Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

YouTube - dårlig søkefunksjon


Anbefalte innlegg

Jeg var usikker på hvilket underforum dette hørte til, men håper det blir ok at jeg legger det her.

Jeg ser mye YouTube-videoer og èn ting jeg har lagt merke til er at de har en skikkelig dårlig søkefunksjon. Det virker som om algoritmene omkring hvilke andre videoer du ser på overstyrer det man faktisk søker etter.

F.eks hvis jeg søker på tittel på en spesifikk film og ordet "reaction" bak, så vil tredje søket være en annen film i samme sjanger. Det er også bare syv relevante søk (dvs ofte sjeldnere siden noen av de syv kan være om noe annet som ligner, som nevnt over), resten er "People also watched" og "For you".

Jeg kan også skrive inn navnet på et konkret band og en konkret sang av dem med "reaction" bak - og jeg får opp seks relevante videoer og to videoer med reactions fra samme band, men en annen sang. Jeg kan lete etter en konkret video jeg vet finnes der ute fordi jeg har sett den før, men jeg finner den ikke fordi søket drukner i irrelevante videoer.

Er det slik at YouTube Søk setter tags foran søkeord i tittelen på videoen? Er det grunnen til at de så ofte kommer med irrelevante videoer når man søker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YouTube søk er optimalisert for at du skal se mest mulig. Det at du vil se spesifikke ting er mer eller mindre underordnet Google sin interesse for å måke ut annonser og tjene penger på det, men de må jo servere deg nok interessante ting når du søker, ellers begynner du bare å bruke andre videotjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (18 minutter siden):

YouTube søk er optimalisert for at du skal se mest mulig. Det at du vil se spesifikke ting er mer eller mindre underordnet Google sin interesse for å måke ut annonser og tjene penger på det, men de må jo servere deg nok interessante ting når du søker, ellers begynner du bare å bruke andre videotjenester.

De har jo muligheten til det på Dashboard, dvs fremsiden. Der liker jeg at de foreslår masse videoer, for det meste av hva de foreslår er innenfor hva jeg synes er interessant. 

Men når jeg gir et konkret søk, så er det jo fordi jeg har et spesifikt ønske om hva jeg vil se. Da skaper det bare irritasjon og støy når de kommer med andre ting. 

De kan jo foreslå tilsvarende videoer nede til høyre når jeg finner en video jeg har søkt etter, slik de pleier å gjøre.

Lenke til kommentar
vidor skrev (49 minutter siden):

Det er mange som er verre enn YouTube på å stuffe historien din til deg uansett hva du søker på. Så lenge det er snakk om penger så kommer nok selskapene å fortsette med dette.

Jeg ser den. Jeg ville bare trodd at det hadde motsatt effekt siden det bare fører til irritasjon. Hvis de ønsker at jeg skal tilbringe mer tid på siden deres, så må de jo gi meg mer av det jeg søker etter.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne:
1. Det er fullstendig mulig å slette både seerlogg (historikk) og søkehistorikk. Det er til og med enkelt.
2. Hvis du har brukt "Ikke anbefal denne kanalen" og "Ikke interessert i denne videoen" og vil resette de svartelistene så er det også mulig, men littegrann vanskeligere enn å slette seerlogg og søkehistorikk.

3. Du kan fint bruke YouTube API'et for å få mye bedre søk, men dette krever betydelig mer fra deg og høres ikke ut som et reellt alternativ for deg dersom selv utlogging (eller bare åpne et incognito-vindu og ikke logge inn der) før søk er uaktuelt .

Lenke til kommentar
ali q skrev (På 18.10.2022 den 13.08):

Vil bare nevne:
1. Det er fullstendig mulig å slette både seerlogg (historikk) og søkehistorikk. Det er til og med enkelt.
2. Hvis du har brukt "Ikke anbefal denne kanalen" og "Ikke interessert i denne videoen" og vil resette de svartelistene så er det også mulig, men littegrann vanskeligere enn å slette seerlogg og søkehistorikk.

3. Du kan fint bruke YouTube API'et for å få mye bedre søk, men dette krever betydelig mer fra deg og høres ikke ut som et reellt alternativ for deg dersom selv utlogging (eller bare åpne et incognito-vindu og ikke logge inn der) før søk er uaktuelt .

Jeg kan gjøre alle disse tingene. Mitt poeng er at det burde ikke være nødvendig. Etter mitt syn så er det ikke jeg som skal gjøre masse krumpsring for å få noe så enkelt som et reelt søk. Det er et tegn på at YouTubes søkefunksjon er direkte dårlig.

Lenke til kommentar
Tabris skrev (4 timer siden):

Jeg kan gjøre alle disse tingene. Mitt poeng er at det burde ikke være nødvendig. Etter mitt syn så er det ikke jeg som skal gjøre masse krumpsring for å få noe så enkelt som et reelt søk. Det er et tegn på at YouTubes søkefunksjon er direkte dårlig.

Ja, men en tråd på diskusjon.no kommer ikke til å forandre en døyt. Hvis du ikke vil ha konstruktive løsningsforslag så burde du ikke slutte ranten din med to spørsmål som om du hadde lyst på konkrete forslag.

Endret av ali q
Lenke til kommentar
ali q skrev (9 timer siden):

Ja, men en tråd på diskusjon.no kommer ikke til å forandre en døyt. Hvis du ikke vil ha konstruktive løsningsforslag så burde du ikke slutte ranten din med to spørsmål som om du hadde lyst på konkrete forslag.

Spørsmålene mine gikk ikke på konkrete forslag til hvordan jeg kan få bedre søk, men mer på å forsøke å forstå hvordan YouTubes søkefunksjon fungerer og hvorfor den ikke gir meg det jeg faktisk spør etter.

 

Lenke til kommentar

Alle burde lære seg å bruke google som søkemotor når man skal søke etter noe. Jeg bruker aldri sidens egen søkemotor. Google er den beste søkermotoren som fins der ute bare man vet hvordan man skal bruke den. Man slipper i tillegg å åpne den aktuelle siden først for å så finne søkefeltet. I stdet trykker man ctrl+t for ny fane og skriver site:youtube.com hva man enn vil søke etter og trykker enter.

Som f.eks: site:youtube.com polyphia ego death reaction

Dette gir meg over 12+ sider (gadd ikkje sjekke flere sider) med bare reaction videoer, på bare denne låta.

https://www.google.com/search?q=site:youtube.com+polyphia+ego+death+reaction&rlz=1C1GCEA_en__798__798&ei=BL5SY5WXKaeC9u8P1fOIwAo&start=0&sa=N&ved=2ahUKEwiVqcvf1PH6AhUngf0HHdU5Aqg4ChDy0wN6BAgNEAQ&biw=2195&bih=1163&dpr=1.75

Google har også flere filtere som man kan bruke. Du kan f.eks bare søke etter spesifikke ord eller søke etter noe som ikke har det ordet. + masse annet snacks. Så til alle som bruker den spesifike siden sin søkemotor: Slutt.. Bruk google og lær deg hvordan du kan søke mer effektivt for å finne det du er ute etter. Til og begynne med kan du jo google dette, som jeg nå gjorde for dere:  https://www.google.com/search?q=how+to+google+like+a+pro&rlz=1C1GCEA_en__798__798&oq=how+to+google+&aqs=chrome.1.69i57j0i512l6j69i65.8690j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...