Gå til innhold

ChatBot-helvete


Inspector

Anbefalte innlegg

Noen som ønsker å dele dårlige erfaringer med ChatBot ?

Banker, forsikringsselskaper, kommuner osv osv bruker automatiske tjenester i stadig større grad, men mange av løsningene er skjemmet  av mangelfull kompetanse på kommunikasjon, brukergrupper og brukervennlighet. Altfor ofte har introverte datanerder fått lov til å slippe uferdige løsninger uten forutgående og kritisk kvalitetssikring.

Antall valg må holdes nede og løsningen må kun behandle «smør og brød»-henvendelser. Informasjonen må være klar og korrekt slik at den ikke kan misforstås. Det må være lett å nå frem til kundebehandlere hvis spørsmålene er komplekse eller hvis man tilhører «analog generasjon».

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med at de er noe forbanna dritt slik de er i dag. Må omtrent formulere deg som du gjør i programmering for å finne det du vil (ingen uklarheter, noe som passer dårlig når grunnen til hvorfor du tar kontakt er fordi du er usikker og ofte så usikker at du ikke kan formulere det sylskarpt). De fleste aksepterer heldigvis følgende fraser for å snakke med et menneske:

1) Snakk med menneske 

2) Snakk med rådgiver / konsulent


Kan ellers nevne at jeg en gang hadde et generelt spørsmål til fristilling av BSU til banken, og den helsikkes bot’n forstod ikke «BSU» og enda mindre «BSU fristille / bruke BSU»…

 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Starten på min nyeste dårlige erfaring var et brev fra DNB om nye kundeavtaler. Jeg hadde noen spørsmål og ringte angitt telefonnummer innenfor angitt åpningstid. Da fikk jeg beskjed om at kundemottaket var stengt (!) Prøvde igjen dagen etter og ble ledet gjennom en haug med irrelevante menyer. 

Til slutt ble jeg oppfordret til å si hva henvendelsen omhandlet, 
men det forsto ikke ChatBoten og den spurte så om henvendelsen gjaldt billån (!)

Da var tålmodigheten så tynnslitt og irritasjonen så høy at jeg ga opp. Etter nyttår heter derfor ikke min bankforbindelse DNB……

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tror nok slike boter tar av noe av presset på telefon/kundebehandlere, da det er et mellomsteg for folk med enkle henvendelser, som ikke gidder/klarer å søke på nettsiden. Spørsmål av typ: Hvor er min nærmeste bank.

Når det gjelder andre henvendelser, hvor man faktisk trenger å snakke med noen, så blir dog denne boten helt utrolig irriterende og helt ubrukelig. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 31.12.2022 den 11.03):

Jeg pleier bare å skrive "menneske", så settes jeg over til en kundebehandler. Gidder ikke slike bot'er. 

Jeg gjør presist det samme. Når det er sagt så er jeg ganske sikker på at chatbot-ansvarlige går gjennom chatlogger hver dag for å avdekke hva botten ikke klarte å svare på, for deretter å implementere fiks. De jobbet i alle fall slik hos det firmaet jeg jobbet i før (telekom). Så på sikt bør jo boten bli langt mer sofistikert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er desverre supersjelden at en slik chatbot er til faktisk hjelp når jeg prøver å finne ut av noe.
Som regel trengs en person til å assistere. Kan godt være at de kan svare på enkle ting og sånn sett spare litt bruk av kundebehandler, men dette tror jeg bare er en liten brøkdel av kundemassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (1 time siden):

Dere som fortsatt er kunder av DnB, Tibber eller Fjordkraft har ikke rett til å klage :D

Jeg er DnB-kunde. I nettbanken min står mobilnummeret til en kontaktperson som jobber i filialen i min hjemby, og jeg har ringt henne og fått utmerket hjelp ved flere anledninger. Sist i sommer fikk jeg i orden finansieringsbevis på 90 minutter en mandags morgen. Hun ringer av og til for å høre om det er noe vi trenger eller lurer på.

Har hatt kontakt med andre gjennom 04800 og fått rask og god hjelp også.

Mulig jeg er heldig, men kjenner meg ikke igjen i alt det negative som skrives om DnB.

 

Er forøvrig en fornøyd tibber-kunde også.

Når jeg leser spørsmålene folk raser fra seg på facebook-gruppa for tibberbrukere så synes jeg mest synd på selskapet som har kunder som ikke forstår produktet deres. Folk raser over at strømstøtten ikke er trukket fra på fakturaen fra tibber, eller klager på at de har "trukket dem" 2 ganger for samme faktura.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (7 timer siden):

 

Når jeg leser spørsmålene folk raser fra seg på facebook-gruppa for tibberbrukere så synes jeg mest synd på selskapet som har kunder som ikke forstår produktet deres. Folk raser over at strømstøtten ikke er trukket fra på fakturaen fra tibber, eller klager på at de har "trukket dem" 2 ganger for samme faktura.

Du kan ikke skylde på kundene når selskapet leverer tjenester som kundene ikke forstår …….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skylder du på Elkjøp om ei bestemor går i hylla der og plukker med seg en tekoker som hun siden klager på fordi den lager dårlig pommes frites?

Noen ganger har ikke kunden alltid rett.

Er det tibber sin feil at kundene deres ikke forstår forskjell på kW og kWh?

Ser noen opplyser at de har brukt 1500 kw/h i desember, og da blir det vanskelig å ta deres tekniske kritikk seriøst. 

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempel:

Sitat

Kan synes som TIBBER har store påslag! Har pris   2,6971 kr/kWt mens standard Nord Pool er: 22.des 1 912,71 u/moms kr 1,91 m/moms  kr 2,39089. En differanse på 0,31 øre i forskjell. I tillegg har de plusset på moms på hele beløpet, nytt av året?????

Her er en kar som ikke forstår at HANS snittpris som fremkommer på hans faktura er et resultat av når han har brukt strøm og hva strømprisen var da.

Han har antakeligvis brukt mest strøm når prisen har ligget over snittet, og klager som om det er tibber sin feil.

Han reagerer også på at han må betale mva, og kommer senere med anklager om svindelforsøk fra tibber sin side. At mva tidligere har vært inkludert i hver linje på fakturaen istedenfor samlet på slutten var tydeligvis "forvirrende" når noen påpeker det.

Når slike folk raljerer fritt og andre folk som egentlig ikke forstår hva han snakker om hiver seg på er det ikke rart omdømmet faller. Det virker som at en slags saueflokkmentalitet brer om seg når det klages på et aller annet i samfunnet, der selv de som ikke er berørt hiver seg på hylekoret. Krenket på andres vegne osv.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (6 timer siden):

Skylder du på Elkjøp om ei bestemor går i hylla der og plukker med seg en tekoker som hun siden klager på fordi den lager dårlig pommes frites?

Nei, men det er Elkjøps skyld hvis chatboten deres kun forstår nerdenes «stammespråk» eller hvis nye kjøleskap er gjemt i avdelingen for brunevarer.

Tjenesteleverandører som endelig har fått kunden «på kroken», kan tydeligvis levere dritt utenfor hovedforfall….

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...