Gå til innhold

Hijab i politiet er vurdert tillatt. Religiøse og politiske effekter utenpå politiuniform.


Anbefalte innlegg

Du har helt rett, ingen bryr seg. Whatever. Blir så irritert når såkalt "likestilling" fører til det motsatte. Det er ikke snakk om noe likestilling her, for eksempel at menn og kvinner skal ha samme rettigheter. Det er forskjellsbehandling. Hijab er tillatt hvis du er kvinne og muslim. Hvis du er noe annet så gjelder ikke likestillingen for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En politikvinne med hijab mister all autoritet. Akkurat som at en politimann uten uniform er egentlig en veldig svak person.

Dvs. at hijaben fjerner all makt og en sivil politimann er absolutt ingenting.

Nå blir jeg vel mistenkt for å være en kjeltring, men det jeg prøver på er å leve som en fri samfunnsborger uten å bryte loven og da burde Politiet få la meg være i fred.

Endret av aig
presisering
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Politiet har vel maktmidler til å fremkalle respekt hvis du i utgangspunktet ikke har det.

Både for deg og jobben de gjør er det nok enklere å respektere lovens lange uten at man må hamre det inn.

-k

Ingen kan tvinges til respekt, kun til motreaksjon, enten handlingslammelse, motangrep eller flukt

Respekt er avhengig av forståelse, tillit og forankring……

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bodd i et belastet nabolag. En natt kom uniformert politi utenfor, men var ikke ikke ute etter meg. En politikvinne hadde en sort hette med en bitteliten cap på tuppen, litt som en skyggelue m/ hette. Jeg har dessverre ikke noe bilde, men man kan gjerne ringe Politiet og spørre om denne norske hijaben. Jeg juger ikke!

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 timer siden):

Ingen kan tvinges til respekt, kun til motreaksjon, enten handlingslammelse, motangrep eller flukt

Respekt er avhengig av forståelse, tillit og forankring……

Politiet har monopol på bruk av makt. Hvis han jeg siterte mangler respekt for politiet, så kan det medføre reaksjoner fra politiet. Hvorvidt det egentlig medfører at han får mer «respekt» for politiet eller om det får ham til å «frykte» politiet var ikke sentralt for det jeg prøvde å formidle.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
On 2/4/2023 at 1:55 AM, Abigor said:

Jeg kommer ikke til å respektere politi med hijab.

Problemet med hijab i politiet vil løse seg selv hvis det blir krav om psykologiske tester og intervju hvor kandidatens holdinger og evne til nøytralitet testes. Hvis konservative kandidater blir presset på koranen vs sekulære lover tipper jeg de feiler disse testene. 

https://www.idrlabs.com/islam/test.php
 
Det er vanlig med psykologiske tester i arbeidslivet. Politiet bruker allerede datverktøy for å identifisere esktremister online (kansje på diskusjon.no også?), så hvorfor ikke benytte noe lignende ved egen rekrutering?

https://forskning.no/krig-og-fred-psykologi-terrorisme/kan-personlighetstester-hjelpe-politiet-a-finne-farlige-ekstremister/1584485




 

Lenke til kommentar
aig skrev (43 minutter siden):

Konsekvensen av hijab kan bli et mer brutalt politi. Dem har vrangforestillinger, så jeg er bekymret for deres mentale helse.

Politiet gjør uansett vurderinger av kandidatenes mentale helse.

Den største bekymringen min er at vi borgerene kan få mindre tillit til at politiet er en nøytral forvalter av voldsmonopolet gitt dem av staten. Dette kan gi seg utslag i at en politikvinne med hijab blir dårligere i stand til å utføre jobben sin - ved at det politisk-religiøse symbolet hun bærer blir fokuset når hun ber steinkasterene om å slutte med det, koran-brennerene om å slutte med det, eller kone-bankeren om å slutte med det.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 19.1.2023 den 21.19):

Her treff du det som er stridens kjerne. Bruk av relgiøse effekter i seg sjølv er ganske så uproblematisk også hos eit nøytralt politi. Strengt tatt kan ein nok argumentere for at folket respekterer politiet meir som folk og ikkje ansiktslause soldatar for staten om du kan sjå på dei at dei er vanlege folk med ein relgion, familie heime, og sjølvstendige verdisyn.

