Gå til innhold

ChatBot-helvete

Inspector

Anbefalte innlegg

Aldri opplevd en chatbot hos en norsk tjenesteleverandør som gjør noe annet enn å gi meg informasjon som ellers er tilgjengelig på nettsiden jeg besøker. Altså ingen hjelp overhodet, med mindre man ikke selv er istand til å bla i det som allerede er tilgjengelig. For meg er det fullstendig verdiløst. Spiller ingen rolle hvordan man spør. Kunnskapsbasen den henter svar fra er nettstedet man besøker.

Endret av bo1e
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Annonse

Problemet er vel helst at vi som bruker denne tråden ikke er i målgrupper for de som chatbotter er designet for. Tror dette er folk som forventer at andre skal mate dem med teskje uten at de har gjort noe som helst innsats, og da har det sikkert litt mer hensikt. Alle som henger her prøver nok å løfte et par fingre i forkant for å finne ut av ting uten at det hjelper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 4.1.2023 den 10.10):

Er det tibber sin feil at kundene deres ikke forstår forskjell på kW og kWh?

Ser noen opplyser at de har brukt 1500 kw/h i desember, og da blir det vanskelig å ta deres tekniske kritikk seriøst. 

Hva mener du de burde skrevet, for at du skulle ta deres tekniske kritikk seriøst?

At de har brukt 1500 kW i desember?

Lenke til kommentar

ChatGPT mot Stockfish (verdens beste sjakkcomputer) er spesielle saker:

Her definerer chatGPT reglene "as we go", med en interessant twist på slutten:

"Rules for thee, but not for me" from another dimension..

Magnus Carlsen har vært borti lignende før, men da med litt mer glimt i øyet:

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opplever at Chat Roboter knapt klarer å svare på det som allerede er opplyst om i nettsidens FAQ. Så dermed blir bare en Chat Robot en omveg via FAQ'en for å etter hvert omsider/kanskje komme i kontakt med en person for å få svar på ting. Men på toppen av at Chat Roboter knapt kan svare på noe, så kan de som regel knapt oppfatte hva man spør om heller (med unntak av slik andre har påpekt her: Veldig enkle spørsmål som åpningstider/nærmeste filial o.l.).

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Reserverte for en tid tilbake hotellrom via nettside som sammenlignet hotellpriser.

Fikk ingen bekreftelse med reservasjonsnummer hverken på epost eller sms og ringte derfor firmaet dagen etter.
ChatBot-helveten krevde at jeg oppga reservasjonsnummeret eller mitt telefonnr. FØR de kunne sette meg over til kundebehandler !!!
Hvordan kunne jeg oppgi et nummer som jeg ikke hadde mottatt og som jeg etterlyste ???
Da jeg oppga telefonnummeret kom jeg bare tilbake til start.

Dette ble siste gang jeg benyttet dette firmaet for reservasjon av reise.
Maken til elendig kundevennlighet skal man lete lenge etter :-((

Kontaktet deretter selve hotellet og der var reservasjonen heldigvis registrert

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min største kritikk med chatbot er at ein får alt for høge forventningar når ein framstiller det som ein chat med ein kundebehandlar. Chatbotten er vanlegvis berre eit søkefelt der du får best treffprosent på svaret om du klarer å komprimere spørsmålet ned til eit eller maks to ord. Jo lengre og meir utfyllande du skriv jo vanskelegare har chatboten med å forstå kva du meiner.

Eg trur nok at kundeopplevinga hadde vært svært mykje betre om chatboten hadde blitt kalla "smart søk" eller liknande og vært eit alternativt til det vanlege søkefeltet.

Når ein får inntrykket av å spørre nokon om hjelp så får ein også forventning om at ein kan få hjelp, og det kan du i veldig liten grad forvente av dagens chatbottar. Chatbotten kan svare på veldig enkle spørsmål, men det er nesten alltid betre å skrive spørsmålet inn i Google for å få eit raskt svar på enkle ting.

Lenke til kommentar
On 1/3/2023 at 10:38 PM, 1Dr.E said:

Jeg er DnB-kunde. I nettbanken min står mobilnummeret til en kontaktperson som jobber i filialen i min hjemby, og jeg har ringt henne og fått utmerket hjelp ved flere anledninger. Sist i sommer fikk jeg i orden finansieringsbevis på 90 minutter en mandags morgen. Hun ringer av og til for å høre om det er noe vi trenger eller lurer på.

Det er flott du er fornøyd.

Hilsen alle oss andre bankkunder som betaler gebyrer i hopetall for at enkelt kunder skal ha en "brevvenn" i banken.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...