Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
minim skrev (48 minutter siden):

Det skinner jo igjennom. Ser du noen annen bransje som har et åpenbart skreddersydd regelverk for å hindre andre i å utføre arbeid som elektro bransjen? Jeg er takknemlig for all del, men la oss kalle en spade for en spade. Alle utenfor bransjen ser galskapen også så vi trenger ikke leke uforstående her. 

Uten noe form for dokumentasjon? De har jo laget den dokumentasjonen selv :)Er jo bare å se på oppspinnet de har laget rundt elbil lading så er det god dokumentasjon alene. Det er mye annet å ta av utenom elbil lading også, men da går vi enda lenger fra topic. 

Poenget mitt er bare at det ikke sitter en gjeng med bransjefolk og dikter opp reglene slik du antyder. Reglene bygger på internasjonale standarder (som IEC 61851) og forskrifter utarbeidet av statlige organer – i dette tilfellet DSB, som er øverste kontrollmyndighet i Norge og statlig underlagt.

Begrunnelsen for at CEE og andre universelle kontakter ikke godkjennes for fast og regelmessig lading, handler om at de mangler toveis kommunikasjon og kontrollsignaler (CP/PP) som kreves i Mode 3. I tillegg er ikke disse kontaktene laget for daglig plugging og frakobling – i motsetning til Type 2-pluggen som er konstruert for nettopp det.

Det er selvfølgelig helt greit å være uenig i tolkningen, men det jeg reagerer på er antydningen om at det ligger korrupsjon bak regelverket. Hvis det faktisk er tilfelle, så er det svært alvorlig – og i så fall gjelder det ikke bare i Norge, men internasjonalt.

Når det gjelder lading på Schuko, som hele diskusjonen startet med, kan jeg også vise til egne erfaringer fra jobber hvor vi har sett fullstendig smeltede kontakter tilkoblet varmtvannsberedere – og da snakker vi om belastning som i praksis er langt mindre krevende enn elbillading. Ved elbillading har man ofte daglig inn- og utkobling, noe som gir økt mekanisk slitasje og risiko over tid.

Som nevnt tidligere, må regelverket utformes slik at det er "idiotsikkert" – altså at det fungerer trygt uansett brukerens kunnskap. Hadde vi hatt påkrevd opplæring eller periodiske "EU-kontroller" på elektriske anlegg, slik @Simen1 foreslo, kunne man kanskje tillatt mer fleksibilitet og overlatt vurderinger i større grad til installasjonseierne.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Poenget mitt er bare at det ikke sitter en gjeng med bransjefolk og dikter opp reglene slik du antyder. Reglene bygger på internasjonale standarder (som IEC 61851) og forskrifter utarbeidet av statlige organer – i dette tilfellet DSB, som er øverste kontrollmyndighet i Norge og statlig underlagt.

Begrunnelsen for at CEE og andre universelle kontakter ikke godkjennes for fast og regelmessig lading, handler om at de mangler toveis kommunikasjon og kontrollsignaler (CP/PP) som kreves i Mode 3. I tillegg er ikke disse kontaktene laget for daglig plugging og frakobling – i motsetning til Type 2-pluggen som er konstruert for nettopp det.

Det er selvfølgelig helt greit å være uenig i tolkningen, men det jeg reagerer på er antydningen om at det ligger korrupsjon bak regelverket. Hvis det faktisk er tilfelle, så er det svært alvorlig – og i så fall gjelder det ikke bare i Norge, men internasjonalt.

Når det gjelder lading på Schuko, som hele diskusjonen startet med, kan jeg også vise til egne erfaringer fra jobber hvor vi har sett fullstendig smeltede kontakter tilkoblet varmtvannsberedere – og da snakker vi om belastning som i praksis er langt mindre krevende enn elbillading. Ved elbillading har man ofte daglig inn- og utkobling, noe som gir økt mekanisk slitasje og risiko over tid.

Som nevnt tidligere, må regelverket utformes slik at det er "idiotsikkert" – altså at det fungerer trygt uansett brukerens kunnskap. Hadde vi hatt påkrevd opplæring eller periodiske "EU-kontroller" på elektriske anlegg, slik @Simen1 foreslo, kunne man kanskje tillatt mer fleksibilitet og overlatt vurderinger i større grad til installasjonseierne.

