Gå til innhold

Jeg har aldri brukt kredittkort. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Jeg ble aldri opplært i skolen eller av foreldre hva kredittkort er. Er nå en voksen mann og vil gjerne spare på mat og streamingtjenester hvis mulig.

Hvordan kan en voksen person lære hva kredittkort er, uten å bli ledd av eller hånet med "det er jo sunn fornuft"? Jeg forstår altså i hele takk ikke om man bør bruke kredittkort eller ikke.

Virker som alle rundt meg vet hvordan kredittkortfunker, til den grad at de glemmer at det er noen av oss som ikke har brukt eller blitt opplært. Og blir mer forvirrende når jeg ser det er flere forskjellige merker og firmer som vil at du skal bruke deres kort.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kredittkort lar deg låne penger, som du må betale tilbake senere. Oftest slipper du å betale noe ekstra hvis du betaler tilbake før det går en måned, hvis det går lenger tid stiger beløpet du må betale tilbake. Hvor for det stiger avhenger av renten på det kortet du bruker. Kredittkortet har et maksbeløp (kredittramme) som kan lånes, men du betaler bare renter på det du faktisk har brukt. Det som er greit å vite er at når du for eksempel skal søke boliglån, så vil hele kredittrammen regnes som lån, og hvis du har mange kredittkort og stor kredittramme vil du altså risikere å ikke få like mye i boliglån som du kanskje hadde forventet.

Kredittkort er helt supert om du har penger til å betale tilbake med, da kan du tenke på det som et gratis én-måneds lån. Kredittkort kan også være helt forferdelig om du ikke klarer å betale tilbake det du har lånt, for da stiger beløpet for hver måned som går, og om du bare betaler tilbake minstebeløpet hver måned risikerer du at du ikke engang dekker rentene. Det siste du skal gjøre er å tro at det er gratis penger. Alt du bruker må betales tilbake, ellers blir det veldig dyrt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kredittkort er lån med skyhøye renter, men rentene bortfaller dersom du betaler hele beløpet innen feks èn måned.  Enkelte kredittkort gir deg noen "bonuser" som feks flypoeng eller billigere bensin, så det kan i noen tilfeller være lurt å bruke kredittkort, men kun dersom du har nok penger til å betale de ned før rentene begynner å løpe. 

I USA er det mange som bruker dette aktivt, feks et kort til bensin, et kort til reiser, et kort til mat, samler bonusene de forskjellige kortene har og så betaler all gjelden før man må betale renter. I Norge er jeg usikker på om det er verdt bryet å holde på sånn. 
Ett unntak er DnB`s supertilbud, de har ofte 20% på feks ALT på Power så lenge du betaler med kredittkortet. I disse tilfellene, så lønner det seg å kjøpe med kredittkort og ikke bankkort for å få rabatten, og deretter betale ned kredittkortgjelden med en gang etterpå. 

Bankene, tjener allikevel på dette, fordi mange bruker kredittkortet på et supertilbud, uten å ha penger i bakhånd, og så ender de opp med å betale ned over tid på kredittkortet med 30% rente. 

Kredittkort er også fint hvis du feks ser et tilbud på en tv som gjelder tilogmed i morgen, men du får ikke lønn før på mandag. Da kan du bruke kredittkortet og få TV, og så betale når du får lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forumtråd om kredittkort.

YX Visa gir deg 100 kroner i rabatt på streaming hver måned, du må velge rabatt hver måned.

YX Visa

365Direkte for drivstoff.

Du bør ha flere kort og husk å alltid betale før forfall. Kredittkort er flott om man har orden på økonomien, da kan man spare en hel del.

Remember og Santander har rabatter hos mange butikker, slik som ViaTrumf.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Ett unntak er DnB`s supertilbud, de har ofte 20% på feks ALT på Power så lenge du betaler med kredittkortet. I disse tilfellene, så lønner det seg å kjøpe med kredittkort og ikke bankkort for å få rabatten, og deretter betale ned kredittkortgjelden med en gang etterpå. 

