Jotun Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Stemmer. Tullete. Istedetfor å lage stikkontakter som tåler bruken.... 2 1
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (17 minutter siden): Spørsmålet var hvilket forbruksmønster det viser. En enslig som vasker hender x ganger i døgnet? Eller 2 voksne og 4 unger med langt hår som skal dusje eller fylle badekaret? Jeg står fortsatt på mitt om at det er mulig å framprovosere akkurat samme forbruk fra en elbillader om man bare vil. Ja bare til å legge frem tall..
Simen1 Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai Snowleopard skrev (1 time siden): Her er jeg enig med deg. Det kunne heller vært et eget punkt om at elanlegg eldre enn/fra før 2000 eller noe sånt, må ha en gjennomgang av elektriker som går god for at kurs og sikring er i henhold til krav, før man kan bruke dette til mer enn spradisk lading fra gjester. Det burde vært innført "EU-kontroll" på el-anlegg. Første gang 20 år etter nytt anlegg, deretter hvert 10. år. Schuko-stikk og USB-stikk bør byttes ut i samme tempo. De dle kontrollene man får av og til er ikke grundige nok, så mye rart blir ikke sjekket en gang.
Simen1 Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai Salvesen. skrev (Akkurat nå): Simen1 skrev (18 minutter siden): Jeg står fortsatt på mitt om at det er mulig å framprovosere akkurat samme forbruk fra en elbillader om man bare vil. Ja bare til å legge frem tall.. Jeg orker ikke å gå så hardt til verks bare for å vinne argumentet.. Så, hvilket forbruksmønster er det de grafene virser? En håndvask? I en husholdning med 1 person?
Jotun Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Min vvb står på mange timer om gangen. Men det er hovedsakelig fordi den står av mange timer om gangen også..... Men schukoen er kastet for veldig mange år siden.
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (3 minutter siden): Jeg orker ikke å gå så hardt til verks bare for å vinne argumentet.. Så, hvilket forbruksmønster er det de grafene virser? En håndvask? I en husholdning med 1 person? Nei jeg kjenner ikke til hus situasjonen, men det er jo unødvendig når du ikke selv klarer å bygge opp dine påstander selv...
Simen1 Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai Jotun skrev (2 minutter siden): Min vvb står på mange timer om gangen. Men det er hovedsakelig fordi den står av mange timer om gangen også..... Samme her. Jeg har noen ivrige dusjere i huset som gjerne dusjer etter hverandre, lenge, gjerne til det blir kaldt. Da er det 200L som skal varmes opp og det tar nok 5-8 timer vil jeg tippe. Heldigvis ikke hver dag, men i hvert fall 1-2 ganger i uka.
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (3 minutter siden): Samme her. Jeg har noen ivrige dusjere i huset som gjerne dusjer etter hverandre, lenge, gjerne til det blir kaldt. Da er det 200L som skal varmes opp og det tar nok 5-8 timer vil jeg tippe. Heldigvis ikke hver dag, men i hvert fall 1-2 ganger i uka. 'Tippe' er vell hovedpoenget her..