Snodig at dette med To veis kommunikasjon brått er blitt viktig. Det står da store industriovner på CEE Rundtomkring og fullt I andre større laster som er langt "dummere" laster enn elbiler helt lovlig. Her tror jeg du har slukt "søkke og snøre" godt :D

Det er svært alvorlig og problemet er nok ikke enestående for Norge nei, men ingen vil eller tørr å ta tak i dette. Jeg har heller ingen interesse av at noen gjør det siden det siden alle i bransjen hadde måttet lide for det lønnsmessig. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (54 minutter siden):

Snodig at dette med To veis kommunikasjon brått er blitt viktig. Det står da store industriovner på CEE Rundtomkring og fullt I andre større laster som er langt "dummere" laster enn elbiler helt lovlig. Her tror jeg du har slukt "søkke og snøre" godt :D

Det er svært alvorlig og problemet er nok ikke enestående for Norge nei, men ingen vil eller tørr å ta tak i dette. Jeg har heller ingen interesse av at noen gjør det siden det siden alle i bransjen hadde måttet lide for det lønnsmessig. 

Jeg har forklart hvorfor IEC har satt krav om toveis kommunikasjon i Mode 3-lading og lener meg på dette faglige grunnlaget – det handler ikke om hvor “smart” en last er, men om sikkerhet, overvåking og laststyring. Det er også stor forskjell på en fastmontert industrilast og en kontakt som plugges inn og ut daglig, slik det ofte gjøres med elbiler.

Når du påstår at dette handler om korrupsjon i bransjen, er det en alvorlig påstand – og da er det du som må dokumentere at dette forekommer, særlig når du selv sier du jobber i bransjen, burde det være en selvfølge å varsle relevante instanser dersom du faktisk mener noe ulovlig foregår.

Å si at jeg har “slukt søkke og snøre” fremfor å svare på det jeg skriver, er bare en billig avfeielse og tilføyer diskusjonen fint lite. 

• Liker 4
Skrevet
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Jeg har forklart hvorfor IEC har satt krav om toveis kommunikasjon i Mode 3-lading og lener meg på dette faglige grunnlaget – det handler ikke om hvor “smart” en last er, men om sikkerhet, overvåking og laststyring. Det er også stor forskjell på en fastmontert industrilast og en kontakt som plugges inn og ut daglig, slik det ofte gjøres med elbiler.

Når du påstår at dette handler om korrupsjon i bransjen, er det en alvorlig påstand – og da er det du som må dokumentere at dette forekommer, særlig når du selv sier du jobber i bransjen, burde det være en selvfølge å varsle relevante instanser dersom du faktisk mener noe ulovlig foregår.

Å si at jeg har “slukt søkke og snøre” fremfor å svare på det jeg skriver, er bare en billig avfeielse og tilføyer diskusjonen fint lite. 

Nå skal ikke jeg direkte blande meg inn i diskusjonen om korrupsjon, men det er vel temmelig lett for de fleste å se at kravene i mange tilfeller er alt for streng. Og da kan man selvsagt stille spørsmålstegn ved om det er for å sikre seg selv inntekt, fremfor reelt sikkerhetskrav.

F.eks. sies det at alt du gjør utenom ledningsnettet og selve kontakten, i utgangspunktet er lovlig, så lenge det plugges til med et stikk i en kontakt. F.eks. kan du selv sette opp en taklampe, dra ledning rundt til nærmeste stikkontakt, og plugge i stikket med et jordet eller ujordet stikk. Men skal du sette en dimmer på kabelen, og lengden er lang nok og du fester dette med klemme langs vegg, så er dette plutselig å anse som fast opplegg, og skal utføres av godkjent elektriker.

Kan godt hende det er noe mere til dette som gjør at jeg kanskje bommer her, men det er ihvertfall slik jeg har forstått reglene. Er det derimot høyttalerkabler eller nettverkskabler, så er det fullstendig tut og kjør. Her kan altså jeg som IT-kyndig og hifi-interessert styre helt og fullstendig som jeg vil. Men som sagt, er det 220V og mot strømkabel, så er det plutselig temmelig lite jeg får lov å gjøre selv.