Trenger ikke kredittkort lenger for å benytte DNB Supertilbud.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ta et råd fra en person som aldri har brukt kredittkort: hold deg langt unna! Med mindre du har pengene som skal til for å betale tilbake pengene iløpet av en måned som TheSnidr viser til her bør du ikke bruke kredittkort. I verste fall havner du i en ond sirkel og klarer ikke betale for deg. 

Noe jeg kan anbefale deg, og dette kommer til å høres banalt ut, er å sjekke tv programmet luksusfellen. Der er det som regel folk som har kommet i gjeld som følger av bruk av kredittkort. 

En ting mine foreldre lærte meg opp til når jeg var barn var følgende: ALDRI bruk penger du ikke har. Kredittkort og pengene du har på det kortet er ikke dine. Det er lån med svindyr rente. Som sagt. Har du pengene og kan betale ned lånet innen en måned går det fint, hvis ikke hold deg langt vekke! 

Har hørt at det er en god ide forøvrig å bruke kredittkort i enkelte tilfeller. Dersom du f.eks kjøper mye via nettet så kan det være en god ide da du får en ekstra garanti, slik jeg har forstått det.. Personlig rører jeg ikke borti det. Har ikke bruk for lån. Jeg vet om venner som bruker kredittkort men dette er folk som ikke har råd til ting fra før av, og da er det en ekstra dårlig ide. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (42 minutter siden):

Jeg ble aldri opplært i skolen eller av foreldre hva kredittkort er. Er nå en voksen mann og vil gjerne spare på mat og streamingtjenester hvis mulig.

Hvordan kan en voksen person lære hva kredittkort er, uten å bli ledd av eller hånet med "det er jo sunn fornuft"? Jeg forstår altså i hele takk ikke om man bør bruke kredittkort eller ikke.

Virker som alle rundt meg vet hvordan kredittkortfunker, til den grad at de glemmer at det er noen av oss som ikke har brukt eller blitt opplært. Og blir mer forvirrende når jeg ser det er flere forskjellige merker og firmer som vil at du skal bruke deres kort.

 

 

Du bruker kredittkortet som ett vanlig bankkort, og du får en regning ved månedens slutt som regel med 15 dagers betalingsfrist., de fleste kredittkort har ingen rente hvis du betaler ved forfall, og ingen fakturagebyr så lenge du ikke skal ha papirfaktura.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (22 minutter siden):

Ta et råd fra en person som aldri har brukt kredittkort:

En ting mine foreldre lærte meg opp til når jeg var barn var følgende: ALDRI bruk penger du ikke har. 

Utenom dette ene rådet så var det mye skrekk og gru i svaret ditt. Og veldig merkelig å kunne gi så bastante råd uten erfaring. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Utenom dette ene rådet så var det mye skrekk og gru i svaret ditt. Og veldig merkelig å kunne gi så bastante råd uten erfaring. 

Det skal du selvsagt få mene. Jeg mener bare at man ikke bør bruke penger man ikke har. Og om man først skal bruke det i form av kredittkort skal man være 100% sikker på at man kan betale det tilbake slik at man ikke får seg et lån som øker måned for måned.. 

Vil jo si jeg har erfaring i det at jeg har holdt meg unna det :p Men greit nok. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (45 minutter siden):

I USA er det mange som bruker dette aktivt, feks et kort til bensin, et kort til reiser, et kort til mat, samler bonusene de forskjellige kortene har og så betaler all gjelden før man må betale renter. I Norge er jeg usikker på om det er verdt bryet å holde på sånn. 

Jeg bruker Bank Norwegian-kortet. Reiser et par ganger med fly i året, typisk til sydlige strøk en gang og til storby en gang. Det er mange år siden jeg måtte betale disse reisene med penger, har bare brukt bonuspoeng fra kredittkortbruken de siste årene. Har nesten 10.000 bonuspoeng innestående nå.

