Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strenge regler om støy i sameie


Revenlurer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg flyttet nylig inn i et sameie i et godt isolert nybygg. I husordensreglene om støy står det at støyende aktivitet ikke kan skje etter kl. 20:00 fra mandag til fredag, eller etter 18:00 på lørdager. Søndager og helligdager skal være støyfrie. Med støy menes for eksempel festlig lag hvor det spilles høy musikk. Dersom støyende aktivitet skal finne sted, må man sende ut nabovarsel, men man må fortsatt forholde seg til tidspunktene som er satt. Jeg reagerer spesielt på at det forventes stillhet etter kl. 18:00 på lørdager.

 

Jeg er selv av den oppfatning at man må være hensynsfull ovenfor naboene, men synes det er i orden om jeg hører noe støy frem til kl. 23 på kveldene. Jeg liker også å invitere til festlig lag et par ganger i året. Jeg hadde også vært mer forståelsesfull dersom det var et dårlig isolert og lytt bygg, noe som ikke er tilfellet her.

 

Etter å ha forsøkt å finne informasjon om hva sameiet kan bestemme, finner jeg at de i utgangspunktet kan bestemme hva som helst, uten begrensninger. Likevel har jeg problemer med å slå meg til ro med de strenge husreglene. Normen ellers i samfunnet er at det må være stille kl. 23:00 og jeg forventer at sameiet bestemmer regler som står noen lunde i stil med det som ellers er normalt i samfunnet.

 

Har noen vært borti liknende, eller vet hvor jeg kan finne troverdig informasjon om dette? Vil gjerne ta det opp med styret, men kommer nok ingen vei med å bare si at jeg er uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt standard husregler for blokkleiligheter. Alle fleremanns-boliger jeg kjenner til har disse tidspunktene. Det er neppe noe problem å ha en fest i ny og ne, lenge etter kl. 18 på lørdager. Bare vis hensyn og skru ned musikken hvis naboen banker på 😊 Og gi dem gjerne en heads-up på forhånd.

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo bare å være hensynsfull inntil noen klager. Det kan jo hende at dette ikke er et problem i praksis? Og det høres himmelsk ut i forhold til naboer som har oppussingsdilla, og pigger, borrer i mur og styrer til kl 22:59:59...

Den eneste sikre muligheten for å endre dette er å få med halvparten (?) av blokka på at dette må endres.

Lenke til kommentar

Som regel er det en viss standard i de fleste sameier hvor det allerede er etablert en norm for generell stillhet. Er den bra så legger de fleste seg på den normen. normalt sett.

En må tåle at folk har en fest et par ganger i året uten at man klikker vinkel av den grunn, men greit å gi beskjed i forkant og vise hensyn.

Lenke til kommentar
Revenlurer skrev (1 time siden):

....Jeg hadde også vært mer forståelsesfull dersom det var et dårlig isolert og lytt bygg, noe som ikke er tilfellet her.

... Etter å ha forsøkt å finne informasjon om hva sameiet kan bestemme, finner jeg at de i utgangspunktet kan bestemme hva som helst, uten begrensninger. ...

... Vil gjerne ta det opp med styret, men kommer nok ingen vei med å bare si at jeg er uenig.

Alle boligselskaper har ordensregler og/eller vedtekter hvor ro-/stilletider er beskrevet. Eiere kan stille forslag om endring. Styret kan ikke endre vedtekter eller ordensregler, slike endringer må vedtas i årsmøte/generalforsamling. Forslag om endringer må rettes til styret i god tid før årsmøte/generalforsamling. Forslaget bør være formulert som et argument, og et konkret forslag til avstemming. Deretter stemmer årsmøte/generalforsamling for eller mot forslaget. Vanligvis kreves 50 % flertall for å endre ordensregler, og 2/3-dels flertall for å endre vedtekter.