Ja, for bransjen og godkjenningsnemdene er det fryktelig lett å skrike opp om sikkerhet, og det er vanskelig å gå i mot dette når man ikke er godkjent el-installatør med mesterbrev og kanskje og høyere utdanning innen elektronikk. Men så må det være mulig å se at masse av kravene har unødvendig strenge regler på dette.

Tallgrunnlag for å fortelle hvor farlig slikt er, har man jo heller lite å vise til, selv om man selvsagt har noen grove tilfeller av "hobby-elektrikere" som har gått langt utenpå hva den har kunnskaper om, og lov til å gjøre selv

Mange som er kyndige, og tildels mer kyndig en endel elektrikere som er der ute, som knapt klarte å hangle seg gjennom vgs. Man har mer en god nok utdannelse, men man mangler riktig fagbrev.

Er jo stadig mange som som melder at de måtte gå over etter elektrikeren, fordi jobben rett og slett var gjort så dårlig at det var fare for sikkerheten. Da snakker vi og hvordan jobben var gjort i sikringsskapet.

Nå må det bare sies at jeg bruker elektriker når det skal gjøres ting på anlegget, men jeg har satt opp taklys med dimmer slik det var beskrevet øverst i dette innlegget, og senere leste meg til at det hadde jeg vel strengt tatt ikke lov til, selv om jeg aldri har rotet på baksiden av et stikk.

Ja, jeg har og satt opp utenpåliggende stikk for å få flere på veggen, men der jeg har plugget i godkjent kontakt med jordet stikk. Er ikke akkurat rocket science, og jeg hadde nok fort gjort det med å koble meg til et stikk på baksiden, om det hadde vært lovlig. Jeg roter heller ikke med sikringer i sikringsskapet, såpass respekt har jeg for å tukle med elanlegg, at jeg vil nødig bli tatt for å ha rota med noe jeg ikke har lov til.

Dog, lys i taket med dimmebryter, selv om jeg nå har lest meg til at det er ulovlig, vil jeg fort finne på å fikse senere om det behøves/er ønskelig, og late som jeg ikke viste at det var ulovlig, for det er det nok mange som ikke er klar over!

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Nå skal ikke jeg direkte blande meg inn i diskusjonen om korrupsjon, men det er vel temmelig lett for de fleste å se at kravene i mange tilfeller er alt for streng. Og da kan man selvsagt stille spørsmålstegn ved om det er for å sikre seg selv inntekt, fremfor reelt sikkerhetskrav.

F.eks. sies det at alt du gjør utenom ledningsnettet og selve kontakten, i utgangspunktet er lovlig, så lenge det plugges til med et stikk i en kontakt. F.eks. kan du selv sette opp en taklampe, dra ledning rundt til nærmeste stikkontakt, og plugge i stikket med et jordet eller ujordet stikk. Men skal du sette en dimmer på kabelen, og lengden er lang nok og du fester dette med klemme langs vegg, så er dette plutselig å anse som fast opplegg, og skal utføres av godkjent elektriker.

Kan godt hende det er noe mere til dette som gjør at jeg kanskje bommer her, men det er ihvertfall slik jeg har forstått reglene. Er det derimot høyttalerkabler eller nettverkskabler, så er det fullstendig tut og kjør. Her kan altså jeg som IT-kyndig og hifi-interessert styre helt og fullstendig som jeg vil. Men som sagt, er det 220V og mot strømkabel, så er det plutselig temmelig lite jeg får lov å gjøre selv.

Ja, for bransjen og godkjenningsnemdene er det fryktelig lett å skrike opp om sikkerhet, og det er vanskelig å gå i mot dette når man ikke er godkjent el-installatør med mesterbrev og kanskje og høyere utdanning innen elektronikk. Men så må det være mulig å se at masse av kravene har unødvendig strenge regler på dette.

Tallgrunnlag for å fortelle hvor farlig slikt er, har man jo heller lite å vise til, selv om man selvsagt har noen grove tilfeller av "hobby-elektrikere" som har gått langt utenpå hva den har kunnskaper om, og lov til å gjøre selv

Mange som er kyndige, og tildels mer kyndig en endel elektrikere som er der ute, som knapt klarte å hangle seg gjennom vgs. Man har mer en god nok utdannelse, men man mangler riktig fagbrev.