Simen1 Skrevet 22. mai Forfatter Skrevet 22. mai (endret) Salvesen. skrev (16 minutter siden): 'Tippe' er vell hovedpoenget her.. Nei, jeg VET det står på full guffe i timesvis, men jeg har ikke stått klar med stoppeklokka eller investert i logger. VVB er uansett fast tilkoblet så da måtte jeg hatt elektriker hit bare for å koble på en logger og så ivrig er jeg ikke på å vinne argumentet. Folk får nå bare tenke hva de vil. Varmeelementet i min er på rett under 2 kW og i følge litt fysikk og varmekapasiteten til vann vet jeg at det tar ca 17 kWh å varme opp vannet fra 4 til 70 grader. Resten av regnestykket er enkelt. Usikkerheten ligger i om tanken min faktisk rommer 200 liter nøyaktig eller om det er avrundet, om varmeelementet er 1900 eller 1990 W, om spenninga i huset er 225 eller 235V, om familien tømmer tanken helt eller bare nesten, om det er litt restvarme igjen i tanken når det begynner å oppleves som kaldt i dusjen osv. Jeg har heller ikke kalibrert termostaten eller målt lekkasjevarmen fra berederen. Men nå føler jeg at nerdingen begynner å ta over her, så jeg gir meg her. Du får bare føle du vinner argumentet om du vil. Endret 22. mai av Simen1 2
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (3 minutter siden): Nei, jeg VET det står på full guffe i timesvis, men jeg har ikke stått klar med stoppeklokka eller investert i logger. VVB er uansett fast tilkoblet så da måtte jeg hatt elektriker hit bare for å koble på en logger og så ivrig er jeg ikke på å vinne argumentet. Folk får nå bare tenke hva de vil. Varmeelementet i min er på rett under 2 kW og i følge litt fysikk og varmekapasiteten til vann vet jeg at det tar ca 17 kWh å varme opp vannet fra 4 til 70 grader. Resten av regnestykket er enkelt. Usikkerheten ligger i om tanken min faktisk rommer 200 liter nøyaktig eller om det er avrundet, om varmeelementet er 1900 eller 1990 W, om spenninga i huset er 225 eller 235V, om familien tømmer tanken helt eller bare nesten, om det er litt restvarme igjen i tanken når det begynner å oppleves som kaldt i dusjen osv. Jeg har heller ikke kalibrert termostaten eller målt lekkasjevarmen fra berederen. Men nå føler jeg at nerdingen begynner å ta over her, så jeg gir meg her. Du får bare føle du vinner argumentet om du vil. Bare å logge inn på elhub det og vise til 8 timer som aldri går under 2kWh/h minst to ganger pr uke. Det er iallefall en indikasjon selv om effekten kan komme fra en annen plass..
minim Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (49 minutter siden): Kravet om fast tilkobling av varmtvannsbereder over 2000W ble innført på 2000-tallet en gang (2006?). Så la produsentene seg innenfor kravet, f.eks 1950W, vel vitende om at de hadde vært lydige og gjort slik standardkomiteen ville. Men komiteen ble tydeligvis fornærmet av at produsentene la seg rett innenfor kravet, så i 2014 ble det senket til 1500W for å liksom "ta de" en gang for alle. Skulle ikke forundre meg om det blir reprise "for sikkerhets skyld" "tenk på barna og miljøet og alt som er vondt i verden - ett liv reddet er gjør det verdt det". Spol fram til år 2100 og vi har maks-uttak på 200W fra schuko.. .. og maks 30 km/t på motorveiene. De jobber nok mest for inntjening i bransjen enn sikkerhet og det skinner igjennom i saker som dette 1
Jotun Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Salvesen. skrev (33 minutter siden): 'Tippe' er vell hovedpoenget her.. Eg har full kontroll på hvor lenge min står på. Så hvorfor kan ikke Simen ha det?
Salvesen. Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Jotun skrev (13 minutter siden): Eg har full kontroll på hvor lenge min står på. Så hvorfor kan ikke Simen ha det? For hen sier en ikke har det og at en tipper?😅
trikola Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai 3 hours ago, Complexity said: Har også en classic Tesla nødlader. Disse er jo ganske rå. Bruker den på 3fase 400V og får da 11kW. Nyere nødladere fra Tesla støtter kun 1 fase. Husk at begrepet 'nødlader' er en oppfinnelse av elektrikkerbransjen for å kunne presse frem pliktinstallasjon. At du har en 'nødlader' på 11 kW skulle være bevis nok at den ikke er en nødlader men en 'mobile connector' som Tesla kaller den. Min har forøvrig 'haugevis' av varmesensorer og DC-vern. 1 3
