Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes reglene rundt nødladere er utdaterte. Det burde heller være sånn at nødladere under 1500W kan brukes som permanent ladeløsning via vanlig schuko-stikk, akkurat som f.eks en varmeovn eller varmepumpe på inntil 1500W. Er de under 1500W kreves ikke egen kurs og de trenger heller ikke være fast tilkoblet (kan være på stikk). Videre så bør det forutsette at nødladeren har innebygget DC-vern og innretning for å henge den opp (strekkavlastning). Rett og slett en ny vår for en ny generasjon nødladere innenfor litt strammere rammer av hva som kreves av den.

Da slipper man å betale dyrt for å bestille elektriker opp til hytta langt uti huttiheita og man kan til og med bruke det hjemme en kort eller lang periode, med de begrensninger som 1500W gir da.

Maks 1500W har også den bieffekten at effektleddet på nettleia blir lavere belastet.

Ønsker man høyere effekt så bør type 2 være eneste mulighet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. En 2kW varmeovn kan en ha ståendes på full drusing hele dagene..

Jeg lader kun på 8A også på Type 2 bare for å få ned effektleddet. Burde sikkert lagt meg på 6 også, men det er jo ikke alltid en har 12 timer til rådighet om en trenger rekkevidda dagen etter. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
54 minutes ago, Joachim Vadseth said:

Jeg huka nemlig av på innbtte at jeg hadde både Type-2 og nødlader i bilen xD må kanskje se over om det kan endres.. er jo kjekt å ha. Ikke verdt å betale, hva er det, 3500kr? for en nødlader som i prinsippet ikke skal brukes. I en nødsituasjon er den vel priceless men xD

Kjøpte en e-golf lader på finn til sånn 300kr bare for å ha i backup. Funker knall både på Tesla og på Leaf (med adapter til type 1).

Den virker veldig basic da. Spørs om den har temperatursensorer her og der som Tesla sin.

Har også en classic Tesla nødlader. Disse er jo ganske rå. Bruker den på 3fase 400V og får da 11kW. Nyere nødladere fra Tesla støtter kun 1 fase.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Joachim Vadseth skrev (5 minutter siden):

Helt enig. En 2kW varmeovn kan en ha ståendes på full drusing hele dagene..

Jeg lader kun på 8A også på Type 2 bare for å få ned effektleddet. Burde sikkert lagt meg på 6 også, men det er jo ikke alltid en har 12 timer til rådighet om en trenger rekkevidda dagen etter. 

En 2kW varmovn står ikke på "full blast" i flere timer, selv om den er stilt inn til det. Den har innebygd termostat, og demper uttaket av effekt når rommet er varmt nok. Da yter den kanskje bare noen hundre watt i mellom, for å opprettholde varmen.

Det er gjerne poenget når man sammenligner med elbil-lading, der de står og trekker angitt strøm til bilen er full (til grensa som er satt).

Når det er sagt, så er jeg enig i at dette skal moderne strøminstallasjoner tåle fint, uten å gi varmgang utover lett "lunk". Forøvrig, 16A på 220V gir ca 3,5 kW, så det er godt å gå på oppover, jamfør hva kabler, sikring og anlegget ellers bør tåle. Selv det å senke uttaket til 12A, gjør at man kan redusere til ca 2,6 kW effekt.

PS! Jeg har med vilje regnet på 220V istedet for 230V og 240V, som ville gitt høyere effekt (hhv 3,68 og 3,84 kW mot 3,52 kW på 16A, og 2,76 og 2,88 kW på 12A mot 2,64 kW) matematisk, så grense på 1,5 kW er lite. Ser ingen grunn for å sette grensen så lavt.

  • Liker 5
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Snowleopard said:

En 2kW varmovn står ikke på "full blast" i flere timer, selv om den er stilt inn til det. Den har innebygd termostat, og demper uttaket av effekt når rommet er varmt nok. Da yter den kanskje bare noen hundre watt i mellom, for å opprettholde varmen.