Er jo stadig mange som som melder at de måtte gå over etter elektrikeren, fordi jobben rett og slett var gjort så dårlig at det var fare for sikkerheten. Da snakker vi og hvordan jobben var gjort i sikringsskapet.

Nå må det bare sies at jeg bruker elektriker når det skal gjøres ting på anlegget, men jeg har satt opp taklys med dimmer slik det var beskrevet øverst i dette innlegget, og senere leste meg til at det hadde jeg vel strengt tatt ikke lov til, selv om jeg aldri har rotet på baksiden av et stikk.

Ja, jeg har og satt opp utenpåliggende stikk for å få flere på veggen, men der jeg har plugget i godkjent kontakt med jordet stikk. Er ikke akkurat rocket science, og jeg hadde nok fort gjort det med å koble meg til et stikk på baksiden, om det hadde vært lovlig. Jeg roter heller ikke med sikringer i sikringsskapet, såpass respekt har jeg for å tukle med elanlegg, at jeg vil nødig bli tatt for å ha rota med noe jeg ikke har lov til.

Dog, lys i taket med dimmebryter, selv om jeg nå har lest meg til at det er ulovlig, vil jeg fort finne på å fikse senere om det behøves/er ønskelig, og late som jeg ikke viste at det var ulovlig, for det er det nok mange som ikke er klar over!

En faglig diskusjon rundt lover, forskrifter og normer er noe jeg tror de fleste ønsker velkommen. Men jeg blir litt matt over at det – nesten hver gang – ender med påstander om at en slags “elektromafia” står bak alt, med folk dypt plantet i internasjonale og statlige organer.

Jeg mener det er fullt mulig å stille spørsmål ved forskrifter og normer – det gjøres faktisk jevnlig av både fagfolk, organisasjoner og aktører i bransjen. Men da må man gjøre det på et faglig grunnlag, og ikke komme med antydninger om at sikkerhet bare er et påskudd for å sikre inntekter.

Når det gjelder tallgrunnlag, finnes det statistikk fra både DSB og forsikringsbransjen som viser at en betydelig andel boligbranner skyldes feil på elektriske anlegg eller utstyr. At ikke alle feil fører til umiddelbar fare, betyr ikke at de ikke utgjør en risiko over tid.

Du sier selv at du ikke er fagperson, i motsetning til @minim, som har erfaring fra bransjen – så vi snakker ut fra litt ulike ståsteder.

Dette med hva som regnes som fast eller ikke-fast installasjon er for øvrig helt legitimt å stille spørsmål ved. Jeg skal være ærlig og si at jeg også synes enkelte grenser her kan være vanskelig å rasjonalisere. Vi står nok på hver vår side i akkurat den diskusjonen – du mener reglene er for rigide og burde mykes opp, mens jeg heller mener enkelte områder burde strammes inn.

Jeg har selv noen eksempler som viser hvorfor:

En kompis av meg trodde at “sukkerbiter” (koblingsklemmer) automatisk avmantlet lederne når man skrudde dem til. Han hadde derfor i mange lamper bare stukket lederne rett inn – med isolasjonen på – og skrudd til. For all del, skrur du hardt nok, kan isolasjonen klemmes vekk og skape noe kontakt, men det gir ikke en god eller trygg forbindelse. Jeg oppdaget det da han ba meg se på en lampe som ikke virket – og han bekreftet at han hadde gjort det samme i hele huset.

Et annet eksempel er huset jeg bor i nå, hvor det åpenbart har vært inne hobbyelektrikere. Jeg har demontert og byttet alle dimmere og lamper (over til smart system), og det var veldig tydelig hva som var gjort fagmessig – og hva som ikke var det. I én dimmer var bare 2–3 kordeler inne i klemmen, mens resten spriket ut og hadde nesten kontakt med jordingsskruen. Det sier seg selv at det er en brannfelle. Jobben som var gjort på en del av lampene var og av svært variabel kvalitet. 

Derfor mener jeg at regelverket må være “idiotsikkert”, fordi mange ikke forstår – eller ikke respekterer – hva de driver med.