Politiet representerer staten, og uniformen gjenspeiler dette. Man representerer ikke seg selv som privatperson, og skal derfor heller ikke iføre seg plagg eller symboler som gjenspeiler en selv som privatperson.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aig skrev (9 timer siden):

Jeg har bodd i et belastet nabolag. En natt kom uniformert politi utenfor, men var ikke ikke ute etter meg. En politikvinne hadde en sort hette med en bitteliten cap på tuppen, litt som en skyggelue m/ hette. Jeg har dessverre ikke noe bilde, men man kan gjerne ringe Politiet og spørre om denne norske hijaben. Jeg juger ikke!

Du beskriver en balaklava, noe som kan benyttes i skarpe oppdrag for beskyttelse , autoritet, avstandsmarkering  og for å hindre at vedkommende politimann/kvinne blir gjenkjent/utsatt for represalier fra pøbelen.

Det er noe helt annet enn et religiøst, kvinneundertrykkende og stigmatiserende hodeplagg som alltid benyttes i det offentlige rom for å hindre at menn får merkelige assosiasjoner av en pen hårmanke.
Dette sier sitt om hvilken skam, kunnskapsløshet og seksuell frustrasjon som er fremtredende i deler av befolkningen…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Inspector said:

Det er noe helt annet enn et religiøst, kvinneundertrykkende og stigmatiserende hodeplagg som alltid benyttes i det offentlige rom for å hindre at menn får merkelige assosiasjoner av en pen hårmanke.
Dette sier sitt om hvilken skam, kunnskapsløshet og seksuell frustrasjon som er fremtredende i deler av befolkningen…..

Dette er en snever tolkning.
Det finnes helt sikkert noen som bruker det som følge av skam, det samme kan man sikkert påstå om sminke.
(Eller hva som helst, det er vanskelig å utelukke at det finnes noen)
Hadde det vært så lett at hijab utelukkende innebar disse negative tingene, så ville jo diskursen blitt mye enklere, nå er det slik at mange knytter stolthet, tilhørighet, og komfort til dette plagget; Rart kan man sikkert mene, like rart som å få følelser av å se et tøystykke med kors flagge fra en stang, men det er altså noe mange kjenner på, og dermed noe man må forholde seg til på et eller annet vis.

Hele denne saken ble tatt opp av Likestillings- og diskrimineringsombudet på eget initiativ i 2010, og de fant at for kvinner som bærer hodeplagg av religiøs plikt, vil et forbud i praksis innebære et yrkesforbud.
Ombudet fant derfor at et generelt forbud mot bruk av sivile plagg og effekter, herunder religiøse, er forskjellsbehandling.
Ombudet vurderte deretter unntaksadgangen.
Justisdepartementet fremmet hensynet til at uniformert politi skal fremstå som nøytralt og objektivt.
Ombudet fant at dette var et saklig formål som kan begrunne forbud.

Altså at det å nekte hijab i politiet nekter i praksis de kvinnene som praktiserer Islam på en slik måte at hijab er påkrevd, altså indirekte diskriminering.
Samtidig fant man at man ønsker å holde politiet fri fra religiøse markører, og at dette veide tyngere enn det indirekte yrkesforbudet man ga noen muslimske kvinner.

Er ikke det ganske case closed?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Case closed? Langt derifra! Jeg forstår utmerket godt at et plagg kan ha negative og positive assosiasjoner. Et flagg kan gi stolthet til noen, være meningsløst for andre, eller til og med skape frykt eller kvalme. Problemet er at dette ikke er likestilling, det er forskjellsbehandling. For ja åpenbart, hvis du må gå med religiøst hodeplagg hele tiden og en jobb nekter det så er det i praksis yrkesforbud. Samme gjelder for nudister. Hvis du må gå i fødselsdrakten hele tiden, så har du i praksis yrkesforbud i nesten alle jobber. Men likestillingen gjelder ikke her, kun for muslimer. Javel sier du, søkt eksempel, de fleste er enige om at det er greit å diskriminere nakenhet. Så tilbake til hijaben da! Er dette likestillig? Eller det forskjellsbehandling? Kan ikke-muslimer gå med hijab da? Kan muslimske menn gå med hijab? Nei, likestilling er det nok ikke snakk om. Dette er forskjellsbehandling og diskriminering.