Selv om et bygg er godt isolert og oppfattes som ikke lydt, vil støy alltid være merkbar når man bor tett sammen. Det er umulig å unngå at trinnlyd høres hos naboen under. Blir støyen inne i boligen høy nok, vil naboene både over og på sidene merke dette. Spesielt på sommeren, når man har terrassedør og/eller vinduer oppe, vil støy være plagsom for naboene uansett hvor godt isolert bygget er. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (8 minutter siden):

Dette er en vedtekt som overhode ikke kommer til å holde i en rettsak.

Hvordan begrunner du din påstand? Hvor finner du begrensninger i utforming av vedtekter og ordenregler? Utover § 27 i eierseksjonsloven som sier "Det kan ikke inntas bestemmelser i vedtektene som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning", noe som ikke er aktuelt i TS' situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi borettslaget ikke har "lov" å innskrenke bruken av boenheten i slik grad. Spesielt ikke når det går ut over den allminnelige 07-23 regelen.

Denne saken sier noe om hvor terskelen ligger for retten i det å beskytte individets rett til fri utfoldelse i eget hjem.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/02/18/195650296/borettslag-krevde-at-vidar-matte-flytte-fordi-han-roykte-i-sin-egen-stue

Loven som regulerer dette:

Sitat

III Andelseigarens bruk, vedlikehald o.a.

§ 5-11.Bruken av bustaden og eigedommen

(1) Andelseigaren skal fare fint med bustaden og fellesareala. Bruken av bustaden og fellesareala må ikkje på urimeleg eller unødvendig vis vere til skade eller ulempe for andre andelseigarar.

For at borettslaget skal kunne forby noe må det være urimelig eller unødvendig skade eller ulempe.
Dvs, festing på fredag og lørdags kveld etter klokken 20 er helt innafor så lenge det ikke er en unødvendig ulempe. (Altså at det ikke foretas rimelig ulempebegrensning)
Altså, festingen kan være en ulempe, og den er fremdeles lov. Den er ikke ulovlig før den er en unødvendig ulempe.

Det vil si at om dører og vinduer er lukket, det er ikke no skrik og skrål i fellesarealer, og festingen er ikke hver eneste dag/uke så er det helt innafor selv om ordensreglene sier noe annet.

Endret av Zepticon
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sykt, her hadde jeg prøvd ut grensene litt etter litt. Gi beskjed til naboer såklart, gjerne på Facebook om dere har en gruppe der. 

Kan umulig være så strengt, kl 18 på lørdager er jo hinsides all fornuft. 

Lurer på hva slike regler gjør med salgsprisene, hadde aldri lagt inn ett bud etter å ha lest det der.

Lenke til kommentar

Det er mogleg at du kan gå vidare med at sameiget berre kan fastsette ordensreglar som er vanlege. At sameiget skal være ein kvileheim etter kl 18 vil eg ikkje seie er vanleg i samfunnet forøvrig. 

Den andre vegen å gå er definisjonen på støy. Du kan jo fest utan å ha HØG musikk på, og særleg i eit nyare bygg som er godt isolert så skal det ein del til før det oppleves som støy inne hos naboane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Det du viser til (burettslaglova) gjelder borettslag. TS bor i et sameie, og det er eierseksjonsloven som gjelder. 

Det gjør jo ikke saken noe bedre i styrets favør, heller værre.
Uansett er lovteksten nesten lik.

Sitat

§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer

Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.

Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte.

§ 28.Ordensregler og dyrehold
Årsmøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen.

Vanlige ordensregler er stilletid 23-07 + søndag/helligdag.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

I tillegg til nevnte regler, står det også i husreglene at "I tillegg til det som er nevnt i reglene, må beboerne generelt unngå å foreta seg noe som åpenbart er til sjenanse eller ulempe for fellesskapet eller for de enkelte naboene, jf. eierseksjonsloven § 25 andre ledd.".

 

Som Zepticon nevner over står det i  eierseksjonsloven § 25, andre ledd at "Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte."

 

Her opplever jeg at styret vrir på lovteksten i sin egen favør. Dersom naboen hører støy, er det kanskje til "åpenbar sjenanse", uten at det er "urimelig" på en lørdagskveld.