At det finnes udugelige elektrikere, slik det finnes udugelige folk i alle yrker, er nok riktig. Dog er et fagbrev er ikke bare et papir som du får kastet på deg etter å ha daffet deg gjennom vidergående, men et bevis på gjennomført praksis, teori og eksamen – både skriftlig og praktisk hvor du må bevise at du har forståelse og respekt yrket. Det tar rundt 4,5 år å få, inkludert skole, læretid og fagprøve.  Man må og kontinuerlig holde seg oppdatert på endringer i regelverk og teknologi da disse er i konstant endring. Det er altså forskjell på å forstå prinsippene og det å kunne stå juridisk og faglig ansvarlig for en installasjon.

Når det gjelder lavspenningsarbeid (typisk 12–48V), har du rett i at ufaglærte har lov til å gjøre mer. Det handler først og fremst om skadepotensial – det skal mye til for at slike anlegg er livstruende, selv om det fortsatt finnes en viss brannfare, spesielt ved høy belastning. Det er vel noen biler oppigjennom som har brent ned på grunn av hobby arbeid med bilstereo uten at det er lagt opp tilstrekkelig sikringer på positiv leder. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (18 timer siden):

Har sett nok brente schuko stikk gjennom mine år som trikker til å aldri stole på de med kontinuerlige høye laster uten at en selv er til stede, om det så er elbil lading, varmeovner eller vvb. 

Vi har hatt branntilløp i stikkontakt for varmtvannsbereder, så jeg tenderer til å være enig med deg. Det kunne blitt stygt.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (11 timer siden):

Annbefaler deg å ordne en logger. Fikk vel min gratis fra Tibber for mange år siden. Plugges i måleren så har man fin graf over strømforbruket.

Har og tilnærmet tom varmvannstank innimellom men tror aldri jeg har sett tanken være påslått mere enn 2 timer. Nå har jeg en helt ny tank da som er kald på utsiden så det hjelper nok på. Gamle tanker som varmer opp hele rommet bruker nok en del mere.

Foreldrene mine hadde en hylle over varmvannstanken før som de brukte som skotørker for var så varmt der... 😅

Jeg kan logge inn hos nettleverandøren og dokumentere over 2 kW kontinuerlig i minst 5 timer av gangen minst et par gang er i uka. Det gir likevel ingen indikasjon ettersom jeg har ganske høyt stømforbruk generelt.

Effektbehovet til en varmtvannsbereder er sånn omtrent slik: 18 kWh for oppvarming fra kaldt til varmt. Med 2 kW vil det si 9 timer. Sånn røffly. I tillegg kommer varmetapet som er proporsjonalt med temperaturen på vannet. Altså null varmetap når vannet er kaldt. Ved 70 grader på vannet er varmetapet på gamle tanker i størrelseorden 300W og nye tanker i størrelseorden 150 W. Dette er for 200L.

For 100L er varmetapet marginalt lavere, ca 100W konstant + oppvarmingsbehov på ca 9 kWh / 2kW = 4,5 time. Alternativt kan man ha et mindre varmeelement på 1500W og får en oppvarmingstid på 6 timer.

Fro 300L er varmetapet marginalt høyere, ca 200W konstant + oppvarmingsbehov på ca 27 kWh / 2 kW = 13,5 time, alternativt bruker man 3 kW varmeelement for å redusere oppvarmingstida til ca 9 timer.

Fysikken er egentlig veldig enkel, konkret og beviselig.

Skrevet
Salvesen. skrev (16 timer siden):

Bare å logge inn på elhub det og vise til 8 timer som aldri går under 2kWh/h minst to ganger pr uke. Det er iallefall en indikasjon selv om effekten kan komme fra en annen plass..

Ser ikke hensikten siden jeg uansett har et snittforbruk til oppvarming som ligger høyere og har elbillader sånn at det vil være mange kilder til konstant over 2 kW.

Salvesen. skrev (15 timer siden):

For hen sier en ikke har det og at en tipper?😅

Jeg vet den står på maks (ca 2kW) i minst 5 timer i strekk minst et par ganger i uka.

Jeg har ikke stått med stoppeklokke, så jeg tipper at oppvarmingstida kan være mer enn 5 timer, opp mot 9 timer i strekk, et par gang er i uka.

Skrevet (endret)
7 hours ago, Evil-Duck said:

Når det gjelder tallgrunnlag, finnes det statistikk fra både DSB og forsikringsbransjen som viser at en betydelig andel boligbranner skyldes feil på elektriske anlegg eller utstyr. At ikke alle feil fører til umiddelbar fare, betyr ikke at de ikke utgjør en risiko over tid.

Feil på det elektriske anlegg - ja, uten tvil. Men var det en hobbyelektrikker som gjorde en feil, en fagbrevinnehaver, eller bare noe som har utviklet seg over tid?

Forøvrig blir mange brannårsaker angitt til å være elektriske om man i etterforskningen ikke finner noe mer konkret (eldgammel norsk kilde fra husken fra internettets barndom)

7 hours ago, Evil-Duck said:

Når det gjelder lavspenningsarbeid (typisk 12–48V), har du rett i at ufaglærte har lov til å gjøre mer. Det handler først og fremst om skadepotensial – det skal mye til for at slike anlegg er livstruende, selv om det fortsatt finnes en viss brannfare, spesielt ved høy belastning. Det er vel noen biler oppigjennom som har brent ned på grunn av hobby arbeid med bilstereo uten at det er lagt opp tilstrekkelig sikringer på positiv leder. 

Meg bekjent er det strengere: effekten må være under 200VA, og om installasjonen er knyttet til et offentlig (kommunikasjons-)nett er det heller ikke lov.

Endret av trikola
Skrevet

Her er mitt forbruk på VVB siste døgnet. Går kun på natten og brukte 7,69kwt på 3t og 50min for å varme opp 200L..

image.png.75eff12ade5d1c76fcd1a2afb4158003.png

• Liker 1
Skrevet

Hovedproblemet med frislipp av nødladere i schuko er at folk flest gir blaffen. De kjøper utstyr på temu, de tenker ikke på strekkavlastning osv. 

Derfor må en inn med krav der en unngår disse problemene, les type2 kontakten og godkjente ladebokser med sikkerhet. 

• Liker 2
Skrevet

De aller felste brente shukoene jeg har vært ute for har vært pga. misbruk. Klassikeren er å alltid dra ut støpselet med full last i stedet for å bruke av/på-bryteren. Da ødelegger man fort en stikkontakt på få uker.

Skrevet
Simen1 skrev (18 timer siden):

Kravet om fast tilkobling av varmtvannsbereder over 2000W ble innført på 2000-tallet en gang (2006?). Så la produsentene seg innenfor kravet, f.eks 1950W, vel vitende om at de hadde vært lydige og gjort slik standardkomiteen ville. Men komiteen ble tydeligvis fornærmet av at produsentene la seg rett innenfor kravet, så i 2014 ble det senket til 1500W for å liksom "ta de" en gang for alle. Skulle ikke forundre meg om det blir reprise "for sikkerhets skyld" "tenk på barna og miljøet og alt som er vondt i verden - ett liv reddet er gjør det verdt det". Spol fram til år 2100 og vi har maks-uttak på 200W fra schuko.. :p .. og maks 30 km/t på motorveiene.

Kravet om at vartmannsberedarar på 2kW eller meir skulle ha fast tilkopling vart innført med den hensikt om at det var maks beredarar på 1500W som kunne bruke Schuko. Då kravet vart innført så var det 1500W som var steget under 2000W. Det ein ikkje tok omsyn til var at produsentane ville tilpasse seg krava ved å innføre nye produkt på markedet på 1950W.
(Forøvrig akkurat det same som skjedde når ein med alkohol endra aldersgrensa til 18 år for alt under 22%. Grensa på 22% vart satt fordi det var så sterke dei sterkaste sterkvinane var, det myndigheitene ikkje tok høgde for var at produsentane starta å selge vodka på 21,9% med 18 års grense. Slik svak vodka har no blitt eit unikt produkt for det norske markedet).