ozone Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) trikola skrev (1 time siden): Husk at begrepet 'nødlader' er en oppfinnelse av elektrikkerbransjen for å kunne presse frem pliktinstallasjon. At du har en 'nødlader' på 11 kW skulle være bevis nok at den ikke er en nødlader men en 'mobile connector' som Tesla kaller den. Min har forøvrig 'haugevis' av varmesensorer og DC-vern. Excactly! Jeg bruker kun Tesla sin Mobile Connector (gen 1) som klarer 11kW på 3-fase med rød EEC kontakt! Det er maks bilen klarer å svelge også, så den holder i massevis! Med den blå EEC kontakten får jeg 7,4 kW på 1-fase. og med schuko; 3kW. Ingenting "nød" med den laderen altså😉 Bruker den både hjemme og på tur, og har laget meg en haug overganger til alle EEC kontakter som går an å påtreffe😇 EDIT: Kontaktene heter CEE 😊 Endret 22. mai av ozone 1
Evil-Duck Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Simen1 skrev (4 timer siden): Konkret, hvor går grensen for hva du mener er høy effekt? NEK mener 1500W er grensa for kontinuerlig last (vvb) over schuko. Hvor høy effekten som ble trukket fra de brente schukoene du har sett? Jeg har sett biler som har vært skade på grunn av høy fart. Betyr det at vi bør forby høy fart? Hvor høy er farten for at den skal være høy? Poenget er at skader skjer uansett hvor lavt man legger lista, men vi har samfunnsøkonomiske gevinster av å ikke senke den veldig lavt. Derfor har EU og NK64 kommet fram til de grensene de har. Jeg kan ikke de at det er hensiktsmessig å bare redusere grensa for høy effekt (eller fartsgrenser) for hver revisjon av NEK. Selv om det sikkert hadde gjort marginal forskjell. Hva jeg personlig mener er riktig, er egentlig ikke så relevant – vi har uavhengige statlige instanser som sitter på statistikken og gjør disse vurderingene løpende. Noe mange glemmer når de sammenligner varmtvannsberedere (VVB) og ovner med elbil lading, er at nødladere for elbil ofte plugges inn og ut langt hyppigere enn en fastmontert VVB eller ovn. Dette medfører vesentlig høyere mekanisk slitasje på kontakten, noe som igjen kan føre til at klemmene gradvis blir dårligere over tid. Selv som trafikkskadet og kronisk syk på grunn av nevnte ulykke, synes jeg denne sammenligningen blir litt døll. Det å kjøre bil er et privilegium man får etter grundig opplæring og bestått førerprøve. Hadde man måttet ta et kurs for å bruke elektriske anlegg – og først etter bestått opplæring fått tillatelse til å bruke dette, med fare for å miste retten ved regelbrudd – så kunne man tillatt mer ansvar hos brukeren. Men slik det er nå, må reglene være idiotsikre, og derfor har vi også så strenge bestemmelser rundt elektriske installasjoner. Nå ser jeg dessverre at diskusjonen igjen begynner å vri seg over til at dette egentlig handler om en stor konspirasjon fra "Big Elektro" som bare vil tjene penger – slik det alltid blir når dette emnet kommer opp. Derfor tenker jeg at det er på tide for meg å trekke meg ut av diskusjonen. Jeg har tross alt selv vært en del av "Big Elektro". 1
minim Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Evil-Duck skrev (36 minutter siden): Nå ser jeg dessverre at diskusjonen igjen begynner å vri seg over til at dette egentlig handler om en stor konspirasjon fra "Big Elektro" som bare vil tjene penger – slik det alltid blir når dette emnet kommer opp. Derfor tenker jeg at det er på tide for meg å trekke meg ut av diskusjonen. Jeg har tross alt selv vært en del av "Big Elektro". Det er jo fordi det er saken Jeg er selv i bransjen og innrømmer det uten problem. Det er ingen bransje som er like beskyttet som vår fordi det sitter folk fra bransjen og lager regelverket man ufravikelig må følge. Sier seg selv at når det er ulovlig å lade i CEE stikk med lader som er godkjent for det med innebygget vern så er det kun for at bransjen skal suge penger ut av folk. Det hadde vært null problem og ladet på 6A I schuko også (eller tidsbegrenset 16A->10A-6A automatisk nedtrapping) , men de lager seg et regelverk som skal sørge for at det blir et stort mersalg. 5 2