Endret av Revenlurer
Lenke til kommentar

Vil legge til at dersom du vil ta denne saka vidare med styret for å få endra på ordensreglane så vil det være eit godt argument at dagens reglar er svært krevjande for styret å følgje opp, og særleg krevjande (og risikofylt) er det dersom styret vil ta saka vidare til rettssystemet.

Dagens reglar gjer det særdeles vanskeleg for heilt vanlege og alminneleg hensynsfulle bebuarar å etterleve ordensreglane ettersom du nesten ikkje kan ha besøk ein gong.
Så vil du ha eit selskap på ein laurdag så skal det ingenting til før du held på etter kl 18, og har du fyrst brutt ordensreglane og kan vente deg ein klage frå styret på dette regelbrudde, kvifor skal du då avslutte festen? Konsekvensen av å feste til kl 23, eller 04 er eigentleg heilt lik. Og det må vel være meir alvorleg å halde folk våkne om natta enn det er å forstyrre naboen under Dagsrevyen?

Eg synes du bør argumentere for at ordensreglane må skille mellom støy og bråk.
Støy er vanlegvis brukt om lyd som er helseskadeleg medan bråk ofte blir brukt om høge lydar (sjølv om det ikkje er ein fast definisjon på dette). Uansett så bør det vel være eit poeng at typen av bråk, formålet med bråket og tidspunkt er av betydning? For det er vel betre at naboen speler litt musikk om kvelden enn at naboen driv med oppussing om kvelden?
Eg forstår heller ikkje poenget med nabovarsel dersom du uansett må forhalde deg til tidspunkta. Kvifor skal du sende nabovarsel om at du skal ha ein fest på fredagen heilt fram til kl 20 når du uansett har "rett" til å drive med støyande aktivitet fram til kl 20?

 

Det mest realistiske alternativet er eigentleg at du ikkje engasjerer deg i saka. Om du går inn med innstillinga på at definisjonen "med støy menes for eksempel festlig lag hvor det spilles høy musikk" berre gjeld når det er HØG musikk og at det ikkje står noko som helst om at skrik og skrål er støy, så får det være opp til styret å sende deg ein klage dei gongane du bryt reglane.
Det vil openbart være stor forskjell på om du har nokre vennar på besøk og har kopla ei speleliste på lydplanken, kontra om du har rigga opp eit voldsomt lydanlegg der vindauga blir ståande og dirre av musikken.

Lenke til kommentar

Er det seniorboliger for de over 65 år dette eller?

Stille etter kl 18 på lørdager kan være det mest sinnsyke jeg har hørt av bestemmelser i 2022.

Her hadde jeg gitt så F fram til første klage kommer. Det kan ikke forvente å lage en egen slags liten øy med våre regler som liksom skal være utenom de andre globale reglene.

Er det gitter & piggtråd rundt byggene og generelt mye rødt?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, thatguy83 said:

Er det seniorboliger for de over 65 år dette eller?

Stille etter kl 18 på lørdager kan være det mest sinnsyke jeg har hørt av bestemmelser i 2022.

Her hadde jeg gitt så F fram til første klage kommer. Det kan ikke forvente å lage en egen slags liten øy med våre regler som liksom skal være utenom de andre globale reglene.

Er det gitter & piggtråd rundt byggene og generelt mye rødt?

Her bommer du. At ikke det er noe utilbørlig larm på lørdager etter kl 18 er en fin ting og er ganske vanlig. Globale regler??? Hva slags planet er det egentlig du kommer fra? Å utvise gjensidig respekt for naboer og bidra til et stille og rolig bomiljø har veldig lite med å gi F å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (29 minutter siden):

At ikke det er noe utilbørlig larm på lørdager etter kl 18 er en fin ting og er ganske vanlig.

Hva som er fint og ikke er individuelt. Er dette vanlig over alt i alle typer boliger, eller er det noen spesielle ting som kjennetegner sameier hvor dette er vanlig. For eksempel dersom det er krav til at kjøper må være over 50 år, eller at bygget er spesielt lytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...