av joandreas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå