Gå til innhold

Jeg har aldri brukt kredittkort. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Vi bruker stort sett alltids kreditkort når vi bestiller ferieturer, hotell, konserter eller lignende, så bare fører vi pengene tilbake med en gang. Dette mest fordi vi har ekstra forsikring om vi ikke får det vi har bestilt, samt bonus poenger som vi tjener opp hver gang det brukes.. Så personlig vil jeg anbefale Kredittkort om man er flink til å bare bruke det når man kan betale tilbake beløpet med en gang, her venter vi ikke 1mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er litt motstand mot de som mener kredittkort lett kan gjøre folk til en kandidat i Luksusfellen over tid.

Fakta er at ikke alle er like nøye med å betale tilbake så raskt fordi dem synes det er en grei måte å få ekstra penger akkurat når man trenger de som mest og dermed har en rasjonalisert første steget og er allerede startet på gjeldskarusellen uten egentlig å tenke over det.

Det er fordeler med kredittkort, men en må være økonomisk ansvarlig for å skaffe seg kredittkort for at en skal komme seg positivt ut av det over tid. Som f.eks rabatter på bensinkjøp, varehandel, streamingabo, separere privatkjøp og jobbkjøp etc.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som er verdt å huske hvis du skal ha huslån, er at du ikke får like høyt lån hvis du har kredittkort. Da er det ikke hvor mye kredittkortgjeld de ser på, men kreditten. Har du flere kredittkort er det fort gjort å få et par hundre tusen i kreditt, og har du et billån i tillegg så blir det en del. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Omnia vincit amor said:

Ta et råd fra en person som aldri har brukt kredittkort: hold deg langt unna!

Blir som å ta råd om bilkjøring fra en som aldri har kjørt bil - eller hva som helst igrunn. 

Nei, ta hellere råd fra de som faktisk bruker det og vet hva det er. 

Veldig kort oppsummert er kredittkort en glimrende ide for de som har god råd, men en dårlig ide for de som har dårlig råd og mangler impulskontroll.  Står ikke klart for meg hvilken gruppe TS tilhører. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kredittkort er vel egentlig det jeg bruker mest til daglig. Rett og slett fordi man får som oftest en del rabatter på ting man kjøper gjennom kredittkortet og det er tryggere å bruke når man er på reise etc. man får også ofte forsikringer inkludert hvis man bruker kredittkort etc. 

Bakdelene med kredittkort er at enkelte kanskje bruker mer penger enn dem burde, da man i teorien har tilgang til hele kredittgrensen. Har man en kredittgrense på 100.000, så kan man kose seg en god stund og gjøre ting man har lyst til, men så kommer de månedlige nedbatalingene og selv om ikke disse er grusomt høye (alt er relativt) så kan man fort komme inn i en vond spiral. Det er bare å se på luksusfellen feks. Å det finnes også garantert mange som sliter med dette i stilhet. 

Bakdelen med å bruke debet kort (vanlig bankort med Visa) er hvis feks. kortet blir stjålet og pengene blir tatt ut av uvedkommede. Da må du anmelde dette og ta saken i egne hender da dette er DINE penger. Bruker du kredittkort bruker du på en måte penger som ikke er dine. Hvis kortet ditt blir stjålet eller du blir trukket for noe som du ikke har bestillt etc. så får du tilbake pengene fra kredittkortselskapet og det er DEM som tar dette videre for deg da dette i teorien er deres penger. 

Så kredittkort er i mine øyne tryggere å bruke, hvis man har litt selvkontroll. Pass på og betal ned beløpet du har brukt hver måned når du får lønning. Klarer du det, så mener jeg kredittkort er en veldig bra ting. 

Det er enkelte steder som ikke tar kredittkort. De aller fleste gjør det, men du finner alltid et eller annet sted hvor kredittkort ikke er godtatt. Det er ikke veldig vanlig, men jeg ville nok tatt med et debet kort (vanlig visakort) for sikkerhetsskyld. 

Hvilke kredittkortselskaper som er best kommer ann på hvilke rabatter og fordeler som gagner deg best. Kjører du veldig mye bil, så kan jo et kredittkort som gir deg god rabatt på drivstoff være tingen. reiser du mye, så kan kredittkortet med den beste reiseforsikringen være det beste. Eller om du liker å shoppe mye og vil ha et kredittkort som gir deg gode rabatter på varer og tjenester. 

Dette er noe du nesten må finne ut av selv. Men ja, i hovedsak er kredittkort en god ting. Men husk at beløpet skal betales tilbake. Er nok mange som drar denne langt... desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Se på luksusfellen og lær hva du ikke skal gjøre.

Inspector skrev (4 timer siden):

Mitt beste råd er å holde seg langt unna kredittkort.

De på luksusfellen havner nok ikke i den situasjonen de er i fordi kredittkort eksisterer, men fordi de har null økonomisk styring, eller ikke forstår prinsippet bak renter.  Så kan man kanskje argumentere for at dersom kredittkort eller forbrukslån ikke hadde eksistert så ville de ikke havnet i situasjonen, men de hadde nok fremdeles vært i en situasjon der aboslutt alle pengene de får blir brukt hver måned, og ikke klart å opparbeide seg egenkapital til lån osv uansett. 

Det finnes mange fordeler med kredittkort, og det er ingenting i veien for å bruke det kontra debetkort, så lenge du altså har god nok kontroll på økonomien til å betale tilbake hele summen du har lånt ved første forfall. 

Et godt argument ved å bruke kredittkort er at du ikke risikerer dine egne penger og de fleste kredittkortene gir deg goder. Det er som regel heller ingen årsavgifter på kredittkort. 

Inspector skrev (4 timer siden):

Tjen pengene før du bruker dem eller gå i banken og få et seriøst lån.  Kredittkortkjeltringene burde vært buret inn.

Vanlig forbrukslån er forsåvidt bedre, men det er høye renter her også, høye nok til at man kan havne i problemer. Det er også fort gjort å ta et mye større lån enn man trenger siden man må søke i banken om det. 

Mitt beste tips får bli å bygge seg opp en buffer for uforutsette utgifter, bare ved å klare å bygge opp bufferen så vil du også få god innsikt i hvordan sparing og unødvendig forbruk slår inn på privatøkonomien din, sannsynligvis nok til at man forstår at dyre forbrukslån, som ikke betales ned før rentene løper er galskap. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, tigerdyr said:

Regner med at du med "kredittkortkjeltringene" mener de som nekter å betale tilbake det de har lånt.  Det er litt sært å ville bure inne de som låner deg noe bare fordi du finner ut du ikke vil gi det tilbake etterpå. 

 

Det er ikke feil å reagere når noen aktivt prøver å låne deg penger du egentlig ikke trenger. Skal man klare seg selv her i livet eller forbli en slave av systemet? Bruk av kredittkort representerer en risiko. En risiko som strengt talt ikke er verdt bryderiet.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (4 minutter siden):

Det er ikke feil å reagere når noen aktivt prøver å låne deg penger du egentlig ikke trenger. Skal man klare seg selv her i livet eller forbli en slave av systemet? Bruk av kredittkort representerer en risiko. En risiko som strengt talt ikke er verdt bryderiet.

Skal man klare seg selv her i livet, så må man faktisk lære seg å motstå fristende, unødvendige tilbud. Disse lyser mot deg hver eneste dag, på alle tenkelige plattformer.  Kredittkort kan så absolutt være verdt bryet, men det betinger at du har nok penger til å betale tilbake lånet kjapt, eller har nok selvkontroll til å ikke ta opp store lån på de. 

Privatøkonomi, lærer vi ikke noe særlig om i skolen (ihvertfall ikke når jeg gikk der), og dette er ufattelig trist. Burde vært det viktigste faget. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker forskjellige kredittkort til forskjellige ting.

Coop Mastercard - 1% tilbak + kjøpsutbytte og 0,5% på alt av handel utenom konkurrerende dagligvare.

Komplett Mastercard - 4% på kjøp hos komplett, 2% på kjøp på internett og 1% på øvrige kjøp.

Ikano Visa - 2% på alle dageligvarer uansett butikk + Trumf hvis man scanner det kortet også.

Santander Flexi Visa - Velg selv hva du ønsker 4% tilbake på, det være seg Klær og sko, Sportsutstyr, Drivstoff, Flyreiser eller elektronikk. Jeg lar mitt stå på drivstoff.

DnB Mastercard - supertilbud 12 ganger i året. Power og Skeidar for å nevne noen butikker.

 

Mange av kredittkortene har begrensninger i hvor mye du kan få tilbake i bonus på år, så det blir litt sjonglering og man må følge med selv.

Selv bruker jeg kredittkort på 99% av alt jeg handler og hadde et uhell der jeg måtte betale 45 kr i rente for 2 år siden fordi jeg var for sen med å betale en regning. Hvor mange 10000 av kroner jeg har tjent på dette vites ikke, men det er mye.

Har man ikke kontroll, skal man heller ikke bruke kredittkort! Betaler man alt i tide - vinner man, begynner man å henge etter på betalinger så har man tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kredittkort er et produkt designet for å få deg til å ta opp uoversiktelig og dyr gjeld fordi det er praktisk å betale med kreditt.
Hele forretningsmodellen er å få deg til å bruke mer penger, ikke mindre.

Om du som "vanlig" person ofte bruker kredittkort så tenker jeg at det er på tide å se på sin egen økonomi og bare slutte med det. Det er noen få tilfeller der du kan spare penger ved bruk av kredittkort (men dette er for å prøve å etablere en vane om å bruke kreditt).

Jeg har selv kredittkort og har satt noen regler for meg selv som jeg bruker:
- Bruk ved nettkjøp der tilbyder ikke støtter paypal.
- Bruk ved bestilling av feks flyreiser og tilsvarende der kredittkortselskapet tilbyr forsikringer og garanti.
- Bruk der du kan oppnå store rabatter på produktet.
- Overfør penger fra konto til kredittkort umiddelbart etterpå (Dvs ikke bruk penger du ikke har)

Typiske tilbud som prøver å få meg til å bruke kredittkort ofte styrer jeg glatt unna. Feks rabatt på drivstoff eller lignende. Om man regner over det så  er det lite å tjene på slikt. Feks, om du får 50 øre rabatt på drivstoff så utgjør det nesten ingenting. Om du kjører mye, ca 20.000km/år så sitter du igjen med 600kr spart på dette.

Kredittkortet ligger derfor på trygg plass hjemme, og brukes ikke utenom særskilte tilfeller.
 

black skrev (10 timer siden):

Jeg ville endret uttrykket "ikke bruk penger du ikke har" til "ikke bruk penger du ikke kommer til å ha", for det er det praktiske. Du kan bruke penger du ikke har ENDA, men vet du kommer til å få innen fristen for rentefri betalingsutsettelse. Det er supert bruk av kredittkort. Begynner man derimot å havne bakpå...

Dette er et _veldig_ dårlig råd. Det er akkurat dette kredittkortselskapet er ute etter, som du sier videre i posten din. Om du begynner å bruke av "neste måneds" lønning, så har du et forbruk som overstiger inntekt. Det er et faresignal. De ønsker å etablere denne vanen hos deg og derifra er uttforbakken rask fordi det er vanseklig å ha oversikt over hvor mye av neste måneds lønn du har brukt opp.

Og man vet jo ingenting om fremtiden. Plutselig kommer det en regning som må betales. Si at bilen havarerer, katta blir sjuk, vaskemaskina tar kvelden. Da sitter du veldig dårlig i det om du allerede har brukt opp slingringsmonnet forrige måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om folk deler hva de har spart på å bruke de ulike kredittkortene og kampanjene. 

I harde kroner og øre. 

Selv har jeg en del flybilletter hver år som kommer av slikt konsum.
Vil tippe 5000,- tjent ved å bruke kredittkort til alle de større innkjøpene, som jeg har kjøpt flybilletter for. 

Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (28 minutter siden):

Jeg bruker forskjellige kredittkort til forskjellige ting.

Coop Mastercard - 1% tilbak + kjøpsutbytte og 0,5% på alt av handel utenom konkurrerende dagligvare.

Komplett Mastercard - 4% på kjøp hos komplett, 2% på kjøp på internett og 1% på øvrige kjøp.

Ikano Visa - 2% på alle dageligvarer uansett butikk + Trumf hvis man scanner det kortet også.

Santander Flexi Visa - Velg selv hva du ønsker 4% tilbake på, det være seg Klær og sko, Sportsutstyr, Drivstoff, Flyreiser eller elektronikk. Jeg lar mitt stå på drivstoff.

DnB Mastercard - supertilbud 12 ganger i året. Power og Skeidar for å nevne noen butikker.

Trene Arnholdt skrev (28 minutter siden):

Hvor mange 10000 av kroner jeg har tjent på dette vites ikke, men det er mye.

Om vi, en familie på 4 hadde brukt de beste av disse kortene så hadde fortjenesten vært helt marginal:
Ikano Visa. (2% dagligvarer) så hadde det utgjort 200kr måneden.
Santander Flex (4% drivstoff) for noen som kjører 24.000km i året sparer 96kr på en 2400kr drivstoffregning per måned
Komplett Mastercard: (4% på kjøp fra komplett) Du sparer ofte mer enn 4% på å bruke en annen butikk.
Komplett Mastercard: (2% på kjøp på nett): Om jeg handler på nett for 5000kr måneden så utgjør det 100kr.

Så om ejg flyttet store deler av mitt og min "del" av familiens ugifter over på kredittkort:
5000kr/m mat (100kr/m)
2400kr/m drivstoff (96kr/m)
5000kr/netthandel (100kr/m)

12 400kr totalt, så har jeg spart 296kr
Mye jobb og styr å følge med på for veldig lite avkastning.

Men, DNB er litt annet:
DNB supertilbud gir 20-30% rabatt, og er faktisk en av særdeles få grunner til å skaffe seg et DNB kort. MEn da må jo også kjøp planlegges. Det er ikke sånn at man kan vente 2 måneder på 20%rabatt på Power om vaskemaskina tok kvelden i går.

Merk at det ikke krever kredittkort. Vanlig bankkort fungerer også nå.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (7 minutter siden):

Hva om folk deler hva de har spart på å bruke de ulike kredittkortene og kampanjene. 

I harde kroner og øre. 

Selv har jeg en del flybilletter hver år som kommer av slikt konsum.
Vil tippe 5000,- tjent ved å bruke kredittkort til alle de større innkjøpene, som jeg har kjøpt flybilletter for. 

Da må du også trekke fra de ekstraugiftene du fikk som følge av at du kjøpte noe du ikke ville kjøpt om du ikke fikk et kampanjetilbud som overtalte deg til å kjøpe.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Zepticon said:

Da må du også trekke fra de ekstraugiftene du fikk som følge av at du kjøpte noe du ikke ville kjøpt om du ikke fikk et kampanjetilbud som overtalte deg til å kjøpe.

Har kun brukt kredittkort til daglighandel og oppussing selv så det er ingen kjøp som ikke er godt overveid før de ble gjennomført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Zepticon said:

Om vi, en familie på 4 hadde brukt de beste av disse kortene så hadde fortjenesten vært helt marginal:
Ikano Visa. (2% dagligvarer) så hadde det utgjort 200kr måneden.
Santander Flex (4% drivstoff) for noen som kjører 24.000km i året sparer 96kr på en 2400kr drivstoffregning per måned
Komplett Mastercard: (4% på kjøp fra komplett) Du sparer ofte mer enn 4% på å bruke en annen butikk.
Komplett Mastercard: (2% på kjøp på nett): Om jeg handler på nett for 5000kr måneden så utgjør det 100kr.

Så om ejg flyttet store deler av mitt og min "del" av familiens ugifter over på kredittkort:
5000kr/m mat (100kr/m)
2400kr/m drivstoff (96kr/m)
5000kr/netthandel (100kr/m)

12 400kr totalt, så har jeg spart 296kr
Mye jobb og styr å følge med på for veldig lite avkastning.

Men, DNB er litt annet:
DNB supertilbud gir 20-30% rabatt, og er faktisk en av særdeles få grunner til å skaffe seg et DNB kort. MEn da må jo også kjøp planlegges. Det er ikke sånn at man kan vente 2 måneder på 20%rabatt på Power om vaskemaskina tok kvelden i går.

Merk at det ikke krever kredittkort. Vanlig bankkort fungerer også nå.

Dette er det vesentlige. Det blir i det totale bildet for folk flest veldig lite man sitter igjen med for veldig mye arbeid. 

Men uten at jeg har sjekket det i nyere tid så var det tidligere slik at man måtte betale ekstra gebyr for et ekstra debit kort i dagligbank. 
Når jeg og kona ville ha eget kort til å handle inn dagligvarer ville det kostet oss 2x400,- i årlig gebyr som vi sparte på å heller bruke hvert vårt kredittkort og betale e-faktura fra dedikert konto. På den måten fikk vi en fin oversikt over månedlige forbruk på mat etc. 

Lenke til kommentar

Det er fryktelig mange ting man må regne inn, for å vite hva man kan spare på å bruke kredittkort. Alt fra månedsgebyrer, kortgebyrer og andre gebyrer til rabatten man får hos de forskjellige tilbyderne. At det kan være penger å spare er det ingen tvil om, og man kan forenkle ting ved å ha bensinkortet i bilen, og de andre kortene merket med hvor de skal brukes. 

Så er jeg sikker på, at hvis man hadde gjort en slik øvelse et år,  så hadde man fått ekstremt god innsyn i økonomi, og sannsynligvis klart å spare penger også på andre måter. 

Så hva er besparelsen ved å bruke kredittkort fremfor debit? Helt umulig å svare på. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

Regner med at du med "kredittkortkjeltringene" mener de som nekter å betale tilbake det de har lånt.  Det er litt sært å ville bure inne de som låner deg noe bare fordi du finner ut du ikke vil gi det tilbake etterpå. 

 

Er det sært å ville bure inne de som tar 30% rente fra folk som ikke forstår hva prosent er? Er det sært å ville bure inne de som lager avtaler som, hvis de blir fulgt, gjør at folk blir gjeldsslaver resten av livet? For eksempel av 100k betaling på lån så er kun 10k nedbetaling? Det er mye svineri og forkastelig "business" blant kredittkortkjeltringene der ute, og da snakker IKKE om de som nekter å betale tilbake det de har lånt for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Baranladion said:

Det er fryktelig mange ting man må regne inn, for å vite hva man kan spare på å bruke kredittkort. Alt fra månedsgebyrer, kortgebyrer og andre gebyrer til rabatten man får hos de forskjellige tilbyderne. At det kan være penger å spare er det ingen tvil om, og man kan forenkle ting ved å ha bensinkortet i bilen, og de andre kortene merket med hvor de skal brukes. 

Så er jeg sikker på, at hvis man hadde gjort en slik øvelse et år,  så hadde man fått ekstremt god innsyn i økonomi, og sannsynligvis klart å spare penger også på andre måter. 

Så hva er besparelsen ved å bruke kredittkort fremfor debit? Helt umulig å svare på. 

Det kan være vanskelig å regne ut helt nøyaktig, men det kommer veldig an på hvordan man har strukturert det.

Personlig sparer jeg nok omkring 100 kr/mnd, men da har jeg kun ett kredittkort som jeg bruker på alt. Det koster meg ingenting, verken i penger eller energi, ettersom det ikke er noen gebyrer å snakke om, og det er bare at jeg bruker kredittkortet i stedet for bankkortet når jeg er i butikken eller på nett. En plastbit i stedet for en annen.

Sånn har jeg brukt kortet i ca 13 år, og jeg tror jeg har ikke betalt ned hele balansen ved forfall kanskje to ganger på de årene.

Det er ikke mye jeg sparer per måned, men over tid blir det jo noe. Kanskje noe sånt som 15.000 kroner hittil.

Kredittkort er supert for de som har god kontroll på økonomien sin. Mens det er veldig farlig for de som ikke har god kontroll på økonomien sin. Og er man i det hele tatt i tvil om hvilken gruppe man tilhører, så bør man anta man ikke har god nok kontroll. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...