Det er gjerne poenget når man sammenligner med elbil-lading, der de står og trekker angitt strøm til bilen er full (til grensa som er satt).

Når det er sagt, så er jeg enig i at dette skal moderne strøminstallasjoner tåle fint, uten å gi varmgang utover lett "lunk". Forøvrig, 16A på 220V gir ca 3,5 kW, så det er godt å gå på oppover, jamfør hva kabler, sikring og anlegget ellers bør tåle. Selv det å senke uttaket til 12A, gjør at man kan redusere til ca 2,6 kW effekt.

PS! Jeg har med vilje regnet på 220V istedet for 230V og 240V, som ville gitt høyere effekt (hhv 3,68 og 3,84 kW mot 3,52 kW på 16A, og 2,76 og 2,88 kW på 12A mot 2,64 kW) matematisk, så grense på 1,5 kW er lite. Ser ingen grunn for å sette grensen så lavt.

LItt av problemet er vel at reglene må ta høyde for alle mulige strøminstallasjoner. 

Jeg var akkurat med å rev ned et hus fra 1968 inn til stenderne i går. Den elinnstallasjonen der ville ikke jeg stolt på for et toastjern en gang. 

Måten de gammeldagse shcukostihkene klemte, eller ikke klemte mot kontaktpunkter. Måten ledninger var festet til kontakter, med flere ledere bare i klem rundt gjengene på en skrue. Flere av koblingsboksene hadde brukt elektrikkerteip istedenfor vrihylser etc. For ikke å snakke om at alle koblingsbokser og k rør var av metall. Kun jording på bad og kjøkken, resten av huset ugjordet.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Snowleopard skrev (37 minutter siden):

så grense på 1,5 kW er lite. Ser ingen grunn for å sette grensen så lavt.

Bare for å gjøre reglene mest mulig like med varmtvannsberedere, der inntil 1500W kan kobles til med schuko stikk. Varmtvannsberedere har jo en tendens til å brukes ganske likt med elbilladere. Full guffe i flere timer i strekk.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Bare for å gjøre reglene mest mulig like med varmtvannsberedere, der inntil 1500W kan kobles til med schuko stikk. Varmtvannsberedere har jo en tendens til å brukes ganske likt med elbilladere. Full guffe i flere timer i strekk.

absolutt ikke, de har typisk små innslag over kort tid og langt i fra mange timer. 

 

EDIT: eksempel:

image.thumb.png.66edb83fc78a32a1771cce48202d6a20.png

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
bzzlink skrev (31 minutter siden):

LItt av problemet er vel at reglene må ta høyde for alle mulige strøminstallasjoner. 

Jeg var akkurat med å rev ned et hus fra 1968 inn til stenderne i går. Den elinnstallasjonen der ville ikke jeg stolt på for et toastjern en gang. 

Måten de gammeldagse shcukostihkene klemte, eller ikke klemte mot kontaktpunkter. Måten ledninger var festet til kontakter, med flere ledere bare i klem rundt gjengene på en skrue. Flere av koblingsboksene hadde brukt elektrikkerteip istedenfor vrihylser etc. For ikke å snakke om at alle koblingsbokser og k rør var av metall. Kun jording på bad og kjøkken, resten av huset ugjordet.

Eier har uansett ansvar for elsikkerheten i huset sitt. Et elektrisk anlegg har en beregnet levetid på ~20 år før man bør i hvert fall sjekke alt og eventuelt bytte ut noe eller alt. Det er jo derfor vi har periodisk eltilsyn også. Da skal de si i fra om ting som virker utrygt og pålegger utbedring. At du fant mye rart i et 57 år gammelt hus som skal rives tviler jeg ikke på. Det er jo sikkert litt av grunnen til at det skal rives. Særlig hvis eier har forsøkt sine plikter til å ivareta sikkerheten.

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

absolutt ikke, de har typisk små innslag over kort tid og langt i fra mange timer. 

