Gå til innhold

Endre fra bedrift til privat PC


LohneASA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LohneASA skrev (6 minutter siden):

Hei, jeg har nettopp sluttet i en jobb hvor jeg har fått beholde PCen. Har ikke admin tilgang, så får ikke gjort så veldig mye. Er det mulig å formatere den på en måte slik at jeg kan være admin? Får ikke passordet til adminbrukeren fra gamle jobben.

Dette er en Windows PC.

Har du mer info om PCen? Det kan være viktig for hvilken løsning man går for.

Lenke til kommentar

Hei. Vel. Når det er en Windows 10 PC kanskje den tilogmed er oppgradert til Windows 11 også, og det ikke er noe spessielt med den, så skal det bare være og installere den aktuelle Windowsversjonen på nytt igjen. Spørsmålet er om det er mulig. Hvis det er BIOS Passord på PC`en så blir det kinki. Hvis det IKKE er BIOS Passord, så skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Har du en annen PC med Windows, og en USB minnepinne?
https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool
Bruk dette programmet til å legge Windows-installasjonsprogrammet på en minnepinne.

Den PCen du fikk fra jobben skal nå boote fra denne minnepinnen for å installere Windows på nytt. Du skal slette alt gammelt, ikke beholde kontoen du ikke kjenner passordet til. Du får en fersk Windows-installasjon.

Dette forutsetter at du ikke har hindringer i veien for å boote fra USB minnepinne.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, xClaymanx said:

Last ned et nytt windows image og legg på minnepenn via f.eks Rufus.

Start maskinen fra usb pennen og installer.

Win nøkkel ligger ferdig på hovedkortet, så dette trenger du ikke om å oppgi.

Har stort sett brukt MS sitt eget verktøy for dette, som da står både for nedlasting og mekker USB-minnepinnen: https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installation-media-for-windows-99a58364-8c02-206f-aa6f-40c3b507420d

(Det som står om lisensnøkkel på websiden kan man bare se bort fra hvis pc-en er "pre-registrert med nøkkel", hvilket nok trolig er tilfelle for denne Lenovo-en).

Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

Har stort sett brukt MS sitt eget verktøy for dette, som da står både for nedlasting og mekker USB-minnepinnen: https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installation-media-for-windows-99a58364-8c02-206f-aa6f-40c3b507420d

(Det som står om lisensnøkkel på websiden kan man bare se bort fra hvis pc-en er "pre-registrert med nøkkel", hvilket nok trolig er tilfelle for denne Lenovo-en).

Det har jeg også, etter at Rufus tok knekken på 3 (!) minnepenner på rad.

Lenke til kommentar
BioNor skrev (3 timer siden):

Siden det er Lenovo, sjekk om du ikke kan legge inn originalt image inkl. OEM-lisens fra denne;

https://pcsupport.lenovo.com/no/en/lenovorecovery?linkTrack=Body:Box:RecoveryMedia

Har nettopp gjort samme operasjon på en nylig utkjøpt Lenovomaskin.

Funker det uten å være admin på PC og nærmest ha null rettigheter til å gjøre innstillinger slik det ofte er på bedriftsstyrte pcer?

Lenke til kommentar

Du skal ikke trenge å reinstallere maskinen. Det finnes verktøy for å sette/nullstille Admin-passord.

Kommer selvfølgelig ikke på hvilket program jeg brukte for å ordne dette selv for et par år siden, men det nullstilte Admin-passordet. Lastet ned en .ISO av en CD og bootet den, så ordnet programmet som var et av flere nullstillingen. Når jeg bootet maskinen til Win10 etterpå kunne jeg logge inn som Admin uten passord.

Hvis du googler litt så finner du nok en løsning.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
OddZen skrev (50 minutter siden):

Funker det uten å være admin på PC og nærmest ha null rettigheter til å gjøre innstillinger slik det ofte er på bedriftsstyrte pcer?

Litt usikker da jeg hadde admintilgang når jeg gjorde det, men worst case, så legger du inn en hvilke som helst Win 10/11 versjon fra en minnepenn før du starter gjennopprettingen fra Lenovo, dvs installerer OS to ganger, en for å ha admintilgang og en for selvegjennoppretingen. Bitlocker og andre bremser stenger ikke for en ren Win 10/11 innstallasjon. Da ble hvertfall min laptop lisensiert med OEM fra Lenovo.

Lenke til kommentar
OddZen skrev (1 time siden):

Funker det uten å være admin på PC og nærmest ha null rettigheter til å gjøre innstillinger slik det ofte er på bedriftsstyrte pcer?

Ja. Blir som å bruke Microsoft sitt verktøy bare at nå blir ALLE drivere installert sammen med Windows installasjonen. Har sikkert kjørt «recovery» på over 1000 lenovo maskiner med det verktøyet linket til over. Fungerer fint i 99.9% av alle tilfellene.

 

ha en tom minnepenn, programmet gjør resten. Slå av maskinen. Sett inn minnepenn og spam f12 knappen. Velg så minnepennen, resten blir du veiledet til i installasjonen.

Lenke til kommentar
BioNor skrev (10 timer siden):

Litt usikker da jeg hadde admintilgang når jeg gjorde det, men worst case, så legger du inn en hvilke som helst Win 10/11 versjon fra en minnepenn før du starter gjennopprettingen fra Lenovo, dvs installerer OS to ganger, en for å ha admintilgang og en for selvegjennoppretingen. Bitlocker og andre bremser stenger ikke for en ren Win 10/11 innstallasjon. Da ble hvertfall min laptop lisensiert med OEM fra Lenovo.

Takk. Men om lisensen ligger på hovedkortet i Lenovos tilfelle og man trenger ikke legge inn noe annet enn rett windows versjon eller?

Lenke til kommentar

Om Windows spør om lisens så er det bare å velge "har ikke" eller "ikke nå" eller noe slikt. Windows vil finne lisensen selv om den er på maskinen. I verste fall må du legge inn lisens senere. Det er lurt å installere Windows 10 Pro om det er det som var på masinen, slik at en har rett versjon i forhold til hvilken lisens en har. Bruker du gjennoppretting så blir det vel rett versjon av seg selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...