Gå til innhold

Hijab i politiet er vurdert tillatt. Religiøse og politiske effekter utenpå politiuniform.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (40 minutter siden):

Det er fullt mulig å bli politi med fremmedkulturell bakgrunn allerede, noe vi stadig ser i nyhetsbildet.

Kan du se i nyhetsbildet hvilke religioner politiet bekjenner seg til også?

Greier ikke helt å se problemet med hijab i politiet så lenge det glatt går en uniformscaps utenpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (24 minutter siden):

Kan du se i nyhetsbildet hvilke religioner politiet bekjenner seg til også?

Greier ikke helt å se problemet med hijab i politiet så lenge det glatt går en uniformscaps utenpå.

Uniformcaps utenpå ???

Her er det snakk om «i stedet for» for den enkelte, avhengig av trosretning og kulturtilhørighet.
Noe som bryter totalt med begrepet «uniform» som betyr enhetlig. Noe som er et krav til en organisasjon som kun representerer staten.

Min tillit til Politiets upartiskhet og uavhengighet vil falle drastisk hvis religiøse eller kulturelle symboler tillates på uniformen.

At en ellers oppegående person som Raymond Johansen støtter forslaget, overrasker stort.
Forsøker han bare å kjøpe stemmer i Oslos ghettoer på bekostning av politikernes samfunnsoppdrag ?

Endret av Inspector
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I Dagsnytt 18 ble det poengtert med at det viktigste var at mangfoldet i befolkningen ble gjenspeilet i politiet. Det er et argument jeg er sterkt uenig i. Politiet bør fremstå som en enhet og ikke som en sammensatt representasjon fra samfunnet.  

Alle politifolk bør være politi først, og religiøs/speider/råner/etc. sekundært. 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Politiet bør fremstå som en enhet og ikke som en sammensatt representasjon fra samfunnet.  

Alle politifolk bør være politi først, og religiøs/speider/råner/etc. sekundært. 

Er lov til å være uenig veit du. 

Et politi som ikke gjenspeiler samfunnet er ikke en retning jeg vil gå i mot. Politi er folk, og relasjoner kan være vell så viktige for å opprettholde lov og orden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Religiøse og politiske symboler hører ikke hjemme sammen med politiuniformen, hijab er begge deler siden Islam i høyeste grad er politisk og politiet bør fremstå som nøytrale i møter med publikum.

Nå i disse dager så kan f.eks. ikke en jøde være sikker på at vedkommende blir blir behandlet på en nøytral måte av politi eller helsevesen hvis det er tydelig at vedkommende er muslim eller omvendt.

Religion er en privatsak og ikke noe man absolutt må vise frem i offentligheten, spesielt ikke hvis man jobber i yrker som politi, helsevesen eller i skolevesenet. Om det er religiøse grupper som har problemer med dette så er ikke problemet et forbud men deres religion eller kultur og holdninger som kanskje ikke passer inn i Norge i 2023.

Jeg er for et forbud mot politiske og religiøse symboler i flere yrker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
lada1 skrev (10 minutter siden):

Noen andre enn litt spesielle muslimer som krever religiøse symboler utenpå politi-uniformer? Noen som vil henge bjella på katten her? 🙂

Jeg har inntrykk av at denne saken i hovedsak er et "muslim-problem" og ikke noe annet.

Det er riktig. Hører lite fra andre grupperinger i denne problemstillingen.
Kravet om egne symboler på uniformen henger sammen med ønsket om stadig større innflytelse og makt i Norge. Dette er et «usunnhetstegn» om dårlig integrering og manglende forståelse for / kyniske forsøk på å undergrave viktige prinsipper i et velfungerende demokrati.

Norske politikere som støtter dette forslaget, kan umulig ha forstått rekkevidden og de langsiktige konsekvensene……

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Noen andre enn litt spesielle muslimer som krever religiøse symboler utenpå politi-uniformer? Noen som vil henge bjella på katten her? 🙂

Jeg har inntrykk av at denne saken i hovedsak er et "muslim-problem" og ikke noe annet.

Jeg kan ikke si at jeg har hørt mye fra de heller. Representanten i Dagsnytt 18, som frontet dette, bar ingen synlige religiøse plagg (som jeg fikk med meg).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Noen andre enn litt spesielle muslimer som krever religiøse symboler utenpå politi-uniformer? Noen som vil henge bjella på katten her? 🙂

Jeg har inntrykk av at denne saken i hovedsak er et "muslim-problem" og ikke noe annet.

Vi høyrer mest frå muslimar som vil bruke hijab, men debatten går også innafor andre grupperingar som ynskjer at politiet også skal symbolisere støtte til sin sak.
Det dømet som eg kjem på i fyrste omgang er forholdet mellom politiet og pride markering. Tidlegare gjekk politiet i pride paraden i full uniform, men det slutta politiet med fordi politiuniformen berre skal brukast av politi som er på arrangementet for å oppretthalde sikkerheita, og ikkje for å markere at politiet støttar arrangementet.

Den store forskjellen når det gjeld politiets rolle opp mot pride markeringar og bruken av pride effektar som regnbogeflagg eller pins er at den forma for feiring av mangfald har ganske stor støtte i folket (eller i alle fall blant leiarane i både politiet og i politikken), derfor så er det ikkje like kraftige motreaksjonar når politiet aktivt tek side og seier at dei støttar pride.
Eg meiner likevel at utfordringa er mykje den same, for kan ein då bruke sin ytringsfriheit til å ha ein lovleg og fredeleg motdemonstrasjon mot pride og være trygg på at politiet som kjem utstyrt med diverse regnboge-effektar synleg på uniformen jagar deg vekk på eit heilt nøytralt og objektivt grunnlag? Politiet setter seg i alle fall veldig lageleg til for å bli anklaga for forskjellsbehandling og for at politiet har slått ned på motdemonstrasjonen berre fordi dei enten personleg eller som etat ikkje er einige i bodskapet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, frohmage said:

Kan du se i nyhetsbildet hvilke religioner politiet bekjenner seg til også?

Greier ikke helt å se problemet med hijab i politiet så lenge det glatt går en uniformscaps utenpå.

Okay, så du ser ikke problemet med at et kjønn innenfor en religion skal få unntak? Mens andre kjønn og andre religioner ikke får samme rettighet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 hours ago, lada1 said:

Noen andre enn litt spesielle muslimer som krever religiøse symboler utenpå politi-uniformer? Noen som vil henge bjella på katten her? 🙂

Jeg har inntrykk av at denne saken i hovedsak er et "muslim-problem" og ikke noe annet.

Jeg vil gjerne ha samme rettighet til å gå med religiøse hodeplagg alle steder der muslimske kvinner kan. Dessverre er dette kun en særrettighet for muslimske kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (13 timer siden):

Kan du se i nyhetsbildet hvilke religioner politiet bekjenner seg til også?

Vi trenger ikke se det, jeg vil ikke se det. Politiet skal være nøytrale å tjene alle likt, religion får være en privatsak.

 

The Avatar skrev (9 timer siden):

nynazistane som vil piffe opp uniforma med eit armband med hakekors,

Dette er jo noe vi allerede ser i USA, snut med fascistiske symboler på uniformen, nei takk sier jeg. Det er idioti å åpne for sånt svineri, hold uniformen nøytral, å trygg i bruk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...