Termostaten slår inn litt nå og da for å vedlikeholsvarme berederen, akkurat som når elbilen vedlikeholdslader noen ganger hvis den bare står der tilkoblet.

Når energilagret (batteri/varmtvann) tappes mye, f.eks når man fyller badekaret eller lader bilen etter endt dag med kjøring, så står den på full guffe til man oppnår ønsket temperatur eller ladenivå. Ganske likt altså.

Klart man kan legge på allskens automatikk og analogt effektnivå, men det er unødvendig å ha som minstekrav. Derfor tar jeg utgansgpunkt i enkel av/på styring.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har sett nok brente schuko stikk gjennom mine år som trikker til å aldri stole på de med kontinuerlige høye laster uten at en selv er til stede, om det så er elbil lading, varmeovner eller vvb. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Termostaten slår inn litt nå og da for å vedlikeholsvarme berederen, akkurat som når elbilen vedlikeholdslader noen ganger hvis den bare står der tilkoblet.

Når energilagret (batteri/varmtvann) tappes mye, f.eks når man fyller badekaret eller lader bilen etter endt dag med kjøring, så står den på full guffe til man oppnår ønsket temperatur eller ladenivå. Ganske likt altså.

Klart man kan legge på allskens automatikk og analogt effektnivå, men det er unødvendig å ha som minstekrav. Derfor tar jeg utgansgpunkt i enkel av/på styring.

Nei tidene er langt i fra like, se vedlagt. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Har sett nok brente schuko stikk gjennom mine år som trikker til å aldri stole på de med kontinuerlige høye laster uten at en selv er til stede, om det så er elbil lading, varmeovner eller vvb. 

Konkret, hvor går grensen for hva du mener er høy effekt? NEK mener 1500W er grensa for kontinuerlig last (vvb) over schuko.

Hvor høy effekten som ble trukket fra de brente schukoene du har sett?

Jeg har sett biler som har vært skade på grunn av høy fart. Betyr det at vi bør forby høy fart? Hvor høy er farten for at den skal være høy? Poenget er at skader skjer uansett hvor lavt man legger lista, men vi har samfunnsøkonomiske gevinster av å ikke senke den veldig lavt. Derfor har EU og NK64 kommet fram til de grensene de har. Jeg kan ikke de at det er hensiktsmessig å bare redusere grensa for høy effekt (eller fartsgrenser) for hver revisjon av NEK. Selv om det sikkert hadde gjort marginal forskjell.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei tidene er langt i fra like, se vedlagt. 

Jeg aner ikke hvilket forbruksmønster du forsøker å vise, men jeg er sikker på at det går an å reprodusere med elbil, via schuko, om man går inn for det.

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke hvilket forbruksmønster du forsøker å vise, men jeg er sikker på at det går an å reprodusere med elbil, via schuko, om man går inn for det.

viser oppvarmin i bereder, som du ser er varmeperiodene relativt korte over hele døgnet. 

Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Eier har uansett ansvar for elsikkerheten i huset sitt. Et elektrisk anlegg har en beregnet levetid på ~20 år før man bør i hvert fall sjekke alt og eventuelt bytte ut noe eller alt. Det er jo derfor vi har periodisk eltilsyn også. Da skal de si i fra om ting som virker utrygt og pålegger utbedring. At du fant mye rart i et 57 år gammelt hus som skal rives tviler jeg ikke på. Det er jo sikkert litt av grunnen til at det skal rives. Særlig hvis eier har forsøkt sine plikter til å ivareta sikkerheten.

Her er jeg enig med deg. Det kunne heller vært et eget punkt om at elanlegg eldre enn/fra før 2000 eller noe sånt, må ha en gjennomgang av elektriker som går god for at kurs og sikring er i henhold til krav, før man kan bruke dette til mer enn spradisk lading fra gjester.

