Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defa eller webasto?


Greg95

Anbefalte innlegg

On 1/22/2023 at 2:55 PM, Labelle said:

En webasto skal brukes minst 1 gang hver måned hele året. Også sommerstid. Viktig å la den få gå minst 30 minutter når den brukes. Gjør alle dette så har man en webasto som potensielt kan vare hele bilens levetid uten trøbbel. 

Kor har du det frå? Står ikkje eit pip om det i manualen til min Golf TDI som har tillegsvarmar/webasto frå fabrikk.
Denne startar også automatisk om du slår dette på i menyen. Det skjer så lagt eg har funne ut om temperaturen ute er 5 grader eller lågare. Og slår seg vel av når kjølevatn når 60 eller 70 grader kan det virke som.

Minuset med dieselvarmar er at den tappar batteriet. Vart anbefalt å køyre dobbelt så lenge som den har stått på før oppstart. Dette for å passe på at batteriet får lade seg opp.
Sette på webastoen 5-10 minutt før kan vere nok om det ikkje er veldig kaldt ute. Heilt grei lunk i bilen etter 10 minutt i minus 10 til 15 grader.
Men om køyreturen kun er 5-10 minutt så kan dette tappe batteriet over tid. Spesielt når det er kaldt ute.
 

On 1/20/2023 at 2:30 AM, Dubious said:

Bare ikke kjør de hardt før de blir varm.

Om eg ikkje har på tilleggsvarmaren så tek det vel ein time før bilen min visar oljetemp på over 55 grader når det er kaldt ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (53 minutter siden):

Kor har du det frå? Står ikkje eit pip om det i manualen til min Golf TDI som har tillegsvarmar/webasto frå fabrikk.
Denne startar også automatisk om du slår dette på i menyen. Det skjer så lagt eg har funne ut om temperaturen ute er 5 grader eller lågare. Og slår seg vel av når kjølevatn når 60 eller 70 grader kan det virke som.

Minuset med dieselvarmar er at den tappar batteriet. Vart anbefalt å køyre dobbelt så lenge som den har stått på før oppstart. Dette for å passe på at batteriet får lade seg opp.
Sette på webastoen 5-10 minutt før kan vere nok om det ikkje er veldig kaldt ute. Heilt grei lunk i bilen etter 10 minutt i minus 10 til 15 grader.
Men om køyreturen kun er 5-10 minutt så kan dette tappe batteriet over tid. Spesielt når det er kaldt ute.
 

Om eg ikkje har på tilleggsvarmaren så tek det vel ein time før bilen min visar oljetemp på over 55 grader når det er kaldt ute.

Hei,

Nå er det desverre ikke slik at alt står i brukermanualen.

Dette er en kopi ifra brukeren "superb" fra skodaforum. Han setter seg veldig inn i det meste når det gjelder det tekniske på vagbiler.

 

"

Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa.

 

En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger.

 

Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm.

Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes.

Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer.

 

Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo

Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag :) "

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problem her og bilen er no 10 år gammal. Har tilleggsvarmaren på auto og småkøyrer aldri på vinteren.
Store delar av året så er det meir enn 5 grader og då er den ikkje i bruk.
Hender den blir brukt manuelt om vinteren når eg er på besøk og bilen står ute.

Bilen står til vanleg i ein felles garasje under blokka med port så det må bli veldig kaldt ute før det bli minusgrader der.
Hadde nok kanskje brukt den oftare om vi hadde straum til kvar parkering (til å ladet batteriet), men det manglar enn så lenge(er snakk om løysing for elbil lading). Merkar at det går ut over batteriet ved hyppig bruk. Dei seier at den vil nekte å starte eller slå seg av om batterispenninga vert for låg.
Garasjen har ventilator for eksosen så vil nok neppe vore problem å bruke den der inne.
 

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (9 timer siden):

Har aldri hatt problem her og bilen er no 10 år gammal. Har tilleggsvarmaren på auto og småkøyrer aldri på vinteren.
Store delar av året så er det meir enn 5 grader og då er den ikkje i bruk.
Hender den blir brukt manuelt om vinteren når eg er på besøk og bilen står ute.

Bilen står til vanleg i ein felles garasje under blokka med port så det må bli veldig kaldt ute før det bli minusgrader der.
Hadde nok kanskje brukt den oftare om vi hadde straum til kvar parkering (til å ladet batteriet), men det manglar enn så lenge(er snakk om løysing for elbil lading). Merkar at det går ut over batteriet ved hyppig bruk. Dei seier at den vil nekte å starte eller slå seg av om batterispenninga vert for låg.
Garasjen har ventilator for eksosen så vil nok neppe vore problem å bruke den der inne.
 

Jeg velger å høre på mannen som har jobbet over 20 år med drivstoffvarmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...