Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piggdekk slitt


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (3 minutter siden):

https://www.tv2.no/broom/advarer-mot-dekktype-de-er-ikke-forsvarlige/9220329/

Jeg så en test også der de testa helårs mot piggfrie og de var ganske elendige i forhold. De var dog bedre på våt, isfri asfalt. Finner ikke testen igjen dessverre.

Jeg har sett en test hvor de testet helårs mot vinterdekk hvor de kom nokså likt ut, så det kommer helt an på hvem som tester, og hva de vil selge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 minutt siden):

Jeg har sett en test hvor de testet helårs mot vinterdekk hvor de kom nokså likt ut, så det kommer helt an på hvem som tester, og hva de vil selge. 

Tror nok at dekkforhandlerene, vil vi skal fortsette aa skifte ja.

Opplever at hvis det er daarlige forhold, saa maa du virkelig, ta det rolig paa pigg ogsaa.

Du sliter med pigg ogsaa, opp en glatt bakke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Og du blander ikke piggfrie vinterdekk med helårs? Det er to forskjellige typer dekk.

Jeg vet nordlendinger kun regner piggdekk som vinterdekk og alt annet er sommerdekk. Til nød helårs.

Maa jo si, med mine helaarsdekk, at jeg er soervestlending da.

Vi kan jo det med aa kjoere rundt null grader, men vinter, det har vi nesten ikke her borte lenger, saa jeg oeker avstanden og roer det ned, de faa dagene det gjelder.

Hadde nok kjoert piggfrie vinterdekk, hvis jeg hadde bodd i Tromsoe eller Elverum, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggfritt er bedre på alle forhold unntatt blankis, særlig med vann eller slaps oppå. Og selv da fungerer piggfrie greit i de fleste tilfeller. 

Kjører man steder der det blir mye asfaltsliting så slites piggene fort, og fordelene over forsvinner fantastisk fort. 

Uten pigg er piggdekkene langt dårligere enn piggfrie. Det er to helt forskjellige gummiblandinger på piggfrie og piggdekk. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 minutter siden):

Piggfritt er bedre på alle forhold unntatt blankis, særlig med vann eller slaps oppå. Og selv da fungerer piggfrie greit i de fleste tilfeller. 

Kjører man steder der det blir mye asfaltsliting så slites piggene fort, og fordelene over forsvinner fantastisk fort. 

Uten pigg er piggdekkene langt dårligere enn piggfrie. Det er to helt forskjellige gummiblandinger på piggfrie og piggdekk. 

I all vennskapelighet, tror jeg vi er ganske enige.

Det blir jo aa prioritere.

Jeg prioriterer praktisk dekkhold og oekonomi, foer noen faa, litt sikrere vinterdager.

Hvilken del av landet, kjoerer du i?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (14 timer siden):

I all vennskapelighet, tror jeg vi er ganske enige.

Det blir jo aa prioritere.

Jeg prioriterer praktisk dekkhold og oekonomi, foer noen faa, litt sikrere vinterdager.

Hvilken del av landet, kjoerer du i?

Nord for Trondheimsfjorden. 

Hadde jeg kjørt på snø eller is mesteparten av sesongen hadde jeg kanskje forblitt på pigg, men dårlige vintere og mye kjøring på asfalt betydde nye dekk hver eller i beste fall annenhver sesong. 

Edit: Piggfritt er fremdeles bedre i 95% av tilfellene, men det er en viktig 5% her jeg bor som jeg hadde valgt å tatt høyde for om det ikke hadde vært for levetid. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 11.11.2022 den 19.41):

Etter jeg begynte aa kjoere piggfritt, har det blitt mye lettere, aa holde bilen med dekk.

Mer oekonomisk ogsaa.

Kjoerer helaars, der jeg skifter to dekk om gangen, ca annen hvert aar. 

Da de bak er utslitte, hiver jeg de framme, bak og de to nye framme.

Da kan du planlegge det slik, at du slipper, hoest og vaarrushet, hos dekkforhandleren, naar du gjoer det. 

Du kjører med såkalte "helårsdekk"?

Det er det enkleste for deg som bileier, men baksiden er jo at du kjører på det til enhver tid dårligste veigrepet. Sommerdekk er definitivt beste dekkene om sommeren, og vinterdekk er definitivt de beste dekkene om vinteren.

Kjører man piggfrie vinterdekk så er man ganske fleksibelt stilt med tanke på når man må/skal bytte.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Du kjører med såkalte "helårsdekk"?

Det er det enkleste for deg som bileier, men baksiden er jo at du kjører på det til enhver tid dårligste veigrepet. Sommerdekk er definitivt beste dekkene om sommeren, og vinterdekk er definitivt de beste dekkene om vinteren.

Kjører man piggfrie vinterdekk så er man ganske fleksibelt stilt med tanke på når man må/skal bytte.

Jeg er med deg.

Men her paa sydvestlandet, vet vi nesten ikke hva slags aarstid, vi egentlig er inne i, for tiden.

Med skifte, vaar  og hoest, saa kjorer du ihvertfall, med feil dekk mye av tiden.

De "helaars" dekkene de selger, er egentlig vinterdekk, saa det er jo om sommeren, jeg burde slite da.

Begynner aa tenke paa helaarsdekk, de selger i midt europa naa.

.Ogsaa noen kjekke plastikkstrips, til gripetak, som de har paa biltema .

Lenke til kommentar

Har kjørt de fleste kombinasjoner av forhjulsdekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk, med både piggdekk og piggfritt. Det jeg foretrekker best er firehjulsdrift og piggfritt. 

Har noen bakker inn i T-kryss, og i de spinner man lett hvis man blir stående med tohjulstrekk når man venter på ei luke for å kjøre videre. Det er litt samme greia i den trange gata/gutua jeg bor i. Møter man bilet her må den ene stoppe, og da må man kjøre litt ut i grøfta for å slippe forbi den andre bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 11.11.2022 den 20.34):

Og du blander ikke piggfrie vinterdekk med helårs? Det er to forskjellige typer dekk.

Jeg vet nordlendinger kun regner piggdekk som vinterdekk og alt annet er sommerdekk. Til nød helårs.

Denne kommentaren fikk meg til å tenke: Finnes det egentlig noen allmenngyldig definisjon på hva "helårsdekk" er?

Noen "gretne gamle gubber" utenfor de store byene, som aldri har kjørt på annet enn piggdekk, vil vel fort kalle alt uten pigg for helårsdekk, og inkluderer dermed også såkalte "nordiske piggfrie vinterdekk" i kategorien helårsdekk.

Noen kaller såkalte "kontinentale vinterdekk" for helårsdekk. Disse er jo også vinterdekk, men tilpasset klima/vinterføre i mellom-Europa. 

Er det automatikk i at alle dekk som er merket M+S eller tilsvarende (med eller uten snøkrystallsymbol?) kan kalles helårsdekk? 

Hva med et dekk som Michelin Cross Climate, som primært markedsføres som et sommerdekk, men som har en viss grad av "vinteregnskaper"?

Jeg har flere spørsmål enn svar, men mistenker at hver mann, og særlig hver dekkselger, har sin egen definisjon av helårsdekk.

Lenke til kommentar
Bgr skrev (59 minutter siden):

Denne kommentaren fikk meg til å tenke: Finnes det egentlig noen allmenngyldig definisjon på hva "helårsdekk" er?

Noen "gretne gamle gubber" utenfor de store byene, som aldri har kjørt på annet enn piggdekk, vil vel fort kalle alt uten pigg for helårsdekk, og inkluderer dermed også såkalte "nordiske piggfrie vinterdekk" i kategorien helårsdekk.

Noen kaller såkalte "kontinentale vinterdekk" for helårsdekk. Disse er jo også vinterdekk, men tilpasset klima/vinterføre i mellom-Europa. 

Er det automatikk i at alle dekk som er merket M+S eller tilsvarende (med eller uten snøkrystallsymbol?) kan kalles helårsdekk? 

Hva med et dekk som Michelin Cross Climate, som primært markedsføres som et sommerdekk, men som har en viss grad av "vinteregnskaper"?

Jeg har flere spørsmål enn svar, men mistenker at hver mann, og særlig hver dekkselger, har sin egen definisjon av helårsdekk.

Alle dekk med 3pmsf (Three-Peak Mountain Snowflake) symbol kan etter det jeg vet brukes både sommer og vinter.

3 typer:

Nordiske piggfrie vinterdekk

Kontinentale piggfrie vinterdekk (såkalte mellomeuropeiske vinterdekk) f.eks Continental ContiWinterContact TS 850

Sommerdekk med noe vinteregenskaper (M+S), f.eks Continental AllSeasonContact og Michelin Cross Climate. Du har også noen terreng-dekk for SUV.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

Har hatt flere dekk kjøpt som sommerdekk men det var M+S merke på de. Tror nok ikke de var spesielt godt egnet, men dersom man skulle prøve seg på å bruke de, ville det vel teknisk sett vært lovlig?

Jeg ble litt usikker nå hva som er lov.

Vinterdekk enten nordiske eller til nød kontinentale vinterdekk er brukenes om vinteren.

Såkalte helårsdekk, altså dekk som ikke er fremstillet for vinterbruk men kan være merket med M+S og 3pmsf er egnet så lenge det ikke er snø eller is. Men jeg er usikker på om de er lovlig på snø og is (biler under 3500kg).

Loven definerer vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow».

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...