Strengt tatt er det gode holdepunkt for at ved konstant belastning så er også 1500W i høgste laget, i alle fall på enkelte billigprodukt. Særleg tatt i betraktning av at flyttbare varmeovnar, kaffetrakterer, og liknande produkt som dreg omtrent like mykje watt berre skal brukast under tilsyn.
Verken elbilladarar eller varmtvannsberedarar blir brukt under tilsyn, så det er absoultt sakleg grunn til å ha større krav til at slike produkt skal kunne stå påslått i lengre perioder utan at det er behov for at nokon er i nærheita for å slå av straumen om det skulle skje noko.

Regelverket må være slik at det gjeld for alle el-anlegg om det skal være mogleg å kontrollere at regelverket blir fulgt.
Eg er ikkje ueinig i at nye el-anlegg skal ha ein slik kvalitet at både varmtvannsberedere og elbilladarar kunne brukast via schuko, men om regelverket skal opne for slike løysingar så må det innførast strengare krav på andre områder.
Ein kunne nok fint opna for å tillate 3,5kW over schuko (16A kurs) på nye hus, men dette ville nok krevd at huseigar må framlegge dokumentasjon på at elektrikar har jamnleg tilstandsvurdering av el-anlegget, med dertil kostnadar. Alternativt innført tilsvarande krav om at alle eksisterande el-anlegg må oppgraderast til å tole 230 V over 16 A over tid, med dei kostnadane det medfører for alle eksisterande el-anlegg.
Om ein berre tillater elbillading over schiko opp til til 2000W så vil den regelen i utgangspunktet også gjelde hundre år gamle el-installasjonar med dertil brannfare.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi skulle hatt skikkelige støpsler slik som USA sine NEMA-plugger som fint klarer hele 15A. I motsetning til Shuko som ikke en gang klarer 8A over lengre tid.

Spoiler

inspect-your-nema-plugs-often-v0-o92ffxvhwr8b1.thumb.jpg.3dcd1caedc1890f25f2d52e04a319ff4.jpg

Endret av sedsberg
Skrevet
sedsberg skrev (25 minutter siden):

Vi skulle hatt skikkelige støpsler slik som USA sine NEMA-plugger som fint klarer hele 15A. I motsetning til Shuko som ikke en gang klarer 8A over lengre tid.

Skjul innhold

inspect-your-nema-plugs-often-v0-o92ffxvhwr8b1.thumb.jpg.3dcd1caedc1890f25f2d52e04a319ff4.jpg

Dette bildet er av en NEMA-plugg. Men det visste du sikkert.

• Liker 2
Skrevet
The Avatar skrev (46 minutter siden):

Kravet om at vartmannsberedarar på 2kW eller meir skulle ha fast tilkopling vart innført med den hensikt om at det var maks beredarar på 1500W som kunne bruke Schuko. Då kravet vart innført så var det 1500W som var steget under 2000W. Det ein ikkje tok omsyn til var at produsentane ville tilpasse seg krava ved å innføre nye produkt på markedet på 1950W.

Hvis det ikke var meningen å tillate 1950W så burde de ikke skrevet kravet sånn at de tillot 1950W.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Jotun skrev (19 timer siden):

Stemmer. Tullete.

Istedetfor å lage stikkontakter som tåler bruken....

Og konsekvensen ville blitt forskjellige og detaljerte regelverk avhengig av alder på installasjonen…..

Skrevet
1 hour ago, sedsberg said:

De aller felste brente shukoene jeg har vært ute for har vært pga. misbruk. Klassikeren er å alltid dra ut støpselet med full last i stedet for å bruke av/på-bryteren. Da ødelegger man fort en stikkontakt på få uker.

Er det ikke lysbuen ved å bryte induktiv last som ødelegger?

Laderen i en elbil er ikke (nevneverdig) induktiv last ettersom vekselspenningen likerettes umiddelbart og alt etter likeretterne er elektronikk og induktansene i buck-/boostkonverteren lenger borte må uansett bli håndtert.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hovedproblemet med frislipp av nødladere i schuko er at folk flest gir blaffen. De kjøper utstyr på temu, de tenker ikke på strekkavlastning osv. 

Derfor må en inn med krav der en unngår disse problemene, les type2 kontakten og godkjente ladebokser med sikkerhet. 

De kunne krevd CEE eller at schuko lader hadde innebygget logikk med last over tid om argumentet var sikkerhet. Når man forstår at det er ekstra arbeid som er målet så gir dog dagens krav mening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...