Evil-Duck Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai minim skrev (1 time siden): Det er jo fordi det er saken Jeg er selv i bransjen og innrømmer det uten problem. Det er ingen bransje som er like beskyttet som vår fordi det sitter folk fra bransjen og lager regelverket man ufravikelig må følge. Sier seg selv at når det er ulovlig å lade i CEE stikk med lader som er godkjent for det med innebygget vern så er det kun for at bransjen skal suge penger ut av folk. Det hadde vært null problem og ladet på 6A I schuko også (eller tidsbegrenset 16A->10A-6A automatisk nedtrapping) , men de lager seg et regelverk som skal sørge for at det blir et stort mersalg. Da oppfordrer jeg deg til å varsle Riksrevisjonen eller Sivilombudet hvis du virkelig mener det foregår systematisk korrupsjon i regelverksutformingen. Det er en alvorlig påstand, og som bransjeaktør har du faktisk en plikt til å varsle dersom du mener å være vitne til slike forhold. Når det gjelder reglene for elbillading, er det viktig å være presis: Kravet om fastmontert ladeutstyr kom ikke fra NEK alene, men bygger på internasjonale standarder som IEC 61851, og anbefalinger fra DSB – altså et statlig organ. NEK er en offentlig godkjent standardiseringsorganisasjon, som jobber etter prinsipper fra CENELEC og IEC, med fokus på sikkerhet og teknisk harmonisering. At det er bransjefolk i komiteene, er ikke unikt for elektro – det gjelder i alle tekniske fagfelt. Det handler ikke om at noen “sikrer mersalg”, men at man faktisk trenger fagfolk for å lage fungerende og trygge normer. Det er lett å være uenig i enkelte deler av regelverket – og det er helt greit. Men å tolke det som et kynisk spill for å “suge penger ut av folk” uten noen form for dokumentasjon, fremstår mer som en konspirasjonsteori enn som et faglig innspill. 4
minim Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Da oppfordrer jeg deg til å varsle Riksrevisjonen eller Sivilombudet hvis du virkelig mener det foregår systematisk korrupsjon i regelverksutformingen. Det er en alvorlig påstand, og som bransjeaktør har du faktisk en plikt til å varsle dersom du mener å være vitne til slike forhold. Når det gjelder reglene for elbillading, er det viktig å være presis: Kravet om fastmontert ladeutstyr kom ikke fra NEK alene, men bygger på internasjonale standarder som IEC 61851, og anbefalinger fra DSB – altså et statlig organ. NEK er en offentlig godkjent standardiseringsorganisasjon, som jobber etter prinsipper fra CENELEC og IEC, med fokus på sikkerhet og teknisk harmonisering. At det er bransjefolk i komiteene, er ikke unikt for elektro – det gjelder i alle tekniske fagfelt. Det handler ikke om at noen “sikrer mersalg”, men at man faktisk trenger fagfolk for å lage fungerende og trygge normer. Det er lett å være uenig i enkelte deler av regelverket – og det er helt greit. Men å tolke det som et kynisk spill for å “suge penger ut av folk” uten noen form for dokumentasjon, fremstår mer som en konspirasjonsteori enn som et faglig innspill. Det skinner jo igjennom. Ser du noen annen bransje som har et åpenbart skreddersydd regelverk for å hindre andre i å utføre arbeid som elektro bransjen? Jeg er takknemlig for all del, men la oss kalle en spade for en spade. Alle utenfor bransjen ser galskapen også så vi trenger ikke leke uforstående her. Uten noe form for dokumentasjon? De har jo laget den dokumentasjonen selv Er jo bare å se på oppspinnet de har laget rundt elbil lading så er det god dokumentasjon alene. Det er mye annet å ta av utenom elbil lading også, men da går vi enda lenger fra topic. 3 1
Complexity Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai 5 hours ago, Simen1 said: Nei, jeg VET det står på full guffe i timesvis, men jeg har ikke stått klar med stoppeklokka eller investert i logger. Annbefaler deg å ordne en logger. Fikk vel min gratis fra Tibber for mange år siden. Plugges i måleren så har man fin graf over strømforbruket. Har og tilnærmet tom varmvannstank innimellom men tror aldri jeg har sett tanken være påslått mere enn 2 timer. Nå har jeg en helt ny tank da som er kald på utsiden så det hjelper nok på. Gamle tanker som varmer opp hele rommet bruker nok en del mere. Foreldrene mine hadde en hylle over varmvannstanken før som de brukte som skotørker for var så varmt der... 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå