Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggdekk slitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg har kjørt bil siden 2010 og dette blir første vinteren med piggfritt.

Jeg bor ved kysten på sør-Helgeland og vinteren her er mye preget av mildvær og vekslende temperatur, ofte med mye is og lite farbart føre og jeg føler - dóg med lite kunnskap om forskjellen og null erfaring - at pigg er tryggere, men min nåværende bil kom med piggfritt og jeg skal prøve det da selger/daglig leder selv lovpriste piggfritt.

Min forrige bil ble solgt med piggdekk med greit med mønster igjen, men lite pigg og jeg hadde flere situasjoner med bakdekk som mistet grepet på glatt føre (oppimot 40-50 km/t), i tråd med hva Svein M sier.

Digresjon til side, jeg skal i hvert fall teste ut piggfritt nå.

Lenke til kommentar

Her vi bor selger dekkforhandlerne 4 sett piggfrie per 100 sett piggdekk.

Da jeg kjøpte bilen min var det piggfrie dekk som sto på. Prutet ekstra mye da jeg sa jeg måtte uansett bytte til piggdekk. Jeg kjørte uten pigg de 3 årene. Gud for en stor overraskelse.

Utrolig godt grep. Støyen var det lite av. Og overraskende lavt forbruk.

Skal likevel sies jeg akkurat har kjøpt piggdekk til bilen nå. Forbruket gikk opp i likhet med støyen. Men er utrolig behagelig å ha pigger når det er frost på veien og ingen snø i grøfta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Labelle said:

Skal likevel sies jeg akkurat har kjøpt piggdekk til bilen nå. Forbruket gikk opp i likhet med støyen. Men er utrolig behagelig å ha pigger når det er frost på veien og ingen snø i grøfta.

Hvor myke er piggdekkene sammenlignet med de piggfrie du hadde på tidligere?

Bruker bare piggdekk om vinteren og de som har støyet etter min mening er Continental dekkene, Hankook og Goodyear dekkene jeg har hatt de siste 5-6 årene har vært relativt støysvake. Goodyear som er på bilen nå hører jeg nesten ikke annet enn i 20-30 km/t.

Lenke til kommentar

Jeg har nå michelin  xin4. Piggdekkene må vel gjerne være harde for ikke piggene skal løsne så lett? Hvis der er en tynn ishinne er det kun piggdekk som gjelder. Dette har jeg erfart 5 år i lastebil. Da er det bare å legge kjettingene i hanskerommet.. pigger får grep i tynn hinne.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 5.11.2022 den 12.02):

100 % dette. Piggdekk er for 60-70 åringer som aldri har brukt gode piggfrie dekk. Støyen er uutholdelig. De burde vært forbudt som det er i Tyskland.

Da har du ikke kjørt Nokian Hakapelitta, jeg har forøvrig Continental Vikingcontact 7 i år som er piggfrie og sålangt en drøm og kjøre på, dog ikke fått testet på glatta ennda.Continental VikingContact 7Continental VikingContact 7

Lenke til kommentar
H80 skrev (17 minutter siden):

Piggdekk og firehjulstrekk er for de som ikke kan kjøre bil

Du har neppe mye rett i det! Har kjørt bil siden 1977, har også vært yrkessjåfør i 35 år, en del av den tiden på lastebil. Har nå min 6 Subaru Forester og ALLE mine biler har vært med piggdekk for vinterbruk. Bor i Lillehammer, en by som kanskje er beryktet for bratte by-gater? Hver eneste vinter er det adskillige uhell med vinterdekk UTEN pigg, bilene sklir i bakkene når det er strødd for dårlig.
JEG kan takke piggdekkene for å ha reddet meg fra flere nesten-uhell grunnet folk som har stolt for mye på egen bil og egne ferdigheter. For å summere, bare det å slippe ett eneste uhell kan forsvare piggdekk! Ett uhell som fort kan påføre folkene livslange skader for ikke å nevne verre alternativer..
Det FINE er jo at vi som bruker pigg / kjetting gjør det vesentlig lettere for folk som kjører piggfritt da vi bidrar til å fjerne de blankslipte is-partiene...  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...