Lenke til kommentar

Det er en rekke fordeler med kredittkort også, men som Omnia er inne på, så er det kun fornuftig å bruke kredittkort dersom du vet du kan betale ned lånet innen en måned. 

Når du bruker kredittkort, så er det feks banken som tar støyten i mange tilfeller, og ofte følger det med reiseforsikring når man betaler reisen med kredittkort.  Skal man ha kredittkort, så sjekk vilkårene, men viktigst av alt, ikke bruk mer kreditt enn du klarer å betale tilbake før rentene løper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mange tilfeller så opptrer banken som en slags mellommann eller forsikring hvis du betaler en vare med kredittkort, og erstattet tapet hvis du blir svindlet eller syk. Når du betaler med debet kort så er det dine penger, og når de er overført så er de som regel borte.

Hovedpoenget med kredittkort er at du får låne «gratis» penger i en stund, men banken spekulerer i at mange ikke betaler i tide og da skal de tjene inn overskuddet sitt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Noe jeg har lurt på lenge er kredittkort fra f.eks Norwegian o.l. der de vil at du skla bruke det kortet til alle transaksjoner for å tjene opp poeng. Hvordan fungerer det og får da Norwegian tilgang til alt, så jeg da sender potensielt ganske personlige transaksjoner direkte til dem (som de eventuelt kan selge videre til tredjepart)? Hvordan blir det med personvern i slike tilfeller?

Lenke til kommentar

Det smarte med et kredittkort er om du kjøper en vare og ikke får den, kortselskapet tar jobben med å kreve inn, Du får kreditert beløpet. Så som nevnt før i tråden om du betaler før forfall er det ingen rente, men om du gidder å se på TV3 har de et program som heter Luksusfellen. Der viser de noen som virkelig har gått amokk og levd livet med kredittkort og sliter også maks.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sexylubb1 said:

Utenom dette ene rådet så var det mye skrekk og gru i svaret ditt. Og veldig merkelig å kunne gi så bastante råd uten erfaring. 

 

Si meg, kjøper du noengang ting "på krita" i butikken...ikke det nei? Det er nemlig fordi tidene forandrer seg og man nå har tilgang på kredittkort fra banken sin. Men det forandrer ingen verdens ting. Prinsippet er akkurat det samme. Må du låne penger av andre for å finansiere forbruket ditt er du absolutt ikke der du skal være. Å påstå noe annet er direkte uansvarlig.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (6 minutter siden):

Si meg, kjøper du noengang ting "på krita" i butikken...ikke det nei? Det er nemlig fordi tidene forandrer seg og man nå har tilgang på kredittkort fra banken sin. Men det forandrer ingen verdens ting. Prinsippet er akkurat det samme. Må du låne penger av andre for å finansiere forbruket ditt er du absolutt ikke der du skal være. Å påstå noe annet er direkte uansvarlig.

 

Hele poenget med tråden er at TS spør hvordan kredittkort fungerer og hvordan det bør brukes. Hen har åpenbart fått med seg at kredittkort har fordeler, og det stemmer jo. TS har på ingen måte ytret et ønske om å låne eller bruke penger hen ikke har. Da er det idiotisk med skremselspropaganda basert på erfaring fra folk som ikke engang tør å bruke et kredittkort. Mye bedre med gode råd og forklaring om hva det er, noe de fleste har bidratt med.

Jeg siterte også det komprimerte budskapet til Omnia, som absolutt er det viktigste når det kommer til kreditt av denne typen. Ikke bruk penger du ikke har. (Selv om også denne påstanden ikke alltid gjelder. De fleste i Norge har eller har hatt f.eks. huslån og mange har hatt billån og studielån. Forskjellen her er jo at dette blir sett på som en investering i enten framtiden, boforhold, transport til jobb, sikkerhet osv. Men dette er jo typisk lån med en del bedre betingelser enn kredittkort.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sexylubb1 skrev (2 timer siden):

Hele poenget med tråden er at TS spør hvordan kredittkort fungerer og hvordan det bør brukes. Hen har åpenbart fått med seg at kredittkort har fordeler, og det stemmer jo. TS har på ingen måte ytret et ønske om å låne eller bruke penger hen ikke har. Da er det idiotisk med skremselspropaganda basert på erfaring fra folk som ikke engang tør å bruke et kredittkort. Mye bedre med gode råd og forklaring om hva det er, noe de fleste har bidratt med.

Litt av poenget er jo at dersom han ikke har blitt fortalt noe om kredittkort så burde man også informere om risikoen for å komme i gjeld dersom man ikke betaler for seg. 

Vedkommende spør etter informasjon om hva det er. Da må han også få den hele og sanne sannheten. Å påstå at det bare er positivt med kredittkort gjør bare at man ikke forstår alvoret om man ikke klarer å betale for seg. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (3 timer siden):

Jeg er også en voksen mann og har heller ikke brukt kredittkort før. Det er for meg helt vesentlig å ikke bruke penger jeg ikke har. Det burde det egentlig være for alle som har litt gangsyn. Boliglån er vel eneste unntaket.

?

Mange fordeler med kredittkort, jeg får tilbake 1% av alt det jeg betaler med kredittkort. Jeg bruker faktisk kun kreditt. DNB supertilbud er det også lurt å følge med på, i hvert fall hvis det er noe man trenger.

Reiseforsikring er også inkl, samt ekstra trygghet ved handel på nettet.

Bare betal tilbake før rente begynner å løpe så går det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv kredittkort mye, men det er lett å bli revet med om man ikke har selvdisiplin. Kredittkort kan være besparende og veldig kjekt om det betales ned innen første rentefrie betalingsutsettelse, men det går fort nedover med om man mister kontrollen.

Jeg ville endret uttrykket "ikke bruk penger du ikke har" til "ikke bruk penger du ikke kommer til å ha", for det er det praktiske. Du kan bruke penger du ikke har ENDA, men vet du kommer til å få innen fristen for rentefri betalingsutsettelse. Det er supert bruk av kredittkort. Begynner man derimot å havne bakpå... Hele lønningen går til å betale kredittkortet så man MÅ bruke kredittkortet for alle utgifter, så bør alle varsellamper blinke. Da må alle sparebluser på umiddelbart inntil man har kommet seg ut av knipa igjen, og så kanskje revurdere om man skal kutte ut kredittkort.

Kredittkort gir ingen bedre råd, kun bedre fleksibilitet, og eneste grunnen til at det kan gi masse fordeler er fordi det er sponset av alle de som ender med å bruke mer enn de har og må betale dyrt for det. Fordelene øker bruken av kortet, og økt bruk øker andelen som ikke klarer å betale i tide. I tillegg koster det salgsstedet at du bruker kredittkort, og noen av de pengene kan kortselskapet dele med deg. Dette gjør også at visse steder ikke tar kredittkort (visa/mastercard), men kun aksepterer bankkort (bankaxept).

Kort om Kredittkort (Varierer fra kort til kort)
* Har ofte en form for bonus/insentiv til bruk som kan være besparende (bonuspoeng på visse kjøp, rabatt på bensin, spesielle tilbud osv.)
* Rentefri betalingsutsettelse ved kjøp av vare/tjeneste (vanligvis inntil 45-50 dager, slik at du må betale forrige måneds forbruk på en gitt dato måneden etter)
* Skyhøy rente om man overskrider første rentefrie betalingsutsettelse (20-30%)
* Overskrider man første rentefrie betalingsutsettelse vil man i mange tilfeller få renter beregnet fra dag 1 på det som gjenstår
* Kontantuttak rentebelastes fra dag 1 uansett når det tilbakebetales (Overføring av penger, betaling av regninger, og uttak i minibank)
* Les avtalen til kredittkortet NØYE (alle kort er litt forskjellige, og her bør man få med seg alt med liten skrift)

For egen del er kredittkort positivt. For andre kan det ende med å bli et helvete...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...