Altså, skal eier/leier selv lade med nødlader, så må anlegget sjekkes og kursen få OK-stempel. Dersom elektriker mener det må trekkes ny ledning til erstatning for den gamle, og skifte sikring og/eller kontakter, så er dette ok og ikke å anse som nyetablering.

Man kan ev. kreve at det er en dedikert kurs (koble fra andre strømforbrukere, og heller legge opp ny kurs for dette) med sikring lik de "gamle" reglene for godkjent lading av elbil, men med tillegg for at "klumpen" har en hylle eller krok den kan festes mot, for å sikre at kontakten ikke utøves for unødvendig belastning av en slik klump.

Så kan man heller si at nyetablering krever ladeboks etter dagens gjeldende regler.

Forøvrig, dette som handler om hjemmelading, kan/bør moderator flytte til elbiltråden, da det er ikke-Tesla-spesifikt, foruten akkurat spørsmålet om det følger ed bil ved nykjøp, da det spesifikt spøøres om det følger med multiladeren til Tesla.

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

En 2kW varmovn står ikke på "full blast" i flere timer, selv om den er stilt inn til det. Den har innebygd termostat, og demper uttaket av effekt når rommet er varmt nok.

Tja, om den er kjøpt på Biltema til 199kr eller noe kan den fort finne på å gjøre det. Vært borti to slike billigovner hvor termostaten hengte seg opp.

Ved det ene tilfellet var stikk og kabel til varmeovnen ganske temperert etter å ha stått slik i minst en uke 😅

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Tja, om den er kjøpt på Biltema til 199kr eller noe kan den fort finne på å gjøre det. Vært borti to slike billigovner hvor termostaten hengte seg opp.

Ved det ene tilfellet var stikk og kabel til varmeovnen ganske temperert etter å ha stått slik i minst en uke 😅

Er vel krav om termostat på nye ovner, men produktfeil kan selvsagt oppstå. Da fåår man heller nedsette bruks/omsetningsbegrensninger på disse som ikke er til å stole på.

Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

En 2kW varmovn står ikke på "full blast" i flere timer, selv om den er stilt inn til det. Den har innebygd termostat, og demper uttaket av effekt når rommet er varmt nok. Da yter den kanskje bare noen hundre watt i mellom, for å opprettholde varmen.

 

Tja. Når man fyrer opp hytta etter tre mnd før man ankommer til vinterferien så sæblir det fort noen timer.

Men derimot frekvensen for slik bruk er lav.

2kw var grensen for fastmontert vs stikk. Usikker om dette er endret, tror de heller spesifiserte en del ting som skal monteres fast, f.eks vvb.

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

viser oppvarmin i bereder, som du ser er varmeperiodene relativt korte over hele døgnet. 

Spørsmålet var hvilket forbruksmønster det viser. En enslig som vasker hender x ganger i døgnet? Eller 2 voksne og 4 unger med langt hår som skal dusje eller fylle badekaret?

Jeg står fortsatt på mitt om at det er mulig å framprovosere akkurat samme forbruk fra en elbillader om man bare vil.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (13 minutter siden):

2kw var grensen for fastmontert vs stikk. Usikker om dette er endret, tror de heller spesifiserte en del ting som skal monteres fast, f.eks vvb.

Kravet om fast tilkobling av varmtvannsbereder over 2000W ble innført på 2000-tallet en gang (2006?). Så la produsentene seg innenfor kravet, f.eks 1950W, vel vitende om at de hadde vært lydige og gjort slik standardkomiteen ville. Men komiteen ble tydeligvis fornærmet av at produsentene la seg rett innenfor kravet, så i 2014 ble det senket til 1500W for å liksom "ta de" en gang for alle. Skulle ikke forundre meg om det blir reprise "for sikkerhets skyld" "tenk på barna og miljøet og alt som er vondt i verden - ett liv reddet er gjør det verdt det". Spol fram til år 2100 og vi har maks-uttak på 200W fra schuko.. :p .. og maks 30 km/t på motorveiene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...