Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defa eller webasto?


Alan95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Webasto: Krever ikke ekstern strømtilkobling. Kan varme opp bilen hvor som helst (nesten). Kan ofte styres med app. Krever at man får ladet opp startbatteriet enten med lader eller lengre kjøreturer.

Defa: Krever tilkoblet strøm. Kan kombineres med kupévarmer og batterilader.

På nyere biler ville ejg ikke våget å gjøre noe av dette selv. Defa er normalt mye rimeligere og kan evt. utvides etterhvert.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (12 minutter siden):

Det kommer nok an på hvor åpent det er. I en parkeringskjeller blir du neppe populær om du kjører Webastoen din.

De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus. 

Er det innendørs/lukket så er det 100% bortkastet å bruke webasto. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus.

I tillegg til fjerning av is fra bilrutene kan Webastoen også varme opp bilkupéen, f.eks. for gamle, skrøpelige folk. Selv under tak i parkeringshus (med god lufting) kan dette være nyttig, så helt bortkastet er det ikke.

Lenke til kommentar
Alan95 skrev (20 timer siden):

Hva er greiest av webasto eller defa?

Hvordan er dette og montere?

Dieseldrevet parkeringsvarmer er ikke noe du lett monterer selv uten erfaring. 

Dette tar gjerne 8 timer ++ for de som driver med det til daglig. Det skal legges opp egen drivstofftilførsel fra tank, det skal kobles riktig inn i kjølesystemet så du får varme og riktig sirkulasjon. Det er også et hav av ledninger inkludert viftestyring, som gjør at kupevifta skrur seg på når varmeren aktiveres. 

Jeg fikk pris på 9 arbeidstimer når jeg undersøkte mulighetene for det på min 2014 Insignia. Da kom hele monteringen på nesten 30 tusen (Eberspächer). 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Opelduude said:

Dieseldrevet parkeringsvarmer er ikke noe du lett monterer selv uten erfaring. 

Dette tar gjerne 8 timer ++ for de som driver med det til daglig. Det skal legges opp egen drivstofftilførsel fra tank, det skal kobles riktig inn i kjølesystemet så du får varme og riktig sirkulasjon. Det er også et hav av ledninger inkludert viftestyring, som gjør at kupevifta skrur seg på når varmeren aktiveres. 

Jeg fikk pris på 9 arbeidstimer når jeg undersøkte mulighetene for det på min 2014 Insignia. Da kom hele monteringen på nesten 30 tusen (Eberspächer). 

 

Kan bekrefte mye av det samme, selv betalte jeg 35k for Eberspächer (m/app) til en ny Hilux, levert av merkeverksted.

Defa og tilsvarende er langt rimeligere, men fungerer altså ganske annerledes. Så spør deg selv hva ditt behov egentlig er, og hvor mye du er villig til å investere.

Lenke til kommentar
On 1/17/2023 at 3:43 PM, Dubious said:

De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus. 

Er det innendørs/lukket så er det 100% bortkastet å bruke webasto. 

Bortkastet er det jo ikke dersom parkeringshuset/garasjen ikke er oppvarmet. Her jeg bor har vi felles garasjeanlegg, men med lufting. Ja, jeg slipper å skrape is, men kupéen og ikke minst motoren er jo like kald om jeg ikke bruker Webastoen. For meg er det nesten like mye et komfortelement som å spare motoren. Med parkeringsvarmer er motoroljen (ikke bare kjølevannet) varm hver gang jeg starter bilen vinterstid.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 20.1.2023 den 2.30):

Motorer tar ikke skade av å bli startet i minusgrader.
Bare ikke kjør de hardt før de blir varm.

Tar nok ikke skade nei. Men med en lunk bruker den dermed mindre drivstoff og får en mere skånsom oppstart. 

En webasto skal brukes minst 1 gang hver måned hele året. Også sommerstid. Viktig å la den få gå minst 30 minutter når den brukes. Gjør alle dette så har man en webasto som potensielt kan vare hele bilens levetid uten trøbbel. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 18.1.2023 den 10.25):

Jeg fikk pris på 9 arbeidstimer når jeg undersøkte mulighetene for det på min 2014 Insignia. Da kom hele monteringen på nesten 30 tusen (Eberspächer).

her har du blitt svindlet.
Jeg betalte 24tusen for ekte webasto etter-montert på  min tucson 2017
Dette var med 7,5 arbeidstimer. (2000 ekstra om jeg leverte bilen inn med mer en halv tank da bensintanken måtte ut av bilen under montering)

Webasto er normalt mye dyrere en eber så her er det noe som ikke stemmer prismessig

Kan også nevne at jeg ikke har angret noen gang på denne utgiften.
Alltid aviset og lunk i bilen, om jeg starter hjemmefra, på jobb, på hytta, på besøk hos andre eller etter en tur på butikken.
En enkel 4amp lader for å lade startbatteriet i ny og ne hjemme er alt man trenger.

Lenke til kommentar
On 1/17/2023 at 2:41 PM, NULL said:

Og da med "nesten", så kan man vel si at webasto ikke skal benyttes i garasje/garasjeanlegg o.l. pga. avgassene.

Det er reelt intet problem.  Det er svært lite der kommer ut, overhodet ikke sammenlignbart med å ha bilen gående på tomgang for de som tror det.  Man kan godt merke at luften i garasjen ikke er den aller beste hvis den har stått på i 45 min før man åpner garasjeporten, men det forsvinner fort og i garasjeanlegg er der vel altid en form for utluftning uansett - dog i et lukket garasjeanlegg blir det vel heller ikke aldri så koldt at det gir nogen mening å bruke den. 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (6 timer siden):

her har du blitt svindlet.
Jeg betalte 24tusen for ekte webasto etter-montert på  min tucson 2017
Dette var med 7,5 arbeidstimer. (2000 ekstra om jeg leverte bilen inn med mer en halv tank da bensintanken måtte ut av bilen under montering)

Webasto er normalt mye dyrere en eber så her er det noe som ikke stemmer prismessig

Kan også nevne at jeg ikke har angret noen gang på denne utgiften.
Alltid aviset og lunk i bilen, om jeg starter hjemmefra, på jobb, på hytta, på besøk hos andre eller etter en tur på butikken.
En enkel 4amp lader for å lade startbatteriet i ny og ne hjemme er alt man trenger.

Svindlet faktisk. Hvor lang tid monteringen tar kommer an på bilen selvfølgelig. Nå er jo tyske biler kjent for å være litt mer kompliserte en asiatiske biler. Bare viftestyringen fra Eber koster 3-4 tusen. Jeg gikk heller ikke for noe montering da det ble for dyrt. Jobber selv i bilbransjen, så dette var full pris uten rabatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...