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Abigor said:

Case closed? Langt derifra! Jeg forstår utmerket godt at et plagg kan ha negative og positive assosiasjoner. Et flagg kan gi stolthet til noen, være meningsløst for andre, eller til og med skape frykt eller kvalme. Problemet er at dette ikke er likestilling, det er forskjellsbehandling. For ja åpenbart, hvis du må gå med religiøst hodeplagg hele tiden og en jobb nekter det så er det i praksis yrkesforbud. Samme gjelder for nudister. Hvis du må gå i fødselsdrakten hele tiden, så har du i praksis yrkesforbud i nesten alle jobber. Men likestillingen gjelder ikke her, kun for muslimer. Javel sier du, søkt eksempel, de fleste er enige om at det er greit å diskriminere nakenhet. Så tilbake til hijaben da! Er dette likestillig? Eller det forskjellsbehandling? Kan ikke-muslimer gå med hijab da? Kan muslimske menn gå med hijab? Nei, likestilling er det nok ikke snakk om. Dette er forskjellsbehandling og diskriminering.

Case closed i relasjon til trådens utgangspunkt, det ble vurdert, funnet at det innebærer indirekte diskriminering, samtidg som man vurderte det som viktigere at politiet var uten religiøse identitetsmarkører.
Jeg ser for meg at det ville blitt nogenlunde likt for nudister; (hvis man ignorerer forbud mot blotting og andre forhold som sikkert også ville spillt inn) Man ser at en person som nekter å ha på seg klær hindres fra å jobbe i politiet, samtidig som det virker viktigere å holde politiet bekledd enn å tilrettelegge for at nudister skal ungå denne indirekte diskrimineringen.

Jeg forstår ikke hva du vil frem til angående likestilling/forskjellsbehandling, jeg har ikke påstått at hijab=likestilling.
Også fint hvis du kan operere med avsnitt i litt større grad, det blir slitsomt å lese.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kun kvinnen? Ok, så da har kvinner andre regler enn menn. Hade likestilling!

Kontekst? 

Politiet godkjenner hijab til uniform - en ikke-muslim eller mann ønsker å bruke hijab.

Politikere godkjenner hijab på passfoto - en ikke-muslim eller mann ønsker å bruke hijab.

Forsvaret godkjenner hijab til uniform - en ikke-muslim eller mann ønsker å bruke hijab.

Dette er ikke regler som skal gi likestilling. Det er regler som skal gi et spesielt kjønn innenfor en spesifikk religion særrettigheter aka forskjellsbehandling. Har du feil kjønn eller feil religion så gjelder ikke likestillingen for deg.

Personlig har jeg en annen definisjon av ordet "likestilling". Det innebærer gjerne at ting skal være likt uavhengig av kjønn og religion. Stikk motsatt av hva politiet, militæret og politikerne holder på med.

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Atib Azzad said:

Case closed i relasjon til trådens utgangspunkt, det ble vurdert, funnet at det innebærer indirekte diskriminering, samtidg som man vurderte det som viktigere at politiet var uten religiøse identitetsmarkører.

I konservativ islam er det aldri "case closed". I FN har muslimske land i lange tider forsøk å få til "universielle" blasfemilover. De har møtt motstand fra vestlige land. Taktikken har nå blitt endret til å presse igjennom "hate speech" lover via FN som i praksis skal beskytte muslimer mot at religionen deres "fornærmes".
 
Kampen for hijab er derfor bare en prøveballong og vil presses inn via partiprogrammer (Ap, Krf, ...). Da er veien kort til aksept hos politiet. 
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...